Onweerskansen 7, 8, 9 en 10 juni

Topic gezien door 258628 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 05 jun 2014 - 22:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

Weerfreak 1337

Zeer mooie en duidelijke update Marsel. Erg bedankt weer! :)

Wordt nowcasten (eigenlijk zoals altijd natuurlijk) voor de kust dan. Hopelijk trekt het toch net westelijk genoeg om ook deze regio aan te doen. We gaan het zien morgen. Ben benieuwd naar EC12 vanavond.

Maar, in principe, als de buien morgen ook enigzins elevated geforceerd worden, zouden de buien zich dus ook boven zee kunnen vormen. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

SniperEye

Dank Marsel voor de uiteenzetting van de huidige berekeningen voor morgen.

Deze jongen gaat vrijwel zeker chasen. Mijn puntje van aandacht, puur gebaseerd op het verleden; als het te lang in de ochtend bewolkt blijft zal het zeker onvoldoende opwarmen en zal je de 32 graden niet gaan halen, ook niet hier in Limburg. In het verleden heeft dit wel eens gezorgd voor het niet losbarsten van extreem weer.

jens

ik hoop dan,dat ik al onweersbuien over me heen krijg wanneer ze nog in de initiatiefase zitten,ik ben niet voor zo een grote complexen,meestal rap gepasseerd en vaak veel windschade
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Weerfreak 1337

Citaat van: SniperEye op zo 08 jun 2014 - 19:27
Dank Marsel voor de uiteenzetting van de huidige berekeningen voor morgen.

Deze jongen gaat vrijwel zeker chasen. Mijn puntje van aandacht, puur gebaseerd op het verleden; als het te lang in de ochtend bewolkt blijft zal het zeker onvoldoende opwarmen en zal je de 32 graden niet gaan halen, ook niet hier in Limburg. In het verleden heeft dit wel eens gezorgd voor het niet losbarsten van extreem weer.

Die bewolking zal meevallen denk ik. Hoogstens wat geadvecteerde bewolking ala buienrestanten.
Uiteraard zal er ook het een en ander aan altocumulus en andere voorbode-wolken in de lucht zitten. (vooral 's ochtends)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

jens

Citaat van: Weerfreak op zo 08 jun 2014 - 19:30
Die bewolking zal meevallen denk ik. Hoogstens wat geadvecteerde bewolking ala buienrestanten.
Uiteraard zal er ook het een en ander aan altocumulus en andere voorbode-wolken in de lucht zitten. (vooral 's ochtends)
dat is natuurlijk het voordeel van dat de lucht zo droog is,er is weinig restbewolking
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Eric

Wow Marsel, duidelijker kan niet. Echt top en dank je wel.

Peter

Mooi komende nacht dus mogelijk al een feessie als opmaat voor morgenavond. 8)
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

Vincent

Is het in het extreemste geval vergelijkbaar met dit of erger:

Extremissimorum

GFS12 laat de onweersbuien meer westelijk trekken! Oh oh oh wat wordt het spannend morgen!

LeMisérable

Citaat van: Vincent op zo 08 jun 2014 - 19:53
Is het in het extreemste geval vergelijkbaar met dit of erger?

Min of meer hetzelfde denk ik..
Hou zelf niet van onweer maar vind het wel interessant.

ron12

Goede berichte uit Frankrijk, bui trekt al(sterk) activerend richting de Ardennen, leuk feitje boven in de wolken is het rond de -65 graden :o als dat maar goed gaat :o
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

lander20

hagel zo groot als pinpongballen in frankrijk!

bedankt marsel voor de update :)

Extremissimorum

KNMI komt nu (al?) met code geel voor morgenavond.

Vincent

Citaat van: Extremissimorum op zo 08 jun 2014 - 20:21
KNMI komt nu (al?) met code geel voor morgenavond.

Hele land nu code geel inderdaad. Als het echt extremer word zullen ze morgenochtend nog wel opschalen denk ik. Spelen denk ik nog op safe.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Duitje

Citaat van: ron12 op zo 08 jun 2014 - 20:44
Eerste beelden uit Frankrijk http://www.chasing-live.net/fr/ShowChasse.php?id=4662  8)


Prachtig inderdaad!

Un problème inattendu est survenu.
Veuillez réessayer ultérieurement.

:P
@Kees_Zwaan

Oxize

Oxize Fotografie -  Bokehlicious! - Stormchasing and Skywarn Certified - Astrofotografie -  APEC Member

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

LeMisérable

Morgen ook maar hopen op F5 dan  :P kan nog leuke plaatjes opleveren

*slechte grapmodus uit*
Hou zelf niet van onweer maar vind het wel interessant.

Joep

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 08 jun 2014 - 18:47
KNMI Guidance

In het zuidoosten/oosten in de warme lucht kans op een bui. Capewaardes 1000-2000, effectieve schering (vanaf de basis) 15-20 kt. Dit levert multicels op. Duidelijke forcering vanaf hoogte is er niet, Lukt het vanaf de grond, dan is de schering groter, maar dat is twijfelachtig. Voor vannacht voor het zuidoosten Capewaardes opnieuw tot 2000, schering dan opnieuw rond 20 kt vanaf de basis. Maandagmiddag stijgen de CAPE-waardes volgens Hirlam lokaal naar meer dan 4000 J/kg in het oosten en zuidoosten en dan is de modus "supercell". Dat laatste betekent dat de buien een lange levensduur hebben en er gedurende de gehele levensduur kans is op gevaarlijk weer (zeer zware windstoten, (grote) hagel, onweer en veel neerslag), met name onder de updraft. Harmonie geeft die potentie ook al weer in het berekende aantal ontladingen en komt zowel voor komende nacht als maandagmiddag/avond dicht in de buurt van het criterium voor extreem weer. INDECS ziet ook de potentie en komt nu met absolute kansen van liefst 40-50% op meer dan 200 ontladingen per 5 minuten per SGG voor maandag 15-21Z. Harmonie laat in de bliksemvelden oranje waardes zien, 400-500 ontladingen.

Valt mij op dat in de KNMI Guidance altijd het ZO en Oosten genoemd worden, echter rest NL heeft zeker grote kans op onweer!

Powered by EzPortal