Winter discussietopic 2013/2014 deel 5

Topic gezien door 295633 bezoekers
Gestart door Johann, do 09 jan 2014 - 19:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Weerfreak 1337

Citaat van: ron12 op vr 24 jan 2014 - 14:11
Winter kruipt langzaam naar het zuidwesten toe http://www.hetweeractueel.nl/overijssel Overijssel meld nu ook  de eerste vorst  ;)

Langzaam maar zeker komt het inderdaad dichterbij. Valt me op dat het nu al verder komt dan verwacht/berekend eerlijk gezegd? Of heb ik het nou verkeerd? ???

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

WinschoterWeer

Heerlijke dag in Winschoten (Oldambt) Noord Oost Groningen !
Echt dat winterse gevoel. Lekker de neus frisssss, zeg maar gewoon koud !
Klein laagje sneeuw op daken, pergola's en struikjes !
Winschoten -2 graden 4 bft 1018 hPa (droog)

Het is geweldig !Wat een heerlijke ijsdag tot nu toe ! Heerlijk die kou !
Kan me oprecht voorstellen dat mensen in de rest van Nederland redelijk gefrustreerd raken!
Had ik een paar keer vorig jaar ! Sneeuwfronten kantelden onder het Noord Oosten door !
Alle provincies kregen sneeuw behalve wij. Blijkbaar wil moeder natuur het nu goed maken !
Dat doet ze dan wel heel opvallend goed !
Kom naar het zoals jullie het noemen het Hoge Noorden en geniet ! Maak er gewoon een
leuke dag van....net als wij een dagje Amsterdam pakken of weet ik veel wat !
Kom naar de Blauwe Stad zondag of naar de stad Groningen zelf en geniet van een winters Noorden!
U bent van harte welkom !  ;D



grizzrh

Citaat van: Weerfreak op vr 24 jan 2014 - 14:15
Langzaam maar zeker komt het inderdaad dichterbij. Valt me op dat het nu al verder komt dan verwacht/berekend eerlijk gezegd? Of heb ik het nou verkeerd? ???

Volgens mij ziet het al 2 uur hetzelfde uit, misschien dat de wind al wat gedraaid is maar de temps zijn nog ongeveer hetzelfde
Doenrade, Limburg

Weatherman

Hier nog steeds dik 6 graden, grrr wel het vanmorgen lekker fris was met o gaden.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Hector Pascal

Citaat van: Romigo op vr 24 jan 2014 - 13:55
Als ik de kaartjes zo bekijk, dan zou een groter deel van Nederland maandagnacht een kans maken op sneeuw. Daar zal in de nieuwe topic zeker meer aandacht aan besteedt worden?
Dan zie je toch duidelijk iets anders dan ik. Deze kaarten laten juist zien dat vrijwel heel Nederland geen sneeuw krijgt.
Nul bestaat niet.

Romigo

Citaat van: Ramon Oost op vr 24 jan 2014 - 14:00
Niet te veel op de zaken vooruit lopen he? ; ). In het topic besteed ik het meeste aandacht aan zaterdagavond. Uiteraard komt de nacht naar maandag ook ten spraken.

:-[
Ik kijk er naar uit, naar de nieuwe topic.

grizzrh

Citaat van: Hector Pascal op vr 24 jan 2014 - 14:42
Dan zie je toch duidelijk iets anders dan ik. Deze kaarten laten juist zien dat vrijwel heel Nederland geen sneeuw krijgt.

Nou als je volgens mij gfs bekijkt qua temperaturen op verschillende hoogtes kan het best wel eens gaan sneeuwen.
Doenrade, Limburg

Hector Pascal

Citaat van: grizzrh op vr 24 jan 2014 - 14:48
Nou als je volgens mij gfs bekijkt qua temperaturen op verschillende hoogtes kan het best wel eens gaan sneeuwen.
Het kan best gaan sneeuwen, maar de temperaturen op het kaartje wat hij toont zijn in heel Nederland boven nul om 00:00 uur. Romigo heeft het erover dat de kansen juist groter zijn op sneeuw in Nederland, terwijl die juist kleiner zijn. Eerdere kaarten gaven namelijk vorst tot in Overijssel. Conclusie; minder kans op sneeuw aan de hand van het kaartje wat hij plaatste.
Nul bestaat niet.

Weatherman

Citaat van: Hector Pascal op vr 24 jan 2014 - 14:52
Het kan best gaan sneeuwen, maar de temperaturen op het kaartje wat hij toont zijn in heel Nederland boven nul om 00:00 uur. Romigo heeft het erover dat de kansen juist groter zijn op sneeuw in Nederland, terwijl die juist kleiner zijn. Eerdere kaarten gaven namelijk vorst tot in Overijssel. Conclusie; minder kans op sneeuw aan de hand van het kaartje wat hij plaatste.
Temperatuur op hoogte is van belang, en zoals Johan zegt, er zijn meerdere factoren belangrijk. Dus 0 graden aan de grond is dan geen doodsteek voor sneeuw.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Hector Pascal

Citaat van: Weatherman op vr 24 jan 2014 - 14:57
Temperatuur op hoogte is van belang, en zoals Johan zegt, er zijn meerdere factoren belangrijk. Dus 0 graden aan de grond is dan geen doodsteek voor sneeuw.
Weet ik, maar daar heb ik het niet over.
Nul bestaat niet.

Nopie

Citaat van: Weatherman op vr 24 jan 2014 - 14:19
Hier nog steeds dik 6 graden, grrr wel het vanmorgen lekker fris was met o gaden.

Ach hier is de temp. gestegen naar 7 graden, nog zachter dan gister. Verre van winter!

Lucas

Laatste run van GFS gaf vannacht voor vandaag middagtemps van 1 a 2 graden  o.a. in Twente.

Tact Enschede momenteel -0,2

8)
Aanhoudende sneeuwval

Arend

Citaat van: Nopie op vr 24 jan 2014 - 15:05
Ach hier is de temp. gestegen naar 7 graden, nog zachter dan gister. Verre van winter!

Hier nu precies 0 en af toe iets van lichte winterse neerslag.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Joep

Weet niet welk model dit is maar die voorziet niet heel veel sneeuw za op zon en zon op ma

eerste 2 kaarten za avond en nacht

kaart 3 t/m 5 zo avond en nacht naar maandag


Romigo

Citaat van: Hector Pascal op vr 24 jan 2014 - 15:01
Weet ik, maar daar heb ik het niet over.

Als de storing nadert zondagavond - nacht, wordt er ook koudere lucht meegevoerd op 850 hPa. Johann gaf gisteren al aan, dat dit niet het belangrijkste is, maar volgens mij helpt het wel.  ;) De grondtemperatuur mag gerust enkele graden boven het vriespunt zijn, dat maakt voor de sneeuw niet zoveel uit, al zal het langer duren voordat de (natte)sneeuw blijft liggen

MamaAs

Hier (hele koude) miezer regen met 1.5 graad boven nul.
Windchill van -3.

MarkGoedhart

Begin mij voor het westen zo langzamerhand redelijk zorgen te maken over het verloop van de winter. Ik weet dat de kaarten nog niet geschud zijn, maar hoopvol is anders.

Jenkie

Hier echt merkbaar kouder dan vanochtend. We pikken in het uiterste oosten van Twente net de strook kou mee die ook boven Groningen binnendringt. 0,5 volgens mijn eigen totaal niet betrouwbare meetstationnetje  :)

xzaz

Citaat van: MarkGoedhart op vr 24 jan 2014 - 15:24
Begin mij voor het westen zo langzamerhand redelijk zorgen te maken over het verloop van de winter. Ik weet dat de kaarten nog niet geschud zijn, maar hoopvol is anders.
Voor komende week tot woensdag kunnen we afschrijven dus eigenlijk januari. Dat moet het van februari komen daarin is alles nog mogelijk.
De winter is nog niet eens begonnen!

Weatherman

Citaat van: Romigo op vr 24 jan 2014 - 15:23
Als de storing nadert zondagavond - nacht, wordt er ook koudere lucht meegevoerd op 850 hPa. Johann gaf gisteren al aan, dat dit niet het belangrijkste is, maar volgens mij helpt het wel.  ;) De grondtemperatuur mag gerust enkele graden boven het vriespunt zijn, dat maakt voor de sneeuw niet zoveel uit, al zal het langer duren voordat de (natte)sneeuw blijft liggen
Dat zei ik dus ook  ;D
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Powered by EzPortal