Winter discussietopic 2013/2014 deel 5

Topic gezien door 295639 bezoekers
Gestart door Johann, do 09 jan 2014 - 19:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marsel

Citaat van: jeffrey83 op vr 24 jan 2014 - 09:34
Nu lees is vooral mee... Maar hier valt mn mond toch even open van verbazing!  Marsel die zin heeft in kou.. :o
;D, ach deze winter heeft mij in het zachte aspect al genoeg bekoord. Heerlijk tot dusver!
Al die virtuele wintertjes waar weerliefhebbend Nederland compleet losgeslagen van is geraakt de afgelopen weken laten me dan ook vrijwel koud (leuke woordspeling  ::)).
2/3 van deze winter zit er inmiddels alweer op en verandering van spijs doet eten, zegt men wel eens.
In meteorologisch opzicht vind ik veranderingen/omschakelingen altijd interessant. Of dat nu frontpassages tijdens een WC zijn of een omschakeling naar een (tijdelijk?) warmer of kouder weertype dat maakt niet gek veel uit.

Ook in binnen de 00Z ensembles ligt de koude lucht voor de periode vanaf komende woensdag nog mooi op schema. Zowel EC als GFS zijn daarin consistent met de output van de afgelopen runs. Dat geeft vertrouwen.
Duidelijk is wel dat de meest extreme kou (zoals nu het geval is over Scandinavie en oost Europa) dan tegen die tijd al verder weg richting het oosten is verdwenen. Maar een paar koude vorstige (ijs)dagen zijn heel goed mogelijk.
Het zijn evoluties die een stuk zekerder over komen omdat we dan niet meer op het scherpst van de snede (langs een extreem scherpe barocliene zone) opereren.

Jur

Citaat van: klimascepie op vr 24 jan 2014 - 09:43
Vreemd misschien maar het is eigenlijk en gewone winter zo als er 50 in en dozijn gaan. Goed niet leuk maar ook dit is winter.
En natuurlijk de winter loop van 1 december tot 1 maart of van 21 december tot 1 maart. Natuurlijk kun je dus roepen de winter is over want we hebben nog maar 40 dagen of zo. Natuurlijk kun je roepen dat 2 derde van de winter al achter ons ligt.

Daar mee is echter veel mis. Het belangrijkste is misschien wel dat deze dat gekozen zijn op en kalander. Helaas heeft de natuur en daar mee het klimaat nog en kalender nog en fax of email.

Kijken we naar de over kant waar ze de zelfde kalender hebben dan begon de winter ver voor de officele winter en duurt deze ook al erg lang. Het is ook wel zeker dat die cavia dit jaar lekker binnen blijft.

De winter KAN ook hier dus nog gewoon toe slaan. Ook KAN de winter hier lang duren. Het KAN dus ook best dat het in april nog winter is.

O en BTW als je kaartjes kijkt doe het dan vooral ook goed. En lagedrukgebied kan op zeker moment en zuidelijke stroming geven maar je moet dan zeker ook kijken waar de stroming weg komt.

En wat wil je nou precies zeggen?

glenn

Persoonlijk vind ik de pluim stukken beter dan die van gisterenavond voor het zuiden .
Deze pluim is op lange termijn eens stuk kouder met waardes tussen 0°c en +5°c dit was gisterenavond anders

Weatherman

Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Joep

Ben bang dat de pluim voor midden en zuid te warm is voor sneeuwval zo en ma nacht?

glenn

Citaat van: Joep op vr 24 jan 2014 - 10:12
Ben bang dat de pluim voor midden en zuid te warm is voor sneeuwval zo en ma nacht?

Ik zit met dubbel gevoel , het laag kan te noordelijk trekken maar het gaat on zeer intensieve neerslag hierbij denk ik dan dat gfs vaak te hoge waarden schat en aan neerslagafkoeling dat er gerust wat sneeuw kan vallen ,

het zou kunnen dat ik fout ben maar een beetje vertrouwen heb ik nog wel

Stephanie

KNMI geeft code geel voor het noordoosten:

Kans op gladheid als gevolg van eerder gevallen sneeuw of sneeuwresten.   
Geldig: zondag 26 januari 2014 vanaf ca 05 uur gedurende ca 4 uur
Winterse neerslag:
Kans op gladheid door sneeuwval. Vooral in het noordoosten kan er 5 cm blijven liggen, lokaal meer. Verder naar het westen smelt een deel weer weg of valt het in de vorm van natte sneeuw.   
Geldig: zaterdag 25 januari 2014 vanaf ca 20 uur gedurende ca 9 uur

Bron: KNMI

weerinkatwijk

Citaat van: glenn op vr 24 jan 2014 - 10:15
Ik zit met dubbel gevoel , het laag kan te noordelijk trekken maar het gaat on zeer intensieve neerslag hierbij denk ik dan dat gfs vaak te hoge waarden schat en aan neerslagafkoeling dat er gerust wat sneeuw kan vallen ,

het zou kunnen dat ik fout ben maar een beetje vertrouwen heb ik nog wel

De pluim schommelt nou al 2 dagen heen en weer, 's avonds elke keer de koudere optie voor zondag/maandagnacht. En 's ochtends de warmere optie. Dat neemt niet de weg dat er wel natte sneeuw KAN gaan vallen, echter geen sneeuwdek mogelijk met deze pluim.

glenn

Citaat van: weerinkatwijk op vr 24 jan 2014 - 10:20
De pluim schommelt nou al 2 dagen heen en weer, 's avonds elke keer de koudere optie voor zondag/maandagnacht. En 's ochtends de warmere optie. Dat neemt niet de weg dat er wel natte sneeuw KAN gaan vallen, echter geen sneeuwdek mogelijk met deze pluim.

Mag ik wel opmerken dat met deze pluim het dauwpunt maar net boven 0°c ligt ?
Als er zich dan neerslagafkoeling voordoet , misschien kan jan even toelichten of zo .

zwoof

Citaat van: weerinkatwijk op vr 24 jan 2014 - 10:20
De pluim schommelt nou al 2 dagen heen en weer, 's avonds elke keer de koudere optie voor zondag/maandagnacht. En 's ochtends de warmere optie. Dat neemt niet de weg dat er wel natte sneeuw KAN gaan vallen, echter geen sneeuwdek mogelijk met deze pluim.

In het NO kan wel een sneeuwdek vormen. Dauwpunt onder nul daar in deze pluim.

klimascepie

Citaat van: Weatherman op vr 24 jan 2014 - 10:06
Dat alles nog KAN  ;)

Precies alles KAN.
Het Kan 15 februari 20 graden vriezen maar even zo goed KAN het 12 graden zijn.
Even zo goed kan het op 10 april 10 graden zijn maar er KAN ook 60 cm sneeuw liggen.

Het KAN. Of het gebeurt is niet te zeggen maar Het KAN. Net zo goed dat relatief veel winters bij ons pas in februari beginnen. Nu is terug kijken NIET ALTIJD en garantie maar het KAN zo weer gebeuren.

Ik wil hier mee dus feitelijk zeggen dat alles nog mogelijk is maar bovenal dat je de winter NOG NIET af mag schrijven. Je kunt na 1 maand winter je prijs wel vast opeisen maar begrijp wel dat It ain't over till the fat lady sings. Dus zolang ik Adele niet hoor zingen... En dat KAN dus 21 maart zijn maar even zo goed 3 mei. Natuurlijk kun je nu al je helmannetjes goed hebben maar dat kan binnen 1 of 2 weken volledig om slaan.

Het grootste deel van de mensheid blijkt graag te willen geloven maar wil geen kennis vergaren om te

weerinkatwijk

Citaat van: zwoof op vr 24 jan 2014 - 10:26
In het NO kan wel een sneeuwdek vormen. Dauwpunt onder nul daar in deze pluim.
Ik doel op zijn vraag of het midden van het land sneeuw krijgt  ;)

Remy

Met een strak oostenwindje begint het hier nu goed af te koelen,ook grotere plassen beginnen nu echt dicht te vriezen op de nog relatief warme ondergrond.
Wordt de eerste echte winterdag hier deze winter :D
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

zwoof

Citaat van: weerinkatwijk op vr 24 jan 2014 - 10:28
Ik doel op zijn vraag of het midden van het land sneeuw krijgt  ;)

Oh oke  :) Rest van het land zal het volgens deze pluim idd met hatseflatsen moeten doen.

xzaz

8 Graden verschil in Nederland, zo kennen we de winter weer.
De winter is nog niet eens begonnen!

arjanbruggink

Citaat van: klimascepie op vr 24 jan 2014 - 10:26
Precies alles KAN.
Het Kan 15 februari 20 graden vriezen maar even zo goed KAN het 12 graden zijn.
Even zo goed kan het op 10 april 10 graden zijn maar er KAN ook 60 cm sneeuw liggen.

Het KAN. Of het gebeurt is niet te zeggen maar Het KAN. Net zo goed dat relatief veel winters bij ons pas in februari beginnen. Nu is terug kijken NIET ALTIJD en garantie maar het KAN zo weer gebeuren.

Ik wil hier mee dus feitelijk zeggen dat alles nog mogelijk is maar bovenal dat je de winter NOG NIET af mag schrijven. Je kunt na 1 maand winter je prijs wel vast opeisen maar begrijp wel dat It ain't over till the fat lady sings. Dus zolang ik Adele niet hoor zingen... En dat KAN dus 21 maart zijn maar even zo goed 3 mei. Natuurlijk kun je nu al je helmannetjes goed hebben maar dat kan binnen 1 of 2 weken volledig om slaan.
Raakt totaal kant, noch wal..... En dit dan: "It ain't over till the fat lady sings. Dus zolang ik Adele niet hoor zingen... "
Jammer dat je het topic zo moet vervuilen
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Jur

Citaat van: klimascepie op vr 24 jan 2014 - 10:26
Precies alles KAN.
Het Kan 15 februari 20 graden vriezen maar even zo goed KAN het 12 graden zijn.
Even zo goed kan het op 10 april 10 graden zijn maar er KAN ook 60 cm sneeuw liggen.

Het KAN. Of het gebeurt is niet te zeggen maar Het KAN. Net zo goed dat relatief veel winters bij ons pas in februari beginnen. Nu is terug kijken NIET ALTIJD en garantie maar het KAN zo weer gebeuren.

Ik wil hier mee dus feitelijk zeggen dat alles nog mogelijk is maar bovenal dat je de winter NOG NIET af mag schrijven. Je kunt na 1 maand winter je prijs wel vast opeisen maar begrijp wel dat It ain't over till the fat lady sings. Dus zolang ik Adele niet hoor zingen... En dat KAN dus 21 maart zijn maar even zo goed 3 mei. Natuurlijk kun je nu al je helmannetjes goed hebben maar dat kan binnen 1 of 2 weken volledig om slaan.

Stichting Open Deur anyone?

Je blijft vervelen en tegen alles en iedereen aanschoppen, stop daar eens een keer mee.

Joep

Citaat van: zwoof op vr 24 jan 2014 - 10:26
In het NO kan wel een sneeuwdek vormen. Dauwpunt onder nul daar in deze pluim.

NO krijgt inderdaad pak sneeuw dat is bekend, maar gaat ons om het midden van het land :)

Weatherman

Citaat van: Joep op vr 24 jan 2014 - 10:41
NO krijgt inderdaad pak sneeuw dat is bekend, maar gaat ons om het midden van het land :)
Vlak het zuiden niet weg  ;D give us a chance  :P
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Joep

Weerpraatje Jan Visser


Koud in Groningen: maxima lokaal niet boven nul. Voor de rest veel bewolking en plaatselijk nog wat lichte regen maar in het zuiden en westen enkele opklaringen. Zaterdagavond regen en sneeuw.

Vooral in de westelijke helft van het land heeft het aan het einde van donderdagmiddag en donderdagavond flink geregend. In Hoofddorp en Heerhugowaard viel 15, Den Burg (Texel) en Uitgeest 16 en in Alkmaar-Daalmeer 18 mm. Plaatselijk viel er ook wat natte sneeuw en hagel. In Sluis zag het rond 21 uur even wit van de hagel en in Vlaanderen kwam het tot onweer.
Ondertussen lichte sneeuw bij temperaturen beneden het vriespunt in de provincie Groningen. Nieuw Beerta koelde vanochtend af tot -1,9º.

Aan de oostzijde van een verder in betekenis afnemende vore van lagedruk blijft het noordoosten vandaag in de kou. In de provincie Groningen komt het kwik lang niet overal boven nul uit. Bovendien is het daar nevelig en doet het vanwege de wind koud aan.
Elders lopen de middagtemperaturen uiteen tussen 2 en 7 graden: de hoogste waarden in het zuidwesten. Het weerbeeld kenmerkt zich door bewolking en plaatselijk kan er eerst nog wat lichte regen vallen. Er zijn echter ook enkele opklaringen: vanochtend vooral in het zuidwesten. De wind waait in het noorden en noordoosten uit oostelijke richtingen. Later op de dag is dat ook in andere regio's het geval.

De nacht naar zaterdag verloopt bewolkt maar droog. Daar waar het enige tijd opklaart kan mist ontstaan. De minima lopen uiteen van -3 tot -4 in het oosten en noordoosten en +2 in het zuidwesten. De oosten- tot zuidoostenwind neemt in het waddengebied toe tot vrij krachtig.

Zaterdag wordt overdag geen neerslag verwacht. Wel is het bewolkt weer. De maxima lopen uiteen tussen -1 in Groningen en +5 in het zuidwesten. De wind waait uit het zuidoosten en is matig, aan zee vrij krachtig.
Zaterdagavond gaat het van het westen uit regenen. In het oosten en noordoosten komt het tot sneeuw en vormt zich hoogstwaarschijnlijk een sneeuwdek. Ondertussen ruimt de wind in zuidwestelijk Nederland naar het noordwesten en wordt aan zee hard, wellicht zelfs stormachtig met rukwinden tot rond 85 km/uur.


Powered by EzPortal