Winter discussietopic 2013/2014 deel 5

Topic gezien door 295369 bezoekers
Gestart door Johann, do 09 jan 2014 - 19:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gilleeesss

Citaat van: Danny op ma 20 jan 2014 - 11:35
Ik heb het idee dat de kou vandaag al meer terrijn lijkt te winnen dan dat de modellen op voorhand dachten.
Nog steeds maar 1.3 graden in Groningen terwijl er toch 3 a 4 voorspeld was en het nu al 11.30uur is.
Wie weet komt GFS 06z wel uit en zakt er langzaam iets sneeuw over het land vannacht....... Niks is onmogelijk!

jup.. 10cm voor het zuid-midden berekent
@extremisis.. Wat johan al vaak heeft gezegd, is te zien wat laagje doet komende dagen.

Dennis

Citaat van: DSDLimburg op ma 20 jan 2014 - 11:33
Off topic, wist niet dat er facebook pagina was. Maar omdat het bluemonday is en je mensen een beetje moet opvrolijken
vandaag heb ik op (vind ik leuk) geklikt en de pagina even gedeeld ;). On topic! De kaartjes worden steeds beter!
Ijsbloem, ik hoop toch echt dat je verhaal dit keer de prullenbak in kan, we laten ons niet nog eens voor de gek houden he :P

leuk :)

Cdtj3

Citaat van: gilleeesss op ma 20 jan 2014 - 11:34
6z run is beter dan 0z. Qua sneeuw en kou. sneeuw tot in westen

kou volgende week net niet bij mij --'

Citaat van: Johann op ma 20 jan 2014 - 11:36
Valt wel mee en alleen maar goed voor het verdere verloop !  ;)

Hoe dan ook het weekend wordt een "thriller" wanneer een volgend laag op een soortgelijke koers op de Benelux afstevent. Het warmtefront (sector) welke gisteren nog heel breed werd uitgemeten wordt nu opnieuw weer meer "geknepen" (door koufront ingelopen, occlusie).  Mocht dit positief gaan uitpakken (koers laag weekend) dan behoort een pak sneeuw zeker tot de opties. (warmtefront sneeuwval, isothermie). Dat wordt de komende dagen "synoptisch smullen" en misschien moeten we toch maar eens die winterjassen, sleeën en andere winter attributen uit de kast gaan halen. :D

Deze gfs run bied zeker grote potentie op sneeuw en vorst! Laatste kaart voor volg week dinsdag ziet de kou wel zitten. Kijken hoe de Control staat ten opzichte van de pluim.
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

Extremissimorum

Dit is een leuk kaartje!  ;D
Houd hoop!

Hiberna luctatur et emergit!
(De winter worstelt en komt boven!)

Weatherman

Citaat van: Extremissimorum op ma 20 jan 2014 - 11:43
Dit is een leuk kaartje!  ;D
Houd hoop!
Beetje lange termijn, maar leuk kaartje btw  :)
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

glenn

Citaat van: gilleeesss op ma 20 jan 2014 - 11:39
jup.. 10cm voor het zuid-midden berekent
@extremisis.. Wat johan al vaak heeft gezegd, is te zien wat laagje doet komende dagen.

Citaat van: gilleeesss op ma 20 jan 2014 - 11:39
jup.. 10cm voor het zuid-midden berekent

10 cm ? das ni serieus he ???

Jenkie

Brrr, heb nu al m'n handschoenen gezocht. Het is vies koud buiten en dat is echt weer even wennen!  :)

gilleeesss


glenn

[quote
laat maar, sneeuwvalgrens wat hoog
[/quote]

Die sneeuwvalgrens klopt niet want die ligt nu al 150 m lager momenteel op 650 meter en daalt nog want de koude komt pas vannacht

Johann

Citaat van: gilleeesss op ma 20 jan 2014 - 11:59
laatmaar, sneeuwvalgrens wat hoog

Op sneeuwvalgrens moet je voor as zondag even niet "vastpinnen". Zoals ik al schreef hebben we in eerste instantie te maken met neerslag behorende bij een opkomend (geknepen) warmtefront (kaart Theta-E's hieronder). De zachtere lucht zal in het geval van GFS06 vooral hogerop in de atmosfeer doorzetten. Bijkomende zgn "opglijdings processen" zullen met name op het grensgebied van de koude lucht de neerslag gaan triggeren. Omdat er, wanneer het laag precies met zijn kern over de Benleux trekt, een zgn. "isotherme" grenslaag zal zijn die onderin "koud" is en met weinig wind niet of slechts gedeeltelijk zal worden opgeruimd kan het gewoon sneeuwen. Pas bij koufront dan evt natte sneeuw of regen (gemaskeerd koufront). Wat verder ook nog belangrijk kan gaan worden is de timing van het front. Voorlopend daarop kan het oiv een tussenhoog in de nacht -ochtend nog even goed afkoelen wat de onderste koude grenslaag weer ten goede zal komen !

ps. zie net dat je kaartje voor de 21e is ! (maar goed laat het verhaaltje voor het weekend maar staan)

Remy

Die vorst moet doorzetten of nu stoppen.Zit beetje nerveus te worden of ik de waterleidingen wel of niet moet leegblazen :)
Denk dat ik preventief het zo dadelijk maar wel doe :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

gilleeesss

Citaat van: Johann op ma 20 jan 2014 - 12:10
Op sneeuwvalgrens moet je voor as zondag even niet "vastpinnen". Zoals ik al schreef hebben we in eerste instantie te maken met opkomende neerslag behorende bij een opkomend (geknepen) warmtefront (kaart hieronder). De zachtere lucht zal in het geval van GFS06 vooral hogerop in de atmosfeer doorzetten. Bijkomende zgn "opglijdings processen" zullen met name op het grensgebied van de koude lucht de neerslag gaan triggeren. Omdat er, wanneer het laag precies met zijn kern over de Benleux trekt, een zgn. "isotherme" grenslaag zal zijn die onderin "koud" is en met weinig wind niet of slechts gedeeltelijk zal worden opgeruimd kan het gewoon sneeuwen. Pas bij koufront dan evt natte sneeuw of regen (gemaskeerd koufront). Wat verder ook nog belangrijk kan gaan worden is de timing van het front. Voorlopend daarop kan het oiv een tussenhoog in de nacht -ochtend nog even goed afkoelen wat de onderste koude grenslaag weer ten goede zal komen !

ps. zie net dat je kaartje voor de 21e is ! (maar goed laat het verhaaltje voor het weekend maar staan)

Ja pracht uitleg weer. Door jou leer'k echt pak bij. Maar nederland heeft beste papieren? Ik neem aan west belgie niet echt? :( en voor kou ook? en ja ik weet da tik in me achterhoofd moet houde dat alles afhangt van positie laagje maarja..

glenn

Citaat van: gilleeesss op ma 20 jan 2014 - 12:29
Ja pracht uitleg weer. Door jou leer'k echt pak bij. Maar nederland heeft beste papieren? Ik neem aan west belgie niet echt? :( en voor kou ook? en ja ik weet da tik in me achterhoofd moet houde dat alles afhangt van positie laagje maarja..

Vannacht kan er dus wel 9cm sneeuw vallen in Noord België????

Johannes96

Citaat van: glenn op ma 20 jan 2014 - 12:56
Vannacht kan er dus wel 9cm sneeuw vallen in Noord België????

Ga daar maar niet van uit. Tevens staat het ingecalculeerd voor Midden en Zuid-Nederland, niet voor Noord-België.

Cdtj3

Citaat van: glenn op ma 20 jan 2014 - 12:56
Vannacht kan er dus wel 9cm sneeuw vallen in Noord België????

Kort en krachtig: Nee. Kg/m2 staat niet gelijk aan cm. Voor 10 cm heb je 20 kg/m2 nodig heb ik gelezen, dus volgens dit kaartje is er ong max 4 cm mogelijk dat niet kan blijven liggen, dus zegmaar niets.
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

Energizer85

Citaat van: glenn op ma 20 jan 2014 - 12:56
Vannacht kan er dus wel 9cm sneeuw vallen in Noord België????


Uuhh nee zou daar niet van uitgaan

glenn

In Berlijn is de noodtoestand ondertussen al afgekondigd omwille van zware ijzel !

Johann

Citaat van: Cdtj3 op ma 20 jan 2014 - 13:02
Kort en krachtig: Nee. Kg/m2 staat niet gelijk aan cm. Voor 10 cm heb je 20 kg/m2 nodig heb ik gelezen, dus volgens dit kaartje is er ong max 4 cm mogelijk dat niet kan blijven liggen, dus zegmaar niets.

Toevoeging
1 mm regen staat gelijk  met 1 liter (kg) water op een oppervlak van 1 m2.
Dus 9 kg/m2 is 9mm regen

Vuistregel: 1mm = 1cm droge sneeuw. 
Dus zou het droge sneeuw betreffen dan idd 9cm sneeuw.
Probleem is alleen dat de evt sneeuw zeer nat zal zijn en deze regel niet meer opgaat!

Jenkie

Citaat van: glenn op ma 20 jan 2014 - 13:06
In Berlijn is de noodtoestand ondertussen al afgekondigd omwille van zware ijzel !

De noodtoestand afkondigen lijkt me lichtelijk overdreven  ::) Waar lees je dit overigens?

Johann

Citaat van: Jenkie op ma 20 jan 2014 - 13:19
De noodtoestand afkondigen lijkt me lichtelijk overdreven  ::) Waar lees je dit overigens?

Het regent in Berlijn al sinds een uur of 2 bij temp. onder het vriespunt (Blitzeis). Zelfs te voet is bijna niets meer mogelijk. Wordt geadviseerd om niet naar buiten te gaan !

Zie oa. http://www.bild.de/news/inland/wetter/winter-kommt-nach-deutschland-blitzeis-34312386.bild.html

Powered by EzPortal