Winter discussietopic 2013/2014 deel 5

Topic gezien door 295437 bezoekers
Gestart door Johann, do 09 jan 2014 - 19:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Extremissimorum

Citaat van: Joep op vr 10 jan 2014 - 21:39
Pluim

Twee keer dezelfde, Joep ;)

EDIT: en toen was er maar één pluim..

Joep


DSDLimburg

seizoen 2018/2019

DSDLimburg

seizoen 2018/2019

Schaatsliefhebber

Citaat van: Joep op vr 10 jan 2014 - 21:39
Pluim
Voorlopig over en uit. Maar weer afwachten wanneer er nieuwe kansen komen. :-X

Johann

Citaat van: Extremissimorum op vr 10 jan 2014 - 21:38
10-daagse EC, oper lijkt warme uitbijter, maar rest van die pluim ook niet echt overtuigend...

ECMWF EPS komt met 3 clusters op 120 tot 168H daarna tot 240H met 4 clusters. Binnen 1 cluster zijn met name de koudere oplossingen (oost) vertegenwoordigd. Het aantal clusters (verdeling ) van 4 zegt al iets over de complexiteit en onzekerheid waarmee het ECMWF ea modellen te maken hebben.   

Jasneker

'T kan vriezen of dooien.
De situatie was al tweeledig en elke variant kon winnen.
Net zo snel als de situatie nu weer anti winter is kan het weer veranderen.
We hebben de helft van de "winter" gehad en blijven nog minstens 6 weken over, dusssss ;)

Bacci

Citaat van: Johann op vr 10 jan 2014 - 21:54
ECMWF EPS komt met 3 clusters op 120 tot 168H daarna tot 240H met 4 clusters. Binnen 1 cluster zijn met name de koudere oplossingen (oost) vertegenwoordigd. Het aantal clusters (verdeling ) van 4 zegt al iets over de complexiteit en onzekerheid waarmee het ECMWF ea modellen te maken hebben.

Inderdaad, zelfs op lange termijn extra koudere oplossingen, nu is het wel letterlijk het kan vriezen of dooien. Maar wat lijkt nu realistischer? is het echt 50/50 of heeft de zachtere lucht toch meer kans?

Fluffje

Ik vroeg me eigenlijk af, hebben we wel eens een winter gehad zonder of met zeer weinig vorst dagen..
Voor mijn gevoel is dit echt een extreme warme winter aan het worden. Kan me eigenlijk niet heugen dat we dit eerder zo hebben gehad.
onweersdagen 2013: 10
onweersdagen 2014: 25[/

Extremissimorum

Citaat van: Johann op vr 10 jan 2014 - 21:54
ECMWF EPS komt met 3 clusters op 120 tot 168H daarna tot 240H met 4 clusters. Binnen 1 cluster zijn met name de koudere oplossingen (oost) vertegenwoordigd. Het aantal clusters (verdeling ) van 4 zegt al iets over de complexiteit en onzekerheid waarmee het ECMWF ea modellen te maken hebben.

Is dit zo'n geval van 10% kans op winter is nog steeds een kans op winter?

Frontier

Citaat van: Fluffje op vr 10 jan 2014 - 22:11
Ik vroeg me eigenlijk af, hebben we wel eens een winter gehad zonder of met zeer weinig vorst dagen..
Voor mijn gevoel is dit echt een extreme warme winter aan het worden. Kan me eigenlijk niet heugen dat we dit eerder zo hebben gehad.
Als ik me niet vergis hebben we de afgelopen 15 jaar een heleboel zachte winters gehad met weinig/zonder vorst en met weinig/zonder sneeuw. Toevallig waren de afgelopen jaren winters met relatief veel vorst en sneeuw en kennelijk lijkt men de jaren ervoor voor het gemak vergeten te zijn, zo lijkt het althans...

Enfin, alle vorst en sneeuw uit de pluimen, de temperaturen weer ruimschoots boven nul en mijn geliefde westelijke stroming die waarschijnlijk na korte afwezigheid weer terug zal keren, ik ben weer blij!  ;D
Maanden zonder r: temperaturen onder normaal
Maanden met r: temperaturen boven normaal
Ambassadeur van de regen

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

Lucifer

Om alle haren op je hoofd één voor één uit te trekken.... wat een anticlimax

Bacci

Citaat van: Lucifer op vr 10 jan 2014 - 22:23
Om alle haren op je hoofd één voor één uit te trekken.... wat een anticlimax

Misschien wel een goede plot twist  ;)

grizzrh

Citaat van: Frontier op vr 10 jan 2014 - 22:18
Als ik me niet vergis hebben we de afgelopen 15 jaar een heleboel zachte winters gehad met weinig/zonder vorst en met weinig/zonder sneeuw. Toevallig waren de afgelopen jaren winters met relatief veel vorst en sneeuw en kennelijk lijkt men de jaren ervoor voor het gemak vergeten te zijn, zo lijkt het althans...

Enfin, alle vorst en sneeuw uit de pluimen, de temperaturen weer ruimschoots boven nul en mijn geliefde westelijke stroming die waarschijnlijk na korte afwezigheid weer terug zal keren, ik ben weer blij!  ;D

Waarom überhaupt hier posten als je niet van de winter houdt ??
Troll much?
Doenrade, Limburg

Frontier

Citaat van: grizzrh op vr 10 jan 2014 - 22:36
Waarom überhaupt hier posten als je niet van de winter houdt ??
Troll much?
Omdat ik het net als de meesten hier zeer interessant vind om het weer te volgen maar enkel omdat ik voorstander ben van zachte winters zou ik dus niets mogen posten?  >:(
Maanden zonder r: temperaturen onder normaal
Maanden met r: temperaturen boven normaal
Ambassadeur van de regen

'Every year donkeys and mules kill more people than plane crashes'

ron12

Citaat van: Fluffje op vr 10 jan 2014 - 22:11
Ik vroeg me eigenlijk af, hebben we wel eens een winter gehad zonder of met zeer weinig vorst dagen..
Voor mijn gevoel is dit echt een extreme warme winter aan het worden. Kan me eigenlijk niet heugen dat we dit eerder zo hebben gehad.
laatste 3  jaar is januari  veel te warm verlopen , wat de eerste 10 dagen betreft. http://www.weerstatistieken.nl/2014/januari sinds 2005 staan er zelfs 5 in de top 10 namelijk 2005/2007/2012/2013/2014 de laatste als warmste , en als je nou op temp gem klikt dan komt de koudste decade te voorschijn daar staat 2010 op de tiende plaats als koudste ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

jonkheer

Eigenlijk is de pluim nog niet zo slecht. Veel leden gaan voor de koude opties. Het gemiddelde blijft al dagen hetzelfde en de oper en control beginnen duidelijk te zwabberen.

gilleeesss

Citaat van: Joep op vr 10 jan 2014 - 21:39
Pluim

Ineens gemiddelde 5graden gestegen. Wat is dit toch, byee winter :) pff altijd negatief eindigen als het moment eraan komt.. tss

jonkheer

Citaat van: gilleeesss op vr 10 jan 2014 - 23:07
Ineens gemiddelde 5graden gestegen. Wat is dit toch, byee winter :) pff altijd negatief eindigen als het moment eraan komt.. tss

Het gemiddelde is niet 5 graden gestegen maar beweegt zich al enkele dagen rond de 3-5 graden. Daarnaast zijn er vele leden die voor koudere opties gaan. Er is nog niets besloten.

wimbaens

Citaat van: jonkheer op vr 10 jan 2014 - 23:12
Het gemiddelde is niet 5 graden gestegen maar beweegt zich al enkele dagen rond de 3-5 graden. Daarnaast zijn er vele leden die voor koudere opties gaan. Er is nog niets besloten.

Ik zou de laatste 4 pluimen eens langs elkaar leggen, dat gemiddelde is van 0°C naar 5°C gestegen.

Powered by EzPortal