Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 15

Topic gezien door 215765 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 06 mrt 2013 - 09:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

stratocumulus

KMI.be:

Het weer om 8 u 30 : Het sneeuwt overal, behalve in West-Vlaanderen. Op sommige plaatsen bereiken de rukwinden 50 tot 60 km/u.  :o

Volgende uren

Het komende uur valt er in de meeste provincies - uitgezonderd West-Vlaanderen - 1 tot 3 cm bij. In het westen van Oost-Vlaanderen wordt het geleidelijk droger. Het verkeer zal zeer ernstige hinder ondervinden door gladde wegen, sneeuwophopingen, en soms slechte zichtbaarheid.

Vomera

Zo eindelijk na 2 uur (5 km) op mijn werk gekomen. Hele centrum van maastricht stond vast...

Bacci

@Jan, hoe denk jij over de sneeuwkansen vrijdag/zaterdag? zal misschien wel de laatste sneeuw zijn :(

Jan van Ooijen

Citaat van: Bacci op di 12 mrt 2013 - 10:23
@Jan, hoe denk jij over de sneeuwkansen vrijdag/zaterdag? zal misschien wel de laatste sneeuw zijn :(

Sneeuwkansje is aanwezig aanstaande zaterdag, maar geen grote hoeveelheden
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marcel1976

Het lijkt hier wel een blizzard. Net de stoep geveegd en kan zometeen opnieuw beginnen. Sneeuw vliegt horizontaal door de lucht en vooral tussen de huizen zie je de sneeuw alle kanten opvliegen. En het is nog niet klaar.

DSDLimburg

En het gaat maar door en door met sneeuwen hier. Lekker vorsvalet en het weer volgen heerlijk dagje :)
seizoen 2018/2019

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

NewWeatherfan

mijn schoonzusje net aan de lijn (gemeente Eperheide zuid zuid zuid limburg) ja ik kom de heuvel niet meer op de auto staat ergens in de berm.....

wat ben ik blij dat ik helemaal geen sneeuw zie zeg (en geen heuvels heb hahaha)

vlerk

In Eindhoven is het inmiddels uitgesneeuwt, moeilijk te beoordelen wat de sneeuwhoogte is ivm verstuivingen maar ik verwacht rond de 10 cm gemiddeld.

jornonweer

inmiddels 17cm hier, en sneeuwduinen van 36cm wow  ;D gaat hier nu nog 1 uurtje sneeuwen en dan stopt het
Danger is real, fear is a choice.

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op di 12 mrt 2013 - 11:10
**Plaatje**

Ja Jan, koud he ;). Komende nacht wordt er inderdaad eentje om in de gaten te houden voor de gebieden waar sneeuw ligt. Rugas op dit moment noord van NL. Mooi te zien op de kaart van 10Z. Daar nu als gevolg van subsidentie duidelijk minder diepe convectie boven zee dan gisteren het geval was. Op die convectieve bewolking boven zee na is het er helder.

Het geheel zakt langzaam zuidwaarts om tegen het eind van de nacht, tegen zonsopkomst, boven het zuiden en BE te liggen. Boven land tegen die tijd gewoon helder met onder de rugas compleet wegvallende wind. Dat belooft dus wat.
Op plekken waar het later op de nacht boven een sneeuwdek zodanig afkoelt dat er mist ontstaat stopt de afkoeling echter direct. Laagste temperaturen dus op plekken waar mist niet weet te ontstaan.

Noord van de rugas weer duidelijk toenemende cyclonaliteit met meer bewolking en enkele sneeuwbuien. Maar voordat de bewolking in de besneeuwde gebieden van Belgie en zuidelijk Nederland aangekomen is zal het moment met de laagste temperaturen alweer geweest zijn.
Ik ben erg benieuwd hoe ver we weg gaan zakken vannacht in het zuid(oost)en.

Jan van Ooijen

Citaat van: Marsel op di 12 mrt 2013 - 11:33
Ja Jan, koud he ;). Komende nacht wordt er inderdaad eentje om in de gaten te houden

Mogelijk een nieuw temperatuurrecord dus als we van GEM uitgaan icm opklaringen, weinig wind en aardig sneeuwdek. Ben blij dat ik er vanmorgen al over geschreven heb. Zou het record verpulverd gaan worden van 4 maart 2005? -20.7 in Marknesse.

http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,3698.msg54083.html#msg54083
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

gilleeesss

Damn  :o Zo mooi. Ophopingen tot 50cm ofzo.. 21cm op tuinbanken 11cm op me terras. Op gras ligt er midden amper sneeuw maar de 2 buitenkanten zijn dan mooi gedikt. Echt wauw. Bij zwevegem iemand is morgen school afgelast, wij waren met 5 vande 19 in de klas. Maar ben ook neit geweest (a)

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op di 12 mrt 2013 - 11:38
Mogelijk een nieuw temperatuurrecord dus als we van GEM uitgaan icm opklaringen, weinig wind en aardig sneeuwdek. Ben blij dat ik er vanmorgen al over geschreven heb. Zou het record verpulverd gaan worden van 4 maart 2005? -20.7 in Marknesse.

Inderdaad, terecht ook. Die extremen intrigeren mij ook altijd, ondanks dat ik geen winterliefhebber ben.
Kan bijzonder ver afkoelen onder de vleugels van de naderende rug. Modellen hebben dit afkoelingsproces nooit helemaal goed te pakken, hetzelfde geldt voor een overadiabatische opbouw in de onderste meters tijdens de zomer.
Dus wie weet inderdaad een nieuw record? Het zou als alles goed valt zomaar kunnen.

@ iedereen die nu een belachelijk pak sneeuw heeft. Foto's graag! ;). EDIT: Jan je was me net voor ;).

Jan van Ooijen

Hier drie foto's vanuit Frankrijk (Valognes)





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Ramon Oost


jornonweer

hevige sneeuwval hier nu, denk nu toch wel 2-3cm per uur aan dit tempo! inmiddels 18.7cm!
Danger is real, fear is a choice.

gilleeesss

Hier is het denkik al tijdje over.. Ben tevreden. Nu nog paar dagen koude, sneeuw nog paar dagen blijven liggen. Dan lente. Bam. hier in west vl kunnen we niet klagen van winter.

arjanbruggink

Wat een heerlijk zonnetje nu in het NO van het land....... 8)
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

just0408

6 dagen terug was het daar in zuid limburg nog 19 graden.  ;D
Ik ben ook niet van steen.

Powered by EzPortal