Onweerskansen 2013

Topic gezien door 254100 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 27 feb 2013 - 10:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sven

Citaat van: Marsel op wo 12 jun 2013 - 17:30
Je kunt op deze termijn nog zozeer tot in detail een scenario beschrijven, maar dat is tijdens de volgende run hoogst waarschijnlijk weer anders. De meerwaarde hiervan zie ik dan ook niet in.

Daarom kun je niet vaak genoeg benadrukken dat gezien de mooi ogende kaarten het nog lang niet duidelijk is hoe en waar die warmte terecht gaat komen.

Gewoon lekker blijven volgen en realistisch naar de zaak kijken.

Hmm niet compleet mee eens, het in details treden van een run tijden van te voren, is een leuke bezigheid, en ook zeer interresant mocht het uitkomen. Zo ook alle informatie welke gelogd worden en later nog eens herzien kan worden, ik bedoel als voorbeeld de verschuiving van lage en hoge druk gebieden waardoor het allemaal zover kon komen.

Maar goed buiten dat de laatste run is het compleet weg, het hoogte laag dauwt alles ver duitsland in. Van een thermische explosie niets te zien, daardoor ook logischer wijs geen mooie cape kaarten :)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Edwin

En nu ziet het er helemaal niet meer zo boeiend uit....lt, leuk om te zien maar je hebt er nix an :P
Never Stop Exploring

Sven

Citaat van: Edwin op wo 12 jun 2013 - 18:48
En nu ziet het er helemaal niet meer zo boeiend uit....lt, leuk om te zien maar je hebt er nix an :P

Wat ga je morgen zeggen als het weer compleet terug is :P ?
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Edwin

Citaat van: Sven op wo 12 jun 2013 - 18:53
Wat ga je morgen zeggen als het weer compleet terug is :P ?

Dat dat er leuk uitziet, uit mag komen en leuk is om te blijven volgen maar je hebt er nog steeds vrij weinig aan ;) als er vrijdag of zaterdag onweer staat voor maandag heb ik er al meer vertrouwen in :).
Never Stop Exploring

Jelte

Citaat van: Marsel op wo 12 jun 2013 - 08:19

Die onderste 1.0-1.5km zijn vooral van belang als we surface based convectie verwachten.


Dank voor de uitleg. Ik begrijp dat de theta 850 waardes vooral zijn bedoeld om de instabiliteit te meten op het niveau wat er het meest toe doet. Toch vroeg ik me nog steeds af of, en wat voor, verschil het zou maken wanneer de onderste 1-1,5 km droge of vochtige warme lucht zou bevatten. Ik bedoel, de convectie kan dan wel onstaan op 850Hpa, maar als de bui eenmaal getriggerd is dan zal toch ook lucht uit de onderste luchtlagen de bui ingezogen worden. En wat gebeurt er dan als de luchtvochtigheid van die lucht aanzienlijk lager is? Kun je dan hoge theta-e en -w waardes hebben waarbij de buien toch gesmoord worden van onderaf?
Nouja, tot nu toe een interessante zoektocht. Was inmiddels terecht gekomen bij drylines.
Overigens is het natuurlijk zo dat bij het berekenen van de Cape wel het dauwpunt op 2m wordt meegenomen en in zekere zin daarmee wel rekening wordt gehouden met luchtvochtigheid in de onderste luchtlagen. Toch?  :D ;) Het blijft allemaal even stevig nadenken voordat het blijft plakken...

LeMisérable

De kansen zijn nu zowat van de kaarten, alleen aankomende maandag (en misschien dinsdag ook) een situatie(tje), maar het grote werk is momenteel weg, kan natuurlijk gewoon weer terugkomen. :)
Hou zelf niet van onweer maar vind het wel interessant.

hj32


Johann

Citaat van: LeMisérable op do 13 jun 2013 - 08:36
De kansen zijn nu VOLLEDIG van de kaarten, alleen aankomende maandag (en misschien dinsdag ook) een situatie(tje), maar het grote werk is momenteel weg, kan natuurlijk gewoon weer terugkomen. :)

Ofschoon het zwaartepunt van de thermische hoogstandjes en geklapper Nederland net  lijkt te missen wil dat niet niet zeggen dat alles VOLLEDIG van de kaarten is, integendeel ! We zien nog steeds dezelfde situatie zoals die al dagen door de modellen wordt weergegeven. Zoals we ook al diverse malen hebben aangekaart  :D heeft alles te maken met positie van de hoogtetrog (hoogtelaag) icm bodemlaag.
To be continued .......


Weatherman

Citaat van: Johann op do 13 jun 2013 - 09:31
Ofschoon het zwaartepunt van de thermische hoogstandjes en geklapper Nederland net  lijkt te missen wil dat niet niet zeggen dat alles VOLLEDIG van de kaarten is, integendeel ! We zien nog steeds dezelfde situatie zoals die al dagen door de modellen wordt weergegeven. Zoals we ook al diverse malen hebben aangekaart  :D heeft alles te maken met positie van de hoogtetrog (hoogtelaag) icm bodemlaag.
To be continued .......
Dat klinkt beter als helemaal niks Johann  :D
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Weerfreak 1337

Ik weet het, het is de 06z run, maar hij is weer flink verbeterd! :)








Extreem hoge dauwpunten berekend voor Nederlandse begrippen:
In de regio rond de Ardennen en Luxemburg zelfs dauwpunt van 27 graden :o. Maar dat moet wel met een grote zak zout genomen worden.


Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Cdtj3

Citaat van: Weerfreak op do 13 jun 2013 - 12:30
Ik weet het, het is de 06z run, maar hij is weer flink verbeterd! :)

Echt wel :P nu hopen dat het in de komende runs blijft staan en niet weer zoals gister verandert.
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

LeMisérable

:o

En we zijn weer terug!  :P

Edit Zorba: het is niet helemaal nodig om de run 2x achter elkaar te plaatsen. Zie post van Weerfreak hierboven voor de actuele stand van zaken
Hou zelf niet van onweer maar vind het wel interessant.

Marsel

Citaat van: Jelte op wo 12 jun 2013 - 21:58
**knip**

Theta-W en Theta-E zijn niet zozeer een maat voor onstabiliteit maar meer voor warmte en vocht op een bepaalde hoogte.
De verdere opbouw bepaalt of de atmosfeer onstabiel is of niet.
Het aanwezig zijn van drogere luchtlagen boven of onder dit niveau maakt in zoverre dus niets uit voor de waarden op die specifieke hoogten.
Hoge theta's op 850hPa impliceren normaal gesproken wel dat de onstabiliteit groot is aangezien daar dan dus veel warmte én vocht aanwezig is.
Indien we met elevated convectie te maken hebben zijn onderliggende luchtlagen vrij vaak droger dan op het niveau vanwaar de convectie gestart is. Dit is overigens nog veel duidelijker zo bij vanaf de grond gevoede buien.
Buien hebben in mindere mate last van droge onderliggende luchtlagen dan van erg droge omgevingslucht. De inflowlaag ligt in die situatie immers ook vrij hoog.
Ook wanneer surface based buien met hoge basis boven droge onstabiele grenslaag condities ontstaan (hitte-onweders aan het eind van de middag bijvoorbeeld) zullen ze met relatief vochtige mid- en upperlevels nauwelijks last hebben van de droge grenslaag aangezien luchtpakketjes met bepaalde T en Td vanuit de grenslaag vanzelf vochtiger worden als gevolg van die geforceerde optilling (stijgende RV tot condensatie op het LCL/LFC).

Bijzonder droge omgevingslucht is veel vaker een 'convectie-killer'.

De grootte van CAPE is door de verschillende manieren van construeren in sommige gevallen wel en in sommige gevallen niet afhankelijk van T en Td in de grenslaag. Wat dat betreft is het intekenen van de verschillende soorten CAPE op kaarten maar een benadering. Combinatie van actualiteit (soundings bijvoorbeeld) en modeldata is dan ook het meest gezond.

Weatherboy

Het zijn pracht kaarten van GFS, maar die CAPE waarden zijn wederom niet realistisch. De CAPE waarden worden mede bepaald door de dauwpunten. GFS geeft dauwpunten van vet boven de 20 graden. Ik meen te herinneren dat de hoogste dauwpunt waarde ooit in NL gemeten is, 21 graden is. Volgens mij was dat in 2009. Die cape kaarten kan je dus zo ongeveer halveren, en dan naar waarheid beschouwen.

Neemt niet weg dat de kaarten EINDELIJK eens echt leuk zijn om te bekijken.

Sven

Citaat van: Weatherboy op do 13 jun 2013 - 17:32
Het zijn pracht kaarten van GFS, maar die CAPE waarden zijn wederom niet realistisch. De CAPE waarden worden mede bepaald door de dauwpunten. GFS geeft dauwpunten van vet boven de 20 graden. Ik meen te herinneren dat de hoogste dauwpunt waarde ooit in NL gemeten is, 21 graden is. Volgens mij was dat in 2009. Die cape kaarten kan je dus zo ongeveer halveren, en dan naar waarheid beschouwen.

Neemt niet weg dat de kaarten EINDELIJK eens echt leuk zijn om te bekijken.

Niet realistisch, lol! EC kwam paar dagen terug met nog hogere waardes, ook onrealistisch zeker :)?
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

TaL

De nieuwe GFS run lijkt wederom spannend te worden.
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Sven

Wederom weer een heerlijke run, zeker ook voor maandag op dinsdag nacht :)

Lol de neerslag, westland gaat eraan :)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Pascal Soomers

@Sven.. Check eens 3 uur later :)... KWIJL!

When a supercell arrives, you must be prepared.

Sven

Haha weet ik Pascall! Maar op de kaart erna, is die mooie -11 en -12 niet te zien :)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Marsel

Goed, we zijn binnen de 100h termijn.
En gelukkig beginnen EC12 en GFS12 vwb maandag middag en -avond langzaam naar elkaar toe te groeien.
Aan de voorzijde van het afgesnoerde hoogtelaag west van FR en een surface low over FR stroomt in beide opers warmte lucht vanuit het ZZO ons land binnen. T850 grofweg tussen 10-15 graden.
Onweerskansen nemen daarbij vooral later op maandag toe wanneer het surface low vanuit het zuiden nadert, we in de warme sector van het systeem komen en de warmte diezelfde dag/nacht nog wordt verdreven.
In de warme luchtmassa door sterke LL WAA waarschijnlijk vrij fors gecappede onstabiliteit op middelbaar niveau, overigens wel flink onstabiel. Buien zullen voor een belangrijk deel dus dynamisch geforceerd moeten worden nabij de frontvlakken, het surf. low of de duwende hoogtetrog/hoogtelaag.

Details zullen tijdens het komende weekend wel volgen...
Immers, kleine verschuivingen en we kunnen die paar flitsen weer op onze buik schrijven...

Even de pluim afwachten maar ik denk dat we voorlopig maandag als eerste dag in de gaten moeten houden.

Na maandag laat EC12 de koele lucht er weer snel inkomen, dat in tegenstelling tot GFS....
Pluim zal veelzeggend zijn straks.

Powered by EzPortal