Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 10

Topic gezien door 247956 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 24 jan 2013 - 17:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

bliksems

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 30 jan 2013 - 15:49
Hoe komen ze tot die conclusie? Staat dat er ook bij dan? Probeer zelf de kaarten te lezen, zal een hoop teleurstelling schelen dan.
ja daar heb je idd gelijk in,daar dacht ik ook al aan.
daarom is het ook verwarrend om dat artikel te lezen en reacties van leden en tegelijkertijd de kaarten gezien te hebben de afgelopen dagen,waaruit blijkt dat het geen drapsneeuw word! het zal wel wegdooien gauw,maar dat is een ander verhaal.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Jan van Ooijen

Ik kan me enkele jaren geleden nog herinneren met 3 a 4 graden boven 0 icm sneeuw. Dat leverde een mooi pak sneeuw op ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Marcellang

Citaat van: Henk1976 op wo 30 jan 2013 - 15:48
Alles is best, als het maar niet meer een subtropentemperatuur wordt met zo'n bak regen als vannacht en vanochtend. Heb niet vaak zoveel water op de A28 zien staan :o
Hahaha, wat deed je met mijn vrouw op dezelfde snelweg  ;D
Zij had het er net ook al over toen ze thuis kwam......
Je zag op de radar ook de verscherping in de bui van zuid naar noord omhoog lopen.
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

bliksems

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 30 jan 2013 - 15:53
Ik kan me enkele jaren geleden nog herinneren met 3 a 4 graden boven 0 icm sneeuw. Dat leverde een mooi pak sneeuw op ;)
ja alles is mogelijk,het kan op die manier uitpakken of net even iets anders,daarom is het mooi om te volgen en dan vervolgens zien hoe het uitpakt.
maar wat ik graag een keer zou willen zien is gewoon een dik pak sneeuw van 30-50 cm in waarin de temp niet boven 0 zal komen de hele week daarna,minstens.wie weet in februari!en dan hopelijk ook strenge vorst zodat dat ene wedstrijdje kan doorgaan.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Henk1976

Citaat van: albalinda op wo 30 jan 2013 - 15:57
Hahaha, wat deed je met mijn vrouw op dezelfde snelweg  ;D
Zij had het er net ook al over toen ze thuis kwam......

Ja, was gezellig ;) Bij Haren was het idd wel even gevaarlijk, daar stond behoorlijk wat water op de weg. Het zout is in elk geval van de weg gespoeld (zo lang het duurt). De zon schijnt nu, dus de terugreis is zometeen een stukje aangenamer. De kachel hoeft nog niet aan in de auto. Heb zin in vrijdag/zaterdag!

Offtopic: Lees trouwens net op Twitter dat de dijkcoupures in Delfzijl dichtgaan. Dat hoort dus ook bij dit weer!

Dennis


Bacci

Citaat van: Dennis op wo 30 jan 2013 - 16:58
GFS 12H Zaterdagochtend sneeuw



Heerlijk, we komen steeds dichterbij, ben erg benieuwd naar de Hirlam morgen.

Ramon Oost

Nieuwe animatie van GFS (12UTC) betreft de mogelijke sneeuw van vrijdag/zaterdag.


Johann

Markante hoogtetrog
Nadat het vanmorgen in Tebessa (Algerije) met -2° kouder was dan in de meeste plaatsen in de Alpen en ook bv kouder dan Tromsø   -1.8° in Noorwegen (boven de Poolcirkel gelegen), mogen ze zich daar opnieuw op  "winterse" kou gaan voorbereiden.

Een markante Europese hoogtetrog penetreert in de loop van het weekend en begin volgende week diep in het Noord Afrikaanse continent waarbij de T850 isotherm van -5° tot over de noordelijke gebieden van Algerije en Tunesië zal reiken. Sneeuw in de hogere delen is dan zeer goed mogelijk.  Daarmee is het er zondag en maandag gewoon kouder dan in menig land van West Europa inclusief Nederland   :D



bliksems

die 12h van gfs van zojuist is niks als ik het zo t/m 192h bekijk op meteociel,he?(of zal het uiteindelijk nog "goed komen"?)
wat "gebeurd" er daarna?
iemand nog een mooi februari kaartje?
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

vdweste

Citaat van: bliksems op wo 30 jan 2013 - 17:38
die 12h van gfs van zojuist is niks als ik het zo t/m 192h bekijk op meteociel,he?
wat "gebeurd" er daarna?
iemand nog een mooi februari kaartje?

Daarna wordt het juist mooi, maar dat is alweer hele lange termijn. GFS doet tot nog toe niet mee met EC en dat is ook aan de pluim te zien.

bliksems

Citaat van: vdweste op wo 30 jan 2013 - 17:39
Daarna wordt het juist mooi, maar dat is alweer hele lange termijn. GFS doet tot nog toe niet mee met EC en dat is ook aan de pluim te zien.
niet te hopen dat EC GFS gaat volgen.
dat was wel eens eerder het geval dacht ik.
(maar andersom ook,maha)
en nu maar EC afwachten(je word er toch gek van soms he;)
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Roan

Citaat van: Johann op wo 30 jan 2013 - 17:32
Markante hoogtetrog
Nadat het vanmorgen in Tebessa (Algerije) met -2° kouder was dan in de meeste plaatsen in de Alpen en ook bv kouder dan Tromsø   -1.8° in Noorwegen (boven de Poolcirkel gelegen), mogen ze zich daar opnieuw op  "winterse" kou gaan zeer goed mogelijk.  Daarmee is het er zondag en maandag gewoon kouder dan in menig land van West Europa inclusief Nederland   :D

Nu is het wel zo dat tromso aan zee ligt en de warme zeestroom zorgt ervoor dat de temperaturen daar sowieso niet laplands zijn terwijl het wel op bijna 70 graden noorderbreedte ligt ;)
Maar point taken, heel bizar dat het in het algarije zo koud is

Jan van Ooijen

Wat is er allemaal zo slecht aan?
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann

Citaat van: bliksems op wo 30 jan 2013 - 17:43
niet te hopen dat EC GFS gaat volgen.
dat was wel eens eerder het geval dacht ik.
(maar andersom ook,maha)
en nu maar EC afwachten(je word er toch gek van soms he;)

Klopt, denken we even terug aan de periode voor de Kerst: toen ook hoopvolle kaarten met mogelijke opbouwende hoogterug Atl Oceaan. Helaas overwon de zonalitiet en ik ben er bang voor dat dat ook nu weer zal gaan gebeuren.
Ik denk dus ook niet dat GFS mee zal gaan met EC, eerder verwacht ik dat EC de richting van GFS zal kiezen. Daarnaast is ook ECMWF niet bepaald overtuigend vwb winterse aspiraties. Natuurlijk zal de zwabberende polaire jet (trog) periodiek voor wat winterse taferelen kunnen maar daarmee is dan alles ook gezegd. Pakken we bijvoorbeeld EC-MOS erbij dan zien we met uitzondering van het noordoosten van het land voor de komende periode (tot einde van de volgende week) nauwelijks tot geen vorst (ook geen nachtvorst).

Nee, ik was en ben nog steeds sceptisch vwb een nieuwe winterse periode met vorst. Gebrek aan WLA op Atl Oceaan in combinatie met dit lompe subtropische Azorenhoog (met "puist") betekenen meestal niet veel goeds !

Maar goed, ik hoop dat ik het mis heb en de atmosfeer uiteindelijk toch een winterse "escape" zal gaan vinden  :) 

jorentje1997

Citaat van: Dennis op wo 30 jan 2013 - 16:58
GFS 12H Zaterdagochtend sneeuw
Dat is nu eens mooi, de hele Benelux krijgt wat. :)

Jan van Ooijen

-2 á -3 is niet goed genoeg icm sneeuw want we moeten gelijk -20 hebben met 50cm sneeuw ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

vossejongk

kon een mooi plaatje schieten vanmiddag nadat het opklaarde, zie hier de achterkant van het koufront inc. mammatus!:


bliksems

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 30 jan 2013 - 18:21
-2 á -3 is niet goed genoeg icm sneeuw want we moeten gelijk -20 hebben met 50cm sneeuw ;)
voor mij mag het zelfs -1 blijven continu voor 50 cm sneeuw.
aan -20 heb ik niks,alleen voor die tocht vind ik dat dan weer spannend om te volgen net als februari vorig jaar.

Citaat van: Johann op wo 30 jan 2013 - 17:59
Maar goed, ik hoop dat ik het mis heb en de atmosfeer uiteindelijk toch een winterse "escape" zal gaan vinden  :)
laten we idd hopen op een verassing,want de modellen gaan tekenen van "afhaken" vertonen op het moment.
en je uitleg laat zien waarom.
"lompe subtropische Azorenhoog (met "puist") betekenen meestal niet veel goeds!"
-die puist lijkt inderdaad uitgeknijpt te gaan worden!
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

vossejongk

Bliksems je kan ook meerdere reacties quoten in 1 antwoord ;)

Powered by EzPortal