Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 8

Topic gezien door 297579 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 18 jan 2013 - 12:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Citaat van: xzaz op za 19 jan 2013 - 13:46
Misschien is het handig om een kaartje te maken als je zin en tijd heb; straks komen al die vragen die we elk jaar weer krijgen.

Hierbij wat ik denk wat er gaat vallen morgen en maandag bij elkaar



Groen: 5cm
Geel : 8cm
Oranje 10cm
Rood > 10cm
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jeffrey83

Snap trouwens niet wat iedereen gelijk loopt te janken om mijn vraag.. maar hey zal wel omdat het over voetbal gaat zijn..

boharo

Duidelijk Jan!
Hoop dat iedereen hier tevreden mee is... Aangezien het moeilijk te zeggen is hoeveel er precies op een locatie valt.  ;)
Denk dat dit een mooie indicatie is.
Let it snow, let it snow, let it snow!

grizzrh

Citaat van: jeffrey83 op za 19 jan 2013 - 14:05
Snap trouwens niet wat iedereen gelijk loopt te janken om mijn vraag.. maar hey zal wel omdat het over voetbal gaat zijn..

Probeer t gewoon... als je niet thuis komt tjaa.. hotel pakken :P
Doenrade, Limburg

TimK21

Apart kaartje Jan. Komt die 5cm in Limburg omdat het daar ook mogelijk gaat ijzelen, of is daar een andere reden voor?
Challenge accepted!

Roland

Citaat van: Brisk op za 19 jan 2013 - 14:00
En kunnen Jan en Johan dan gelijk even zeggen wat de uitslag wordt ivm toto..... *zucht*
En wie er kampioen wordt?

Jan, misschien kun je ons ook vertellen wanneer de crisis ophoudt en of Griekenland uit de euro stapt?  :-\

Zonder gekheid mensen: sneeuw is een raar goedje. De kleinste factoren kunnen de dikte van de uiteindelijke sneeuwlaag beïnvloeden. Zeker is dát er wat valt.  :DHoeveel dat zien we morgen dan wel weer...  ;)

Marcellang

Citaat van: Jan van Ooijen op za 19 jan 2013 - 14:04
Hierbij wat ik denk wat er gaat vallen morgen en maandag bij elkaar

Rood > 10cm

Haha,als het rode spiegelt krijg je een hartje en daar woon ik :-*
Enne, NEE !!!!! ik zit niet aan de Mummelmann ;D
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Jan van Ooijen

Citaat van: boharo op za 19 jan 2013 - 14:07
Duidelijk Jan!
Hoop dat iedereen hier tevreden mee is... Aangezien het moeilijk te zeggen is hoeveel er precies op een locatie valt.  ;)
Denk dat dit een mooie indicatie is.

Inderdaad, wat er valt moeten we altijd afwachten. Garanties hebben we nooit in het weer
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

JPP78

Mooi gezicht, hoe de bewolking verschillende kanten op schuift en de vliegtuigstrepen geven schaduwen op de bewolking leuk om te zien. http://wolken.buienradar.nl/nl
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

Jan van Ooijen

Citaat van: jeffrey83 op za 19 jan 2013 - 13:54
Jan, Johan... Morgen wordt er een potje voetbal gespeeld in Amsterdam.. nu willen mijn vrienden en ik met de trein... Hoe groot schat jij de kans dat de wedstrijd door gaat en wij nog thuis komen ? We vertrekken om 9 uur en gaan terug uit amsterdam rond 6 uur.

Ik voorzie, zoals gewoonlijk problemen op het spoor
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

X-treme

zaterdag 19 januari 2013
++ 19/01 12Z : ER IS EEN WAARSCHUWING VAN KRACHT VOOR SNEEUW EN IJZEL OP ZONDAG ++

Een lagedrukgebied over het noorden van Spanje trekt richting BE en zal morgen zondag van zuid naar noord over de regio trekken. In en ten oosten van de depressie is warme lucht aanwezig in de hoogte en zelfs aan de grond kan je tijdelijk dooien. West van de depressie blijft het waarschijnlijk vriezen. Gekoppeld aan de depressie is een occlusie aanwezig met daarop een intensiteit van 2-4 mm/3h. Uiteindelijk kan er morgen zo'n 3-7 mm neerslag vallen, het meeste over het zuiden van BE en westen van de regio.

Belangrijk is uiteraard het neerslagtype gezien de lagedruk deels gevuld is met zachte lucht. Ik ga ervan uit dat ten westen van Brussel, de neerslag als sneeuw zal vallen. In het centrum van BE kan dat een mengvorm zijn van sneeuw, sleet en zelfs tijdelijk ijzel. Over het oosten en zuidoosten, alsook over het zuidoosten van NL, is de kans op ijzel zeer reëel, want daar laten de progtemps een gevaarlijke ijsdriehoek zien. Na doortocht van de depressie gaat het overal opnieuw vriezen.

Er is een niveau 3 waarschuwing van kracht in een ruime zone ten oosten van Brussel voor kans op ijzel. Dit kan problematische gevolgen hebben gezien neerslagintensiteit in combinatie met de koude bodem die niet meteen zal ontdooien. Elders is er een niveau 2 van kracht voor sneeuw met een cumulatie rond 3-6 cm als richtwaarde. Gezien de onzekerheid over hogere waarden en het tijdstip (zondag) is een niveau 3 in deze gebieden niet opportuun. De sneeuw kan vooral over NL stuiven door de matige tot vrij krachtige oostenwind.



Bron: http://severeweatheroutlook.blogspot.nl/
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

jeffrey83

Citaat van: grizzrh op za 19 jan 2013 - 14:08
Probeer t gewoon... als je niet thuis komt tjaa.. hotel pakken :P

Haha, we zoeken anders wel een kroeg op, is gezelliger dan een hotel ;)

jeffrey83


Marcellang

Hier sneeuwt het al vanaf een uurtje of 8 vanochtend 8)
Soms wat harder maar meestal erg licht,verdampt,sublimeert (of zo ) net zo hard weer weg :)
Deze nacht is zo'n btje al het sneeuw verschwunden, ca. 0,5 cm.
Nu ontstaat langzaam weer het volgende probleem, zand vriest los en zal over het mooie ijs gaan stuiven!
Dan maar sneeuw erover heen denk ;)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

winter

Jammer Helmond zit net in het groene gedeelte Jan kan je ook uitleg geven waarom je dit verwacht??

cd-ron

Problemen op het spoor, de weg, het vliegveld etc etc. Onze samenleving is niet ingesteld op "extreem" weer. Wij willen namelijk niks investeren en zeuren liever. Omdat het in Zwitserland, Rusland, Zweden etc etc wel blijft functioneren is omdat dat daar sneeuw en vorst een zekerheid zijn en het de investering waard is.
Ik vraag me echt af waarom we zo'n zuur volk zijn geworden.

Ik kijk met groot verlangen uit naar morgen. Heerlijke voorspellingen!!

Jan, Johan en alle andere deskundigen badankt voor jullie bijdragen.
Carpe Noctum

WinschoterWeer

Citaat van: Bacci op za 19 jan 2013 - 13:51
Dit gaat echt nergens meer over mensen. MORGEN zul je zien hoeveel sneeuw je krijgt.
Inderdaad morgen lekker nowcasten en gewoon genieten mocht er wat vallen! Zin in.

Jan van Ooijen

Citaat van: winter op za 19 jan 2013 - 14:16
Jammer Helmond zit net in het groene gedeelte Jan kan je ook uitleg geven waarom je dit verwacht??

Komt door de instroom van de warme lucht waardoor jullie eerst ook ijsregen krijgen. Voor het mooie zou je buiten moeten staan om te voelen hoe het voelt, komt niet vaak voor want meestal is het ijzel
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jenkie

Aaaaah Jan, ik vind het dan wel weer heel sympathiek van je dat je gewoon Denekamp en omgeving rood kleurt op je kaartje!!! Te gek!!!  :D

WinschoterWeer

Citaat van: jeffrey83 op za 19 jan 2013 - 13:54
Jan, Johan... Morgen wordt er een potje voetbal gespeeld in Amsterdam.. nu willen mijn vrienden en ik met de trein... Hoe groot schat jij de kans dat de wedstrijd door gaat en wij nog thuis komen ? We vertrekken om 9 uur en gaan terug uit amsterdam rond 6 uur.
Whahaha te errug dit! Wat een leed!  :o

Powered by EzPortal