Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 6

Topic gezien door 388131 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 11 jan 2013 - 10:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

alaind86

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 13 jan 2013 - 00:25
Hoop dat ik morgenvroeg nog een gifje voor jullie kan plaatsen voordat ik vertrek. Johann en ik zullen proberen jullie up to date te houden vanuit Italië en misschien morgen nog een update vanuit Zwitserland. Geniet van de sneeuw, ik heb lekker meer ;) 240cm
Heel veel plezier Jan en breng wat sneeuw naar hier aub haha. Fijn verblijf!

zwoof

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 13 jan 2013 - 00:25
Hoop dat ik morgenvroeg nog een gifje voor jullie kan plaatsen voordat ik vertrek. Johann en ik zullen proberen jullie up to date te houden vanuit Italië en misschien morgen nog een update vanuit Zwitserland. Geniet van de sneeuw, ik heb lekker meer ;) 240cm

Thx! Veel plezier jullie!

gilleeesss

Citaat van: Johann op zo 13 jan 2013 - 00:30
Idd niet veel, had 350cm verwacht  :D
Maar goed, nieuwe sneeuw in aantocht en eigenlijk willen we gewoon lekker zon, wel zo lekker op 2000-3300m en om te skien

http://sneeuwhoogte.nl/wintersport/itali%C3%AB/aosta/breuil-cervinia/breuil-cervinia

Wanneer keren jullie terug dan?

En haha je had 350 verwacht. Misschien neem je daar wat sneeuw van mee terug naar benelux dan? (jan) :D

Johann

Citaat van: gilleeesss op zo 13 jan 2013 - 00:32
Wanneer keren jullie terug dan?
En haha je had 350 verwacht. Misschien neem je daar wat sneeuw van mee terug naar benelux dan? (jan) :D

Vrijdag is het "uitstapje" weer voorbij. Dan retour Wallis en Jan weer naar Nederland.
We houden jullie op de hoogte van "alles" !

idd 240cm is voor daar niet eens echt veel !  :)

winter

Misschien kan iemand koning winter mailen dat ze in Italie niet blij zijn met de 240 cm sneeuw deze hebben.
Misschien krijgen zij dan niks meer en wij hier in Nederland de 240cm  :P

Jan en Johann een fijne vakantie toegewenst en wel heelhuids terug !
Want, Jan jij ging toch voor de eerste keer skiën of vergis ik mij nu?
Nog een prettige reis toegewenst :)

gilleeesss



word het gemiddelde niet onder 0 berekent door die enige 5-6 leden die voor extreem winterweer nog gaan?? ik zie meeste toch wel boven 0 :( (op LT)

Thunderfreak


--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

just0408

@ Jan en Johann: 'Ski Ze'  :)

Doe Rustig Aan. Zuip Niet Al Teveel. Zak Niet Door de Sneeuw En ... Have Fun.   ;)
Ik ben ook niet van steen.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Bij Bretagne ligt een complex laag, dit trekt zuidoostwaarts. Een oude occlusie ligt boven België is min of meer stationair en lost zondag op. Een hoogtelaag (koude put) boven Polen beweegt westnoordwestwaarts en ligt maandag boven de Duitse Bocht. Bijbehorende ingedraaide occlusie bereikt zondagmiddag het oosten en noordoosten in sterk verzwakte vorm en lost dan op. Ook aan de grond is een laag zichtbaar, maar dit vult snel op. Een storing bij IJsland diept steeds verder uit, beweegt eerst oostwaarts en trekt vervolgens zuidoostwaarts over de Britse Eilanden. Maandag overdag ontstaat boven Engeland een secundaire kern. Deze ligt dinsdag 00 UTC boven de zuidelijke Noordzee. Een bijbehorende occlusie (de meest westelijke die getekend is, de daaraan voorafgaande is inactief) trekt maandag over de Noordzee oostwaarts en ligt dinsdag 00 UTC boven het zuidwesten van het land.

Patronen zijn OK. Bij de occlusie in Limburg nog wat sneeuw. Sneeuw uit de bewolking die uit het oosten komt is niet significant. Overdag ten noorden van ons land boven de Noordzee toenemende buienactiviteit (winters van karakter), vooral in een strook vanuit het Skagerrak en vanaf de zuidelijke Oostzee (langere fetch). In de namiddag of avond neemt dan in het waddengebied de kans op sneeuwbuien toe. Wanneer de koud put boven de Duitse Bocht terecht komt, wordt de hoogtestroming noordelijk en later westelijk en kunnen deze CB's het noordelijk en noordwestelijk kustgebied binnendrijven. Maandag in de avond in het zuidwesten sneeuw, zich noordoostwaarts uitbreidend tot ongeveer Texel-Zuid-Limburg dinsdag 00 UTC. Hoeveelheden circa 5 cm in het zuidwesten t/m 00 UTC. Meeste in Harmonie- en EC18 Uitvoer. Glameps18 kansen op meer dan 1 cm 30-50% boven het ZW. Dit is minder dan in de EC1312 Eps Uitvoer (ZW 80% op meer dan 1 cm, 50% op meer dan 3 cm) waarop de GlamEps18 wordt gedraaid.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

just0408

Potverdorie. Wat leuk die aankomende sneeuwkansen. Het leukste is dat het nog maar een dagje duurt.  :D
Ik ben ook niet van steen.

Joep

Jan welk model vind jij het beste voor sneeuwval? GFS of Hirlam?

Lijkt trouwens of GFS het sneeuwgebied vanuit het westen richting oosten laat komen
terwijl Hirlam het bied ZW laat indraaien richting NO.

Joep

Als ik zo kijk naar de sneeuwval op maandag, dinsdag, woensdag denk ik
dat het NW wel eens aardig wit kan worden.

off topic, hoe zet ik een draaiend filmpje hier op de site?




Joep

Sneeuwkansen zondag t/m vrijdag (kaartje 1 t/m 6)  :D


jorentje1997

Toch even een foto'tje genomen. Sorry voor de slechte kwaliteit maar dit is gewoon met de webcam van m'n laptop :P

Joep

Hoorde net op de radio van meteoconsult voor groot deel NL
2-6 cm sneeuw maandag/dinsdag daarna draait de wind weer naar het NO

Joep

Maandag en dinsdag bevindt het Poolse hoogtelaag zich boven het Noordzeegebied en de Benelux. In het grondpatroon bevinden we ons eerst in een zadelgebied (tussen hoge- en lagedrukgebieden in); later op maandag en vooral dinsdag bepaalt een vanuit de regio IJsland afkomstig lagedrukgebied het weerbeeld. Langs het frontensysteem ontstaat boven Engeland een nieuwe lagedrukkern. Dit systeem veroorzaakt maandagavond in het westen en zuidwesten sneeuw: dinsdag ook elders sneeuwkansen. Niet uitgesloten is dat er met name in het zuidwesten meer dan 5 centimeter valt. Maandagochtend is het trouwens pittig koud in den lande. Lokaal komen minima voor tot -10 graden.Later in de week trekt het markante hoogtelaag (500 hPa -35º) naar de mediterrane regio. Tegelijkertijd bouwt zich boven de Britse Eilanden en Scandinavië een zone van hoge barometerstanden op. Tussen hoge- en lagedruk komt enkele dagen een sterkere noordoostelijke stroming te staan waarmee koude lucht wordt aangevoerd. In het binnenland blijft het in de nacht en ochtend overwegend matig vriezen. Tijdens het weekeinde bevindt het hogedrukgebied zich boven onze omgeving. De luchtdrukverschillen worden dan kleiner (minder wind dus) en vanwege de positie van het hogedrukgebied kan over zee iets minder koude lucht tot ons land doordringen.
Het valt echter niet uit te sluiten dat de hoogterug zich op de lange termijn wederom gaat profileren. In dat geval, zeker is dat echter niet, kan het winterse weer ook na 20 januari worden geprolongeerd.

Jan Visser


jvdmeulen

man 0 man,
ik wilde ook wel even een paar cm sneeuw voor de kinderen maar tot op heden is er niks gevallen hier in stiens (bij leeuwarden).
Maar zoals ik het nu lees gaat het morgen vallen! :o

just0408

Citaat van: Joep op zo 13 jan 2013 - 08:53
Hoorde net op de radio van meteoconsult voor groot deel NL
2-6 cm sneeuw maandag/dinsdag daarna draait de wind weer naar het NO

Ja, het wordt vanaf nu echt boeiend. Kans op sneeuw, welke niet meteen wegsmelt. Ook de dagen daarna blijft een sneeuwkans aanwezig en wellicht aanhoudende vorst op langere termijn. Echt winter en dan ook echt dagenlang wit buiten.
Ik ben ook niet van steen.

Powered by EzPortal