Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 6

Topic gezien door 387736 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 11 jan 2013 - 10:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 13 gasten bekijken dit topic.

Erik V

Citaat van: Reutel op vr 11 jan 2013 - 19:54
De pluim is er nog niet, de oper blijft volgende week in ieder geval koud.
Sorry, ik bedoelde het Europees weermodel... Ecmwf..

Bacci

Is het niet al wit ergens in het noordoosten?

Reutel


Marco uit Hangar 5

Citaat van: Jenkie op vr 11 jan 2013 - 19:38
Het zou hier volgens de buienradar ook moeten sneeuwen, maar buiten is echt niks te zien! Heel soms een verdwaald vlokje. Stelt dus niks voor! Het lijkt op de radar mooier dan het is.

Ik had anders behoorlijk wat natte sneeuw onderweg van Schiphol naar Heerhugowaard.. Op Schiphol krokkelde het maar een beetje, maar in Heerhugowaard sneeuwde het toch aardig door... Maar wit is het niet, de sneeuw smelt meteen

Maar 1 graad boven nul, dus als het blijft sneeuwen, zal het niet lang meer duren voordat het wit wordt hier.
Marco Nierop
http://zweef.nl/

Weerfreak 1337

Korte kaartenupdate EC12z

Hieronder de kaartjes van het 500hPa drukvlak en de luchtdrukverdeling, en de temperaturen op 850hPa vlak. Kaartjes zijn van EC12z +240u. (LT)
We zien weer een mooie run van de oper van ECMWF. Een tijdelijke verzachting is goed mogelijk, maar een snelle hervatting van het winterweer is volgens de oper goed mogelijk.
Ook opvallend is dat het hoog, welke afzakt naar een steeds gunstigere positie, afkomstig is van de pool. Daarbij zijn opvallende temperaturen op het 850hPa vlak voor een hogedrukgebied. (<-10) Transport van koude lucht is op deze kaart alweer te zien.
Kortom, volgens de oper moet een snelle hervatting mogelijk zijn na een korte en maar iets zachtere periode.
Aangezien de stukjes van Johann en Jan lijkt me dit ook zeer goed mogelijk, omdat de kans groot is dat voorlopig het meridionale stromingspatroon aanhoud, wat meer kans op blokkades, en dus kou geeft.
Weet nog wel: het is en blijft de hoofdberekening (oper), we zullen de pluim af moeten wachten voor verdere inzichten.
In ieder geval is een volgende spannende periode aangebroken :)

Groeten, Weerfreak

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Marco_Goes

Het is toch om gek van te worden eigenlijk he, hoeveel de runs van elkaar kunnen verschillen.
Maar voorlopig hou ik gewoon vertrouwen en laat me niet gek maken door kaarten voor 10 dagen ver.
Volgens mij houdt dit wel even stand. Hopelijk komt Johann nog met een mooi stratosfeer verhaaltje

jorentje1997

Citaat van: Weerfreak op vr 11 jan 2013 - 20:09
ECMWF gaat maar voor een tijdelijk wat zachtere luchtstroom, op de LT (+240u kaart) hervatting van het winterweer. :) Weet wel: Oper.

Kaartje komt zo :)

Hopelijk zal dit inderdaad tijdelijk zijn. Eerst nog eens pluim bekijken en volgende runs :)

Dennis

Een detail over hoe koud de bovenlucht wel is:  Maandagmiddag/ avond 14/1/13 bevindt Nederland zich onder zeer koude polaire lucht (bel) van -40 op 5 KM hoogte


jorentje1997

De hoofdrun van Ecmwf  is wat minder positief maar dat is LT en verandert nog 50x + eerst de pluim afwachten :)

Erik V

Die meneer Putto ziet geen ijsdagen in het westen (randstad) en geen schaatsen.
Ik heb ze toch maar laten slijpen iig......

snow!

Hopenlijk komt dat neerslag-lijntje ook nog hier, zonder dat het uitsterft ofzo..

Weatherboy

Citaat van: Erik V op vr 11 jan 2013 - 20:36
Die meneer Putto ziet geen ijsdagen in het westen (randstad) en geen schaatsen.
Ik heb ze toch maar laten slijpen iig......

Nou feitelijk gezien zal schaatsen niet mogelijk zijn, de temperaturen zijn te hoog daarvoor. En als er dinsdag sneeuw gaat vallen, wordt het kleine laagje aangetast dus wordt het moeilijker. Hoogstens op weilanden of geprepareerde schaatsbanen zal het gaan.
IJsdagen zullen er wel gehaald worden in de randstad, misschien niet aan zee maar dat is een ander verhaal.

jorentje1997

Karim van http://severeweatheroutlook.blogspot.be/

VRIJDAG 11 JANUARI 2013
++ 11/01 16Z > ER IS EEN WAARSCHUWING VAN KRACHT  VOOR SNEEUWVAL OP ZATERDAG EN DEELS ZONDAG AANSTAANDE++

Aan de zuidoost flank van een hogedrukgebied boven Noorwegen wordt polaire landlucht nar onze regio gestuurd, deels verstoord door de Baltische Zee. Vannacht zijn tijdelijk nog enkele sneeuwbuitjes mogelijk over NL. Verder van belang is de opdringende zachte lucht vanuit de Golf van Biskaje, verbonden aan een storing bezuiden de UK. Deze luchtmassa zal ons waarschijnlijk niet bereiken en blijft over FR hangen, maar de voorafgaande storing bereikt wel het zuidwesten van BE. De storing zelf is weinig actief maar stagneert over de grensstreek tussen FR en BE waardoor uiteindelijk wel 1 ?  3 cm mogelijk is in deze gebieden tegen zondagmorgen. De eerste sneeuw wordt pas tegen zaterdagmiddag verwacht. In de andere regio's lijkt het droog te blijven.

Een volgende precaire situatie dient zich dinsdag aanstaande doch details hierover en eventuele waarschuwingen volgen ten vroegste op zondag aanstaande.

Gauthier

Zelfs enkele uren op voorhand de temperatuur voorspellen blijkt al zeer moeilijk te zijn:
Kaartje voor deze avond 21u:



en de realiteit:


Weerfreak 1337

Citaat van: Weatherboy op vr 11 jan 2013 - 20:45
Nou feitelijk gezien zal schaatsen niet mogelijk zijn, de temperaturen zijn te hoog daarvoor. En als er dinsdag sneeuw gaat vallen, wordt het kleine laagje aangetast dus wordt het moeilijker. Hoogstens op weilanden of geprepareerde schaatsbanen zal het gaan.
IJsdagen zullen er wel gehaald worden in de randstad, misschien niet aan zee maar dat is een ander verhaal.

Aan zee is het goed mogelijk, mede door de aflandige wind, dan neemt de invloed van de zee flink af. Tuurlijk blijft te temperatuur altijd wel iets hoger. Maar ik zie gewoon ijsdagen in beide modellen tot zeker een tiental kilometers uit de kust. :)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Erik V


xzaz

Citaat van: Marco uit Hangar 5 op vr 11 jan 2013 - 18:24
10 graden onder nul... weet je wel hoe koud dat is?! Dat is het hier niet vaak hoor, op 2 meter. Bij -10 vriest het behoorlijk door als je het mij vraagt, aan de grond vriest het dan nog een stuk strenger... KNMI spreekt van strenge vorst bij -10 of lager.
10 graden onder nul is niet koud maar dat is persoonlijk ;)

Dat het niet vaak voorkomt weet ik maar mijn vraag is nou juist wat dat op dit moment tegenhoudt, ik denk dat het gewoon de watertemp is.

Kijk bijvoorbeeld naar de huidge kaarten, de temperaturen tussen dag en nacht zijn zo klein dat gaat nooit stabiel winter weer worden. Sneeuw krijgt dan een mogelijkheid maar de onzekerheid blijft dan ook zo groot vanwege de dooiaanvallen die steeds weer afgeslagen dienen te worden.
De winter is nog niet eens begonnen!

vdweste

Nieuwe pluim van GFS is goed te noemen! Veel meer leden gaan weer voor kou op langere termijn. Vanaf donderdag gemiddelde wel al rond 0, maar hij komt er vervolgens eigenlijk nooit echt boven. (Zie weerplaza)

Edit: Pluim van het zuid-oosten al helemaal zeer goed en zeker het plaatsen waard:


Kevinwinter

Weer
Verwachting
vrijdag 11 tot en met donderdag 17 januari 2013

Vandaag en morgen: Vanavond in het noord(west)en een winterse bui. Morgen vrij veel zon
Er komen in het noorden en midden wolkenvelden voor, maar in het zuiden zijn er ook brede opklaringen. In het noorden en noordwesten trekken vanavond enkele (natte) sneeuwbuien van zee binnen. Deze buien trekken nog wat zuidwaarts, maar nemen dan sterk in activiteit af. De temperaturen liggen rond +2 graden. De wind is meest zwak en komt uit uiteenlopende richtingen.

Bacci

Al een tijdje lichte sneeuwval hier, sneeuw is zo magisch  ::)

Powered by EzPortal