Onweerskansen 19 en 20 augustus

Topic gezien door 90866 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, do 16 aug 2012 - 21:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Tyshane

Citaat van: SteefDeChaser op za 18 aug 2012 - 21:34
Mijn excuses ik zag het niet goed..

Oh dat geeft toch niet, ik twijfelde eerst zelf ook even. ;)

Arend

Citaat van: alaind86 op za 18 aug 2012 - 21:12
Als we het toch eenmaal over een kans hebben dan tover ik even het kaartje van MeteoVista-MOS tevoorschijn.

Die kaartjes zijn ook erg goed in het te voorschijn toveren van sneeuw.  ;D Vroeger dezelfde fout gemaakt, samen met de onweerskansenkaartjes van WetterOnline, zo'n beetje het ergste wat er op kaartengebied beschikbaar is.  ;)
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

alaind86

Citaat van: Arend op za 18 aug 2012 - 21:43
Die kaartjes zijn ook erg goed in het te voorschijn toveren van sneeuw.  ;D Vroeger dezelfde fout gemaakt, samen met de onweerskansenkaartjes van WetterOnline, zo'n beetje het ergste wat er op kaartengebied beschikbaar is.  ;)
Hahaha ja dat klopt, ben ik helemaal met je eens.

SteefDeChaser

Maar om even terug te komen op de waardes.

Tyshane zei geloof ik ook al dat Wetter3 hun Cape schaal en kleuren hebben aangepast.
Viel mij  vanmiddag ook op maar of dit extra is voor morgen/maandag?

Maar Lifted -12, cape 3600+, dan hoeft het minste of geringste toch maar te triggeren?

Las vanmiddag, een paar pagina's terug, dat als in Frankrijk een bui zou doorbreken het hier zeker weten het geval was.
Dus lijkt mij dat het dan ondanks alles toch iets is om goed in de gaten te houden en zeker niet te onderschatten?
R A M M S T E I N
D U B S T E P

PatrickM

Citaat van: SteefDeChaser op za 18 aug 2012 - 21:54
toch iets is om goed in de gaten te houden en zeker niet te onderschatten?

Mee eens.
Veel mensen weten niet dat er wat kan gebeuren, aangezien (bijna?) niemand iets aangeeft in het weerbericht. Als er dan wat komt zou het wel weer een afkraker richting de meteorologen worden.

Pascal Soomers

Citaat van: PatrickM op za 18 aug 2012 - 22:03
Mee eens.
Veel mensen weten niet dat er wat kan gebeuren, aangezien (bijna?) niemand iets aangeeft in het weerbericht. Als er dan wat komt zou het wel weer een afkraker richting de meteorologen worden.

Eigenlijk moeten ze het wel in de weerberichten gaan aangeven. Worden inderdaad allerlei verwijtingen richting de meteorologen, mocht het toch los gaan morgenavond.

Ben trouwens benieuwd waar ESTOFEX mee zal komen straks.
When a supercell arrives, you must be prepared.

SteefDeChaser

Citaat van: Pascal Soomers op za 18 aug 2012 - 22:13
Eigenlijk moeten ze het wel in de weerberichten gaan aangeven. Worden inderdaad allerlei verwijtingen richting de meteorologen, mocht het toch los gaan morgenavond.

Ben trouwens benieuwd waar ESTOFEX mee zal komen straks.

Estofex ben ik ook erg benieuwd naar.
En ja ze zouden inderdaad gewoon berichten moeten doen dat er potentie is voor zware buien, kunnen ze in ieder geval niks zeggen dat er niks gemeld is.

Maarja aan de andere kant, straks gaan ze zeggen dat er bijv. noodweer kom en dan komt er niks... Worden ze daar weer op afgerekend.
R A M M S T E I N
D U B S T E P

Pascal Soomers

Citaat van: SteefDeChaser op za 18 aug 2012 - 22:23
Estofex ben ik ook erg benieuwd naar.
En ja ze zouden inderdaad gewoon berichten moeten doen dat er potentie is voor zware buien, kunnen ze in ieder geval niks zeggen dat er niks gemeld is.

Maarja aan de andere kant, straks gaan ze zeggen dat er bijv. noodweer kom en dan komt er niks... Worden ze daar weer op afgerekend.

Ja. Hmm, is een lastige. Ik denk zelf dat niemand nu echt een goede verwachting kan maken.
Ik zie het straks nog gebeuren dat alles in het oosten valt, terwijl west berekend werd e.d.

When a supercell arrives, you must be prepared.

Onno_D

Citaat van: Pascal Soomers op za 18 aug 2012 - 22:13
Eigenlijk moeten ze het wel in de weerberichten gaan aangeven. Worden inderdaad allerlei verwijtingen richting de meteorologen, mocht het toch los gaan morgenavond.

Ben trouwens benieuwd waar ESTOFEX mee zal komen straks.
Ik denk vanwege de onzekerheid hooguit lvl 1. Héél misschien een Low-end 2 voor het ZW

SteefDeChaser

Dat zou inderdaad ook nog eens kunnen. Alles kan he.
Vooral met het weer.

Maar even wat anders, wie van jullie zou me even willen zeggen naar welke kaarten ik nog meer moet kijken dan alleen de Lifted Index en de Cape?

R A M M S T E I N
D U B S T E P

Tyshane

Citaat van: SteefDeChaser op za 18 aug 2012 - 22:27
Dat zou inderdaad ook nog eens kunnen. Alles kan he.
Vooral met het weer.

Maar even wat anders, wie van jullie zou me even willen zeggen naar welke kaarten ik nog meer moet kijken dan alleen de Lifted Index en de Cape?
Kijk bijvoorbeeld eens naar dit topic, daar staat het één en ander: http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,518.0.html
Voor meer achtergrondinfo is dit board sowieso wel aan te bevelen: http://forum.meteo-service.nl/index.php/board,13.0.html


Citaat van: Pascal Soomers op za 18 aug 2012 - 22:13
Eigenlijk moeten ze het wel in de weerberichten gaan aangeven. Worden inderdaad allerlei verwijtingen richting de meteorologen, mocht het toch los gaan morgenavond. Ben trouwens benieuwd waar ESTOFEX mee zal komen straks.
In de meeste weerberichten zie je het niet terug nee. Maar het knmi benoemt wel het één en ander in de guidance, daar duiken ze immers dieper op de materie in. Helaas leest de gemiddelde Nederlander dat alleen niet...

SteefDeChaser

Citaat van: Tyshane op za 18 aug 2012 - 22:29
Kijk bijvoorbeeld eens naar dit topic, daar staat het één en ander: http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,518.0.html
Voor meer achtergrondinfo is dit board sowieso wel aan te bevelen: http://forum.meteo-service.nl/index.php/board,13.0.html

Tyshane, ik ga je wederom bedanken.
R A M M S T E I N
D U B S T E P

Jan van Ooijen

Toch wel aardige waardes wat betreft de STP

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Muisje1988

eventjes alle  dingen op een rijtje voor deze leek.

Als ik het dus goed begrijp ALS het losgaat gaat het meteen goed los met alles erop en eraan ??? 

Voor mijzelf denk k dat er niks gebeurd maar toch maar eventjes in de gaten houden morgen dan....

SteefDeChaser

Citaat van: Muisje1988 op za 18 aug 2012 - 22:40
eventjes alle  dingen op een rijtje voor deze leek.

Als ik het dus goed begrijp ALS het losgaat gaat het meteen goed los met alles erop en eraan ??? 

Voor mijzelf denk k dat er niks gebeurd maar toch maar eventjes in de gaten houden morgen dan....

Als het los gaat zus dan gaat het inderdaad gelijk goed los met alles erop en eraan.

Ik weet het niet zo of er niks gaat gebeuren, hoop van wel uiteraard.
Laten we hopen dat de volgende laatste runs voor morgen beter zijn wat convectie betreft als ik dit goed zeg.
R A M M S T E I N
D U B S T E P

Jan van Ooijen

Het is niet alleen voor ons een zeer lastige situatie, maar ook voor de meteorologen. Mogelijk kan Marsel hier iets van zeggen of Johann
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

SteefDeChaser

Citaat van: Jan van Ooijen op za 18 aug 2012 - 22:47
Het is niet alleen voor ons een zeer lastige situatie, maar ook voor de meteorologen. Mogelijk kan Marsel hier iets van zeggen of Johann

Jan, jij hebt er nog al verstand van, zei ik het net goed met die convectie?
R A M M S T E I N
D U B S T E P

Muisje1988

Citaat van: Jan van Ooijen op za 18 aug 2012 - 22:47
Het is niet alleen voor ons een zeer lastige situatie, maar ook voor de meteorologen. Mogelijk kan Marsel hier iets van zeggen of Johann

Begrijpelijk Jan, jullie doen alles wat jullie kunnen en houden ons zo goed mogelijk op de hoogte, dank daarvoor!

Tyshane

De 'totals totals index' geeft nog best een hoge kans aan voor het Zuidoosten. Eigenlijk dus een 'potentie-kaartje'... want opgelet; deze houdt niet goed rekening met vocht en kan dus te hoog uitvallen, houdt ook geen rekening met cap / inversie. Berekening is op basis van verschil in temperatuur van verschillende luchtlagen en dauwpunt.

SteefDeChaser

Dan zullen we zien hoe en wat er gaat gebeuren.
Hoop in ieder geval dat deze waardes NIET ongebruikt blijven...
R A M M S T E I N
D U B S T E P

Powered by EzPortal