Onweerskansen 19 en 20 augustus

Topic gezien door 91228 bezoekers
Gestart door Ramon Oost, do 16 aug 2012 - 21:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

SteefDeChaser

Off-Topic:

Ben momenteel veel bezig met teksten over de Cape etc. lezen.

On-Topic:

Afwachten is het enigste inderdaad, zal het wel te horen krijgen van mijn chase maatjes als er wat gaat gebeuren!
R A M M S T E I N
D U B S T E P

Pascal Soomers

KNMI Guidance:

MODELBEOORDELING:
Er zijn wat verschillen in de koers van de het thermische laag, maar deze zijn wel kleiner geworden. De uiteindelijke koers van dit laag is bepalend voor de wind en daarmee ook de temperatuur en het bereiken van een eventueel record warme dag. Het zal er morgen om gaan spannen of de recordwaarde van 38,6 uit 1944 verbroken gaat worden. Het zuidoosten maakt daar een kans op. Een ander aandachtspunt is de vore die in de avond ons land nadert. Hirlam laat daar in de nacht naar maandag langs onze westkust een behoorlijk neerslaggebied ontstaan die met name noordwest van ons land trekt met pas later in de nacht een enkele bui op passage van het koufront. Harmonie laat een behoorlijk verontrustend beeld zien voor morgenavond. Die laat morgenavond op een nieuw Franse thermisch laag een bijzonder actief buiencomplex ontstaan met hagel en onweer en daarbij over een fors gebied zeer zware windstoten. Het model rekent zelfs een piekwaarde van 92 kn uit boven het zuidoosten van ons land uit. Hierbij moet ik echter wel opmerken dat Harmonie over de gehele zuidoostelijke helft onwaarschijnlijk hoge temperaturen berekent van boven de 40 graden. Deze extreem hoge waardes zullen ongetwijfeld ook een bijdrage leveren aan de heftige convectieve verschijnselen die het model laat zien. Voorlopig denk ik dat de kans op dit scenario niet al te hoog ingeschat moet worden (kleiner dan 10%). Maar ook met temperaturen van rond de 37 graden en convergentie onderin blijft waakzaamheid geboden.
When a supercell arrives, you must be prepared.

Tyshane

Citaat van: Pascal Soomers op za 18 aug 2012 - 19:25
KNMI Guidance:

'Duidelijke taal'. Toen ik dat las over dat 'verontrustende beeld' dacht ik juist dat alles met een sisser zou aflopen. Maar goed, het is maar hoe je het beziet. Het is wat dat betreft dus nog steeds een zeer spannende situatie aangezien het echt 'alle kanten' op kan. We blijven het dus maar, net als altijd, met volle aandacht volgen. :)


Citaat van: Pascal Soomers op za 18 aug 2012 - 19:04
Iemand trouwens al opgevallen? Wetter3 heeft zijn cape-schaal aangepast.

Inderdaad! Zou dat alleen voor morgen zijn joh? ;)  :-X

SteefDeChaser

Hardstikke duidelijk!

Bedankt haha, we gaan het zien!
R A M M S T E I N
D U B S T E P

trudy


Pascal Soomers

Citaat van: trudy op za 18 aug 2012 - 19:52
Kans is kleiner dan 10%!!

Lees eens even goed... De kans op DAT scenario is kleiner dan 10%. Andere scenario's kunnen wel nog gebeuren.
When a supercell arrives, you must be prepared.

Tyshane

Citaat van: trudy op za 18 aug 2012 - 19:52
Kans is kleiner dan 10%!!

Klopt en 'Harmonie' lijkt dan ook te overdrijven met dit scenario. Let dus ook op die maximale temperaturen van 40+. Hoe dan ook geeft het weer een beetje hoop juist, omdat er een dergelijke oplossing opdoemt. Strohalm enzo. ;)

trudy

Ik doelde ook op DAT senario!

Polderps

Meest verontrustende aan het bericht is die kleiner dan 10%  kans... als alles nou eens volgens het boekje verloopt kan het een aardig feestje worden. #hopen

Unknown-user1778

het zou doodzonde zijn als van deze waardes niks terecht komt. dan zal het voor mij in ieder geval de slechtste onweerszomer zijn.

bliksems

Citaat van: Pascal Soomers op za 18 aug 2012 - 19:59
Lees eens even goed... De kans op DAT scenario is kleiner dan 10%. Andere scenario's kunnen wel nog gebeuren.

en hij DENKT dat de kans kleiner is dan 10%.
dus dan IS het nog niet zo,dat het maar 10% is.
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

SteefDeChaser

Mensen laten we ons nu niet aan elkaar gaan opvreten omdat er waarschijnlijk niks van deze waardes terecht komt.
Laten we met zijn allen aandacht blijven besteden, elkaar up to date houden en hopen dat het uitkomt.
R A M M S T E I N
D U B S T E P

Jan van Ooijen

Kans is kans, vind het wel wat dat ze het plaatsen. Meestal zijn ze erg terughoudend
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

SteefDeChaser

We zien het wel, laten we hopen dat de runs nog verbeteren.
R A M M S T E I N
D U B S T E P

Weerfreak 1337

En toch denk ik dat niemand zit te wachten op een windstoot van 92 knopen ;)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

alaind86

Als we het toch eenmaal over een kans hebben dan tover ik even het kaartje van MeteoVista-MOS tevoorschijn.


SteefDeChaser

Haha Alain dat is voor de komende 3 uur.

Hoe denk jij over morgen?
R A M M S T E I N
D U B S T E P

Tyshane

Citaat van: SteefDeChaser op za 18 aug 2012 - 21:18
Haha Alain dat is voor de komende 3 uur.

Nee dat is van 15z tot 18z op zondag 19 augustus en dat is dus van 17.00 uur tot 20.00 uur...

alaind86

Citaat van: SteefDeChaser op za 18 aug 2012 - 21:18
Haha Alain dat is voor de komende 3 uur.

Hoe denk jij over morgen?

Dat is voor morgen 18utc. Morgenmiddag trek ik pas mn conclussie als de nieuwe run binnenkomt. Verder verwacht ik dat het met een sisser afloopt maar dat er wel een kans is maandag in de loop van de ochtend. Maar dat is allemaal nog onzeker aangezien we niet weten wat de precieze koers is van het thermisch laagje en hoeverre het actief is.

SteefDeChaser

Citaat van: Tyshane op za 18 aug 2012 - 21:31
Nee dat is van 15z tot 18z op zondag 19 augustus en dat is dus van 17.00 uur tot 20.00 uur...

Mijn excuses ik zag het niet goed..
R A M M S T E I N
D U B S T E P

Powered by EzPortal