Winterdiscussietopic Deel 4 - De dooi valt in

Topic gezien door 158075 bezoekers
Gestart door Weerfreak 1337, vr 22 jan 2016 - 19:39

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Bacci

Neerslag begint al vanuit het zuiden op te trekken. Temperatuur in het noorden nog redelijk aan de lage kant.

Eric

Zuid-Limburg: géén neerslag op dit moment, wél bewolkt.



gilleeesss

Als het maar weer niet overal sneeuw is behalve west vlaanderen :/

Bacci

Citaat van: Armand op za 13 feb 2016 - 12:27
Valt me op dat EC op zeer korte termijn best vaak afwijkt van de rest. Weermodellen kunnen een situatie nooit precies aangeven, in dit geval is dat eigenlijk wel nodig om zekerheid te krijgen. Het lijkt mij beter om geen model meer te volgen, vanaf nu is het gewoon 'geluk' hebben dat alles op z'n plaats valt. Weermodellen hebben aangegeven dat het best wit kan worden, maar regen is ook reëel. Wat het gaat worden weet niemand. Dat krijg je met onze winters en hoogteligging. Stel Nederland lag overal 300 meter hoger, dan was er veel meer zekerheid. Ik denk daarom ook dat op het hoogste puntje bij Vaals maandagmorgen sneeuw zal liggen.

Inderdaad GFS was gisteravond wel iets te enthousiast, en nu zoals verwacht weer stukken minder, waarom doen modellen dit altijd? denken ze dat dit grappig is ofzo?? :P


Als de bewolking wat opschiet kan de temperatuur hier wat kouder uitvallen, al is zo'n zonnetje ook wel grappig maar daar hebben we de lente voor!

Bacci


Armand


Vigo

Hier in de kop van noordholland 1.8 graden. brrrr

Bacci


Bacci

Temperatuur in noordelijke helft rond 1/2 graden. Zuidelijke helft 3/4 graden.
Vraag me echt af of die 5 graden in het noorden wel gehaald wordt.


Energizer85

Citaat van: Bacci op za 13 feb 2016 - 13:20
Temperatuur in noordelijke helft rond 1/2 graden. Zuidelijke helft 3/4 graden.
Vraag me echt af of die 5 graden in het noorden wel gehaald wordt.


KNMI heeft 6 graden staan in de verwachting voor t midden... Dat gaat niet lukken

TMCThomas

het is hier nu toch 5,5 graden.  Wat raar is want als ik kijk naar de actuele tempratuur op buienrader zie ik dat het hier nu +- 4 graden zou moeten zijn. (Zon kan het niet zijn die schijnt niet meer)
EDIT: Bij nader inzien zie ik dat de zon toch nog af en toe wazig door de bewolking heen schijnt.

TimK21

Houd rekening met voornamelijk regen vanavond, modellen zitten standaard wat te koud als het dichtbij winterse neerslag komt. Deze net-wel/net-niet situaties vallen 9 van de 10 keer wat hoger uit, dus regen met her en der een natte flats, ook morgen. Het wordt simpelweg niet koud genoeg.
Challenge accepted!

Energizer85

Citaat van: TimK21 op za 13 feb 2016 - 13:55
Houd rekening met voornamelijk regen vanavond, modellen zitten standaard wat te koud als het dichtbij winterse neerslag komt. Deze net-wel/net-niet situaties vallen 9 van de 10 keer wat hoger uit, dus regen met her en der een natte flats, ook morgen. Het wordt simpelweg niet koud genoeg.

Ga gedeeltelijk met je mee... Maar dit betreft vooral de temperatuur nabij het aardoppervlak... Vanaf geringe hoogten zijn de temps redelijk goed... Dus helemaal afschrijven doe ik een verrassing niet, kleine verschillen maken of het regen blijft of dat de sneeuwfractie misschien wel iets hoger ligt...

Afwachten dus

TMCThomas

En toen kwam er ineens een sneeuwstorm ;)  ;D (Het zou wel een keer heel gaaf zijn onverwacht.)

Armand

Is best jammer eigenlijk. Normaal zit je wel goed als een lagedrukgebied ten zuiden langstrekt. Helaas liggen nu de andere druksystemen verkeerd voor een flinke winterinval.

We hebben dan nu wel oostenwind, maar er wordt eigenlijk niet echt koude lucht aangevoerd. Koude lucht vanuit Scandinavië trekt langzaam (zuid)westelijk, terwijl er vanuit Afrika en Turkije warme lucht wordt aangevoerd. Deze luchtsoorten 'mengen' een beetje boven Oost-Europa en bovendien koelt de warme lucht wat af boven het vaste land. Die 'gemengde' continentale lucht trekt dan over de Benelux. Het is geen transportkou, de lucht is niet koud genoeg voor landelijke sneeuw. Het lagedrukgebied ligt dus goed, alleen de andere drukgebieden laten het niet toe om koude lucht tot hier te laten stromen. (zie bovenste kaart)

Wanneer kan dat dan wel? Met deze druksituatie zou het misschien mogelijk zijn geweest ergens in januari, als er in Oost-Europa genoeg kou op voorraad was. Maar ook dan had de warme oorsprong van de lucht roet in het eten kunnen gooien. Je bent veel zekerder als er een hogedrukgebied boven Scandinavië ligt, of een sterk hogedrukgebied boven Rusland ligt. (zie onderste kaart) In elk geval; de transportkou moet ons kunnen bereiken vanuit Scandinavië / Rusland of Oost-Europa en dat zit er in dit geval helaas niet in.

matroesjka-world

Hier nu 2 graden, die 5 graden wordt vandaag echt niet meer gehaald hoor  8)
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

TMCThomas

hier nog steeds 5,6 graden. Snap er niks van de zon is nu toch echt weg.

TMCThomas


Bacci

Hier max. temp. rond de 3 graden ipv. verwachte 6 graden.

Global warming

Citaat van: Bacci op za 13 feb 2016 - 15:29
Hier max. temp. rond de 3 graden ipv. verwachte 6 graden.

Wow...horror winter!  ;D

Powered by EzPortal