Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 10

Topic gezien door 247916 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 24 jan 2013 - 17:10

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Weatherboy

Schiphol houdt gewoon dapper stand. En hier ook gewoon nog steeds onder 0. Nog geen dooi geweest hier :D -0.4 momenteel en weer dalend.

Vomera

Hier heeft de temp net even de 0,0 nog aan getikt, maar blijft stabiel.

JPP78

Fryslân wil geen afscheid nemen van de vorst...
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

Marsel

Citaat van: JPP78 op za 26 jan 2013 - 20:42
Fryslân wil geen afscheid nemen van de vorst...

Mooi aan de lijzijde van het IJsselmeer. Met de huidige windrichting (ZZW) blijven de temperaturen in die regio het laagst door de fetch over het koude of bevroren water.
Wel aardig om te zien hoe de grenslaag reageert op de opwarming. Ze is momenteel stabiel van opbouw en op verschillende plaatsen ontstaat spontaan stratus en is het op vele plaatsen nevelig. Wat verder van de kustlijn af kan het boven land de komende uren en het begin van de nacht nog wel eens mistig worden.
Typisch dooiweertje eigenlijk.

jorentje1997

Zoals ik net al op mijn blog schreef.

Ik denk dat de kans op wateroverlast de volgende dagen zeer groot is. De combinatie van de grote hoeveelheid smeltwater + de verwachte neerslaghoeveelhied (kaartje hieronder) kan toch echt wat te veel gaan worden voor de bodem?


Joep

Jan blijft positief en terecht :)

Jantje_ ?@Jantje_
EC Oper op einde winterse buien... Aanzet tot?


Joep

Geldt ook voor Dennis :)

Dennis WEER-NIEUWS ?@dnnsdebruin
longwinter 2013 met opnieuw in febr 75% kans op return


xzaz

De winter komt altijd terug op het eind, de sterkte van de terugkeer is altijd wat tegenvallend en voor een korte periode.
De winter is nog niet eens begonnen!

Johann

Citaat van: Hansle op za 26 jan 2013 - 19:38
Stratosfeer is nog steeds aan het opwarmen. Welk effect dit op termijn gaat hebben is nog niet zeker. Ik heb al verschillende scenario's gelezen. één van deze scenario's is onderste plaatje waar een stuk van de polar vortex ZO van ons komt liggen. Dit zou volgens: http://theweathercentre.blogspot.nl/2013/01/europe-may-see-brutal-cold-in-coming.html lijden tot stevige koude periode hier. Of dit klopt vraag ik graag aan Johan?

Dat de stratosfeer opwarmt is niet verwonderlijk, heeft alles te maken met de toenemende zonnestraling en het weer geleidelijk opwarmen van de Pool. Een SSW of Major Warming is vooralsnog niet waarschijnlijk dan wel uit de kaarten op te maken en een collaps van de PV dus evenmin (voorlopig gewoon zonaal van 100 tot 10 hPa). Er zijn wel aanwijzingen dat het weer kouder gaat worden  maar een verplaatsing dan wel afsnoering van de koude vortex binnen nu en 14 dagen lijkt niet waarschijnlijk. Daarmee is ook een terugkeer van de echte vrieskou de komende 10 tot 15 niet aannemelijk. De kans dat we vanaf het volgend weekend een overgang krijgen naar "koud kwakkelweer" (maritiem-polair) met winterse buien is vrij groot.

Marsel

Citaat van: Joep op za 26 jan 2013 - 20:58
Jan blijft positief en terecht :)

Jantje_ ?@Jantje_
EC Oper op einde winterse buien... Aanzet tot?

Niet zozeer dat ik Jan z'n optimisme deel, maar het beschreven weertype mis ik dit seizoen nog.

Een periode met diepe noordwest stromingen onder cyclonaal regime met geringe diktewaarden en onafgebroken aanvoer van sneeuwbuien vanaf de Noordzee....soms vergezeld van onweer.
Dat zijn de dagen die nooit vervelen. Fantastische luchten, mooie opklaringen tussendoor en vooral 's nachts soms dikke pakken sneeuw. Ik mag hopen dat we in februari of maart nog enkele dagen met dat weertype krijgen.

arjanbruggink

Citaat van: Marsel op za 26 jan 2013 - 21:06
Niet zozeer dat ik Jan z'n optimisme deel, maar het beschreven weertype mis ik dit seizoen nog.

Een periode met diepe noordwest stromingen onder cyclonaal regime met geringe diktewaarden en onafgebroken aanvoer van sneeuwbuien vanaf de Noordzee....soms vergezeld van onweer.
Dat zijn de dagen die nooit vervelen. Fantastische luchten, mooie opklaringen tussendoor en vooral 's nachts soms dikke pakken sneeuw. Ik mag hopen dat we in februari of maart nog enkele dagen met dat weertype krijgen.
Ik hoop met je mee. Is ook een leuke kant van een winter.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

mauriceb

Citaat van: Marsel op za 26 jan 2013 - 21:06
Niet zozeer dat ik Jan z'n optimisme deel, maar het beschreven weertype mis ik dit seizoen nog.

Een periode met diepe noordwest stromingen onder cyclonaal regime met geringe diktewaarden en onafgebroken aanvoer van sneeuwbuien vanaf de Noordzee....soms vergezeld van onweer.
Dat zijn de dagen die nooit vervelen. Fantastische luchten, mooie opklaringen tussendoor en vooral 's nachts soms dikke pakken sneeuw. Ik mag hopen dat we in februari of maart nog enkele dagen met dat weertype krijgen.

Ik ben voor :)

mauriceb

Citaat van: Johann op za 26 jan 2013 - 21:05
Dat de stratosfeer opwarmt is niet verwonderlijk, heeft alles te maken met de toenemende zonnestraling en het weer geleidelijk opwarmen van de Pool. Een SSW of Major Warming is vooralsnog niet waarschijnlijk dan wel uit de kaarten op te maken en een collaps van de PV dus evenmin (voorlopig gewoon zonaal van 100 tot 10 hPa). Er zijn wel aanwijzingen dat het weer kouder gaat worden  maar een verplaatsing dan wel afsnoering van de koude vortex binnen nu en 14 dagen lijkt niet waarschijnlijk. Daarmee is ook een terugkeer van de echte vrieskou de komende 10 tot 15 niet aannemelijk. De kans dat we vanaf het volgend weekend een overgang krijgen naar "koud kwakkelweer" (maritiem-polair) met winterse buien is vrij groot.

Idd, die zgn opwarming in dat stuk is normaal rond deze tijd van het jaar. Kon ook niet echt wat anders ontdekken dan gewoon zonaal de komende tijd.

NitroGenetics

ik hoop echter dat 26 feb mooi vrij van winterse omstandigheden blijft, ik ga dan 1 maand lang naar new zealand, en oef wat zal ik boos worden als mijn vlucht geanuleerd wordt !!

Hansle

Bedankt voor jou visie Johan, ik stelde me ook al vragen bij dit scenario. Op jou website las ik ook dat de Alpen vanaf volgend weekend te maken gaan krijgen met een Noordweststau. Wij vertrekken vrijdag naar het stubaital dus mag me daar verwachten aan een vers pak sneeuw.

Joep


Marsel

Citaat van: Joep op za 26 jan 2013 - 21:45
Pluimpie

*kijkt met argusogen naar dinsdag-woensdag

Hoe bedoel je maritiem tropische luchtmassa in huis ;). Toch best lekker, tussen de regengebieden door.

alfons

sorry voor de vraag
wat bedoel je hiermee Marsel?de wind of de neerslag?

darkshadow

De nieuwe pluim is weer wat kouder op het einde.


Dennis

Canadees model geeft op 850Hpa de -10 in onze omgeving weer terug (NDuitsland/Denemarken) met een mooi Hoog als kou begeleider




Powered by EzPortal