Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 9

Topic gezien door 223204 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 20 jan 2013 - 21:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Ramon Oost

Graag de plaatjes uploaden, dan hebben de mensen die het later terug lezen er ook nog wat aan ;)

ron12

okee,hier in nijmegen -7.2 graden grond temperatuur zakt als een baksteen in nederland op 10 centimeter hoogte http://weerplaza.nl/actueel/extremen.aspextremen aanklikken 10 centimeter hoogte
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Thunderfreak

En dooi in het uiterste Zuid-Oosten

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

dondertje127

Ik voel dat er in februari nog plotseling een enorme temperatuurdaling komt, op een onverwacht moment met een lange ijsperiode. Het moet gewoon gebeuren!

Een oude weerspreuk leert ons: Als de dagen lengen, gaan de nachten strengen.

Thunderfreak


--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

maestro1971

Citaat van: dondertje127 op wo 23 jan 2013 - 02:54
Een oude weerspreuk leert ons: Als de dagen lengen, gaan de nachten strengen.

Oh vandaar dat die nachten in de lente en in de zomer zo verrekte koud zijn  ;)

Jan van Ooijen

In Gilze Rijen is poolsneeuw waargenomen
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Stephanie

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 23 jan 2013 - 07:33
In Gilze Rijen is poolsneeuw waargenomen
Dan zal ik zo ook maar eens buiten gaan kijken! :D

Jan van Ooijen

Citaat van: Stephanie op wo 23 jan 2013 - 07:42
Dan zal ik zo ook maar eens buiten gaan kijken! :D

Poolsneeuw
Bij rustig weer en zeer lage temperaturen van meer dan 8 graden onder nul kan er zelfs bij een wolkenloze of vrijwel onbewolkte hemel sneeuw vallen, poolsneeuw genaamd. De ijsnaaldjes of ijsplaatjes schitteren zilverkleurig in het zonlicht en kunnen bijzondere haloverschijnselen vertonen. Deze vorm van neerslag komt in de poolstreken veelvuldig voor, in ons land zelden en alleen bij extreme kou. Vermoedelijk ontstaat poolsneeuw als waterdamp uit hogere warme lagen door luchtstromingen dichter bij het aardoppervlak komt, waar zich een koude, winterse inversie heeft gevormd. De kristalletjes zijn naaldjes of plaatjes en nooit sterretjes, meestal slechts enkele tienden van een millimeter groot, zuiver symetrisch en sierlijk opgebouwd.

KNMI
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Brisk

Mmm als ik naar de laatste GFS pluim kijk (kan hem helaas niet plaatsen zit op mobiel) dan verwacht de pluim zondag nog een sneeuw dumpje....

Edit: ik keek naar de oost pluim. Midden minder kans....
Let is snow, let it snow, let it snow!

Marcellang

Wat mij deze vorstperiode opvalt is het feit dat we al zeker 10 dagen in de bewolking zitten!
Ik kan me geen vorstperiode herinneren waar dit ook gebeurde :o
Er zijn in elke andere vorstperiode wel meerdere dagen geweest dat we onbewolkt weer hadden,
en daardoor strenge/zeer strenge vorst in de nacht terplekke hadden 8)
Je ziet hier dat zo'n beetje al een week lang de dag en nacht temperatuur niet veel graden schelen.
Ik vind dat heel opmerkelijk!
De natte periode hiervoor gaf ook al weinig zonlicht.
Ik ben bang dat de aankomende (korte) dooiperiode op dezelfde voet doorgaat  >:(
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Marcellang

Pluim voor t N/O  (08.00 uur geplaatst,weerplaza) GFS geeft voor ma nog een gemiddelde rond 0 8)
Dinsdag een graadje boven 0....... vertraging dooi?
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Glennb

Denk dat de Bilt de -10 niet gaat halen deze ochtend. maar goed, we hebben nog een paar nachten de tijd om de koudegolf officieel te maken  ;)
Groet,
Glenn

Ramon Oost

Minimum temperaturen van vannacht, helaas geen -10 in de Bilt.


Marlieke

Hoe kan het nou eigenlijk dat hier slechts rond de -5 graden als minimumtemp is geweest terwijl hier toch ook sneeuw ligt. Was het in het midden van het land minder bewolkt of is er een andere reden voor?
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

arjanbruggink

Citaat van: Marlieke op wo 23 jan 2013 - 09:33
Hoe kan het nou eigenlijk dat hier slechts rond de -5 graden als minimumtemp is geweest terwijl hier toch ook sneeuw ligt. Was het in het midden van het land minder bewolkt of is er een andere reden voor?
Je geeft zelf stiekem het antwoord al  ;D
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Vomera

Door de bewolking hier is de temp niet lager geweest als -3.2 graden. Hopelijk komende nachten nog kansen :)

Joep

FrieseElfsteden ?@FrieseElfsteden
De winter is nog niet voorbij. Na de dooi aanval volgende week lijkt in het weekend de temperatuur weer te gaan dalen.

Joep

Het is nog even weg, maar enorme kou-uitval over groot deel Europa
medio februari zichtbaar op Amerikaanse weermodel.

Joep

Ik weet niet wat er aan de hand is maar zag volgende bericht van Friese 11-steden.

FrieseElfsteden ?@FrieseElfsteden
BREAKING NEWS: Rayonhoofden #elfstedentocht controleren elf steden route :-) pic.twitter.com/idQdqEb0


Powered by EzPortal