Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 9

Topic gezien door 223240 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 20 jan 2013 - 21:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JPP78

Goede morgen, hier ligt nu ook wat fijne sneeuw, hier en daar een bultje, geen gesloten dek, zal ook wel niet gesloten worden met die wind. Geen pretje om nu naar buiten te gaan. Het zijn net ijsnaalden dat fijne spul, dus geen grote vlokken alleen maar stuifsneeuw. het meeste is volgens de buienradar noordelijk langs getrokken de afgelopen uren, maar nu activeert er ook nog wat richting het zuid-westen van Fryslân.
volgens de neerslagprognose van buienradar(3dagen) is het een aantal uren vertraagd en gaat het nog tot eind van de middag door in het noorden, ik ben benieuwd.
Tact -3,5 wind 5-6bft windchill -11 Brrrrrrrrrrrrrrr.
Een fijne dag allen
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

Richard

Kunnen we hier nog sneeuw door activatie verwachten of is het over voor hier?
Wil niet zeuren maar valt me tegen tot nu toe  :-\

Gerard1995

hier lijkt zo op t eerste gezicht een behoorlijk pak bijgevallen te zijn. ik weet t goedgemaalt.. ik neem heerlijk een dagje vrij:-)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

just0408

Citaat van: Richard op ma 21 jan 2013 - 06:25
Kunnen we hier nog sneeuw door activatie verwachten of is het over voor hier?
Wil niet zeuren maar valt me tegen tot nu toe  :-\

Verwacht maar niet veel sneeuw meer. Wat dat betreft had je beter wat noordelijker kunnen zitten. Daar wordt plaatselijk de 15 cm wel gehaald wellicht. Hoeveel zou er op Ameland liggen aan het einde van de dag? Ik blijf zitten op 5 cm. En daar komt ook niet veel meer bij.
Ik ben ook niet van steen.

WinschoterWeer

Tadááá, Hele goedemorgen! Eindelijk wat sneeuw hier in Noord Oost Groningen. Mooi gesloten dek, van ongeveer (ik gok nu even vanuit een slaapkamerraam in mijn pyama kijkende) 5 cm. We hebben nog steeds een flinke wind om het huis en het stuift behoorlijk!
Toch nog sneeuw deze winterperiode! Ik ben er blij mee, vandaag ff lekker aan de wandel en genieten! -3 graden and still snowing!  ;D

Chase-Stormer

Goede morgen,

Het sneeuwt hier nu op dit moment, weet niet hoeveel er bij is gevallen vannacht maar zitten nog steeds open stukken op de weg.
Moet zo de deur uit, spreek jullie later allemaal :D

Richard

Citaat van: just0408 op ma 21 jan 2013 - 06:34
Verwacht maar niet veel sneeuw meer. Wat dat betreft had je beter wat noordelijker kunnen zitten. Daar wordt plaatselijk de 15 cm wel gehaald wellicht. Hoeveel zou er op Ameland liggen aan het einde van de dag? Ik blijf zitten op 5 cm. En daar komt ook niet veel meer bij.

Dankje  ;)
Zie op laatste radarbeeld dat we toch misschien nog ff wat meepikken.
Mag het hopen, anders zal ik het wel weer te horen krijgen "met je 5 tot 10 centimeter en misschien nog wel iets meer"

just0408

Citaat van: Richard op ma 21 jan 2013 - 06:49
Dankje  ;)
Zie op laatste radarbeeld dat we toch misschien nog ff wat meepikken.
Mag het hopen, anders zal ik het wel weer te horen krijgen "met je 5 tot 10 centimeter en misschien nog wel iets meer"
Op de laatste radarbeelden zie ik dat ik ook nog wel wat kan verwachten en inderdaad het sneeuwt hier weer.  :)
Ik ben ook niet van steen.

just0408

Heb net gemeten in de achtertuin en ik tel toch echt wel 12,5 cm! Komt nog wat bij ook want het sneeuwt.
Ik ben ook niet van steen.

Marlieke

Voor hier blijft de verwachte hoeveelheid sneeuw een beetje boel achter wanneer ik buienradar mag geloven. Sneeuwen is bijna gedaan hier en er ligt schat ik nu een cm of 2.... Maar laten we niet klagen: Er ligt 2 cm!!!!  ;D
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

zorba

SYNOPTISCHE SITUATIE:
Een occlusie boven het noorden activeert ten gevolge van een inlopende hoogtetrog. Er heerst een zuidoostelijke stroming op enige hoogte waarmee continentaal polaire lucht wordt aangevoerd. De occlusie blijft boven het noorden slepen en trekt dinsdag slechts langzaam verder noordwaarts. Dinsdag nadert in de loop van de dag vanuit het zuiden een volgend (occluderend) frontaal systeem. Bijbehorende neerslag lijkt in de nieuwste runs (nog) buiten de landsgrenzen te blijven.

MODELBEOORDELING:
Modellen zijn redelijk consistent. Qua beschrijving neerslag zijn er detailverschillen. De activering van de occlusie wordt door Hirlam redelijk goed beschreven.

Aandachtspunten.

WIND:
Hirlam zit er goed op. Als we kijken naar de combi van wind en sneeuw zien we eerst nog een 5-6 Bft boven het noorden (Oranje), vanochtend neemt dit af naar een 4 Bft. De kans op opstuivende sneeuw neemt dan geleidelijk af.



NEERSLAG:
De accumulatie ligt tot aan vanmiddag 12 UTC op 3-6 mm voor het noorden, elders rond 1-3 mm. Uiteindelijk valt er tot aan dinsdag 00 UTC in het noorden tot rond 10 mm. Harmonie zit enkele mm hoger en EC juist enkele mm lager. We gaan uit van het beeld van Hirlam met hierbij de actualiteit in het oog houdende en daarop bijsturen. Morgen is het aanvankelijk meest droog. Eventuele lichte neerslag die nog valt kan dan nog steeds ook onderkoeld zijn. Progtemp van EHDB 12 UTC is hierin illustratief. Het profiel is namelijk onderin tamelijk vochtig met daarboven een droge laag (vanaf 3000 vt) ervaringen leren dat deze dan toch onderkoelde neerslag kunnen genereren ondanks het feit dat het gehele profiel onder nul is. Hier hebben we in de verwachtingen nog niets mee gedaan. Dit gezien het feit dat de neerslagsignalen uiterst miniem zijn.
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

maestro1971

Hier in Borne (grenst aan Hengelo (Ov.)) valt het mij tot nu toe ook wat tegen, ik schat zo'n 2 a 3 cm. Maakt ook niet zoveel uit, nu kan ik hopelijk nog enigszins vlot op het werk komen  ;)

Ries

't Is hier puur motsneeuw wat er valt, en volgens mij ook gevallen is. Ik zie liever mooie dikke vlokken maar dit is ook wel spectaculair omdat het met loeiende wind gepaard gaat. Onmogelijk te noemen hoeveel centimeter er ligt; op hele stukken weg ligt er niks en zijn de stenen zichtbaar, terwijl op die zelfde weg duintjes tot 15cm ophopen. Kijk ik in een beschut gedeelte, zie ik ongeveer 3 centimeter liggen. En dan lees ik op KNMI dat dit tot komende nacht kan doorgaan??? Wauw, bizar! Gaaf!

MarcS

Deze kant van Heerhugowaard sneeuwt t niet (meer). Zeker ook geen 12,5 cm, hooguit 5-6 tenzij in sneeuwduin gemeten.

just0408

Citaat van: MarcS op ma 21 jan 2013 - 07:23
Deze kant van Heerhugowaard sneeuwt t niet (meer). Zeker ook geen 12,5 cm, hooguit 5-6 tenzij in sneeuwduin gemeten.
Die 12,5 is in mijn achtertuin. Het is daar beschut. In de voortuin ligt op sommige plaatsen niks. Er komt nog meer aan!

Ik ben ook niet van steen.

zwoof

Goedemorgen! Lekker pakketje bijgevallen hier en we zijn er nog niet af zo te zien aan het hirlam kaartje en onderstaand radarbeeld.  8)


MamaAs

Citaat van: JPP78 op ma 21 jan 2013 - 06:17
Goede morgen, hier ligt nu ook wat fijne sneeuw, hier en daar een bultje, geen gesloten dek, zal ook wel niet gesloten worden met die wind. Geen pretje om nu naar buiten te gaan. Het zijn net ijsnaalden dat fijne spul, dus geen grote vlokken alleen maar stuifsneeuw. het meeste is volgens de buienradar noordelijk langs getrokken de afgelopen uren, maar nu activeert er ook nog wat richting het zuid-westen van Fryslân.
volgens de neerslagprognose van buienradar(3dagen) is het een aantal uren vertraagd en gaat het nog tot eind van de middag door in het noorden, ik ben benieuwd.
Tact -3,5 wind 5-6bft windchill -11 Brrrrrrrrrrrrrrr.
Een fijne dag allen

Nou, dit dus :D
Jammer genoeg geen gesloten sneeuwdek, dus geen sleetje rijden, maar wel overal en nergens van die sneeuwduintjes.
Niet prettig op dit moment buiten!

Volgens mijn man is de situatie op de weg ook niet zo heel erg fijn. Niet bijzonder slecht, maar af en toe wat kleine duintjes.
En paniekrijders die 30 gaan rijden op de snelweg, levensgevaarlijk.

bliksems

"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Weatherman

Hoe staat het met de verwachte sneeuw van vanmiddag. :)
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

jorentje1997

Hier zo'n 12cm na de sneeuwval van gisteren. Vannacht nog zo'n 1cm'tje bijgevallen.
En de wegen zijn hier nog altijd niet gestrooid  ::)

Vergeet jullie sneeuwhoogte niet te melden -> http://weerbenelux.blogspot.be/p/actuele-sneeuwhoogte.html

Veel sneeuwplezier verder Nederland!

Powered by EzPortal