Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 8

Topic gezien door 297653 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 18 jan 2013 - 12:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jandeventer

ik heb mn zakjapanner maar uit de kast gehaald,denk dattie kapot is ik kom dan uit op de 15+?:p
lol gein natuurlijk,kan geen gfs/gem/ukmo bekijken daar mijn eigen pc lichterlijk keduuk is.
nu aant kijken of die van mn vrouw beter bestand is tegen mijn geweld

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

MamaAs

Aha, vannacht pas sneeuw dus.

Sittard:
http://www.webcamsittard.nl/site/

En de straffe koud hier:
http://www.wvalmere.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=59&Itemid=45
IJsselmeer ligt al een stuk dicht.
Momenteel -7, met een gevoelstemperatuur van -15 bij windkracht 6.

zwoof

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 20 jan 2013 - 09:10
KNMI Guidance

Vanochtend van het zuiden uit sneeuw, op de occlusie en het frontale systeem bij het laag. Timing van alle modellen is nagenoeg gelijk, rond 6 UTC de eerste sneeuw in het zuidoosten, rond 12 UTC wordt het midden van het land bereikt, vanaf 18 UTC het noorden van het land. In Hirlam neemt de intensiteit van het gebied overdag wat af, EC en Harmonie houden een groter gebied continu in de sneeuw. In de nacht naar maandag activatie van het gebied. Hier wijkt Hirlam00 af van Hirlam06, activatie komt in de nieuwe run vanuit het zuidoosten en schuift dan over het midden van het land heen. Harmonie en EC hebben deze intensivering wat noordelijker. De neerslaghoeveelheden zijn ook hoger dan in de vorige run. De activatie is het gevolg van een 500 hPa trog. De neerslag loopt op maandag langzaam verder naar het noorden en verlaat in Hirlam00 pas in de avond het noorden. Neerslagsoort in het grootste deel van het land sneeuw. Accumulatie is wisselend in de verschillende modellen, EC berekent het minst (tot 5 cm), Hirlam voor het zuiden tot 5 cm, midden 3-5 cm vandaag, noorden bijna niets. In de nacht naar maandag in een strook over het midden van het land 5-10 cm in Hirlam, totale accumulatie zondag en maandag 5-10 cm, in de strook met de intensiefste neerslag in de nacht 10-15 cm totaal. Harmonie voor vandaag 5-10 cm over een groot deel van het land, voor maandag met name in het noorden 5-10 cm. Een ander aandachtspunt is de combinatie van sneeuw en wind. Boven het noorden van het land windkracht 5 boven land, waddengebied en kop van Noord Holland windkracht 6. Harmonie laat ook verder landinwaarts af en toe een 6 zien. Ander aandachtspunt is de neerslagsoort in het zuidoosten. Hirlam00 laat de ijsregen weer over een wat groter gebied over het zuidoosten zien, ook over een deel van Brabant en Gelderland. Progtemps geven een duidelijk signaal voor een smeltlaag. In Hirlam tussen 9 en 15 UTC rond 3000 voet met een dikte van 1000 voet, temperatuur +1. Harmonie en EC zijn wat meer uitgesproken hiermee. Neso (zowel Hirlam als Harmonie) geven dit ook weer. Actueel meldingen van ijsregen/IJzel boven noordoost Frankrijk. Hirlam lijkt hier goed op te zitten.

Dan houden we deze er maar in. Lekker guur dagje  8)


Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

DSDLimburg

Citaat van: MamaAs op zo 20 jan 2013 - 09:16
Aha, vannacht pas sneeuw dus.

Sittard:
http://www.webcamsittard.nl/site/

En de straffe koud hier:
http://www.wvalmere.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=59&Itemid=45
IJsselmeer ligt al een stuk dicht.
Momenteel -7, met een gevoelstemperatuur van -15 bij windkracht 6.

Is nog geen 10 minuten hier vandaan ;)
seizoen 2018/2019

Marcellang

Citaat van: zwoof op zo 20 jan 2013 - 09:21
Dan houden we deze er maar in  8)

Ik ben niet zo geografisch aangelegd, maar ligt Riessen niet in dat donkere stuk  ;D :P
Zo Jan, die Hirlam geeft dat verhaal mooi aan ;)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

zwoof

Citaat van: albalinda op zo 20 jan 2013 - 09:23
Ik ben niet zo geografisch aangelegd, maar ligt Riessen niet in dat donkere stuk  ;D :P

Kan het niet goed zien door het balkje, maar zo ongeveer.. bij het getal 15 tot 20 ;D ;D ;D

VinceBongiovi

Volgens de radars zou het moeten sneeuwen maar er is helemaal niks, maar goed de dag is nog jong.

DSDLimburg

Ik zal het hier in de gaten houden als we ijsregen krijgen zal ik het even vermelden.
seizoen 2018/2019

Joep

Kijk dat zijn nog eens temps komende week van Jan Visser :)

http://janvissersweer.nl/

Jan van Ooijen

Accumulatie neerslag van het weermodel Hirlam tot en met morgenavond. We zien 7-10 centimeter, lokaal kan er meer vallen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

MamaAs


Ries

IJsbloemen op de ruiten! Lang niet meer meegemaakt. Maar ja; isolerende folie voor het raam en verwarming in slaapkamer uit...

Ben benieuwd hoe de verdeling gaat zijn; sommige modellen beloven hier tot morgenavond ook 5-10cm maar imo best betrouwbare Hirlam berekent vrijwel niks  :o zou toch niet weer waar zijn hè...2 spannende dagen voor de boeg!

Aern

Citaat van: VinceBongiovi op zo 20 jan 2013 - 09:26
Volgens de radars zou het moeten sneeuwen maar er is helemaal niks, maar goed de dag is nog jong.

Het komt zo jouw kant op, de sneeuw heeft een uurtje vertraging.

René

heerlijke beelden op webcam sittard
Waddinxveen

zwoof

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 20 jan 2013 - 09:29
Accumulatie neerslag van het weermodel Hirlam tot en met morgenavond. We zien 7-10 centimeter, lokaal kan er meer vallen


Dank Jan, De band met intensiever gedeelte mag wat mij betreft heel ietsjes noordelijker uitvallen  :P

jandeventer

iemand de sneeuw voor dinsdag al opgevallen?

Joep

Citaat van: Jan van Ooijen op zo 20 jan 2013 - 09:29
Accumulatie neerslag van het weermodel Hirlam tot en met morgenavond. We zien 7-10 centimeter, lokaal kan er meer vallen


Wat een vreemde smalle strook met 10 cm bij Hirlam, wel grappig  :)
Lijkt er op dat het allemaal meer actief het land overtrekt  :D

Remy

Citaat van: DSDLimurg op zo 20 jan 2013 - 09:22
Is nog geen 10 minuten hier vandaan ;)
Dat ziet er goed uit :)
En de klok van de V&D is stuk,die staat op een onmogelijke wijzercombinatie.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Powered by EzPortal