Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 8

Topic gezien door 297492 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 18 jan 2013 - 12:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Aern

Ik kan de eerste kleine vlokjes melden vanuit Axel (Zeeuws-Vlaanderen)

Marcellang

Citaat van: zwoof op zo 20 jan 2013 - 08:35
Dat zou mooi zijn. Zeg maar 5 tot 15 cm voor het hele land! De neerslag films wat ik tot nu toe zag geven aan dat het gebied, wat nu het zuiden heeft bereikt, afneemt in intensiviteit naarmate het noordelijk trekt. Ik kan haast niet geloven dat hier vandaag dan 15 cm sneeuw gaat vallen. We zullen het zien  8)
En gaan zien zullen we 8)
Het schijnt wel (een paar x op dit forum gelezen) dat het gebied rond middernacht weer activeert.
Dus dat we ook een flinke portie wit goud kunnen verwachten :-*
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

Kermisspin

Goeiemorgen,

In hoeverre kan de straffe oostenwind roet in het eten gaan gooien voor het oosten en het noord-oosten? Is er een kans dat alles toch wat westelijker gaat trekken?

KS.
Volvo for life!

seetekst

Op de radar lijkt de sneeuw op te lossen, of zie ik dat verkeerd?

zwoof

Citaat van: albalinda op zo 20 jan 2013 - 08:42
En gaan zien zullen we 8)
Het schijnt wel (een paar x op dit forum gelezen) dat het gebied rond middernacht weer activeert.
Dus dat we ook een flinke portie wit goud kunnen verwachten :-*

Dat is te hopen dat het zo loopt!  :P

Maar waarom zie ik dat niet in die mate terug in de laatste neerslagfilm  ???
http://www.noodweercentrale.nl/nl/weer/weer-voor-professionals/wolken-en-neerslag/nederland.html

Aern

Citaat van: seetekst op zo 20 jan 2013 - 08:44
Op de radar lijkt de sneeuw op te lossen, of zie ik dat verkeerd?

Lijkt er wel een beetje op ja.
Mijn kleine vlokjes zijn nu ook weer weg. Nu is het weer droog. Ik wacht af op een iets intensiever gebiedje.
Tot nu toe valt er niet wat er op de radar staat.

Brisk

Hahahaha altijd weer hetzelfde met sneeuw. Ik zie het op de radar maar er valt niks.... sneeuw is als de NS....altijd vertraging.....
Let is snow, let it snow, let it snow!

Marcellang

Citaat van: zwoof op zo 20 jan 2013 - 08:49
Dat is te hopen dat het zo loopt!  :P

Maar waarom zie ik dat niet in die mate terug in de laatste neerslagfilm  ???
http://www.noodweercentrale.nl/nl/weer/weer-voor-professionals/wolken-en-neerslag/nederland.html
Ja dat ziet er minder uit...... weet ik ook niet waarom dit filmpje niet doet wat we willen ???
Ik kijk nog fff rond 8)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

DSDLimburg

Even geduld nog het komt eraan mensen ;D. Hier sneeuwt het lekker :P
seizoen 2018/2019

zwoof

Citaat van: Brisk op zo 20 jan 2013 - 08:52
Hahahaha altijd weer hetzelfde met sneeuw. Ik zie het op de radar maar er valt niks.... sneeuw is als de NS....altijd vertraging.....

Eerste stukje zit gewoon minimale neerslag in. Logisch dat men nog niets ziet vallen.

http://www.noodweercentrale.nl/nl/weer/radar.html

Joep

Jan Visser op Twitter  :D

JAN VISSER ?@janvissersweer
Oper ECMWF voor as zaterdag nog erg koud: -15 http://bit.ly/i0X6Po 

Email Tweet       22m  JAN VISSER ?@janvissersweer
Tot maandagmiddag kans op regionaal meer dan 10 cm van het 'witte goud' http://bit.ly/WNfynN 

Expand Collapse Reply RetweetedRetweet Delete FavoritedFavorite More Email Tweet       23m  JAN VISSER ?@janvissersweer
Winterweer in al zijn facetten vandaag: vrieskou, een ijzige wind, sneeuw, stuifsneeuw en regionaal ijsregen http://bit.ly/i0X6Po 

Expand Collapse Reply RetweetedRetweet Delete FavoritedFavorite More Email Tweet   

ron12

sneeuw trekt van zuidoost naar noordwest over het land zo te zienhttp://www.buienradar.nl/panorama
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

MamaAs

Ja en achter dit front komt nog een front toch?
En de verwachting is dat het front actiever wordt naarmate het noordelijker trekt.

And now.... we wait :)

Joep

Van het zuiden uit sneeuw, in het noorden en noordwesten later overlast door stuifsneeuw en sneeuwduinen. Lage gevoelstemperaturen.

De laagste temperatuur tijdens de afgelopen nacht bedroeg -7,6º in het Groningse Nieuw Beerta. In met name dat deel van Nederland kwamen ook flinke opklaringen voor maar vanochtend omstreeks 7 uur was het nagenoeg overal bewolkt. Rond 8 uur sneeuwde het al wat in het zuiden van Limburg: bij onze zuiderburen reeds op uitgebreide schaal sneeuw.

In de loop van de ochtend gaat het in het gehele zuiden sneeuwen en nog voor de middag valt het 'witte goud' ook in het midden van het land uit de lucht. Vanmiddag breidt het sneeuwgebied zich verder naar het noorden uit: in de noordelijke regio's echter pas vanavond sneeuw. Door het 'inschuiven' van minder koude lucht op hoogte, kan het in het zuiden en deels ook westen wellicht enige tijd tot ijsregen en ijzel kunnen komen.

Met de komst van een hoogtetrog kan de sneeuw later vanavond en/of de komende nacht intensiveren: in totaal valt tot maandagmiddag meest 5-10, regionaal 10 tot 15 centimeter. In vooral het noorden en noordwesten moet ook rekening worden gehouden met stuifsneeuw en vorming van sneeuwduinen door de straffe oostenwind. De oostenwind is matig tot vrij krachtig, langs de kust en op het IJsselmeer krachtig tot hard. De middagtemperatuur loopt uiteen van -1 in Zuid-Limburg en -3 tot -5 elders. De gevoelstemperatuur ligt echter beneden -10.

Maandag overdag blijft het bewolkt en vooral in het noorden valt nog van tijd tot tijd sneeuw. Pas maandagavond nemen de sneeuwkansen, het laatst in het noordoosten, af. Na minima in de nacht rond -5 wordt het in de middag circa -2. De oostenwind is matig, in het noordelijk kustgebied echter nog enige tijd krachtig.

Jan Visser


jandeventer

Citaat van: ron12 op zo 20 jan 2013 - 08:57
sneeuw trekt van zuidoost naar noordwest over het land zo te zienhttp://www.buienradar.nl/panorama
nooit je radar op voorspelling zetten daar klopt nooit iets van

ron12

hier -6.2 bij windkracht 4 en nog steeds droog in nijmegen.wachten op wat komen gaat ;)
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marcellang

Ok René

Ik wist dat Joep het stuk van Jan Visser ging plaatsen, Joep hierbij dank ;)
Daarin staat mooi beschreven wat ik je net vertelde  ;D
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

zwoof

Citaat van: jandeventer op zo 20 jan 2013 - 09:01
nooit je radar op voorspelling zetten daar klopt nooit iets van

Dat klopt. Je kan hem beter van het afgelopen uur bekijken en vervolgens zelf een verwachting vooruit maken aan de hand van eventuele stromings veranderingen.

Citaat van: albalinda op zo 20 jan 2013 - 09:06
Ok René

Ik wist dat Joep het stuk van Jan Visser ging plaatsen, Joep hierbij dank ;)
Daarin staat mooi beschreven wat ik je net vertelde  ;D

Had het gelezen en klinkt hoopvol!  ;)

Aern

Citaat van: Brisk op zo 20 jan 2013 - 08:52
Hahahaha altijd weer hetzelfde met sneeuw. Ik zie het op de radar maar er valt niks.... sneeuw is als de NS....altijd vertraging.....

Vanwege de treinen heeft het KNMI minder sneeuwvlokken ingezet?

ps. Nu sneeuwt het hier lekker, met een goeie wind erbij.

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Vanochtend van het zuiden uit sneeuw, op de occlusie en het frontale systeem bij het laag. Timing van alle modellen is nagenoeg gelijk, rond 6 UTC de eerste sneeuw in het zuidoosten, rond 12 UTC wordt het midden van het land bereikt, vanaf 18 UTC het noorden van het land. In Hirlam neemt de intensiteit van het gebied overdag wat af, EC en Harmonie houden een groter gebied continu in de sneeuw. In de nacht naar maandag activatie van het gebied. Hier wijkt Hirlam00 af van Hirlam06, activatie komt in de nieuwe run vanuit het zuidoosten en schuift dan over het midden van het land heen. Harmonie en EC hebben deze intensivering wat noordelijker. De neerslaghoeveelheden zijn ook hoger dan in de vorige run. De activatie is het gevolg van een 500 hPa trog. De neerslag loopt op maandag langzaam verder naar het noorden en verlaat in Hirlam00 pas in de avond het noorden. Neerslagsoort in het grootste deel van het land sneeuw. Accumulatie is wisselend in de verschillende modellen, EC berekent het minst (tot 5 cm), Hirlam voor het zuiden tot 5 cm, midden 3-5 cm vandaag, noorden bijna niets. In de nacht naar maandag in een strook over het midden van het land 5-10 cm in Hirlam, totale accumulatie zondag en maandag 5-10 cm, in de strook met de intensiefste neerslag in de nacht 10-15 cm totaal. Harmonie voor vandaag 5-10 cm over een groot deel van het land, voor maandag met name in het noorden 5-10 cm. Een ander aandachtspunt is de combinatie van sneeuw en wind. Boven het noorden van het land windkracht 5 boven land, waddengebied en kop van Noord Holland windkracht 6. Harmonie laat ook verder landinwaarts af en toe een 6 zien. Ander aandachtspunt is de neerslagsoort in het zuidoosten. Hirlam00 laat de ijsregen weer over een wat groter gebied over het zuidoosten zien, ook over een deel van Brabant en Gelderland. Progtemps geven een duidelijk signaal voor een smeltlaag. In Hirlam tussen 9 en 15 UTC rond 3000 voet met een dikte van 1000 voet, temperatuur +1. Harmonie en EC zijn wat meer uitgesproken hiermee. Neso (zowel Hirlam als Harmonie) geven dit ook weer. Actueel meldingen van ijsregen/IJzel boven noordoost Frankrijk. Hirlam lijkt hier goed op te zitten.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal