Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 6

Topic gezien door 388323 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 11 jan 2013 - 10:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

JPP78

Citaat van: Thunderfreak op za 12 jan 2013 - 14:14
Denk dat het verstandig is dat we 11 steden tocht maar even met een korreltje zout nog moeten houden voorlopig,ik vermoed dat aankomende nacht ook niet al te veel vorst aanwezig zal zijn rond de 11 steden provincie door weinig wind en straling van het warme water.

Ook wil ik nog herhalen dat iemand hier al aanhaalde dat de water temperatuur ook een rem zet op de ijsaangroei,wat aangroeit zal aan de onderkant ook weer weggevreten worden,zeker naar mate het dikker word.

Beetje het zelfde idee als vorig seizoen doet,en toen hadden we nachten die al behoorlijk kouder waren dan de nachten die nu gaan komen. Sneeuw zal dus zeker helpen mocht het er gaan vallen komende tijd.,om de kou te verscherpen en het water sneller te doen afkoelen.
komt bij dat er snel Noordzee of zelfs Oostzee bewolking over het noorden drijft, tempert de afkoeling.
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

grizzrh

Citaat van: TaL op za 12 jan 2013 - 14:26
Vooral België en Zuid-Nederland, voor elders vrees ik er momenteel nog voor

Ja ik wacht met smacht op de hirlam van die dagen :P, ik zit hier mooi tussen belgië en duitsland in!
zag dat er een mooi actief gebied richting/over ons zou komen hier!
Doenrade, Limburg

Thunderfreak

Citaat van: JPP78 op za 12 jan 2013 - 14:28
komt bij dat er snel Noordzee of zelfs Oostzee bewolking over het noorden drijft, tempert de afkoeling.

Ook dat is een factor jah,die was ik even vergeten.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

grizzrh

Citaat van: Thunderfreak op za 12 jan 2013 - 14:27
Be benieud,voor afgelopen nacht hadden ze ook veelal vorst aangegeven in geheel Nederland,merendeel van de nacht was het in grote delen van Nederland in de plus en rond nul. Zal het vannacht weer eens in de gaten houden tijdens de nachtdienst.

hier was het toch tussen de -3 en -5 vanacht!! was goed koud..
Mijn auto staat er nog steeds bevroren bij :P
Doenrade, Limburg

Ramon Oost


jorentje1997

Citaat van: Ramon Oost op za 12 jan 2013 - 14:32
Sneeuw in zuid België.
Hopelijk rond 15.45 in Oostende. Dan gaan we namelijk een wandelingetje maken en sneeuw is dan altijd welkom :D

Thunderfreak

Citaat van: grizzrh op za 12 jan 2013 - 14:32
hier was het toch tussen de -3 en -5 vanacht!! was goed koud..
Mijn auto staat er nog steeds bevroren bij :P

Jah maar dat is Limbabwe ;-) ;-)

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Ramon Oost

Citaat van: Thunderfreak op za 12 jan 2013 - 14:27
Be benieud,voor afgelopen nacht hadden ze ook veelal vorst aangegeven in geheel Nederland,merendeel van de nacht was het in grote delen van Nederland in de plus en rond nul. Zal het vannacht weer eens in de gaten houden tijdens de nachtdienst.

Vannacht koelde het niet zo ver af omdat we last hadden van de bewolking. Het koudst was het op plekken waar het helder was en dat waren delen van zuid en zuidoost Nederland. zie: http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,3454.msg38449.html#msg38449

Komende nacht op veel plaatsen in Nederland helder.


Johann

Citaat van: 4seasons op za 12 jan 2013 - 13:50
Jan en Johann

Kunnen jullie uitleggen over iets wat ik nu regelmatig in (buitenlandse) discussies/blogs op het internet zie ?
Gaat over: Polar vortex collapse

Beetje het forum volgen. Sinds einde november schrijven we er regelmatig over. Het vorige topic deel 5 heb ik er zelfs mee geopend !

http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,3426.0.html

Gisteravond ook nog weer een update !  Dus......

tokko

Ik kan melden dat in Ieper zuid west vlaanderen het begint te sneeuwen nu weliswaar nog niet te hard maar het begin is er  ;D

wesleylollol

kijk ik weet dat het nog duurt maar iedereen zegt al van ja België en Zuid-Nederland krijgen sneeuw ik won Ong. 20 minuten va Rotterdam af en 25 minuten van den haag ik vroeg me nu af woon ik ook in Zuid-Nederland of is Zuid-Nederland Brabant Limburg en Zeeland

Thunderfreak

Citaat van: wesleylollol op za 12 jan 2013 - 14:45
kijk ik weet dat het nog duurt maar iedereen zegt al van ja België en Zuid-Nederland krijgen sneeuw ik won Ong. 20 minuten va Rotterdam af en 25 minuten van den haag ik vroeg me nu af woon ik ook in Zuid-Nederland of is Zuid-Nederland Brabant Limburg en Zeeland

Zuid Holland = Onder de grote rivieren merendeel.
Zeeland = Zuid Westen
Rotterdam en omgeving is West naar mijn idee.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

jorentje1997

Citaat van: tokko op za 12 jan 2013 - 14:43
Ik kan melden dat in Ieper zuid west vlaanderen het begint te sneeuwen nu weliswaar nog niet te hard maar het begin is er  ;D
Ik sta erop te wachten :D Vol spanning

grizzrh

Citaat van: wesleylollol op za 12 jan 2013 - 14:45
kijk ik weet dat het nog duurt maar iedereen zegt al van ja België en Zuid-Nederland krijgen sneeuw ik won Ong. 20 minuten va Rotterdam af en 25 minuten van den haag ik vroeg me nu af woon ik ook in Zuid-Nederland of is Zuid-Nederland Brabant Limburg en Zeeland

roffa zal kielle kielle worden wat op het moment op de kaarten staat.
Maja je zal zelf ook wel weten dat de bewolking/neerslag doet waar t zelf zin in heeft :P
we zouden gewoon de hirlam even moeten afwachten denk ik of meer duidelijkheid te krijgen
Doenrade, Limburg

4seasons

Citaat van: Johann op za 12 jan 2013 - 14:39
Beetje het forum volgen. Sinds einde november schrijven we er regelmatig over. Het vorige topic deel 5 heb ik er zelfs mee geopend !

http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,3426.0.html

Gisteravond ook nog weer een update !  Dus......
Moet ik nog eens even gaan nalezen.

Maar wat betekent: "collapse" in dit verband?
Of heb jij daar ook over geschreven?

"Collapse" is instorten/omvallen?




Harry de Hond

Citaat van: Thunderfreak op za 12 jan 2013 - 14:47
Zuid Holland = Onder de grote rivieren merendeel.
Zeeland = Zuid Westen
Rotterdam en omgeving is West naar mijn idee.
Hier is het goed te zien, meteen België en Luxemburg ook maar, met dank aan Weerplaza.nl:
Juist.

Reutel

Citaat van: jorentje1997 op za 12 jan 2013 - 14:27
Jap dinsdag begint het echte werk. Nog even een paar runs afwachten waar de neerslag zal vallen en waar de neerslag zal vallen. Maar het gaat wel om redelijke hoeveelheden.

Nou, ik moet het allemaal nog zien voor dinsdag. Een paar dagen geleden stond er voor vandaag ook behoorlijk veel sneeuw op de kaarten. Dat is ook allemaal verdwenen. Ik vrees dat voor dinsdag hetzelfde gaat gebeuren.

arjanbruggink

Terwijl ik gister een nachtdienst had in Dronrijp Frl., heeft het in de contreien van Smilde e.o. goed gesneeuwd. Terwijl ik dichter en dichter bij Smilde kwam werd het witter. Toch een cm of 2-3 gevallen. Zal wel koud stralingsnachtje worden hier.
Laatste onweersdag 01-04-'17
Onweersdagen seizoen 2017 tot nu toe: 3

Johann

Citaat van: 4seasons op za 12 jan 2013 - 14:49
Moet ik nog eens even gaan nalezen.
Maar wat betekent: "collapse" in dit verband?
Of heb jij daar ook over geschreven?
"Collapse" is instorten/omvallen?

Ja vrij vertaald iets van dien aard. Komt er iig op neer dat de normaal gesloten zeer koude Poolwervel (vortex) door de opwarming in verschillende delen "uit elkaar valt" (split). Zie het een beetje als een draaitol (of een draaiende munt op zijn kant). Zolang deze genoeg draaisnelheid heeft blijft ie mooi rechtop staan (stabiel). Wordt de draaikracht van de tol langzamer dan gaat ie slingeren en op een kritisch punt valt ie om (collaps).

bliksems

Citaat van: Reutel op za 12 jan 2013 - 15:01
Nou, ik moet het allemaal nog zien voor dinsdag. Een paar dagen geleden stond er voor vandaag ook behoorlijk veel sneeuw op de kaarten. Dat is ook allemaal verdwenen. Ik vrees dat voor dinsdag hetzelfde gaat gebeuren.
gelukkig zitten we nog net in de lange termijn verwachting wat neerslag betreft...
ben trouwens benieuwd naar de PLUIM van GFS en EC straks.
en hopen op een pak sneeuw binnen een paar weken,anders vind ik het niks.
ook hoop ik op de 11-stedentocht,dus DAAR mag niks vallen;)
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Powered by EzPortal