Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 15

Topic gezien door 215717 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 06 mrt 2013 - 09:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Hierbij de nieuwe Hirlam, opvallend is de verplaatsing naar het oosten ipv alle sneeuw(buien) in het westelijk deel van het land.

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Cdtj3

2 mooie aambeelden te zien hier, lijken op de radar ook behoorlijke buien te zijn. Kan wel blijven kijken. Verder schijnt de zon hier volop en het is heerlijk weer.
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

Jan van Ooijen

Even een opmerking maken over de Guidance. Hieronder zie je de nieuwe die net is uitgegeven, maar aan de hand van de recente kaarten komt ik toch tot een andere conclusie. Vraag me daarom ook af of ze er wel naar gekeken hebben of alleen maar de tijd aangepast hebben. Zie afbeelding hierboven.....


Enkele sneeuwbuien op of voorafgaand aan de frontale trog, verder landinwaarts lichte sneeuw (opglijding). Overigens wordt de neerslag door opglijding onderschat door de modellen. Daarachter wat dagelijkse gang, geholpen door de hoogtetrog enkele (nattte)sneeuwbuien. Hirlam en in mindere mate Harmonie onderschatten de hoeveelheid (lichte) buien. Wat opvalt is dat o.i.v. de hoogtetrog de activiteit er vanavond niet gelijk helemaal uit gaat. Er is een kleine kans op onweer met wolkentoptemperatuur tot -25/-30 graden. Ook voor komende nacht enkele sneeuwbuien, meeste activiteit in de kustprovincies en donderdag overdag ook boven land.. Later op de dag afnemend door nadering van een rug.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

UKMO High res. laat een geheel ander beeld zien voor vrijdag dan wat Hirlam doet

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

martijn

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 13 mrt 2013 - 12:25
UKMO High res. laat een geheel ander beeld zien voor vrijdag dan wat Hirlam doet


als dat uit komt zou leuk zijn maar eerst zien dan geloven

wesleylollol

wel grappig ik sta ff de tuin te vegen en ik stond precies op de lijn van een buitje en zon en aan de andere kant sneeuw en bij de buren  50 meter verder gewoon droog en zon wel opvallend XD

Marcellang

Citaat van: wesleylollol op wo 13 mrt 2013 - 12:38
wel grappig ik sta ff de tuin te vegen en ik stond precies op de lijn van een buitje en zon en aan de andere kant sneeuw en bij de buren  50 meter verder gewoon droog en zon wel opvallend XD
Dat moet een heel mooi gezicht geweest zijn Wesleylollol  8)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

maarten89

snowcasten dus 8) Afwachten. Hier zijn de sloten in 1 nacht weer dicht gevroren. Ik vind het bijzonder winter. Met extremen, maar heb nu wel zin in lente. Maar goed denk dat Maart kan afschrijven qua lente weer....

Bacci

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 13 mrt 2013 - 12:25
UKMO High res. laat een geheel ander beeld zien voor vrijdag dan wat Hirlam doet


Wat laat Hirlam dan zien voor vrijdag?

martijn

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 13 mrt 2013 - 12:25
UKMO High res. laat een geheel ander beeld zien voor vrijdag dan wat Hirlam doet


Die sneeuw zou toch voor zaterdag zijn?

Weatherboy

Citaat van: martijn op wo 13 mrt 2013 - 12:46
Die sneeuw zou toch voor zaterdag zijn?

EC geeft grotere kans op sneeuw zaterdag, GFS valt erg tegen vwb sneeuw zaterdag. EC laat de kern iets ten zuiden van NL langs gaan, GFS iets ten westen. Wind bij EC uit ZO-O, bij GFS Z-ZW. Een wezenlijk verschil voor sneeuw etc.

We hebben nog 3 dagen dus zal nog wel veranderen. Wederom valt of staat het op 200 km, kleine verschuiving betekent liters regen of decimeters sneeuw.

martijn

Citaat van: Weatherboy op wo 13 mrt 2013 - 12:52
EC geeft grotere kans op sneeuw zaterdag, GFS valt erg tegen vwb sneeuw zaterdag. EC laat de kern iets ten zuiden van NL langs gaan, GFS iets ten westen. Wind bij EC uit Z......, bij GFS Z-ZW. Een wezenlijk verschil voor sneeuw etc.

We hebben nog 3 dagen dus zal nog wel veranderen. Wederom valt of staat het op 200 km, kleine verschuiving betekent liters regen of decimeters sneeuw.
liever decimeters sneeuw :)

wesleylollol

Citaat van: albalinda op wo 13 mrt 2013 - 12:42
Dat moet een heel mooi gezicht geweest zijn Wesleylollol  8)
zws als ik weet hoe je foto's van je ipod hier kan uploaden zal ik het uploaden maar ik snap het hier nie :(

maar viel geen grote hoeveelheden uit

just0408

Ik ben ook niet van steen.

TimK21

Er ontstaan toch wel wat buitjes boven Friesland, Groningen en Drenthe. Opvallend.
Challenge accepted!

Danny

GFS geeft de meeste neerslag op zondag en voorlopig voor heel NL in de vloeibare, regen vorm. Sneeuwgrens tussen 500 en 1250m. volgens GFS dat kan max. in het oosten wat natte flatsen opleveren maar een dik pak sneeuw of iets in die vorm voorlopig niet als we GFS mogen geloven.
Natuurlijk is er hoop. De kern gaat nu vlak langs NW Nederland. 200km naar het zuiden en Bingo!


Marcellang

Uhhh, komt vanuit het N weer een buienlijntje aanzetten, nu nog regen op de radar ? :o
Idd TimK21 maar meerdere radars geven nog regen aan, zal hier wel overgaan in sneeuw (hoop ik )
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

wesleylollol

Citaat van: albalinda op wo 13 mrt 2013 - 13:38
Uhhh, komt vanuit het N weer een buienlijntje aanzetten, nu nog regen op de radar ? :o
Idd TimK21 maar meerdere radars geven nog regen aan, zal hier wel overgaan in sneeuw (hoop ik )
die buitje uit zuid-holland zijn zowieso sneeuw (bij mij wel )

Marcellang

Citaat van: wesleylollol op wo 13 mrt 2013 - 13:44
die buitje uit zuid-holland zijn zowieso sneeuw (bij mij wel )
Super ! op Weerplaza en de Buienradar sneeuwradar geven ze beide regen aan  ;D
Off T., ben vannacht nog langs Pijnacker gereden, was er koud maar nog groen, hopelijk na vandaag wit  8)
Hier met die sneeuwdump !!!!!!
Weer terug in NL.........

wesleylollol

Citaat van: albalinda op wo 13 mrt 2013 - 13:47
Super ! op Weerplaza en de Buienradar sneeuwradar geven ze beide regen aan  ;D
Raar

on/off topic: ik werd wakker lag een sneeuw tapijtje van nauwelijks een cm en de zon komt door en binnen een half uur is alles en dan ook in de schaduw alles weg , grote kracht heeft die zon om het snel te laten opwarmen

Powered by EzPortal