Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 15

Topic gezien door 215679 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 06 mrt 2013 - 09:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

joboy52

Denken jullie dat de sneeuw Utrecht gaat bereiken?

Bacci

Citaat van: joboy52 op ma 11 mrt 2013 - 20:00
Denken jullie dat de sneeuw Utrecht gaat bereiken?

Misschien, maar de hoeveelheden zullen klein zijn.

Reutel

Voor gedetailleerde info: zie vorige berichtgeving hieronder. Het volstaat in deze update te bevestigen dat een frontaal systeem over BE slentert en door de noordoostelijke stroming niet verder noordwaarts kan opschuiven. Daarnaast stuwt een depressie over W-FR een porie zachte lucht naar onze kanten waardoor het frontaal systeem activeert en daarbij is een 2de front actief (of barokliene zone) welke tevens over centraal-België zal trekken vannacht en morgen. Op deze band zien de modellen hoge neerslagintensiteit tot 10mm/6h. Bovendien blijft deze band mogelijk tot dinsdagavond slepen over het zuiden van het land. Uiteindelijk is er in bepaalde gebieden meer dan 20 cm sneeuw mogelijk. Voor het NW van Be en zuidelijk NL gaat het over meer bescheiden hoeveelheden tot 'slechts' 2-5 cm, in het centrum van BE en SE van NL om 5-10 cm, meer naar het zuiden 15-20 cm en lokaal tot 20 cm of meer. Vandaar dat een level4 gerechtvaardigd lijkt in de lagere gebieden (lager dan 400m). In de Hoge Venen is level3 van kracht, ook al wordt ook daar veel sneeuw voorzien. De wind (5 bft en tijdelijks regionaal nipt 6) maakt de kans op sneeuwjacht reëel met sneeuwduinen en slecht zicht door de horizontaal waaiende sneeuw. Bovendien vriest het vannacht een graad of 4 en de gevoelstemperatuur zakt tegen morgenochtend tot -14°! Al bij al een tijdlang erg barre omstandigheden.

Tussen een hogedrukgebied nabij IJsland en met uitloper tot over Rusland, en een langgerekt lagedrukgebied van de Oceaan tot aan de Zwarte Zee, wordt polaire lucht aangevoerd vanuit het noorden. De koude lucht (met T850 rond -10 ?  -15° en TE850 rond +3°) stagneert de komende 48 uur over de Benelux. Het frontaal systeem waarachter deze luchtmassa is binnengekomen komt tot stilstand over België. Een depressiekern, verbonden aan een ULL bij de golf van Biskaje, trekt de kopende 48 uur oostwaarts bezuiden de frontale zone en lost DI op over N-FR. Aan de noordflank van dit opvullend lagedrukgebied is nog een vrij actief neerslaggebied aanwezig welke botst tegen de koude lucht over onze streken.

Volgens de meeste weermodellen blijft de Benelux tot woensdag in de polaire luchtmassa. Voor deze periode van het jaar zijn de gevolgen vrij winters want met een continentale aanvoer, een veelal bewolkte lucht en een T850 onder -10° geeft dit vrieskou welke we in januari kunnen verwachten. Bovendien is de luchtmassa zo koud dat de neerslag overal als sneeuw zal vallen. Vandaag is dit hoofdzakelijk het geval over het uiterste noorden van NL. In BE valt er aanvankelijk nog wat sneeuw in de Ardennen. Morgen maandag kan er nog wat sneeuw vallen over N-NL, en een eerste frontale structuur, verbonden aan de eerder genoemde depressie, kan reeds wat lichte (smeltende) sneeuw geven vanuit het zuiden. Maandagnacht en dinsdag overdag slentert de occlusie bij de depressie dan enkele uren over BE, mogelijk zelfs een groot deel van de dag. Over de intensiteit is nog onduidelijkheid maar voorlopig voorzie ik in Z-NL/N-BE een 3-6 cm sneeuw, in centraal BE 5-8 cm en in de Ardennen rond 10 cm sneeuw of meer. WRF en GFS zijn milder met hun hoeveelheden, UKMO, DWD en ECMWF zijn gul met de sneeuw.

Over de temperatuur zijn ze het allemaal eens en voorzien ze algemene vriestemperaturen met waarden maandag overdag rond het vriespunt in het centrum en dinsdag overdag rond -2 ?  -3°. Benoorden de depressie ontstaat een krachtig windveld met windsnelheden tot tijdelijk 8 ?  10 m/s. De bijhorende gevoelstemperatuur voor maandag wordt dan ook rond -10° verwacht en dinsdagvoormiddag loopt dit op tot -15°. Dinsdag overdag zijn er benoorden de neerslagzone waarschijnlijk wel brede opklaringen (N-BE/NL) waardoor het kwik overdag tot het vriespunt klimt.

In combinatie met deze harde wind zal de sneeuw maandagnacht/dinsdag sterk opstuiven en is er gevaar voor sneeuwjacht. In combinatie met de voorziene sneeuwhoeveelheden is een LEVEL3 gerechtvaardigd in een deel van de regio. Dit tevens omdat het kwik zo laag is en de sneeuw droog zal zijn met kans op een grotere verhouding dan de klassieke 1/10 mm sneeuw/water.

bron: http://severeweatheroutlook.blogspot.nl/

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Met de noordoostelijke stroming hebben we in het noorden van het land te maken met een continue aanvoer van lichte sneeuw of sneeuwbuien die worden aangemaakt boven de Oostzee of de Duitse Bocht. Deze buien kunnen tot in de nacht naar dinsdag doorgaan, alhoewel ze later vanavond waarschijnlijk geleidelijk minder actief worden. Boven de Noordzee wordt ook regelmatig onderkoelde regen gemeld, De kans dat dit reëel is schat ik niet groot in, de opbouw van de atmosfeer is hiervoor te onstabiel, er staat teveel wind en de top van de bewolking is te koud. Later vanavond neemt in het zuiden en zuidoosten van het land de intensiteit van de sneeuw verder toe. Alle modellen geven daarover een duidelijk signaal. Overschrijdingskansen voor >3 cm/uur en >10 cm vers sneeuwdek in 6 uur zijn het grootste in het midden en zuiden van Limburg en in oostelijk Brabant, overschrijdingen overigens niet eerder dan in de loop van de dinsdagnacht.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

TimK21

Tot nu toe verpietert het meer dan dat het activeert.
Challenge accepted!

winter

Toch prachtig niks of iemand kan iets aan het weer doen.
Eerst GFS (goed gedaan) met pak sneeuw bijna geen modellen die volgde GFS ging zelfs weg met sneeuw in NE en allen in BE sneeuw. Toen kwamen vooral de laatste dagen Hirlam en GFS terug met sneeuw alleen grens varieerde nog. Maar BE was zeker en limburg.

En nu werkelijkheid het gaat op de goede weg en het strafste moet nog komen en als ik zo kijk krijgen we nog mooie uren!!

Bacci

Misschien ga ik morgen voor de lol naar het zuiden reizen met de trein maar alleen als er echt veel sneeuw ligt, dus 10 cm of meer. Ik ben namelijk echt wanhopig om sneeuw te zien, voor wintersport heb ik geen geld dus daar maar in eigen land genieten toch? en ik heb toch gratis ov :P

jorentje1997

Citaat van: TimK21 op ma 11 mrt 2013 - 20:32
Tot nu toe verpietert het meer dan dat het activeert.

Die activatie komt nog wel  ;)

gilleeesss

Citaat van: Jan van Ooijen op ma 11 mrt 2013 - 20:29
KNMI Guidance

Met de noordoostelijke stroming hebben we in het noorden van het land te maken met een continue aanvoer van lichte sneeuw of sneeuwbuien die worden aangemaakt boven de Oostzee of de Duitse Bocht. Deze buien kunnen tot in de nacht naar dinsdag doorgaan, alhoewel ze later vanavond waarschijnlijk geleidelijk minder actief worden. Boven de Noordzee wordt ook regelmatig onderkoelde regen gemeld, De kans dat dit reëel is schat ik niet groot in, de opbouw van de atmosfeer is hiervoor te onstabiel, er staat teveel wind en de top van de bewolking is te koud. Later vanavond neemt in het zuiden en zuidoosten van het land de intensiteit van de sneeuw verder toe. Alle modellen geven daarover een duidelijk signaal. Overschrijdingskansen voor >3 cm/uur en >10 cm vers sneeuwdek in 6 uur zijn het grootste in het midden en zuiden van Limburg en in oostelijk Brabant, overschrijdingen overigens niet eerder dan in de loop van de dinsdagnacht.

Wat denk je voor belgie, of hou jej e daar niet mee bezig?

jornonweer

hier nu al 3-4cm! (waar geen wind is) dus mijn dag kan al niet meer stuk, blijft nu nog een half of 1 uur sneeuwen :)
Danger is real, fear is a choice.

winter

Citaat van: Bacci op ma 11 mrt 2013 - 20:34
Misschien ga ik morgen voor de lol naar het zuiden reizen met de trein maar alleen als er echt veel sneeuw ligt, dus 10 cm of meer. Ik ben namelijk echt wanhopig om sneeuw te zien, voor wintersport heb ik geen geld dus daar maar in eigen land genieten toch? en ik heb toch gratis ov :P

Dagje Zuid-Limburg lekker wandelen ofzo zou zeker goed kunnen en wie weet als de sneeuwhoeveelheden toch hoger worden dan 10cm dan zou Oost-Brabant ook kunnen of wie weet regio Nijmegen.

jorentje1997

Citaat van: jornonweer op ma 11 mrt 2013 - 20:37
hier nu al 3-4cm! (waar geen wind is) dus mijn dag kan al niet meer stuk, blijft nu nog een half of 1 uur sneeuwen :)

Actiefste neerslagzone moet nog langskomen, die zal vermoedelijk net na middernacht België intrekken. Deze zal de grote hoeveelheid sneeuw brengen.

winter

Citaat van: gilleeesss op ma 11 mrt 2013 - 20:37
Wat denk je voor belgie, of hou jej e daar niet mee bezig?

Hebben jullie geen weerkenners in België ofzo? Gewoon niks zeggen Jan!
Is maar een grapje  :P

jorentje1997

Citaat van: winter op ma 11 mrt 2013 - 20:40
Hebben jullie geen weerkenners in België ofzo? Gewoon niks zeggen Jan!
Is maar een grapje  :P

Uhm wel, op die andere weersite zit zo'n snotneus die denkt dat hij het weet maar hij weet er niets van. De vtm weerman-weervrouw die voorspellen altijd 2x zoveel als wat uitkomt. De VRT weerman-weervrouw die voorspellen altijd te weinig neerslag. En KMI, wel daar praat ik liever niet over want die kunnen er nog minder van...

jornonweer

Citaat van: winter op ma 11 mrt 2013 - 20:40
Hebben jullie geen weerkenners in België ofzo? Gewoon niks zeggen Jan!
Is maar een grapje  :P

haha hier in belgie kennen ze niks of toch weinig :P meeste belgen moeten nl niet en andersom ook niet, ik woon dichtbij nl en vind nederlanders leuke mensen  :) maar ontopic nu sorry  :P
Danger is real, fear is a choice.

zorba

KNMI komt met code oranje (extreem weer) voor Brabant en Limburg.

Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Hansle

Yr no buienradar. Klopt wel niet helemaal want hier sneeuwt het al onafgebroken sinds deze middag. En volgens deze radar zou het nu al een tijdje droog zijn. Er zou nog een 10 cm gepland zijn voor hier volgens yr no momenteel ligt er al een 3cm.
http://www.yr.no/kart/#lat=51.31927&lon=4.85304&zoom=6&laga=nedb%C3%B8rskyer&proj=3575

Weatherman

Citaat van: zorba op ma 11 mrt 2013 - 20:46
KNMI komt met code oranje (extreem weer) voor Brabant en Limburg.

mooie update, leuke verassing
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

jorentje1997

Deze mag Oostende wel eens bezoeken met deze activiteit. Denk dat er ook onweer inzit.


winter

Citaat van: Weatherman op ma 11 mrt 2013 - 20:47
mooie update, leuke verassing

Zeker als je in Helmond en dus in ZO Brabant woont!

Powered by EzPortal