Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 15

Topic gezien door 215617 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 06 mrt 2013 - 09:15

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

winter

ECMWF wat een pluim voor NO Nederland.
Zeker 1 week temperaturen overdag rond nul en in de nacht matige tot strenge vorst!!!!

jones

IJsdag en sneeuwval dag uitgesteld naar dinsdag voor Belgie? :) beetje tegenstrijdigheid tusssen GFs en EC

Remy

Het is echt vies koud buiten met drie graden en veel wind,het zou mij niet verbazen als die ijzige regen die nu valt overgaat in sneeuw.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Noorden dumpje?

Toch lijkt het erop dat de koude lucht vanuit het noorden wat vertraagt is en wat later zijn opmars naar het zuiden maakt. Het Europees weermodel laat de koude lucht op hoogte pas echt goed doorstromen op zondag rond de middag, het Amerikaans weermodel, wat de afgelopen dagen met extreme kaarten aan kwam zetten lijkt nu wat terughoudend te zijn, die laat de echte koude bovenluchten pas in de avond doorkomen. Het Waddengebied zit echter wel in de koude lucht, rond het middaguur liggen de temperaturen op 1500 meter rond de -6 graden (GFS) en het Europees weermodel EC komt met -10. Het model Hirlam (waar ik persoonlijk erg graag naar kijk op de korte termijn) laat weer een geheel ander beeld zien, die laten pas de echte koude lucht in de nacht van zaterdag op zondag doordringen, zie afbeelding hieronder.



Wat betreft de neerslag lijken de modellen enigszins wel op één lijn te zitten, echter het Europees weermodel zit wat aan de lage kant wat betreft de neerslag. We hebben in het verleden al vaak meegemaakt dat we naar de kaarten kijken die voor ons gunstig zijn en meestal was het GFS. Zoals ik hierboven ook al heb medegedeeld kijk ik liever naar Hirlam op de korte termijn, maar ook die laat van tijd tot tijd wat steekjes vallen. Zo is het altijd wel wat om een goede verwachting te maken aan de hand van de beschikbare kaarten. Maar goed...... Als we nu de kaarten erbij gaan pakken dan lijkt het noorden nu eindelijk eens een keer zijn deel te krijgen en dan bedoel ik ook een aardig portie sneeuw. Dit seizoen was het voor het noorden iedere keer net niet en als het toch viel dan was er wel een flinke wind aanwezig. Ook elders in het land krijgen we in de loop van zaterdagavond wel te maken met sneeuw echter de hoeveelheden zullen beduidend lager liggen dan het noorden.

Regio Noord verwacht ik 100% kans op 1-3cm, 85% kans op 3-10 centimeter sneeuw en 15% kans op 10-30cm sneeuw.

Regio Oost 100% kans op 1-3cm sneeuw, 45% kans op 3-10 centimeter sneeuw en 15% kans op 10-30 centimeter sneeuw.

Regio Midden 60% kans op 1-3cm sneeuw, 0% kans op 3-10 centimeter sneeuw en 0% kans op 10-30 centimeter sneeuw.

Regio Zuid 60% kans op 1-3cm sneeuw, 0% kans op 3-10 centimeter sneeuw en 0% kans op 10-30 centimeter sneeuw.

Regio West 50% kans op 1-3cm sneeuw, 0% kans op 3-10 centimeter sneeuw en 0% kans op 10-30 centimeter sneeuw. Hierbij wel even een kanttekening, het noordwestelijk deel van het land zou ik persoonlijk bij regio noord doen.

Aangezien niet alle kaarten netjes in het stukje kan verwerken zal ik de neerslagkaarten wat betreft de verwachte sneeuw hieronder zetten. 1 GFS, 2 Hirlam en 3 NAE (UKMO High Res.)











Wordt aan gewerkt
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

taniak

lol, België zal het ook wat warmer zijn zo te zien, alle nl welkom hier  ;)
grtz Tania :-)

Tyshane

Citaat van: Koen-IJM op vr 08 mrt 2013 - 00:08
BIZAR!

Zeker bizar, wat een verschillen, scheelt een seizoen! ;) Wel mooi hoor, net als die enorme tempdaling en na een lichtelijk zomerprikje van begin van deze week, plots een invallende winter met sneeuw waarschijnlijk. Hier wordt weergeschiedenis geschreven!

Joep

Gerrit Hiemstra ?

Let op: die sneeuwverwachting is van 1 model. Komt het hele zaakje 100km zuidelijker, dan is M-NL aan de beurt. Volg de weerberichten goed!


hoffies

Duidelijk jan, dank je voor de uitleg!

Ik ben benieuwd, eindelijk een bak sneeuw bij ons zou leuk zijn..

Twitter: @hoffnar2911

Jan van Ooijen

Citaat van: hoffies op vr 08 mrt 2013 - 10:15
Duidelijk jan, dank je voor de uitleg!

Ik ben benieuwd, eindelijk een bak sneeuw bij ons zou leuk zijn..

Reken je nog niet rijk, we weten hoe alles kan gaan lopen. Slag om de arm kan nooit geen kwaad en voorkomt teleurstelling
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann

Ook niet alledaags en zeker niet voor maart ! EC ensembles T850hPa maar liefst 6 tot 10 graden onder het langjarig klimatologische gemiddelde (-2°C). T2m niet ov nauwelijks boven het vriespunt, neerslag gaat in de loop van zaterdag van het noordoosten uit geleidelijk over in natte sneeuw en later sneeuw, mogelijk voorafgegaan door ijzel of ijsregen !
Welcome back winter.


Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann

Prachtig te zien op de animatie hoe het laagje boven het Kanaal op koers naar West Duitsland de komende 48uur de veel koudere lucht vanuit het noordoosten gaat aantappen. 

http://bit.ly/eX4p3y

Bron Noodweercentrale.nl

Ramon Oost


Jan van Ooijen

Nieuw animatiegifje van het weermodel Hirlam

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

glenn

Nieuwe gfs run is ook mooi !
Laat eerst een actief gedeelte boven noord nederland hangen dan trekt het zich terug naar duitsland en boven belgie lijkt de boel dan weer flink te activeren !

SniperEye

De pluim kijkende (zuidoost) lijkt het toch meer op een winterprik dan op een langdurige winter.

Jan van Ooijen

Het zal er allemaal om gaan hangen of het midden/zuiden wel sneeuw zal gaan krijgen
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Roland

Citaat van: Johann op vr 08 mrt 2013 - 10:57
Prachtig te zien op de animatie hoe het laagje boven het Kanaal op koers naar West Duitsland de komende 48uur de veel koudere lucht vanuit het noordoosten gaat aantappen. 

Inderdaad. Lijkt het erop alsof de koude bij deze animatie sneller naar het zuiden van het land komt dan eerst verwacht?

Jan van Ooijen

Kan iemand dit bevestigen? Radar geeft aan hagel....

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal