Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 13

Topic gezien door 207756 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 13 feb 2013 - 11:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

theowl999999

Citaat van: grizzrh op di 19 feb 2013 - 12:54
Rather take the ECMWF for snow and rain! card looks good yeahh

Neerslag gifje Zaterdag&Zondag



Indeed, much better. Bedankt

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Ramon Oost

Natte sneeuw in het uiterste zuidoosten van het land?..


Vomera

Citaat van: Ramon Oost op di 19 feb 2013 - 15:38
Natte sneeuw in het uiterste zuidoosten van het land?..


Hier de hele dag gewoon droog :) neerslag raakt de grond niet (zoals altijd als het sneeuw moet zijn :P)

Henk1976

Citaat van: Vomera op di 19 feb 2013 - 15:44
Hier de hele dag gewoon droog :) neerslag raakt de grond niet (zoals altijd als het sneeuw moet zijn :P)

Vanochtend zou het ook in Drente sneeuwen, was echter al gesmolten eer het de grond raakte.....

Jasneker

Troost je, ook in Friesland alleen maar regen vanmorgen en max temp van 3.2 graden boven nul geeft ook geen uitzicht op sneeuw, misschien wat natte prut als we geluk hebben ;)
Geen zon sinds vorige week donderdag gezien ook, troosteloos weer.

Remy

Vanmorgen anderhalve vlok smeltende sneeuw gezien,zo nat dat het eigenlijk gewoon regen was.
Zojuist wel even de buiten drinkbakken van de paarden afgesloten,die verwachtte vorst met wind erbij neem ik serieus.

CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Henk1976

Citaat van: Remy op di 19 feb 2013 - 17:12
Vanmorgen anderhalve vlok smeltende sneeuw gezien,zo nat dat het eigenlijk gewoon regen was.
Zojuist wel even de buiten drinkbakken van de paarden afgesloten,die verwachtte vorst met wind erbij neem ik serieus.

Dat is zeker waar. Maar dit zie je altijd in NO. De regen is al gevallen als de kou er is. Maar die koude lucht is zo droog dat de regen verdampt. Maak het ook niet vaak mee, dat een dergelijk front veel sneeuw oplevert. Maar die kou neem ik echt wel serieus. Kan zometeen na zonsondergang en de komst van opklaringen hard gaan.

grizzrh

Wat is er aan de hand met het forum ? opeens echt zwaar onderbezocht :P...
Heeft iedereen lente al in zn kop zitten ofzo ?
Laat maar gaan met die banaan, ik wil nog wel een pakje sneeuw hebben voor mijn verjaardag volgende week
Doenrade, Limburg

Remy

Citaat van: grizzrh op di 19 feb 2013 - 18:13
Wat is er aan de hand met het forum ? opeens echt zwaar onderbezocht :P
De vooruitzichten zijn niet apocalyptisch genoeg voor het plebs.

bdw de wind neemt goed toe nu en er zitten soms echt stevige windvlagen bij ben benieuwd hoe snel er hier echt koude lucht naartoe waait :)
Nog maar 1,7 graad hier op de teller en KNMI meldt zelfs(F5) nog maar 1,1 graad in de plus :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

jones

CFS voor 15 maart :P op 850 hPa dan naar de -20

Harry de Hond

Met excuses:
Gfs is aan het eind van de run niet echt winters te noemen  :P lol. Maar is LT en alleen de oper. Dusj. We genieten nog lekker van de aankomende dagen. Net een nieuwe winterjas, dus laat het maar koud blijven.  ::)
Juist.

DSDLimburg

Dat vraag ik me toch wel af of dat gaat uit komen? Die zijn toch wel erg optimistisch! ;D


seizoen 2018/2019

MaikelNL

De kou is al een paar dagen uitgesteld volgens mij, zal me benieuwen hoe het gaat! Al ben ik een winterliefhebber, dit weer (op het moment) is niks. Of lekker koud, of lekker de lente in. We gaat het volgen.

Joep

Achter de zone, op dit moment (19.30 uur) nog boven zuiden van het land, draait de stroming naar het noordoosten en stroomt koude lucht in.

Komende avond en nacht meer opklaringen en droog met Tmin 0/-4 C.
Morgen droog weer met zonnige perioden, schrale O/NO wind en maxima tussen 0/+2 C.
De drukverdeling t/m komend weekend za niet of nauwelijks wijzigen.
Aanhoudend oostelijke aanvoer en koud weer is het gevolg, met Tmin -2/-7C en Tmax -1/+3 C.

Enig vraagteken is de mogelijkheid dat zuidelijke lagedruk in het aanstaande weekend voor enige neerlag zou kunnen zorgen.

Daarna gaan we volgende week meer en meer naar een andere situatie. Hogedruk ligt nu ergens bij de UK, en de aanvoer wordt meer N/NW met aanvoer van vochtigere en minder koude lucht. Wolkenvelen zullen voor enige dagen overheersen, geen grote hoeveelheden neerslag overigens, en in de nacht en ochtend aanhoudend lichte vorst en overdag maxima uiteindelijk zo rond de 5 C tegen midden volgende week.

Voor de maandwissel en daarna nemen de tegenstellingen in de Uitvoer nu snel toe. De huidige kaarten laten de Hpa 850 temp als voorbeeld hiervan zien, met waarden tussen -15 C en > +5 C. Oper GFS in de 12z run geeft voor 1e decade mogelijke waarden tot 15 C aan de bodem.

Maar er is dus ook een kans dat sneeuwval en winterse temperaturen dan het weerbeeld zullen bepalen.

Mvg, Ronald.


Joep

Morgen maakt het noorden grote kans op veel bewolking, terwijl in het midden en zuiden de zon naar verwachting de overhand heeft. Bij een matige, in het kustgebied soms vrij krachtige noordoostenwind wordt het een graad of 2.

Donderdag en de dagen daarna blijft de neerslagkans klein. Er zijn perioden met zon, afgewisseld door wolkenvelden. Overdag ligt het kwik rond of net boven nul, 's nachts vriest het licht, in het binnenland matig. Door de schrale (noord)oostenwind voelt het vaak wel iets kouder aan dan het daadwerkelijk is. Pas op zondag lijkt de neerslagkans weer toe te nemen; er trekt dan mogelijk een storing uit het oosten over het land met sneeuwval tot gevolg.

weeronline

Joep


Joep


Een blik op de hoogtekaart toont een blokkade. We zien ter hoogte van de Britse Eilanden een hoogterug en aan beide zijden van deze rug een uit de kluiten gewassen hoogtelaag. Een omegablokkade noemen we dat, ter gelijkenis met de gelijknamige Griekse letter. Aan de grond geeft dit hogedrukkern benoorden de Lage Landen terwijl de druk laag is over het Middellandse Zee gebied. Tussen beide staat de deur open voor de aanvoer van koude landlucht. Deze luchtmassa bereikt ons vannacht en blijft bij ons tot het einde van de week.
De luchtmassa is best koud, met een temperatuur op 850 hPa rond -10° en een TE850 onder 0°. Een maand eerder hadden we een nieuwe koudegolf binnen, maar dankzij de late februarizon zal het kwik overdag wel boven het vriespunt komen op de meeste dagen. Als die zon er door komt uiteraard, want ondanks dat de luchtmassa van over land komt, zorgt een lage temperatuursinversie dat vocht in de onderste luchtlagen niet gemengd kan worden met deze in principe droge lucht. Het is hopen dat de bewolking regelmatig breekt, liefst overdag dan.
De situatie in de atmosfeer lijkt bovendien niet meteen over te schakelen op een klassieke westcirculatie. integendeel, de atmosfeer blijft op slot. Door advectie van warme lucht in de hoogte versterkt de rug over de Atlantische Oceaan verder terwijl beide 'oksel-lagen' nog prominent aanwezig zijn. Het oostelijk hoogtelaag slaagt er tijdens het weekend in retrograad onze kant op te komen met meer kansen op bewolking en vooral wat meer kans op lichte sneeuw. Deze kans is voorlopig het grootst op zondag en deels maandag.

Begin volgende week schuift het hoogtelaag onder de hoogterug door naar het zuidwesten van Europa terwijl de de hoogterug een afzonderlijke kern beweegt nabij Schotland. De situatie evolueert met andere woorden van een omegablocking naar een high-over- low blocking.
Voor liefhebbers van vroeg lenteweer is dit een oninteressante evolutie. Overdag zal het kwik veelal met moeite boven het vriespunt komen, 's nachts houden deze weerkaarten algemene vorst in, en bij brede opklaringen kan het zelfs zonder probleem lokaal matig vriezen.

Karim

Joep


matroesjka-world

Munchen op dit moment, zij wel en wij niet  :(


Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Powered by EzPortal