Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 13

Topic gezien door 207749 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 13 feb 2013 - 11:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Romigo

Citaat van: Ramon Oost op za 16 feb 2013 - 22:01
Kaartje van de recente GFS uitdraai erbij :)
*knip kaartje*

Het zal waarschijnlijk beginnen met regenen dinsdag en dat gaat over in (natte) sneeuw. Zoals het nu er naar uitziet geen grote hoeeveelheden.

Romigo

Voor de mensen die Lente willen, hier een mooi kaartje..... ik ben anti-Lente :P ;)

Marsel

Citaat van: Romigo op zo 17 feb 2013 - 05:51
Voor de mensen die Lente willen, hier een mooi kaartje..... ik ben anti-Lente :P ;)

De mensen die lente willen (waaronder ikzelf ;) ) moeten gewoon wachten tot laat in maart. Punt.
Het heeft geen zin om nu al 15+ graden te willen, dat is gewoon niet realistisch.
Pas laat in maart krijgt de zon het langzaam de overhand. Uiteraard, bij transportkou nog steeds wat vorst, sneeuw en ijs mogelijk. Maar ook dan zullen de temperaturen met rugdekking van de zon overdag verder en steeds gemakkelijker opgedreven worden.
Met de juiste drukverdeling tegen die tijd wellicht de eerste lentedagen (zuidelijke delen van Europa warmen dan ook alweer langzaam op).

Jan van Ooijen

Citaat van: Romigo op zo 17 feb 2013 - 05:51
Voor de mensen die Lente willen, hier een mooi kaartje..... ik ben anti-Lente :P ;)

Zo fout om enkel van 1 run en 1 kaart uit te gaan ;)

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Joep


DSDLimburg

Dat is inderdaad een mooie pluim, en weer sneeuw kansen genoeg. Dus weer een lekker weekje om na uit te kijken :)
seizoen 2018/2019

Erik V

Aan het eind gaat de pluim aardig omhoog ja maar om nu al van lente te spreken?? Lt betekent "lange termijn" en geen "lente" haha, was het maar zo......

Weatherman

Eindelijk eens een droge week voor de boeg volgens het KNMI. heerlijk  :D
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

winter

Afgelopen nacht bijna matige vorst bij knmi stations (zal plaatselijk wel vast matig gevroren hebben), aan de grond wel matige vorst !


Dennis

Ja dat lentegevoel kriig ik nu ook  :D


Johann

Mooie animatie van ontstaan hoogtelaag ten westen van Helsinki wat als trekpaard voor de koude arctische lucht zal gaan dienen

>> http://fb.me/BahTuOaH 

Hieronder ook nog mooi te zien hoe de stroming in Nederland 19-02 op nadering HL naar noordoosten omgaat.

<< http://bit.ly/eX4p3y

Dennis

Citaat van: Johann op zo 17 feb 2013 - 14:05
Mooie animatie van ontstaan hoogtelaag ten westen van Helsinki wat als trekpaard voor de koude arctische lucht zal gaan dienen



Cooling AIR  ;D

Johann

"Winter nog niet klaar", mooi stukje van MeteoConsult over 4 "winterse episodes"

>> http://bit.ly/XiRoT8 

martijn


Johann

Citaat van: martijn op zo 17 feb 2013 - 14:55
Geen echte sneeuwkansen ofwel?

Niet geheel uitgesloten, probleem is echter dat wanneer de koudere lucht er goed inkomt het front door is en de neerslag er snel weer uitgaat (drogere lucht). Toch sluit ik sneeuw of een lokaal sneeuwdekje (oosten, noordoosten) niet geheel uit. Ook EC-MOS laat dit zien. Maar goed, verwacht er maar nix van dan kan het ook niet tegenvallen.  ;D

EC00 66H neerslag op KF

martijn

Citaat van: Johann op zo 17 feb 2013 - 15:19
Niet geheel uitgesloten, probleem is echter dat wanneer de koudere lucht er goed inkomt het front door is en de neerslag er snel weer uitgaat (drogere lucht). Toch sluit ik sneeuw of een lokaal sneeuwdekje (oosten, noordoosten) niet geheel uit. Ook EC-MOS laat dit zien. Maar goed, verwacht er maar nix van dan kan het ook niet tegenvallen.  ;D

EC00 66H neerslag op KF
dinsdag regen overgaand in sneeuw?

Ramon Oost

Animatie gifje van de recente GFS uitdraai betreft de mogelijke sneeuw van dinsdag.


martijn

Citaat van: Ramon Oost op zo 17 feb 2013 - 18:51
Animatie gifje van de recente GFS uitdraai betreft de mogelijke sneeuw van dinsdag.


mogelijk?

Joep

Op weg naar een langdurige periode met koude hogedruk dominantie.

Vanaf nu zet zich weer een geleidelijke afkoeling in, en gaan we op weg naar een langdurige koude, droge en ook periodiek zonnige periode tegemoet.

Geplaatste kaarten, overzicht uit de komende 10-daagse, laten eigenlijk hetzelfde zien. Sterke hogedruk ten noorden, actieve lagedruk ten zuiden, en daartussen bij ons een steeds stevigere oostelijke aanvoer, met vanaf dinsdag door koude bovenluchten (Hpa 850 temp rond de -10 C) winterse temperaturen.

De situatie houdt dus waarschijnlijk de gehele 10-daagse aan. Voor daarna moeten we mi goed de enorme koudebel die via het gebied ten noordoosten van Groenland en Scandinaviƫ zuidwaarts komt afgezakt goed in de gaten houden. Mogelijk zit het echte venijn van deze winter wel in de 1e decade maart.......

Mvg, Ronald


Remy

Er ligt nog ijs in de sloten en kanalen hier dus voor de waaghalzen en schaatsbanen die geprepareerd zijn is er zeker wel een schaatskansje de komende dagen.
En wie weet hoe de stromingen nog veranderen,er zijn maar twee weekjes oost stroming voor nodig om het ook hier arctisch koud te maken.
Minder als de wind er goed in zit...
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Powered by EzPortal