Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 13

Topic gezien door 207726 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 13 feb 2013 - 11:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Reutel

Citaat van: Weerextrem op do 14 feb 2013 - 13:31
neerslag in Belgiè is  aan het instentiveren, wat leuk voor zeer zuidelijk nl en limburg is.

Als het terug over gaat in sneeuw wel ja, de ijzel mag van mij snel stoppen...

Cdtj3

Ijsregen momenteel in Almere, zometeen filmpje.

Hier alvast filmpje van sneeuw uurtje geleden, dit is allen sneeuw:



Hier de ijsregen:

Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

vlerk

Citaat van: Reutel op do 14 feb 2013 - 13:31
Ik ben net even naar buiten geweest en het is levensgevaarlijk glad.  :o De auto zit onder het ijs, dus al zou ik weg willen, het gaat niet. Maar goed ook waarschijnlijk want er zijn al diverse aanrijdingen in de omgeving.

Hoe kan het toch dat er geen code rood is afgegeven?

Als dat nodig was zou dat wel gedaan zijn, ze gaan geen ROOD geven omdat jouw auto niet open kan. :)
Even zonder gekheid, KNMI zit er gewoon goed bij hoor, geen reden voor ROOD, verkeer rijdt gewoon op snelwegen, treinen rijden..

Weerextrem

denk voorlopig sneeuw ten oosten van den bosch- oisterwijk.. daarachter weet ik niet! misschien schuift de grens veel verder op naar 't westen

jones

Ik hoop ook dat de ijsregen hier nog overgaat in sneeuw. IJsregen is ook wel eens leuk om mee te maken, maar heb liever sneeuw hoor :P

Joep

Citaat van: Weerextrem op do 14 feb 2013 - 13:37
denk voorlopig sneeuw ten oosten van den bosch- oisterwijk.. daarachter weet ik niet! misschien schuift de grens veel verder op naar 't westen
ok daar komt ijzel/regen en daarna weer sneeuw

winter

Hier in Helmond veelal matige sneeuwval! Wordt snel wit vooral door de grote vlokken :)

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

RdeHeus

in Groningen is het nog helemaal droog

martijn


Reutel

Citaat van: vlerk op do 14 feb 2013 - 13:37
Als dat nodig was zou dat wel gedaan zijn, ze gaan geen ROOD geven omdat jouw auto niet open kan. :)
Even zonder gekheid, KNMI zit er gewoon goed bij hoor, geen reden voor ROOD, verkeer rijdt gewoon op snelwegen, treinen rijden..

Criteria voor code rood is minimaal een gebied van 50 bij 50 km, waar 90% kans op ijzel is, daar wordt nu echt wel aan voldaan. Bovendien rijden er geen treinen meer in Zeeland en delen van Noord Brabant, er zijn veel ongelukken op de wegen en Luchtvaart is ontregeld.

Het KNMI zit er gewoon weer eens flink naast ;)

martinbakker

Enschede ook hartstikke droog, terwijl de radar anders doet vermoeden.

MarkGoedhart

Het zwaartepunt van de sneeuwval voor het westen lijkt mij zeer onwaarschijnlijk. Zeeland, Zuid Holland en Noord Holland veelal regen/ijzel. Op basis van de radar acht ik de kans op de eerder genoemde 10cm uiterst gering.

Jdolky

langzaamaan weer sneeuwvlokken te zien! There's still hope 8)

just0408

Citaat van: Jdolky op do 14 feb 2013 - 13:47
langzaamaan weer sneeuwvlokken te zien! There's still hope 8)

Aaah ... dat geeft de burger weer moed! Ik ben namelijk een beetje klaar met die ijsregen/ijzel, ik vind het eigenlijk maar drie keer niks. ::)
Ik ben ook niet van steen.

Reutel


Baszert

Volgens mij hebben we op het moment ijsregen in Amersfoort. Je hoort 't tegen het raam aan komen :)

Weatherboy

Citaat van: Jan van Ooijen op do 14 feb 2013 - 13:40
Plaatje

Beetje apart weer vandaag! Net nu welgeteld IEDEREEN sneeuw verwacht, en wel 5-8 cm. Komt er een verwaait sneeuwdekje van 1 cm tot stand met daarna gewoon IJsregen. Wanneer iedereen het verwacht komt er gewoon niks, en wanneer er een licht sneeuwbuitje valt komt het tot 10 cm. Dat is echt de gehele winter al zo geweest, voortaan als ze het groots aankondigen komt er dus niks ;D

Bovendien zowat dodelijk op straat nu, 1 en al ijs. Weerplaza gooit de handdoek in de ring:

13.20 uur
Ook bij ons in Hilversum nu ijsregen en ijzel. Komt helaas een stuk verder het land in dan ingeschat. Uiteraard heeft dit consequenties voor het sneeuwdek dat in het westen en midden zou moeten vallen. Dat gaat op deze wijze geen 8 cm worden.

Veel belangrijker: de ijzel zorgt voor extreme gladheid op fietspaden, voetpaden en wegen. Op allerlei plaatsen worden ongelukken gemeld, veroorzaakt door de ijzel. Blijf dus heel voorzichtig zodra de neerslag niet meer als sneeuw valt, maar als 'regen'. 

13.40 uur
In het noordwesten, westen, midden en zuiden valt IJZEL en is het soms spiegelglad. Het ijzelgebied trekt oostwaarts. Voor de ijzel uit zal het in het noorden en oosten eerst enige tijd sneeuwen. De kans op ijzel is in het noordoosten het kleinst, daar valt voornamelijk sneeuw.

Vanavond wordt het vanuit het westen droog en verdwijnt de gladheid grotendeels. In het uiterste oosten en noordoosten blijft nog lang lichte sneeuw vallen. Daar wordt de situatie op de weg pas in de nanacht en morgenochtend beter. Volg de SNEEUWRADAR.

Mr.B

Kan er iemand aangegeven waarom er geen sneeuw valt op plaatsen waar het volgens de radar wel zou moeten sneeuwen?

riddler

Citaat van: Reutel op do 14 feb 2013 - 13:44
Criteria voor code rood is minimaal een gebied van 50 bij 50 km, waar 90% kans op ijzel is, daar wordt nu echt wel aan voldaan. Bovendien rijden er geen treinen meer in Zeeland en delen van Noord Brabant, er zijn veel ongelukken op de wegen en Luchtvaart is ontregeld.

Het KNMI zit er gewoon weer eens flink naast ;)

Eens !, van Rotterdam tot boven de Zaanstreek is nu ijzel. In de achtertuin zou je kunnen schaatsen  :o.
Het zou vreemd zijn als het KNMI een opschaling in waarschuwingsfase zou laten afhangen van het uitvallen van treinen e.d.
De kunst is, lijkt mij tenminste, juist het voorzien van mogelijk gevaar en daar een geschikt waarschuwingsniveau aan koppelen.
Achteraf kijk je een koe in de kont  8)

Powered by EzPortal