Lentediscussie topic 2013 deel 1

Topic gezien door 312982 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, di 12 feb 2013 - 13:00

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jones

Er lijkt nu toch weer een vrij frisse en wisselvallige periode aan te komen, met een lagedrukgebied dat zich in onze omgeving nestelt komende week. Enig pluspunt is dat het mogelijk enkele onweerskansjes oplevert :) Afwachten dus maar ik heb echt wel zin in een stevige zomerse periode!

Energizer85

Inderdaad, waar ook een aantal lekker warme avonden zijn om te bbqen! Zo aan toe.... Zucht...

Jan van Ooijen

Begint de zomer eerder dan 1 juni, het Amerikaans weermodel heeft er zin in.




Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Arend

Citaat van: matthijs1994 op do 09 mei 2013 - 16:59
Echt een mooie kaart met dik 30 mm. De kans dat dit uitkomt is natuurlijk zeer klein, zou wel nice zijn.

De 12z van gisteren en de 00z van vandaag zien er ook niet slecht uit. Misschien toch iets om in de gaten te houden, hoewel de termijn en het feit dat het hier neerslag betreft het allemaal nogal onzeker maakt natuurlijk. Inmiddels heeft het ook de aandacht van het KNMI getrokken, in de lange termijn verwachting van vandaag valt het volgende te lezen.

Modelbeoordeling en onzekerheden
......
De neerslagpiek (12 mm) op zaterdag (18 mei) wordt veroorzaakt door een retrograde laagje, ingebed in het vlakke laag, dat ons land vanuit het zuidoosten nadert. De vraag is in hoeverre in een dergelijk vlak laag de posities van neerslaggebieden op deze termijn reëel zijn.

Uitgifte: 10/05/2013 05.48 uur LT
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

bliksems

komop straalstroom!je kan het!
"What do you mean, I'm funny?...You mean the way I talk? What?...Funny how? I mean, what's funny abo

Edwin

Niet mijn ideale weer wat ik graag zou willen op dit moment :P
Never Stop Exploring

jones

Ondertussen wordt mei waarschijnlijk de 5e te koude maand op een rij. Nou, tot en met maart was het nog leuk maar nu ben ik het toch wel aardig beu :P Ik vind dit toch wel erg uitzonderlijk in ons "opwarmend" klimaat. Geef mij de zomer maar en snel want komende periode ziet er alweer niet veelbelovend uit!

Jelte

Citaat van: jones op vr 10 mei 2013 - 19:47
Ondertussen wordt mei waarschijnlijk de 5e te koude maand op een rij. Nou, tot en met maart was het nog leuk maar nu ben ik het toch wel aardig beu :P Ik vind dit toch wel erg uitzonderlijk in ons "opwarmend" klimaat. Geef mij de zomer maar en snel want komende periode ziet er alweer niet veelbelovend uit!

Nou, ik heb al een paar jaar het vermoeden gehad dat de te hoge zeewatertemperatuur zorgde voor een natte zomer. Dus ik hoop dat deze koude maanden (tis maar wat je koud noemt, wellicht gewoon terug naar ouderwets), zorgen voor een zonnige zomer! Elk nadeel heb se voordeel, toch?  ;)

dondertje127

Tot en met maart was al veel te lang. Laat de zomer maar losbarsten. We hebben een mooie week gehad vorige week :)

SniperEye

Citaat van: Jelte op vr 10 mei 2013 - 22:29
Nou, ik heb al een paar jaar het vermoeden gehad dat de te hoge zeewatertemperatuur zorgde voor een natte zomer. Dus ik hoop dat deze koude maanden (tis maar wat je koud noemt, wellicht gewoon terug naar ouderwets), zorgen voor een zonnige zomer! Elk nadeel heb se voordeel, toch?  ;)

Mee eens. Het klimatologisch gemiddelde is ook maar gebaseerd op een reeks jaren op rij en is nog niet heel lang geleden "aangepast". De laatste jaren werden we telkens verwend.

ron12

regen in nijmegen en maar 9.1 graden,regen is welkom  ;D  maar die temperatuur he is om te  :'(
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Weatherboy

Dat 2013 is inderdaad een horror jaar. Alleen maar kou tot nu toe. Veel slecht weer. Dit moet echt veranderen hoor, aan dit trieste kansloze weer lijkt nog lang geen eind te komen. :'(

dondertje127

Citaat van: Weatherboy op za 11 mei 2013 - 16:28
Dat 2013 is inderdaad een horror jaar. Alleen maar kou tot nu toe. Veel slecht weer. Dit moet echt veranderen hoor, aan dit trieste kansloze weer lijkt nog lang geen eind te komen. :'(

Tsja, de nieuwe ijstijd begin ik langzamerhand bijna te geloven. Maar vooruit er is nu 1 excuus, want vergeet niet... Dit zijn de dagen van de ijsheiligen (11 t/m 14 mei) dus valt het nog best wel mee eigenlijk (voor deze keer) :)

Marsel

Toch wel weer opvallende kaarten deze ochtend.
EC en GFS zinspelen allebei al vele runs op een tijdelijk 'meteorologisch omgekeerde wereld' vanaf ongeveer 15 mei.
Oorzaak moet wederom gezocht worden bij het al weken bijzonder sterke en honkvaste Atlantische hoog, eigenlijk een vrij noordelijk liggende Azoor.
Aan de oostzijde van dit systeem zakt de komende week een nieuw portie koude lucht ver zuidwaarts. De as van de ontwikkelende hoogtetrog komt daarbij grofweg ter hoogte van de UK te liggen. Vervolgens kantelt het geheel in de loop van de week met later duidelijke cut-off over het zuid(west)en van Europa.
Aan de oostzijde van deze hoogtetrog (duidelijk zichtbaar in de enorm meanderende polaire jet) wordt het centrale en oostelijke deel van Europa volgepompt met warme lucht.
Later loopt deze warme lucht met het verder kantelen van de eerder genoemde hoogtetrog het noorden van Europa binnen met bijvoorbeeld over Scandinavie op uitgebreide schaal zomerse kwikstanden. En dat terwijl het zuiden van Europa juist lage temperaturen (althans onder klimatologische gemiddelde) en nabij het cut-off low bijzonder onbestendig weer mag verwachten (!).
Een omgekeerde wereld dus.

Bij ons maakt het hele 'weerbal' netto nog niet eens zo gek veel uit aangezien het overgrote deel van de Benelux waarschijnlijk aan de koele kant van het golvende polaire front blijft (westzijde dus). Wel blijft de warme lucht vanaf grofweg 15mei erg dicht in de buurt en kunnen op het scheidingsvlak en aan de warme kant forse (onweers)buien tot ontwikkeling komen. Temperaturen lopen in de loop van de week dan ook langzaam iets op.
Waar het front precies terecht komt (grote onzekerheid wat dat betreft) kan letterlijk een jas schelen, of het verschil maken tussen een warme dag (T>20) of een dag met temperaturen zoals we vandaag hebben.

Ries

Citaat van: Weatherboy op za 11 mei 2013 - 16:28
Dat 2013 is inderdaad een horror jaar. Alleen maar kou tot nu toe. Veel slecht weer. Dit moet echt veranderen hoor, aan dit trieste kansloze weer lijkt nog lang geen eind te komen. :'(
Huh? Heb voor m'n gevoel al 3 week mooi en zacht weer gehad. Eén week op Terschelling; alleen maar zon. Daarvoor ook anderhalve week vakantie en ondanks koude nachten overdag zonnig en zacht, vrijwel geen bui gehad.

Vannacht is er volgens mij wel behoorlijk wat water gevallen, hoorde het af en toe tekeer gaan; best mooi geluid weer 'ns :) Nu wel weer koud buiten, brrr.

Johann

Citaat van: Marsel op zo 12 mei 2013 - 09:31
Toch wel weer opvallende kaarten deze ochtend.

Waar het front precies terecht komt (grote onzekerheid wat dat betreft) kan letterlijk een jas schelen, of het verschil maken tussen een warme dag (T>20) of een dag met temperaturen zoals we vandaag hebben.

Inderdaad Marsel en toch ook wel opvallend het steeds weer regenererende meridionale karakter (hoe lang zien we dat al niet !)
Ook nu staat het Iberische Schiereiland weer vol in de belangstelling van de hoogtetrog en cut-off hoogtelaag met de meest koude lucht, sneeuw tot 1300a 1500 meter op de Spaanse hoogvlakte en Pyreneen. Daarentegen aan de warme kant van het systeem 25 tot 30 graden lokaal in de Alpen (met ondersteuning föhn). Interessant ook de neerslaghoeveelheden cumulatief voor de komende week. ECMWF berekent voor de Benelux 20 tot 50mm, kleddernat wordt het aan de zuidkant van de Alpen (Stau) en het noorden van Italie, daar gaat 150 tot 200mm aan hemelwater vallen.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Sven

Citaat van: ron12 op zo 12 mei 2013 - 11:43
bestaat die nog???

Bestaat de Lente nog? Stabiel lenteweer vooralsnog ver te zoeken.. wordt steeds droeviger naarmate we richting de zomer gaan (als we die krijgen)
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Johann

Citaat van: ron12 op zo 12 mei 2013 - 11:43
bestaat die nog???

Jazeker, alleen lullig dat ie net tussen 2 blokkerende hoogs (Azoren  en west Rusland) precies boven onze contreien in de mangel wordt genomen. Hoe je het ook keert of wendt, belooft niet veel "goeds"  :(

Johann

Citaat van: Sven op zo 12 mei 2013 - 12:02
Bestaat de Lente nog? Stabiel herfstweer vooralsnog ver te zoeken.. wordt steeds droeviger naarmate we richting de zomer gaan (als we die krijgen)

Denk toch dat dat wel gaat meevallen Sven. De 15 daagse EC members (50) zijn helemaal zo gek nog niet en mocht het goed uitpakken dan evolueren we gewoon naar zomers weer met temperaturen (Tx) tussen de 20 en 25 graden. Veel zal echter gaan afhangen van hetgeen het hoogtelaag (onberekenbaar) in combinatie met het bodemlaag laag de komende dagen gaat doen (zie ook bericht hiervoor van Marsel). Mooi is deze onzekerheid ook te zien aan de bandbreedte van de ensemble oplossingen.

Powered by EzPortal