Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 8

Topic gezien door 297710 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 18 jan 2013 - 12:56

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marcel1976

Onze Limburgse omroep L1 spreekt gewoon van sneeuw voor zondag, daar ben ik toch ook een beetje sceptisch over, gezien de hoge temps op 1500m hoogte. Kon wel eens een verradelijk dagje worden.

jorentje1997

West-Vlaanderen blijft gespaard van ijzel? Maar het zal inderdaad gewoon afwachten zijn :p

grizzrh

Citaat van: Marcel1976 op vr 18 jan 2013 - 17:07
Onze Limburgse omroep L1 spreekt gewoon van sneeuw voor zondag, daar ben ik toch ook een beetje sceptisch over, gezien de hoge temps op 1500m hoogte. Kon wel eens een verradelijk dagje worden.

Op de kaarten zie ik een mix van Sneeuw > Ijzel > Sneeuw...
Hopende natuurlijk dat het pure sneeuwval gaat worden!
Had namelijk ook geen ijzel of regen bestelt :P Anders gaat ie gewoon Return to Sender :P
Doenrade, Limburg

SniperEye

Citaat van: winter op vr 18 jan 2013 - 17:00
Misschien dat Jan en Johann wat meer kunnen vertellen en wat zij verwachten?

Uhh.. pagina 1 gelezen?  ;)


Arend

Citaat van: glenn op vr 18 jan 2013 - 17:01
Ec valt volgens mij nu niet echt te vertrouwen berekend niet echt to in detail he mensen
tzal vooral kijken wat ec straks geeft ukmo laat in noord belgie gewoon veel sneeuw vallen !

Die details zijn er wel, Johann beschikt daar over. Misschien dat hij straks zin heeft om een kleine toelichting te geven?
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Jan van Ooijen

Citaat van: grizzrh op vr 18 jan 2013 - 17:01
Zou inderdaad wel chill zijn als ze hun mening ook eens willen posten :D

Zie beginpost van topic ;)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Citaat van: Arend op vr 18 jan 2013 - 17:11
Die details zijn er wel, Johann beschikt daar over. Misschien dat hij straks zin heeft om een kleine toelichting te geven?

Als alles een beetje meezit dan gaat hij wat details geven aan de hand van de recente EC MOS
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

grizzrh

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 18 jan 2013 - 17:11
Zie beginpost van topic ;)

Bedoelde eigenlijk de 12z niet de 06z maar dan wachten we toch even tot vanavond ;) geen haast.
Doenrade, Limburg

Arend

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 18 jan 2013 - 17:11
Als alles een beetje meezit dan gaat hij wat details geven aan de hand van de recente EC MOS

Top, dank je Jan.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Marcel1976

Maar eens kijken wat Ec er straks uit gaat spuwen.  GFS 12 u wederom waardeloos voor de zondag wbt de bovenlucht temps.

Darkness

Stratosferische opwarming kan voor langere koude periode zorgen in Europa: http://phys.org/news/2013-01-higher-cold-weather.html

Johann

GFS nog weer wat warmer. UKMO kouder maar trekt ook wat bij. Een model dat het altijd goed doet bij dit soort grenssituaties is het GME. Ook dit model zit meer op één lijn met GFS dan EC00. Ik verwacht dus ook dat EC12 wat minder "koud" zal gaan uitpakken.
Overigens is ook Hirlam (meso model) goed te gebruiken

Al met al wordt dit een gevalletje nowcasten, tricky situatie !!!

Kaart GME T850 hPa (onder de rode lijn ga ik uit van ijsregen of ijzel)



ron12

Als het nou heel maar echt heel heel veel gaat ijzelen in friesland,kunnen ze wel een elfstedentocht houden,Kunnen ze de tocht mooi door de straten schaatsen.Tenslotte heb ik in de winter van 78/79 heb ik ook op straat geschaats.
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jan van Ooijen

Citaat van: winter op vr 18 jan 2013 - 17:17
ZEER INTERESSANT WINTERBERICHT VOOR NEDERLAND
http://www.nu.nl/algemeen/3007329/nederlandse-winters-kouder-dan-10-jaar-terug.html

Dat was precies dezelfde die vorig jaar schreef dat de winters warmer werden? Ik vraag me af waarom de media dit allemaal plaatst
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Weatherman

Citaat van: Johann op vr 18 jan 2013 - 17:17
Kaart GME T850 hPa (onder de rode lijn ga ik uit van ijsregen of ijzel)
Oef dat is heel erg randgevalletje voor Tilburg.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

jorentje1997

Citaat van: Johann op vr 18 jan 2013 - 17:17
GFS nog weer wat warmer. UKMO kouder maar trekt ook wat bij. Een model dat het altijd goed doet bij dit soort grenssituaties is het GME. Ook dit model zit meer op één lijn met GFS dan EC00. Ik verwacht dus ook dat EC12 wat minder "koud" zal gaan uitpakken.
Overigens is ook Hirlam (meso model) goed te gebruiken

Al met al wordt dit een gevalletje nowcasten, tricky situatie !!!

Kaart GME T850 hPa (onder de rode lijn ga ik uit van ijsregen of ijzel)
Momenteel toch nog een leuke situatie voor West-Vlaanderen. Hopelijk blijft het zo :D

glenn

gfs klopt niks van kijk maar donderdag temperaturen op 850 hpa van -4 tot -7°c en toch blijft gfs regen geven pfff

winter

Nee eindhoven zit net onder die lijn hopelijk geeft EC dadelijk meer duidelijkheid.
Denk dat het spannend wordt maar toch gewoon allemaal als sneeuw gaat vallen in Nederland we hebben al vaker in de kaarten gezien dat het wat warmer zou worden wordt toch de hele tijd uitgesteld we zien wel.
Wanneer komt de pluim van GFS en ECMWF binnen???
Want, ik kijk altijd op weerplaza maar heb gehoord dat ze daar vaak iets kouder zijn ofzo??

Powered by EzPortal