Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 6

Topic gezien door 388149 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 11 jan 2013 - 10:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lans

volledige 15 daagse.   mooie neerslag ook


achterhoek

Roland

Citaat van: TimK21 op di 15 jan 2013 - 10:30
En toch heb ik het idee dat de radars de sneeuw niet goed weergeven. Het sneeuwt hier in Nijmegen alweer een dik anderhalf uur, weliswaar lichte sneeuw, maar de radar laat al uren niks meer boven Nijmegen zien. Er is niet echt een goede betrouwbare radar aangaande sneeuw te vinden. Heb er ooit ook wat over gelezen dat sneeuw moeilijk op te pikken is voor de radars, iemand daar verdere informatie van?

En kunnen we alsnog uitgaan van de verwachtingen die de diverse weerstations doen? Zoals weer.nl, dat toch van MeteoConsult is, verwacht toch nog aanhoudende sneeuwval voor de hele dag in het oosten, zuid-oosten, midden en zuiden. Maar als je dan weer naar de radar kijkt, lijkt alles te verpieteren. Is dat een foute radarweergave, of zijn de voorspellingen iets te optimistisch?
Het zal toch met de intensiteit te maken hebben. Kijk bijvoorbeeld een op buienradar.nl, waar er boven Lelystad 'uit het niets' weer een redelijk sneeuwgebied ontstaat. Blijft fascinerend...

jeroenelf

Haha er ligt 4cm nu hier in Zwolle, nooit verwacht !! Super, en wat zei het NOS gister avond nog ?!
Meteo Zwolle
www.meteozwolle.nl

Kiwitwins

Citaat van: grizzrh op di 15 jan 2013 - 10:36
kunnen veel zeggen, ik heb vanacht rond half 2 buiten nog gerookt toen was er wat gevallen maar dat was zo weg gevroren...
ik heb er iig geen vertrouwen nog in dat het hier gaat sneeuwen :P

Nadat het 2 keer zo gruwelijk fout ging voor ons durf ik ook niet meer te hopen... Maar niets is zo onvoorspelbaar als het weer zullen we maar zeggen.
Het is maar dat je het weet.

xzaz

Citaat van: lans op di 15 jan 2013 - 10:37
volledige 15 daagse.   mooie neerslag ook


plaatje
neerslag == dooiaanval ;) Niet mooi dus want dat betekend WC.
De winter is nog niet eens begonnen!

grizzrh

zie net wel wat de neerslag in europa beetje begint samen te smelten, voor de mensen die geen sneeuw hebben zoals wij in zuid limburg hopen dat er nog een mooi pak komt!!!
Doenrade, Limburg

xzaz

Citaat van: jeroenelf op di 15 jan 2013 - 10:41
Haha er ligt 4cm nu hier in Zwolle, nooit verwacht !! Super, en wat zei het NOS gister avond nog ?!
Beetje flauw, ze voorspellen de neerslaghoeveelheden en de verwachting tot hoever het komt. Het is en blijft een voorspelling.
De winter is nog niet eens begonnen!

lans

Citaat van: xzaz op di 15 jan 2013 - 10:42
neerslag == dooiaanval ;) Niet mooi dus want dat betekend WC.

zou wel meevallen denk ik. gewoon nog een bult sneeuw en dan weer de kou in.
achterhoek

Bacci

Citaat van: xzaz op di 15 jan 2013 - 10:42
neerslag == dooiaanval ;) Niet mooi dus want dat betekend WC.

Tuurlijk niet, (lichte) dooiaanval kan ook mislukken maar wel sneeuw geven.

Citaat van: lans op di 15 jan 2013 - 10:44
zou wel meevallen denk ik. gewoon nog een bult sneeuw en dan weer de kou in.

Inderdaad.

Henk1976

Citaat van: lans op di 15 jan 2013 - 10:44
zou wel meevallen denk ik. gewoon nog een bult sneeuw en dan weer de kou in.

Die WC komt er denk ik niet. A) Wit continent biedt weerstand B) Nog steeds kans op Hogedrukblokkade

MamaAs

Citaat van: Weatherboy op di 15 jan 2013 - 10:32
Niet jaloers zijn hè? Jij wilde niet, want dat was zonde van het ijs :P

Ik kan je met 100% zekerheid zeggen dat ik niet jaloers ben! We hebben de afgelopen jaren hier zoveel sneeuw gehad, ik wil nu goed schaats ijs!
Maar daarom is het wel heeel mooi om te zien, en gun ik het iedereen van harte.
Hier is het ook wit, maar van de vrieskou, vind ik ook heel mooi :)

Bacci

Citaat van: xzaz op di 15 jan 2013 - 10:44
Beetje flauw, ze voorspellen de neerslaghoeveelheden en de verwachting tot hoever het komt. Het is en blijft een voorspelling.

Verwachten niet voorspellen :P

TimK21

Citaat van: Kevinwinter op di 15 jan 2013 - 10:35
http://www.noodweercentrale.nl/nl/weer/radar.html deze laat nog een leuk gebiedje zien (ook boven Nijmegen :P )


Klopt inderdaad. Maar ook die radar laat zien dat het toch gauw aan het afnemen is in omvang en intensiteit.
Dus er vanuit gaande dat die radar correct is, kan het nooit tot in de avond blijven sneeuwen hier, wat toch wel de algemene verwachting is bij de grotere weerstations.
Challenge accepted!

JPP78

Citaat van: MamaAs op di 15 jan 2013 - 10:22
Vind ik ook helemaal niks mis mee!

Temperatuur blijft hier rond de -5 hangen.

ik heb het -3,8, maar kniesoor die daar op let! :D het is iig KOUD!

Jemig wat een sneeuw in den haag!
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

zwoof

Citaat van: jeroenelf op di 15 jan 2013 - 10:41
Haha er ligt 4cm nu hier in Zwolle, nooit verwacht !! Super, en wat zei het NOS gister avond nog ?!

Ja dat klopt, maar die gingen dus uit van de modellen die toen voor handen waren. De latere berekening (na de uitzending) van o.a. Hirlam gaf veel meer sneeuw voor overijssel. Op hun website hebben ze dit ook netjes aangepast. Maar hoe dan ook het gaat mooi zo  :)

jeroenelf

Citaat van: zwoof op di 15 jan 2013 - 10:55
Ja dat klopt, maar die gingen dus uit van de modellen die toen voor handen waren. De latere berekening (na de uitzending) van o.a. Hirlam gaf veel meer sneeuw voor overijssel. Op hun website hebben ze dit ook netjes aangepast. Maar hoe dan ook het gaat mooi zo  :)

Ik bedoel het ook helemaal niet flauw naar het NOS ofso haha, vind het gewoon leuk, het blijft soms gewoon moeilijk voorspellen hoeveel waar vlat
Meteo Zwolle
www.meteozwolle.nl

TimK21

Ik heb ook het idee dat het meer stagneert dan dat het naar het zuidoosten trekt.
Moet dat nog komen doordat de lagedruk kern nog niet helemaal gepasseerd is? Dat wanneer dat dan wel echt gebeurd, het neerslaggebied wordt 'meegezogen' in zuidoostelijke richting?

Momenteel wordt de neerslag in Nijmegen namelijk minder en minder, het sneeuwt nu nog heel lichtjes, maar het mag haast geen naam meer hebben. En de dag is nog niet eens op z'n halfway point. Dus ik heb er een hard hoofd in met die 'sneeuw tot in de avond'.
Challenge accepted!

Floris

Enschede sneeuwt al sinds vanmorgen licht. Velen vinden dit flinke en harde sneeuwval maar nee het sneeuwt gewoon gestaag en licht door.
Sneeuw accumulatie om en nabij de 5 cm.

Toch positief verrast want het zag er naar uit dat Enschede helemaal niets zou krijgen of max 1 cm.
Nu hoop ik op flinke koude in de nachten.

zwoof

Citaat van: jeroenelf op di 15 jan 2013 - 10:57
Ik bedoel het ook helemaal niet flauw naar het NOS ofso haha, vind het gewoon leuk, het blijft soms gewoon moeilijk voorspellen hoeveel waar valt

Zeg maar gerust vaak, vooral met sneeuw. We zijn afhankelijk van wat de modellen zeggen. Ook het KNMI.

Romigo

Citaat van: TimK21 op di 15 jan 2013 - 11:00
Ik heb ook het idee dat het meer stagneert dan dat het naar het zuidoosten trekt.
Moet dat nog komen doordat de lagedruk kern nog niet helemaal gepasseerd is? Dat wanneer dat dan wel echt gebeurd, het neerslaggebied wordt 'meegezogen' in zuidoostelijke richting?

Momenteel wordt de neerslag in Nijmegen namelijk minder en minder, het sneeuwt nu nog heel lichtjes, maar het mag haast geen naam meer hebben. En de dag is nog niet eens op z'n halfway point. Dus ik heb er een hard hoofd in met die 'sneeuw tot in de avond'.

Op de buienradar kun je zien dat het frontje langzaam oplost en de activiteit er meest uit gaat.  :-\

Powered by EzPortal