Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 6

Topic gezien door 387951 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 11 jan 2013 - 10:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jorentje1997

Citaat van: Jan van Ooijen op za 12 jan 2013 - 10:01
Dan kijken we ook even naar dinsdag, dan lijken jullie gewoon super te zitten en in Nederland krijgen we weer niets. Dit is wel lekker voor de schaatsliefhebbers
Wij mogen sneeuwballen gooien en jullie mogen schaatsen? Dat is wel eerlijk :P

MaikelNL

Helaas komt nu.nl met een negatief bericht.

Johann

Goedemorgen, ff lekker uitgeslapen en nu wakker met keelpijn en snotneus.  GRRR
Nu maar hopen dat dat niet gaat doorzetten met Cervinia in aantocht. Wat iig niet doorzet is een verzachting  :)
De mediaan 50 members ECMWF ensemble zelfs nog weer wat kouder met alleen maar "ijsdagen" de komende 10 dagen en s'nachts ook matige vorst !  Zie zelf:

grizzrh

Citaat van: Johann op za 12 jan 2013 - 10:46
Goedemorgen, ff lekker uitgeslapen en nu wakker met keelpijn en snotneus.  GRRR
Nu maar hopen dat dat niet gaat doorzetten met Cervinia in aantocht. Wat iig niet doorzet is een verzachting  :)
De mediaan 50 members ECMWF ensemble zelfs nog weer wat kouder met alleen maar "ijsdagen" de komende 10 dagen en s'nachts ook matige vorst !  Zie zelf:

leuk positief berichtje johan!! we houden de moed erin, wat denk jij van de neerslag op dinsdag? gaat nederland/limburg raken ?
Doenrade, Limburg

jorentje1997

Waarschuwing KMI:

Van 12/01 18u tot 13/01 07u :  Een zwakke neerslagzone stagneert nabij de Franse grens. In de late namiddag kan er in de grensstreek wat lichte winterse neerslag vallen. Vanavond valt er daar nog wat neerslag welke uiteindelijk volledig als sneeuw valt en vooral in het zuiden van West-Vlaanderen en in delen van Henegouwen kan er hierdoor tegen middernacht een sneeuwlaag van 1 ?  2 cm ontstaan wat voor gladheid zal zorgen in deze gebieden.


lans

bah wat een negatievteit komt hier van mensen als het even niet mee zit. kom op het is net begonnen je moet het wel de kans geven.
achterhoek

Henk1976

Citaat van: MaikelNL op za 12 jan 2013 - 10:45
Helaas komt nu.nl met een negatief bericht.

Euhhh, er staat een naam bij van een bepaalde weersite waar ik geen geld op durf te zetten. Ik kijk daar al sinds ik op forums zit al niet meer naar. Tja, Nu.nl is een handige nieuwssite, maar als het om het weer gaat, dan vertrouw ik toch liever op de experts hier.

jorentje1997

Neerslag gebiedje komt nu toch dicht bij Belgiƫ. Nu afwachten tot hoever het zal komen..

MaikelNL

Citaat van: Henk1976 op za 12 jan 2013 - 10:57
Euhhh, er staat een naam bij van een bepaalde weersite waar ik geen geld op durf te zetten. Ik kijk daar al sinds ik op forums zit al niet meer naar. Tja, Nu.nl is een handige nieuwssite, maar als het om het weer gaat, dan vertrouw ik toch liever op de experts hier.

Daar heb je gelijk in, alleen kijkt meer dan de helft van de Nederlanders daar en die vertrouwen erop dat nu.nl gelijk heeft. 

Tyshane

Prachtig nu hier in Epe, dikke vlokken vallen naar beneden, schitterend!

grizzrh

zal dit buitje toch nog naar zuid nederland trekken??

zal zo ook GFS loop erop zetten!
Doenrade, Limburg

jorentje1997


grizzrh

Citaat van: jorentje1997 op za 12 jan 2013 - 11:16
Leuk kaartje voor de Belgen:


niet alleen belsj hoor! Nederlans Limburg ook hopelijk...
Doenrade, Limburg

Johann

Citaat van: grizzrh op za 12 jan 2013 - 10:48
leuk positief berichtje johan!! we houden de moed erin, wat denk jij van de neerslag op dinsdag? gaat nederland/limburg raken ?

Veel neerslag wordt door het ECMWF niet berekend. Onderstaande kaart laat de cum. neerslaghoeveelheden zien tot woensdagavond. Grootste kans op 2 tot 5cm sneeuw maakt het zuiden. Lokaal kan er hier en daar ook wat sneeuw neerdwarrelen maar dit zal niet al te veel te betekenen hebben. Voor de Friezen staat de ijsaangroei wat dat betreft niets in de weg zo lijkt het.

We moeten nog wel oppassen voor evt. binnen drijvende sneeuwbuien vanaf de Noordzee. Deze worden door de koudere lucht en het nog relatieve warme water van Noordzee getriggerd en zouden periodiek nog het land kunnen gaan trekken. Met name dus in de kustprovincies en Wadden extra alert ! (lake effect snow).

jorentje1997

Citaat van: Johann op za 12 jan 2013 - 11:18
We moeten nog wel oppassen voor evt. binnen drijvende sneeuwbuien vanaf de Noordzee. Deze worden door de koudere lucht en het nog relatieve warme water van Noordzee getriggerd en zouden periodiek nog het land kunnen gaan trekken. Met name dus in de kustprovincies en Wadden extra alert ! (lake effect snow).
Hey Johann, is dit voor de Belgische kust hetzelfde?

grizzrh

Citaat van: Johann op za 12 jan 2013 - 11:18
Veel neerslag wordt door het ECMWF niet berekend. Onderstaande kaart laat de cum. neerslaghoeveelheden zien tot woensdagavond. Grootste kans op 2 tot 5cm sneeuw maakt het zuiden. Lokaal kan er hier en daar ook wat sneeuw neerdwarrelen maar dit zal niet al te veel te betekenen hebben. Voor de Friezen staat de ijsaangroei wat dat betreft niets in de weg zo lijkt het.

We moeten nog wel oppassen voor evt. binnen drijvende sneeuwbuien vanaf de Noordzee. Deze worden door de koudere lucht en het nog relatieve warme water van Noordzee getriggerd en zouden periodiek nog het land kunnen gaan trekken. Met name dus in de kustprovincies en Wadden extra alert ! (lake effect snow).

Oke, bedankt voor je inzicht Johan!! ik zit met smacht te wachten op een goeie sneeuwbui :P

Doenrade, Limburg

Coreupt.nl

Citaat van: Johann op za 12 jan 2013 - 10:46
Goedemorgen, ff lekker uitgeslapen en nu wakker met keelpijn en snotneus.  GRRR
Nu maar hopen dat dat niet gaat doorzetten met Cervinia in aantocht. Wat iig niet doorzet is een verzachting  :)
De mediaan 50 members ECMWF ensemble zelfs nog weer wat kouder met alleen maar "ijsdagen" de komende 10 dagen en s'nachts ook matige vorst !  Zie zelf:
Grog! Water-rum-bruine suiker (of kaneel, ja: kaneel)- limoen / citroensap (voor de vitaminen) en kleenex balsem. ik zou op dit tijdstip nog even kalm aan doen met de rum, maar zodra de 5 in de klok zit kan je vol gas!! 8)
Homo sapiens non urinat in ventum!

Reutel

Citaat van: Tyshane op za 12 jan 2013 - 11:07
Prachtig nu hier in Epe, dikke vlokken vallen naar beneden, schitterend!

He's alive!  ;D

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johann

Citaat van: jorentje1997 op za 12 jan 2013 - 11:20
Hey Johann, is dit voor de Belgische kust hetzelfde?

Jazeker, dit geldt voor alle kustgebieden. Vergeet niet dat we met heel koude boven luchten te maken gaan krijgen (op 500hPA -5km) tussen de -30 en 35 graden en ook lager in de atmosfeer wordt het flink koud. Boven het zee water gaat dit onherroepelijk leiden tot convectie of te wel het opleven van (sneeuw)buien. Wat dan bepalend gaat worden is de stroming en de windrichting.

Hoe dat allemaal precies gaat verlopen is nog onduidelijk en veelal wordt je dan van de globale modellen ook niet veel wijzer, vooral niet op de langere termijn. maar zeker iets om goed rekening mee te houden. Ik kan me overigens nog een winter herinneren (weet niet meer precies wanneer) dat de Nederlandse Wadden een aantal dagen te maken kregen met lake snow effecten en er lokaal uit sneeuwbuien een halve meter sneeuw viel.

Zomaar een kaartje van GFS (donderdag as.) met convectie langs de kust



Powered by EzPortal