Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 6

Topic gezien door 388183 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 11 jan 2013 - 10:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

jones

Citaat van: Jan van Ooijen op vr 11 jan 2013 - 22:49
*animated gifje hirlam*
Hmm, nu plots toch het sneeuwgebied ook meer naar het noorden van België berekend, terwijl GFS het enkel maar tot het ZW laat komen.. Spannend maar van mij mag HIRLAM uitkomen en ik denk dat deze betrouwbaarder is dan GFS want de lichte neerslag boven NL nu staat ook niet in GFS maar HIRLAM berekent deze wel!

Johann

Citaat van: MichaelvdPoel op za 12 jan 2013 - 00:06
iIk schrijf maandag dus omdat meneer wil uitslapen! Nou jaaaaa  ;) :P

Nee, nee, begrijp me niet verkeerd. Dit waren de dagen dat je gewoon was ingepland ! (jaloers zeker)
Maandag vroeg met Jan en Francien op pad naar Cervinia. (kan er zo via Zermatt heen skiën, moeten  nu met auto via de Col du Grand Saint-Bernard, 3 uur rijden om aan de andere kant van de bergen te komen.  (en daarom mag jij het die dag ff lekker overnemen ! )

Btw: Breuil-Cervinia (2003m - 3800m)  235cm berg, 75cm dal ! (en er komt nog bij)

gilleeesss

Citaat van: Johann op za 12 jan 2013 - 00:14
Nee, nee, begrijp me niet verkeerd. Dit waren de dagen dat je gewoon was ingepland ! (jaloers zeker)
Maandag vroeg met Jan en Francien op pad naar Cervinia. (kan er zo via Zermatt heen skiën, moeten  nu met auto via de Col du Grand Saint-Bernard, 3 uur rijden om aan de andere kant van de bergen te komen.  (en daarom mag jij het die dag ff lekker overnemen ! )

Btw: Breuil-Cervinia (2003m - 3800m)  235cm berg, 75cm dal ! (en er komt nog bij)

Hmmm johann wil ons jaloers maken :( xD

Edit: Limbrugse pluim GFS 18z


Thunderfreak

Citaat van: gilleeesss op za 12 jan 2013 - 00:18
Hmmm johann wil ons jaloers maken :( xD

Btw Limburgse pluim (ik upload de gehele pluim dan wel via forum ofzo xd ik change hem dan wel).. Maar dit wil wel zeggen dat westen waarschijnlijk tegen 18de overdag boven 0 gaat komen.
http://176.31.229.228/modeles/gens/graphe_ens4.php?temp=1&x=&y=&ext=1&run=18&lat=51.1&lon=5.5&runpara=0

Gelukkig,

Toenemende onweerskansen.  ;) :P

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

gilleeesss


just0408

Hmmmm....  :P
Dat lijkt er leuk uit te zien voor NoordHolland. Misschien wordt het wel een latertje vanacht.

Ik ben ook niet van steen.

gilleeesss

Volgens mij ligt er plaatselijk toch ook al paar centimeters in nederland?:O nog altijd  actief dat sneeuwfrontje ;)

glenn


xzaz

Watertemperatuur zakt overal ook netjes met een +- een graad/dag.
De winter is nog niet eens begonnen!

Thunderfreak

Met de temperatuur is het dramatisch gesteld,veelal lichte vorst en een flink deel maar rond nul of er net onder.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

grizzrh

Neerslag dinsdag;





Temp dinsdag;




Citaat van: Thunderfreak op za 12 jan 2013 - 02:11
Met de temperatuur is het dramatisch gesteld,veelal lichte vorst en een flink deel maar rond nul of er net onder.

Vanaf morgen avond zal de vorst echt inkicken denk ik!!
Doenrade, Limburg

Weatherboy

Waar is de winter nou? Nog/alweer geen vorst. Dik pakket bewolking, heel af en toe een vlokje die al smelt voor het de grond bereikt. Tact +1.5, vastgeroest. Dinsdag sneeuw weer weg. En vanaf donderdag tot +5 graden in westelijk Benelux. Fantastisch winterweer, uhum....

Volledig kansloos. De pluim klopt ook al niet met de actuele waarnemingen en zelfs de kaarten niet. Is het gewoon een slechte winter of zijn de kaarten gewoon compleet waardeloos geworden? Nou ik heb het gehad voor nu, geen sneeuw, amper vorst dat wordt absoluut niet schaatsen voor deze omgeving, bah! :(

Thunderfreak

Drama jah.

Al neem ik aan dat jou mening komt vanaf GFS 00Z? Die kaarten bekijk ik nooit,meestal slechte kaarten

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Weatherboy

Citaat van: Thunderfreak op za 12 jan 2013 - 03:58
Drama jah.

Al neem ik aan dat jou mening komt vanaf GFS 00Z? Die kaarten bekijk ik nooit,meestal slechte kaarten

Alle hoofdmodellen zijn het het wel eens, het wordt zachter! Hoe zacht en voor hoelang is nog niet duidelijk. Vergelijk het eens. Vandaag zou het +2 in het zuidwesten worden, het werd +4. Morgen zou het alleen aan zee boven 0 komen. De verwachtingen zijn al aangepast en het wordt morgen +3. Deze nacht zou het -2 tot - 6 worden. Ik meer dan de helft van NL is de -2 niet eens gehaalt nog. Om over eventuele zon en sneeuw maar niet te spreken. Wat een drama zeg, en een afgang en dit meen ik serieus.

zwoof

Citaat van: Weatherboy op za 12 jan 2013 - 03:45
Waar is de winter nou? Nog/alweer geen vorst. Dik pakket bewolking, heel af en toe een vlokje die al smelt voor het de grond bereikt. Tact +1.5, vastgeroest. Dinsdag sneeuw weer weg. En vanaf donderdag tot +5 graden in westelijk Benelux. Fantastisch winterweer, uhum....

Volledig kansloos. De pluim klopt ook al niet met de actuele waarnemingen en zelfs de kaarten niet. Is het gewoon een slechte winter of zijn de kaarten gewoon compleet waardeloos geworden? Nou ik heb het gehad voor nu, geen sneeuw, amper vorst dat wordt absoluut niet schaatsen voor deze omgeving, bah! :(



:o   Laat die kaartjes eens zien dan.. Ik kan er nog geen kunnen vinden boven nul voor morgen. Geniet de komende 8 dagen zou ik zeggen. Wat daarna komt is zoals altijd dikke vette koffiedik kijken . Maar het blijft wel leuk om dit soort kansloze reacties te lezen. En nog leuker om er op te reageren 8)

Thunderfreak

Citaat van: Weatherboy op za 12 jan 2013 - 04:07
Alle hoofdmodellen zijn het het wel eens, het wordt zachter! Hoe zacht en voor hoelang is nog niet duidelijk. Vergelijk het eens. Vandaag zou het +2 in het zuidwesten worden, het werd +4. Morgen zou het alleen aan zee boven 0 komen. De verwachtingen zijn al aangepast en het wordt morgen +3. Deze nacht zou het -2 tot - 6 worden. Ik meer dan de helft van NL is de -2 niet eens gehaalt nog. Om over eventuele zon en sneeuw maar niet te spreken. Wat een drama zeg, en een afgang en dit meen ik serieus.

Hoofd modellen tja,kijk liever naar de leden.

En EC geeft voor Dinsdag gewoon sneeuw met temps rond 0 overdag! Verder zie ik dus weinig ellende tot 6 dagen,en Donderdag +5??  Plaats eens een kaart dan A.U.B.  Praat makkelijker en weten we waar we het over hebben.

Verder zijn de positieve waarde makkelijk te verklaren. Komt doordat het vrijwel wind stil is en de vissenkom warmte uitstraalt letterlijk en figuurlijk. Evenals het Ijsselmeer en markermeer + Wadde. Iets meer wind uit het Oosten en de temps zakken overal meer,daarbij speelt de bewolking ook nog een rol en als een warm deken wat dus weer samengaat met het warme water,vergeet niet dat de meeste wateren nog tussen de 6 en soms 9 a 10 graden liggen her en der.

Daarbij,ik woon in het zuid westen,de zon heeft hier geschenen en toch moest ik gister avond voordat ik mijn nachtdienst in ging krabben aangezien er sneeuw was gevallen afgelopen nacht wat niet weg gedooid is. Ook ligt er sneeuw op het werk op de velden die niet in de schaduw liggen. En op objecten die niet in de schaduw liggen. Zegt mij weer genoeg dat de temp kwa dauwpunt en gevoelstemp lager lagen dan menig station aangaf.

Nu sommige op de negatieve tour gaan,ik teken voor +5 en een zonnetje ook dat is lekker winter weer. Ik heb liever +15 dan -15 tja ben karpervisser  ;)  maar mocht er sneeuw vallen en mocht het kraken dat het vriest!  Ook prima.

Het weer doet wat ie wil,en elke keer als ik wakker word zie ik het wel weer. Wil alleen maar zeggen,kijk gewoon eens minder kaarten van tig modellen. Je maakt jezelf alleen maar gek!  :) ;)


Kijk even naar Johann en Jan,als die iets uitgebreid uitvouwen en ze hadden het weer eens goed,met wat ze al een tijd terug melden,houd je daar gewoon aan. Hebben ze het dalijk mis? Het zijn maar mensen,evenals computers ook foute kunnen maken. Je kan op niks 100% vertrouwen. De enige die echt weet wat het word is moedertje natuur zelf.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

glenn

Zorgt neerslagzone van Frankrijk mogelijk voor problemen in België ?

Zoals de laatste radarbeelden aangeven lijkt het er op dat we de neerslagzone boven frankrijk toch in de gaten moeten gaan houden !
Vanaacht daalde in Belgie de temperatuur maar liefst op sommige plaatsen tot waardes onder de -5°c !
Ondertussen onstond er in zuid frankrijk een neerslagzone of een soort neerslagband , In frankrijk leverde dit vooral regen op soms hevige tot overvloedige regen !
Maar naarmate de neerslagzone dichter richting belgië en Vlaanderen komt hoe meer de regen zal overgaan in sneeuw !
De neerslagzone lijkt ondertussen ze richting belgie komt vaak toe te nemen in kracht in plaats van in kracht in te boeten .
Ook lijkt het er op dat we de neerslagzone vroeger op bezoek krijgen dan verwacht zo verwachten we tegen de middag de eerste sneeuw in zuid Belgie !
De neerslagzone heeft zeker mogelijkheden om in België voor problemen te gaan zorgen .
We houden de neerslagzone nauwlettend in de gaten ! En volgen ook vooral tot waar ze zal kunnen rijken in België !



JPP78

Nog weinig vorst, laat staan ijs in Friesland. ( en NH en ZH)
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

just0408

Citaat van: JPP78 op za 12 jan 2013 - 07:43
Nog weinig vorst, laat staan ijs in Friesland. ( en NH en ZH)

Potverdorie, dat schiet niet erg op daar. Die Elfstedentocht is er nog lang niet zo te horen.  ;D
Ik ben ook niet van steen.

matroesjka-world

Toch nog 1,5 cm gevallen hier in Heerenveen gisteravond en afgelopen nacht.
Op stoepen en straten ligt niks, maar het blijft wel liggen op auto's, gras en takken van bomen, ziet er erg mooi uit, zal straks even plaatje schieten.
Hoe zit het met de sneeuwval op dinsdag, krijgt het noorden dan ook weer iets, of was dit de enige traktatie van boven? ???
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Powered by EzPortal