Winter discussietopic 2013/2014 deel 5

Topic gezien door 295940 bezoekers
Gestart door Johann, do 09 jan 2014 - 19:47

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

Johannes96

Nu lichte tot matige natte sneeuwval, ziet er mooi uit buiten..zonder ijsregen. Zitten grote vlokken tussen!

Johannes96

Citaat van: Joep op di 21 jan 2014 - 09:06
Jan en/of Johann lijkt er op dat de kans groter is geworden dat de winter toch in gaat treden na het weekend,
Maar wat denken jullie over de 'dooiaanval'van komend weekend.Zou mij niet verbazen dat de koude het dan al kan gaan winnen.
Met sneeuwval. Of toch een dooiaanval die slaagt?





Denk dat de dooiaanval wel zal slagen, kou trekt zich wat terug meer richting Oost-Duitsland. Maar genoeg kansen na het weekend om die kou terug te brengen!

Jan van Ooijen

Pluim Amerikaans weermodel midden/noorden en zuiden





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

winter

Citaat van: Jan van Ooijen op di 21 jan 2014 - 09:17
Pluim Amerikaans weermodel midden/noorden en zuiden

Jan wou het net plaatsen GEWELDIG WINTER LIJKT HET DIK TE WINNEN
Maar de vraag dond/vrijd en zond/man SNEEUWDUMP in heel Nederland??? Of alleen in het Noorden (boven de grote rivieren)
Jan misschien kan je iets meer over de kaarten vertellen.
Let op OPER is een warme uitbijter lijkt het ( Jan had het over het GFS model :P)

Jan van Ooijen

Citaat van: winter op di 21 jan 2014 - 09:25
Jan wou het net plaatsen GEWELDIG WINTER LIJKT HET DIK TE WINNEN
Maar de vraag dond/vrijd en zond/man SNEEUWDUMP in heel Nederland??? Of alleen in het Noorden (boven de grote rivieren)
Jan misschien kan je iets meer over de kaarten vertellen.
Let op OPER is een warme uitbijter lijkt het

Oper is één van de koude in het geheel momenteel. Uitspraken durf ik momenteel niet te doen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Johannes96

Pluimen zien er alle drie best uit, voor het noordoosten nog steeds het best. Al zijn het aantal winterse opties voor het midden en zuiden ook vergroot. Ik heb er vertrouwen in dat het dit keer wel doorzet, maar we moeten in ons achterhoofd houden dat er ook nog steeds een flink aantal zachtere opties zijn (temps. rond gemiddelde). In Lippenhuizen (FRL) is de weg wit geworden!

Edwin

Ziet er gewoon uit als een kwakkelpluim, geen echte winter en ver weg van lente. Echt zonde...volgens mij is de sneeuw er ook deels weer uit voor komend weekend of er komt gelijk weer regen na de sneeuw, dan heb je dus ook niet veel aan die sneeuw. Verre van overtuigend! Dooi aanval? Het is dooi en blijft dooien, waarom dan aanval? Jan Visser had het wel over kou verder volgende week, wellicht wordt dat wel wat....
Never Stop Exploring

Jan van Ooijen

Citaat van: Edwin op di 21 jan 2014 - 09:47
Dooi aanval?

Ja dat snap ik ook niet dat sommige een dooi-aanval in hun mond nemen
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Ramon Oost

Citaat van: Jan van Ooijen op di 21 jan 2014 - 09:49
Ja dat snap ik ook niet dat sommige een dooi-aanval in hun mond nemen

Gisteren schreef ik 'dooiaanval' met als rede dat het de komende dagen winters is. Vrijdag zelfs ijsdag mogelijk in het noordoosten! Zaterdag wordt de 'kou' verdreven en dat zou volgens de laatste berekeningen gepaard gaan met sneeuw overgaand in regen. Dat noem ik dan toch een dooiaanval. ;)

xzaz

Niks speciaals aan deze pluimen, gewoon normale januari weer.
De winter is nog niet eens begonnen!

Joep

ECMWF gaat flink onderuit aan het eind van de tiendaagse. De komende runs zal moeten blijken of deze koude trend zich weet te handhaven. Het ensemblegemiddelde van het ECMWF honoreert de koude trend op de lange termijn niet: stijgende curve vanaf begin februari.

Jan Visser


Frankieboy001

We kunnen nu met recht zeggen: "Het kan vriezen, het kan dooien... "

Johannes96

Citaat van: xzaz op di 21 jan 2014 - 09:55
Niks speciaals aan deze pluimen, gewoon normale januari weer.

Niks speciaals? Ik zie het gemiddelde toch vaak onder nul, terwijl voor januari 6 graden gemiddeld normaal is.

Edwin

Sneeuw wat over zal gaan in regen...pff, waardeloos is dat.

Gemiddeld gewoon boven nul hoor:
Never Stop Exploring

Rudi-Assauer

Reed vanochtend met de fiets door de bui die, op de vorige pagina als roze staat weergegeven door de radar, rond Enschede.

Het was lichte mot- (ijs)regen. Maar niet voldoende om het glad te laten worden. Pikte wat op je huid.

Vraagje

Is er al iets te zeggen over eventuele neerslag op zaterdag ochtend en middag in het Oosten, gebied enschede? Wil dan nog graag even straten en droog weer helpt daar beter bij.

Mrkos

Hele week was EC de betere wat betreft de pluim en nu lijkt GFS veel beter te zijn...

Joep

Winter probeert vuist te maken

Gisteren zagen we op eens weer heel mooie winterse kaarten de revue passeren en de grote vraag is of deze trend kan en zal worden vastgehouden ? Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ook vanmorgen zien we opnieuw die mooie winterse setting die eigenlijk alleen maar tot "meer" kan en leiden. En met dat "meer" bedoel ik winters weer met lagere temperaturen en natuurlijk ook het nodige aan sneeuw. Voor de Alpen lijkt dat te gaan lukken en ook in Nederland mag men zich verheugen op winterse ontwikkelingen en met een beetje geluk gaat ook daar sneeuw vallen.
Voor diegenen die vroeg op pad gaan ook alvast maar een waarschuwing: Op dit moment valt er in het noordoosten van Nederland, grote delen van Duitsland en in de Alpen op uitgebreide schaal al wat lichte sneeuw en of regen. Met temperaturen die rond of zelfs onder het vriespunt liggen moet rekening worden gehouden met gladheid. Vooral de "onderkoelde" regen of motregen kan in het noordoosten van Nederland en in Duitsland tot zeer verraderlijke toestanden leiden (ijzel, ijsregen)

Voor de Benelux en Duitsland wordt het de komende dagen ongemeen spannend en nog steeds is niet duidelijk wat er precies gaat gebeuren. Goed, het wordt hier ook kouder maar de vraag is of het koud genoeg zal worden voor sneeuw In de hogere delen (Limburg, Ardennen en de Duitse Middelgebergtes gaat dit hoogst waarschijnlijk wel lukken en ook het noordoosten van Nederland heeft al wat wit spul om de oren gehad. Voor het grotere werk moeten we onze ogen echter richten op hetgeen de lagedrukgebiedjes die vanaf donderdag via de Benelux naar de Alpen gaan trekken. De precieze koers van deze laagjes wordt van cruciaal belang.

Trekken ze op een zuidelijk route net onder Nederland door dan bestaat er een reële kans op sneeuw, trekken ze noordelijker door dan zal de zachtere lucht de boventoon voeren en gaat het gewoon regenen. Een koers me de kern precies over Nederland gaat een markante tweedeling opleveren tussen een kouder noorden met sneeuw en een zachter zuiden met regen. Tot vrijdag blijft het een beetje bij schermutselingen  tussen de koude en zachtere lucht. Kijken we nog even naar de te verwachte sneeuw dan zien we dat het ECMWF in de periode van vrijdag tot maandag een sneeuwdek berekent ten ten oosten van een lijn Terschelling-Amersfoort-Sint Truiden- Namur. Van west naar oost zou er dan een sneeuwdekje van 2 tot 15 centimeter moeten liggen en in de Ardennen en het Sauerland 15 tot 30cm. Algemeen geldt, hoe oostelijker hoe kouder en hoe betere sneeuwkansen

Of dit sneeuwdekje zich in de nieuwe week dan kan handhaven zal sterk gaan afhangen in hoeverre een warmtefront zich met het geheel gaat bemoeien. Meest waarschijnlijke scenario is dat het tijdelijk wat wat zachter wordt voordat van het noorden uit de koudere lucht weer gaat binnen stromen. Het moge echter duidelijk zijn dat de onzekerheid ook hieromtrent nog erg groot is

Gehele bericht is te lezen op: http://alpenweer.blogspot.nl/

bron Johann's winterweer

Cdtj3

Citaat van: Joep op di 21 jan 2014 - 11:02
Winter probeert vuist te maken

[tekst]

Gehele bericht is te lezen op: http://alpenweer.blogspot.nl/

bron Johann's winterweer

Je weet dat dit 3 posts boven je al is gepost he? Door Johann zelf notabene :P
Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

gilleeesss

Citaat van: Johann op di 21 jan 2014 - 10:42
Winterweer in de Alpen met vandaag ook weer aandacht voor het weer in de Benelux.

Voor de geïnteresseerden zie >>  Alpenweer

Hmm toch eens een serieus vraagje johan:
ThetaE lijkt kouder te zijn waar jij schreef regen-sneeuw?, hetzelfde op 850hPa? Is dit dan allemaal te maken met de wind/temperatuur/dauwpunt? Maar thetaE en 850hPa lijkt toch stukken beter onder het laagje?

Johann

Citaat van: Cdtj3 op di 21 jan 2014 - 11:08
Je weet dat dit 3 posts boven je al is gepost he? Door Johann zelf notabene :P

Heb mijnes maar weer weggehaald :-)

Powered by EzPortal