Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 9

Topic gezien door 223366 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 20 jan 2013 - 21:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Citaat van: jorentje1997 op di 22 jan 2013 - 19:41
Uhm Jan, kun je dat ff uitleggen aan mij. Ik dacht dat mist juist de temperatuur hoog houdt en dat de opklaringen de temperatuur deden dalen?

Johann heeft daar 2 jaar geleden een mooi stukje over geschreven, helaas kan ik dat niet meer terug halen :P Toen was het bij mij ook op klaar lichte dag -15 door mist

http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/8963d2e66e39249a36a10947e947f93a/article/waarom_is_lelystad_zo_koud.html

http://nl.wikipedia.org/wiki/Mist#Stralingsmist
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

vdweste

Citaat van: JPP78 op di 22 jan 2013 - 19:43
In de Alpen noemen ze dat Kalteloch (toch Johann?) een laag gebied waar de koude lucht heen trekt. Koude lucht is zwaarder dan de warme lucht en heeft dus de neiging om naar lager gelegen gebieden te trekken. de polders liggen laag en dus stroomt de koude lucht hier naar toe. (Lelystad en Marknesse zijn beroemde laagte records de laatste jaren)
In de Alpen is het vaak een hoog 'dal'.

Ha, je was Johann toch mooi voor! ;) Maar inderdaad logische verklaring. Grappig om te zien dat ondanks de minieme hoogteverschillen in Nederland dit toch merkbaar is. :)

Edit; bleeeh, saaie run van EC :(

Edwin

Mist met rijp en die temperaturen levert vaak wel hele mooie plaatjes op :)
Never Stop Exploring

JPP78

Citaat van: vdweste op di 22 jan 2013 - 19:47
Ha, je was Johann toch mooi voor! ;) Maar inderdaad logische verklaring. Grappig om te zien dat ondanks de minieme hoogteverschillen in Nederland dit toch merkbaar is. :)

Edit; bleeeh, saaie run van EC :(

yes JPP-Johann 1-0  ;)
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

Johann

Citaat van: JPP78 op di 22 jan 2013 - 19:43
In de Alpen noemen ze dat Kalteloch (toch Johann?) een laag gebied waar de koude lucht heen trekt. Koude lucht is zwaarder dan de warme lucht en heeft dus de neiging om naar lager gelegen gebieden te trekken. de polders liggen laag en dus stroomt de koude lucht hier naar toe. (Lelystad en Marknesse zijn beroemde laagte records de laatste jaren)
In de Alpen is het vaak een hoog 'dal'.

Je was met net voor maar helemaal correct ! Bekende Kältelöcher zijn bv de wat hoger gelegen dalen zoals de Zwitserse Glattalp (1800m), Funtensee (1600m) in Beieren. Hier kan de "gevangen" koude lucht boven sneeuw en bij heldere hemel en weinig wind tot -30 a -45 graden afkoelen.

jorentje1997


Johann


Reutel

In Tilburg noemen ze dat "klein pielekesweer"   ;D

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Remy

CO2 Is geen klimaat thermostaat.

klimascepie

Ben je amateur of professioneel? Hier is te zien hoe je thermometer niet moet hangen en wat de resultaten zijn. Helaas zijn dit echter professionele thermometers waar mee mede het klimaat word bepaald.
http://www.surfacestations.org/odd_sites.htm
Ook de UHI (stads hitte eiland effect) speelt en rol. Die is voor en stad met 100.000 inwoners 1 graad+.
Het grootste deel van de mensheid blijkt graag te willen geloven maar wil geen kennis vergaren om te

grizzrh

laat die mist maar komen! zal mooie beelden opleveren, de sneeuw is hier van de bomen en planten af dus...
Doenrade, Limburg

Reutel

Op de valreep, zondagavond, nog een sneeuwdump?  8)

Edwin

Ik denk dat dat zondag eerder regen gaat worden...
Never Stop Exploring

gilleeesss

Sneeuw overgaand in winterse buien, overgaand in regen ;) Daarnaa dooi, en tegen woensdag is de sneeuw denkik helemaaal weg

Reutel

Citaat van: Edwin op di 22 jan 2013 - 20:03
Ik denk dat dat zondag eerder regen gaat worden...

Oper geeft voor maandag en dinsdag temperaturen net boven het vriespunt...

Edwin

Troep dus...ik hoef geen sneeuw als het een paar uur later gaat regenen.
Never Stop Exploring

vdweste

Citaat van: Edwin op di 22 jan 2013 - 20:05
Troep dus...ik hoef geen sneeuw als het een paar uur later gaat regenen.

Als het een paar uur later gaat regenen spoelt alles mooi weer weg en heb je tenminste nog even wat sneeuw zien vallen! :) Het vallen is voor mij in ieder geval van meer waarde dan het liggen. Met een beetje pech de laatste dan deze winter!

Jan van Ooijen

Westdorpe zeer dichte mist, zicht 48 meter bij een temperatuur van -8.4

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Reutel


Powered by EzPortal