Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 9

Topic gezien door 223377 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 20 jan 2013 - 21:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Reutel

Citaat van: zwoof op di 22 jan 2013 - 19:13
Ik kom wel terug als de winter weer in aantocht is  ;D

Dag Zwoofel haha!  8)

Grappig hoe sommige mensen hier op het forum komen en gaan met verschillende weertypes. Binnenkort gaat het dooien en Marsel ontwaakt uit zijn winterslaap. Zwoof gaat juist weer in zomerslaap. De onweer-chasers komen langs als ze een klap onweer tijdens de sneeuwval horen en zo gaat dat zijn gangetje hier :)

Roan

Citaat van: Jan van Ooijen op di 22 jan 2013 - 19:21
Maar dit zijn amateurmetingen ipv de echte metingen van KNMI
dat is correct, toch blijft het apart vind ik ;)

NitroGenetics

ben nu toch wel benieuwd wat die storm van plan is met ons, of die loopt ons te trollen of het wordt daadwerkelijk  genieten van 130km/pu winden  zoals op de kaarten staan , het zal me benieuwen :)

ron12

woow er ligt 6 miljard ton sneeuw in duitsland http://www.buienradar.nl/Home/TextPage?pageid=1261 nu -5.2 hier in nijmegen
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jan van Ooijen

Citaat van: Roan op di 22 jan 2013 - 19:26
dat is correct, toch blijft het apart vind ik ;)

Huis, tuin en keukenmeteingen ;) Ik zit hier ook op -3.4 terwijl meetstation Herwijnen op -7 staat. Overigens Westdorpe uitsneeuwende mist momenteel
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

wesleylollol

De temp word bijna ingehaald door de andere maar wat ook opvalt sommige zijn positief over volgende week en de andere over een giga storm

ron12

Citaat van: Jan van Ooijen op di 22 jan 2013 - 19:31
Huis, tuin en keukenmeteingen ;) Ik zit hier ook op -3.4 terwijl meetstation Herwijnen op -7 staat. Overigens Westdorpe uitsneeuwende mist momenteel
uitsneeuwde mist veroorzaakt door industrie??????
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

vdweste

Citaat van: wesleylollol op di 22 jan 2013 - 19:33
De temp word bijna ingehaald door de andere maar wat ook opvalt sommige zijn positief over volgende week en de andere over een giga storm

Wie dit snapt mag het me uitleggen!?

Reutel

Citaat van: wesleylollol op di 22 jan 2013 - 19:33
De temp word bijna ingehaald door de andere maar wat ook opvalt sommige zijn positief over volgende week en de andere over een giga storm

ECMWF is aan het binnenlopen, eens kijken wat die er van gaat maken deze run.

Jan van Ooijen

Citaat van: ron12 op di 22 jan 2013 - 19:35
uitsneeuwde mist veroorzaakt door industrie??????

Nee, door mist natuurlijk. Zicht daar nu onder de 200 meter, als dit zo blijft zakt de temp erg snel
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Edwin

Hoop dat die dooi dan niet te lang gaat duren, en zo wel, doe me dan maar lente want herfst hebben we wel genoeg gehad :P storm, als het dan maar een flinke is want anders is het alleen maar vervelend. Ik tik hier de -8 al aan zo en dat komt doordat de bewolking aardig is oplgelost.
Never Stop Exploring

ron12

Citaat van: Jan van Ooijen op di 22 jan 2013 - 19:36
Nee, door mist natuurlijk. Zicht daar nu onder de 200 meter, als dit zo blijft zakt de temp erg snel
maar dat fenomeen bestaat wel toch wel
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Thunderfreak

Citaat van: ron12 op di 22 jan 2013 - 19:38
maar dat fenomeen bestaat wel toch wel

Jah alleen dit is gewoon mist ontstaan door natuur zelf,en wellicht door wat dooi die er geweest is,hoop vocht in de lucht en windstil,krijg je mist. Overigens hangt er een behoorlijk mistveld op de zee die ook bijna de gehele dag in die buurt op het land was een stukkie.

Zon en sneeuw veroorzaakt ook veel vocht. (nevel,die in de latere uren in mist overgaat.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

vdweste

Er is vast een logische verklaring voor, maar kan iemand mij vertellen waarom Lelystad bij zeer koude nachten altijd een van de of zelfs helemaal het koudste is? Ik zou eerder aan het noord-oosten denken.

JPP78

Wat mij dan weer opvalt is dat overal waar het het koudst is het minste zicht is, dus mistig of nevelig is.
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

jorentje1997

Citaat van: Jan van Ooijen op di 22 jan 2013 - 19:36
Nee, door mist natuurlijk. Zicht daar nu onder de 200 meter, als dit zo blijft zakt de temp erg snel
Uhm Jan, kun je dat ff uitleggen aan mij. Ik dacht dat mist juist de temperatuur hoog houdt en dat de opklaringen de temperatuur deden dalen? 

ron12

Citaat van: vdweste op di 22 jan 2013 - 19:40
Er is vast een logische verklaring voor, maar kan iemand mij vertellen waarom Lelystad bij zeer koude nachten altijd een van de of zelfs helemaal het koudste is? Ik zou eerder aan het noord-oosten denken.
laagste punt soms denk ik dan in Lelystad
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

JPP78

Citaat van: vdweste op di 22 jan 2013 - 19:40
Er is vast een logische verklaring voor, maar kan iemand mij vertellen waarom Lelystad bij zeer koude nachten altijd een van de of zelfs helemaal het koudste is? Ik zou eerder aan het noord-oosten denken.

In de Alpen noemen ze dat Kalteloch (toch Johann?) een laag gebied waar de koude lucht heen trekt. Koude lucht is zwaarder dan de warme lucht en heeft dus de neiging om naar lager gelegen gebieden te trekken. de polders liggen laag en dus stroomt de koude lucht hier naar toe. (Lelystad en Marknesse zijn beroemde laagte records de laatste jaren)
In de Alpen is het vaak een hoog 'dal'.
Actuele gegevens van mijn nieuwe weerstation. Workumerwaard/ nabij IJsselmeer.
http://www.weatherlink.com/user/workum

ijzel

Het gezegde is mist schijt ijs of vreet ijs ;D

Johann

Citaat van: vdweste op di 22 jan 2013 - 19:40
Er is vast een logische verklaring voor, maar kan iemand mij vertellen waarom Lelystad bij zeer koude nachten altijd een van de of zelfs helemaal het koudste is? Ik zou eerder aan het noord-oosten denken.

Zelfde fenomeen als in de dalen in de Alpen. De koudere (zwaardere) lucht verzamelt zich op het laagste punt en kan daar verder afkoelen. Dit proces wordt nog meer versterkt bij heldere hemel en uitstraling door aanwezig sneeuwdek.

Powered by EzPortal