Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 9

Topic gezien door 223412 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 20 jan 2013 - 21:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

TimK21

-12 tot -14. Dát zijn de temperaturen die je nodig hebt voor een Elfstedentocht. Helaas is het daar nu te laat voor.
Challenge accepted!

Glennb

Citaat van: Jan van Ooijen op di 22 jan 2013 - 12:24
Als het goed is zakt de temp vanavond/vannacht naar een lekkere -12 á -14, mogelijk bij zonsopkomst nog kouder


Jan, wat is hier ook alweer de reden van? Had dit met verdamping te maken van vocht o.i.d.? Dacht dit ergens gelezen te hebben maar kan het zo snel niet terug vinden.
Groet,
Glenn

PatrickM

Citaat van: Jan van Ooijen op di 22 jan 2013 - 12:24
Als het goed is zakt de temp vanavond/vannacht naar een lekkere -12 á -14, mogelijk bij zonsopkomst nog kouder

Oke! Heerlijk :)

Edwin

Citaat van: Glennb op di 22 jan 2013 - 12:30

Jan, wat is hier ook alweer de reden van? Had dit met verdamping te maken van vocht o.i.d.? Dacht dit ergens gelezen te hebben maar kan het zo snel niet terug vinden.

http://www.weer.nl/weer-in-het-nieuws/weernieuws/ch/d3761f8b58c5e8b40c88e01c73691f6e/article/temperatuursdip_na_zonsopkomst.html
Never Stop Exploring

Glennb

Groet,
Glenn

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Aris

Citaat van: Jan van Ooijen op di 22 jan 2013 - 12:24
Als het goed is zakt de temp vanavond/vannacht naar een lekkere -12 á -14, mogelijk bij zonsopkomst nog kouder
Geeft dat de mogelijkheid voor een elfstedentocht een boost?

MaikelNL

Citaat van: Aris op di 22 jan 2013 - 12:35
Geeft dat de mogelijkheid voor een elfstedentocht een boost?

Binnen 3 dagen 15CM ijs te laten groeien op bepaalde plekken, gaat echt niet lukken. Of de winter moet doorzetten en de sneeuw z.s.m. verdwijnen.

GHkstra

Citaat van: Aris op di 22 jan 2013 - 12:35
Geeft dat de mogelijkheid voor een elfstedentocht een boost?
Vergelijkbare situatie met vorig jaar.
Toen viel er ook sneeuw en vroor het 's nachts streng.
Door de sneeuw groeit het ijs niet goed meer aan.

yookin

Citaat van: Jan van Ooijen op di 22 jan 2013 - 11:57
Zie zijn twitteraccount ;) Daarnaast wordt er door mij gezegd eind oktober dat de winter 2de week van januari begint, daar hoorde ik ook niemand over

Misschien niet gezegd, maar ik denk er regelmatig aan!
Vandaar dat ik ook woensdag/donderdag aanhoud.

en jan als ik zie hoeveel bekende namen er overgestapt zijn van het vorige forum naar hier...
(geen idee waarom die overstap is geweest trouwens, maar dat terzijde...)
Dan zegt dat ook wel wat, toch?

Stavoren

Aris

Citaat van: MaikelNL op di 22 jan 2013 - 12:36
Binnen 3 dagen 15CM ijs te laten groeien op bepaalde plekken, gaat echt niet lukken. Of de winter moet doorzetten en de sneeuw z.s.m. verdwijnen.

Volgens mij ligt er overal gewoon ijs. Zeer mooi ijs zelfs. Enkel op sommige plekken net niet genoeg.
Vind ik wel wat anders dan vorig jaar.

MaikelNL

Citaat van: Aris op di 22 jan 2013 - 12:43
Volgens mij ligt er overal gewoon ijs. Zeer mooi ijs zelfs. Enkel op sommige plekken net niet genoeg.
Vind ik wel wat anders dan vorig jaar.

Zie deze site: http://www.wintergek.nl/ijsdikte/

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Aris

Citaat van: MaikelNL op di 22 jan 2013 - 12:44
Zie deze site: http://www.wintergek.nl/ijsdikte/

Snap ik. Toch raar dan. Ik hoorde vanmorgen dat we weer de langste ijsperiode hebben gehad sinds 62-63. En dat met het gegeven dat er in het noorden weinig sneeuw is gevallen (tot gisteren dan).
Hoe kan het dat we met mindere winters toch elfstedentochten hebben gehad sinds 63?

Edwin

Citaat van: Jan van Ooijen op di 22 jan 2013 - 12:46


Maar zondag/maandag wordt er enige regen verwacht dus dan is sneeuw ook nie zo boeiend, tenzij het een centimeter of 50 is :)

Als het echt goed en langer dan een week gaat dooien dan ben ik er ook wel klaar mee en mag het gelijk lente worden :) indien korter doe dan nog maar 2/3 weken Russische transportkou en lente vanaf 1 maart. De overige 8 maanden is het immers toch weer gewoon herfst hier...
Never Stop Exploring

GHkstra

Citaat van: Aris op di 22 jan 2013 - 12:50
Snap ik. Toch raar dan. Ik hoorde vanmorgen dat we weer de langste ijsperiode hebben gehad sinds 62-63. En dat met het gegeven dat er in het noorden weinig sneeuw is gevallen (tot gisteren dan).
Hoe kan het dat we met mindere winters toch elfstedentochten hebben gehad sinds 63?
Ik denk dat de watertemperatuur nog te hoog was.
Twee weken terug was het nog 10 graden boven nul.

Glennb

Citaat van: Aris op di 22 jan 2013 - 12:50
Snap ik. Toch raar dan. Ik hoorde vanmorgen dat we weer de langste ijsperiode hebben gehad sinds 62-63. En dat met het gegeven dat er in het noorden weinig sneeuw is gevallen (tot gisteren dan).
Hoe kan het dat we met mindere winters toch elfstedentochten hebben gehad sinds 63?


Ik denk inderdaad zoals al aangegeven is: Het heeft niet hard genoeg gevroren. Overdag net onder 0.. Wellicht februari betere kansen. We gaan het zien!

Groet,
Glenn

MaikelNL

Citaat van: Aris op di 22 jan 2013 - 12:50
Snap ik. Toch raar dan. Ik hoorde vanmorgen dat we weer de langste ijsperiode hebben gehad sinds 62-63. En dat met het gegeven dat er in het noorden weinig sneeuw is gevallen (tot gisteren dan).
Hoe kan het dat we met mindere winters toch elfstedentochten hebben gehad sinds 63?

Klopt wel, volgens mij heeft het gewoon niet hard genoeg gevroren. Hier is de beek sinds 1 dag dicht en de ijsbaan nog gesloten.

ron12

Citaat van: jorentje1997 op di 22 jan 2013 - 08:43
In februari vind ik dat niet zo vreemd, ik vind dat persoonlijk de leukste wintermaand.

Maar Maart met zo'n strenge vorst heb ik waarschijnlijk nog niet meegemaakt :D

Inderdaad, de sneeuw die hier ondertussen al een week ligt is een echte ijslaag geworden. Dat mag wel even verdwijnen :P
lang geleden maart 1971 was er ook een koude golf ,waren net met een verbouwing van het huis bezig,bbrrr koud toen
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Edwin

Afgelopen weekend vroor het wel redelijk maar er stond in het noorden teveel wind dus de wakken die er waren zijn niet dichtgevroren
Never Stop Exploring

Powered by EzPortal