Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 9

Topic gezien door 223443 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, zo 20 jan 2013 - 21:38

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Johann

Citaat van: ron12 op ma 21 jan 2013 - 17:13
Intersant nieuws uit duitslandhttp://www.wetter.de/cms/wettertrend-deutschland.html vooral de laatste 2 regels ;)

>>vertaald: "volgens ons 28 daags temp. prognose richting Carnaval duidelijk temperatuurdaling. Daarmee zou de winter een nieuwe aanloop bij ons nemen" <<

Ter vergelijk en voor wat het waard is natuurlijk de 35 daagse verwachting, mediaan (rode lijn) meest rond normaal met mogelijk wat lichte vorst. (prikpunt Frankfurt)


Henk1976

Volgens de vrouw sneeuwt het weer vet hard in Assen. Klopt. Flinke zware motsneeuw dus. Begint er mooi uit te zien inmiddels. Heb een paar enorme sneeuwbulten van opgeschepte sneeuw voor de deur en die worden mooi afgewerkt door de fijne sneeuw nu. Morgenvroeg weer lekker op de weg. Niet door de sneeuw maar door de vorst. Nu al -4 gr. Lekkah!! 8) Inmiddels 16 cm

Weatherman

Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Johann

In ieder geval is er nog 1 lid welke "erin" gelooft dan wel er helemaal voor gaat  :D
Oper maakt het trouwens wel erg bont ?  8)
Daaronder het GFS ENS voor T850 in vergelijk met het langjarig klimatologisch gemiddelde.

Arend

GEM geeft nog niet op. Prachtig model (beter dan Hirlam).
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

TaL

Citaat van: Arend op ma 21 jan 2013 - 19:42
GEM geeft nog niet op. Prachtig model .

Die kleine lettertjes  ;D
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Reutel

Citaat van: Johann op ma 21 jan 2013 - 19:18
>>vertaald: "volgens ons 28 daags temp. prognose richting Carnaval duidelijk temperatuurdaling. Daarmee zou de winter een nieuwe aanloop bij ons nemen" <<

Ter vergelijk en voor wat het waard is natuurlijk de 35 daagse verwachting, mediaan (rode lijn) meest rond normaal met mogelijk wat lichte vorst. (prikpunt Frankfurt)

Inderdaad, voor wat het waard is... Die lijn gaat net zo hard op en neer als de NAO verwachting.

@Zwoof, mooie pica van de kleine!


Chase-Stormer

Citaat van: Henk1976 op ma 21 jan 2013 - 19:22
Volgens de vrouw sneeuwt het weer vet hard in Assen. Klopt. Flinke zware motsneeuw dus. Begint er mooi uit te zien inmiddels. Heb een paar enorme sneeuwbulten van opgeschepte sneeuw voor de deur en die worden mooi afgewerkt door de fijne sneeuw nu. Morgenvroeg weer lekker op de weg. Niet door de sneeuw maar door de vorst. Nu al -4 gr. Lekkah!! 8) Inmiddels 16 cm

In de tuin van mijn ouderlijk huis in Oost ligt ongeveer 20 cm, heeft daar lekker gesneeuwd. Gisteren vroegen ze nog in alle paniek als hun nog wel iets zouden krijgen, meer dan dubbel en dwars dus  :P

Harry de Hond

@Johann. Je liet ons het startsein van de winter zien adhv de kaarten van hoog in de atmosfeer. Ik geloof 10 hPa, de stromingen e.d. Zijn de stromingen op hoogte weer terug zoals zij waren voor het invallen van het winterweer? Ik bedoel eigenlijk te vragen, wat voor signalen geeft het beeld hoog boven ons over de voortgang van ons weer nu? Ik hoop dat de vraag overkomt, lastig om zoiets helder te formuleren. Ik wil meteen duidelijk maken dat je nu niet voor mij weer van alles uit de kast moet trekken om met uitleg te komen, maar wat ik toen begreep is dat wat zich daar voordoet, uiteindelijk consequenties heeft voor dichter bij de aarde. Natuurlijk zien wij nu de opwarming op o.a. 500 hpa en 850 hpa, maar dat is dus het gevolg van hoger. Wellicht doet een uitleg zoals je die gaf bij de komst van de kou nu verheldering geven bij de komst van een warmer patroon.... Maar nogmaals, het is geen moeten, je tijd kan je slechts één keer opmaken.

(Sjee, wat kan ik langdradig een vraag stellen die eigenlijk in twee zinnen kan.... knuppel :P )
Juist.

Johann

Toch wel een extreem "geval" wat daar de Atl Oceaan op komt denderen. Kerndruk gaat richting de 925hPA !   :o

EC12 120H


Erik V

En dat wil zeggen Johann? Is goed toch?

Marcel1976

Citaat van: Johann op ma 21 jan 2013 - 19:54
Toch wel een extreem "geval" wat daar de Atl Oceaan op komt denderen. Kerndruk gaat richting de 925hPA !   :o

Ja, dat is echt een verrekt mormel waar ik ook al eerder over berichtte.  Die brengt niet veel leuks voor een winterliefhebber, tenzij die naar beneden geduwd wordt.

Reutel

Citaat van: Johann op ma 21 jan 2013 - 19:54
Toch wel een extreem "geval" wat daar de Atl Oceaan op komt denderen. Kerndruk gaat richting de 925hPA !   :o



Waar is "the finger" nu we hem nodig hebben??

Ik heb de laatste dagen op LT wel eens vaker vaker zo'n geval zien staan, maar een run later was er niets van terug te zien, of tenminste  flink afgezwakt. Maar we houden em in de gaten!  8)

Reutel

Citaat van: Erik V op ma 21 jan 2013 - 19:58
En dat wil zeggen Johann? Is goed toch?

Nee, dat is de horror!  :'(

Lagedruksysteem gaat voor een westcirculatie zorgen, dat wil zeggen veel regen, wind en zachte temperaturen.

Johann

Citaat van: Harry de Hond op ma 21 jan 2013 - 19:51
@Johann. Je liet ons het startsein van de winter zien adhv de kaarten van hoog in de atmosfeer. Ik geloof 10 hPa, de stromingen e.d. Zijn de stromingen op hoogte weer terug zoals zij waren voor het invallen van het winterweer? Ik bedoel eigenlijk te vragen, wat voor signalen geeft het beeld hoog boven ons over de voortgang van ons weer nu? Ik hoop dat de vraag overkomt, lastig om zoiets helder te formuleren. Ik wil meteen duidelijk maken dat je nu niet voor mij weer van alles uit de kast moet trekken om met uitleg te komen, maar wat ik toen begreep is dat wat zich daar voordoet, uiteindelijk consequenties heeft voor dichter bij de aarde. Natuurlijk zien wij nu de opwarming op o.a. 500 hpa en 850 hpa, maar dat is dus het gevolg van hoger. Wellicht doet een uitleg zoals je die gaf bij de komst van de kou nu verheldering geven bij de komst van een warmer patroon.... Maar nogmaals, het is geen moeten, je tijd kan je slechts één keer opmaken.
(Sjee, wat kan ik langdradig een vraag stellen die eigenlijk in twee zinnen kan.... knuppel :P )

Zie reactie gisteravond:  >> http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,3497.msg44374.html#msg44374

Aern

Citaat van: Johann op ma 21 jan 2013 - 19:54
Toch wel een extreem "geval" wat daar de Atl Oceaan op komt denderen. Kerndruk gaat richting de 925hPA !   :o



Doet mij hier een beetje aan denken. En volgens mij weten we hier allemaal hoe het er een paar dagen later aan toe ging in Nederland.


Harry de Hond

Citaat van: Johann op ma 21 jan 2013 - 20:02
Zie reactie gisteravond:  >> http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,3497.msg44374.html#msg44374
Dank, heb ik gemist door mn werk, dacht dat ik niets gemist had, maar dus toch... Ga meteen lezen.  ::)

edit: Helder verhaal. :) of eigenlijk :(
Juist.

matroesjka-world

Citaat van: Aern op ma 21 jan 2013 - 20:03
Doet mij hier een beetje aan denken. En volgens mij weten we hier allemaal hoe het er een paar dagen later aan toe ging in Nederland.


??? vertel, ik snap niet wat je bedoeld met: "doet mij hier aan denken".
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!

Johann

Citaat van: Reutel op ma 21 jan 2013 - 20:00
Nee, dat is de horror!  :'(
Lagedruksysteem gaat voor een westcirculatie zorgen, dat wil zeggen veel regen, wind en zachte temperaturen.

Inderdaad, dit soort ontwikkelingen zien we niet graag. De uitbraak van koude lucht ten zuiden van Groenland zorgt ervoor dat de depressie bij New-Foundland (kraamkamer van depressies) worden getriggerd en dit leidt onherroepelijk tot een zonaal patroon (wat de modellen sinds een aantal dagen ook simuleren).

Powered by EzPortal