Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 6

Topic gezien door 387981 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 11 jan 2013 - 10:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marsel

Citaat van: Marsel op zo 13 jan 2013 - 21:49
Bloedhitte vanaf eind maart. Wel een paar ferme onweders daarbij uiteraard...ow, wacht. Dat was de wens van de gedachte :D.
Ik ga weer in winterslaap ;).

Over onweer gesproken.
Het onweer wat zich in de buien boven de Wadden en de Noordzee voordoet is het zogenaamde 'verboden onweer'. Je zou er in eerste instantie niet aan denken.
Onstabiliteit is ondiep, zo'n 3-4km, en updrafts zijn niet bijzonder explosief aangezien de beschikbare CAPE niet gek groot is. Althans, dat zou je denken....
Maar wat gebeurt er als we de huidige T's en Td's boven zee uitzetten in enkele gemodificeerde 18Z soundings dan blijkt dat er toch nog max. 100J/KG aan cape in die onderste 1-2km gebruikt wordt op dit moment. Hetgeen in de bijzonder koude (boven-)lucht toch tot soms vrij forse ondiepe updrafts kan leiden. Top-temperaturen zijn ook net aan laag genoeg voor ladingscheiding, momenteel -20 a -24 graden.
Je verwacht het in eerste instantie niet, maar uit onderzoek is gebleken dat bijzonder koude polaire en arctische luchtmassa's nogal gevoelig zijn voor onweer in ondiepe onstabiliteit. Het achterliggende principe is echter niet helemaal duidelijk.
Je verkijkt je er als meteoroloog of als weeramateur nog wel eens op.
Houd het spannend he ;).

Johann

Citaat van: evertvandepol1992 op zo 13 jan 2013 - 22:02
Wie had dat ooit nog gedacht dat we nog zo'n heerlijke koude winterse periode tegemoed gingen komen. Heerlijk allemaal, kans op sneeuw heerlijk al die voorpret. En dan hoop ik toch donderdag op de schaats te staan moet lukken vandaag al een kijkje genomen bij het meertje (omgeving hoevelaken) en daar lag al 3 cm ijs heb er vertrouwen in, en lekker genieten nu van die winter waar we voor me gevoel lang op hebben moeten wachten!

ik  ;D

Koen-IJM

Wordt er bijna stil van... voorspellingen zien er echt heel goed uit op dit moment. Natuurlijk zal het nog wel schommelen de komende dagenm maar met een beetje mazzel kan ik het einde van komende week toch ook echt weer het ijs op hier in het westen!

Complimenten naar Jan, Johann en de anderen toe voor dit gezellige, maar vooral leerzame weerforum ;-)

Cdtj3

Onweersdagen 2017: 33 Hagel: 8
https://www.flickr.com/photos/calvinmusch/

Koen-IJM


Remy

Het is hier helder en heel droog in de bovenlucht,mijn infrarood thermometer ziet geen infrarode straling binnen het meetbereik en dat loopt tot ruim min dertig.
Dat houdt in dat er geen waterdamp in de lucht zit met een temperatuur van boven de min dertig graden,maw de onderste kilometer is ook echt gortdroog en/of relatief steenkoud.
Ben benieuwd hoe lang dit heldere weer duurt.
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

Johann

Citaat van: Marsel op zo 13 jan 2013 - 22:07
Over onweer gesproken.
Het onweer wat zich in de buien boven de Wadden en de Noordzee voordoet is het zogenaamde 'verboden onweer'. Je zou er in eerste instantie niet aan denken.
Onstabiliteit is ondiep, zo'n 3-4km, en updrafts zijn niet bijzonder explosief aangezien de beschikbare CAPE niet gek groot is. Althans, dat zou je denken....
Maar wat gebeurt er als we de huidige T's en Td's boven zee uitzetten in enkele gemodificeerde 18Z soundings dan blijkt dat er toch nog max. 100J/KG aan cape in die onderste 1-2km gebruikt wordt op dit moment. Hetgeen in de bijzonder koude (boven-)lucht toch tot soms vrij forse ondiepe updrafts kan leiden. Top-temperaturen zijn ook net aan laag genoeg voor ladingscheiding, momenteel -20 a -24 graden.
Je verwacht het in eerste instantie niet, maar uit onderzoek is gebleken dat bijzonder koude polaire en arctische luchtmassa's nogal gevoelig zijn voor onweer in ondiepe onstabiliteit. Het achterliggende principe is echter niet helemaal duidelijk.
Je verkijkt je er als meteoroloog of als weeramateur nog wel eens op.
Houd het spannend he ;).

Vuistregel: 40°C verschil of meer verticale luchtkolom T500hPa-bodem.
Maar uhhh, moet jij niet slapen, het is nog volop winter !?

Invicta

Nou Jan, hoe je het doet snapt niemand maar je had het toch weer goed. Een pluim voor jou in dit geval! Waar zijn trouwens die de-winter-is-al-voorbij roepers?

Marsel

Citaat van: Johann op zo 13 jan 2013 - 22:07
ik  ;D

Haha, puntje voor jou Johann!
Je komt er goed mee weg trouwens want het huidige meridionale stromingspatroon met een diep zuidelijk afbuigende polaire jet west van ons (grootschalige trog-as op hoogte over Europa) had zomaar iets verder oostelijk terecht kunnen komen. Dan hadden we wel een frisser weertype gehad, maar zoals het nu is was het niet geworden.
Maar nogmaals, kudo's voor jou ;).

Chase-Stormer

Er dwarrelt sporadisch toch nog iets naar beneden :D

Weatherman

Citaat van: zwoof op zo 13 jan 2013 - 22:07
Nou er ligt hier al een echt laagje van de buitjes uit Duitsland. Ze zijn nog niet helemaal uit gesneeuwd als ze onze grens bereiken. Wie weet pakken we op deze manier 1/ 2 cm mee. De buienfabriek bij Rostock staat ook weer aan. Dit schuift over de wadden.

Is dat een verassing voor vannacht  :D
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

winter

Dit is toch een van de best pluimen in tijden.
Gewoon tot het eind gemiddeld onder 0.
En dan noord-oosten waarschijnlijk nog kouder!!!

Johann

Citaat van: Marsel op zo 13 jan 2013 - 22:12
Haha, puntje voor jou Johann!
Je komt er goed mee weg trouwens want het huidige meridionale stromingspatroon met een diep zuidelijk afbuigende polaire jet west van ons (grootschalige trog-as op hoogte over Europa) had zomaar iets verder oostelijk terecht kunnen komen. Dan hadden we wel een frisser weertype gehad, maar zoals het nu is was het niet geworden.
Maar nogmaals, kudo's voor jou ;).

Klopt, maar ook dat had (en heb) ik ik steeds weer geprobeerd te benadrukken; alles staat of valt met positie hoogterug-hoogte-as

glenn


Marsel

Citaat van: Johann op zo 13 jan 2013 - 22:12
Vuistregel: 40°C verschil of meer verticale luchtkolom T500hPa-bodem.
Maar uhhh, moet jij niet slapen, het is nog volop winter !?

Ja klopt inderdaad Johann, maarrrr die onstabilieit boven zee reikt helemaal niet zo diep ;)! Max. 10.000ft of iets meer. Dus het 500hPa vlak wordt bij lange na niet gehaald. Vuistregel gaat op als onstabiliteit dieper is, nu is het temperatuurverloop in de onderste 3km veel belangrijker. Top-temperaturen zijn nogal van belang.
Maar over het algemeen kun je er inderdaad vanuit gaan dat als het op 500hPa zo koud is het op bijvoorbeeld 700hPa ook erg koud zou  moeten zijn ;).

Maar inderdaad ik ga zo weer m'n hol in. Ik krijg alleen nog steeds een beetje de kriebels als er sneeuw en winters onweer in de lucht zit :D.

Remy

Citaat van: Johann op zo 13 jan 2013 - 22:12
Vuistregel: 40°C verschil of meer verticale luchtkolom T500hPa-bodem.
Maar uhhh, moet jij niet slapen, het is nog volop winter !?
Moet jij niet je sneeuwschuiver warmdraaien om Jan af te halen ofzo? of wordt die via luchtpost en een parachute bezorgt?
Ik hoorde iemand zeggen dat er dik twee meter sneeuw bij jullie in de queue zat ;)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

MaikelNL


Remy

Citaat van: glenn op zo 13 jan 2013 - 22:15
http://www.vvvameland.nl/webcam-vvv-ameland/webcam-1

Ongeval gebeurd denk ik !
Als ik het niet zou weten had ik gedacht dat er een hele grote chinese rol lag te ratelen :)
CO2 Is geen klimaat thermostaat.

MamaAs


Johann

Citaat van: Marsel op zo 13 jan 2013 - 22:15
Ja klopt inderdaad Johann, maarrrr die onstabilieit boven zee reikt helemaal niet zo diep ;)! Max. 10.000ft of iets meer. Dus het 500hPa vlak wordt bij lange na niet gehaald. Vuistregel gaat op als onstabiliteit dieper is, nu is het temperatuurverloop in de onderste 3km veel belangrijker. Top-temperaturen zijn nogal van belang.
Maar over het algemeen kun je er inderdaad vanuit gaan dat als het op 500hPa zo koud is het op bijvoorbeeld 700hPa ook erg koud zou  moeten zijn ;).
Maar inderdaad ik ga zo weer m'n hol in. Ik krijg alleen nog steeds een beetje de kriebels als er sneeuw en winters onweer in de lucht zit :D.

Precies, zoals ik ook gisteren al vermelde !

http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,3454.msg38559.html#msg38559

Slaap lekker, wanneer de ET wordt verreden maken we je wel weer wakker :-)

Powered by EzPortal