Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 6

Topic gezien door 387971 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 11 jan 2013 - 10:37

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

wesleylollol

als ik het zo goed zie zou het laatste eilandje van zeeland geraakt worden en miss een vlokje bij de grens

Roland

Geen sneeuw, hier in Nijmegen een steeds meer opklarende hemel. OK, laat de temperatuur nu eindelijk maar eens zakken.

grizzrh

Citaat van: Kiwitwins op za 12 jan 2013 - 16:21
Voor Heerlen is de verwachting toch 2 weken vorst (dag en nacht)!!! bron Weerplaza. http://www.weerplaza.nl/nederland/Heerlen/10546
Winchill temperaturen liegen er niet om... met een paar dagen sneeuw.... heerlijk

lekker is dat he haha :P misschien krijgen we dadelijk nog te maken met dat sneeuw gebiedje in belgië... maar dinsdag zullen we ook goed sneeuw krijgen denk ik !

edit: mehhh zie t al wind uit t oosten blaast t terug
Doenrade, Limburg

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op za 12 jan 2013 - 16:36
Vergeet GFS bij zulke korte termijn verwachting, Hirlam is daarvoor het model

Hirlam zit er goed op. Ook voor hier heeft het de sneeuwval die nu op een lijn Geneve-Grenoble zit goed te pakken (radar). Natuurlijke mag je de meso modellen (hoogresolutie) niet vergelijken met de globale modellen zoals GFS. Die zien bv de Alpen slechts als een "hobbeltje in een laken" :D

vdweste

Wat een enorm verschil in de pluim tussen EC en GFS vanaf woensdag:





Verklaring???

Weatherboy

GFS vele malen beter met de sneeuw dinsdag :) Toch voor groot deel Nederland en heel België 5 tot 10 cm sneeuw. Kern trekt heel stuk oostelijker precies over west België.

glenn

volgens gfs dinsdag mooie sneeuwsituatie in belgie plaatselijk denk ik 10 tot 12 cm

Jan van Ooijen

Flink pittige sneeuwbuitjes op de recente GFS kaart voor maandag (Wadden)




Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

grizzrh

Doenrade, Limburg

Johann

Citaat van: Jan van Ooijen op za 12 jan 2013 - 17:00
Flink pittige sneeuwbuitjes op de recente GFS kaart voor maandag (Wadden)

Zoals ik al eerder schreef, mn getriggerd door koude lucht op 500hPA (5km). Mooi ook te zien op onderstaande kaart. T500hPa van maar liefst -36°C. Dit soor kleineschalige verstoringen zijn onberekenbaar en kunnen dus nog voor "verrassingen zorgen ! Zou me  overigens niet verbazen als er ook nog een klap onweer bij zal zitten :-)

PatrickM

Jammer dat er voor het (noord)westen in mijn regio nu 0 ijsdagen op de kaarten GFS staan... Dat noem ik geen winter helaas. Gelukkig is het max temp en kan het altijd een graadje eronder blijven, met wat mazzel.

grizzrh

Citaat van: PatrickM op za 12 jan 2013 - 17:05
Jammer dat er voor het (noord)westen in mijn regio nu 0 ijsdagen op de kaarten GFS staan... Dat noem ik geen winter helaas. Gelukkig is het max temp en kan het altijd een graadje eronder blijven, met wat mazzel.

weet niet waar jij kijkt he, maar op de gfs ligt de temp ook onder 0 graden hoor in het noord westen..
Doenrade, Limburg

Weatherboy

Citaat van: Johann op za 12 jan 2013 - 17:03
Zoals ik al eerder schreef, mn getriggerd door koude lucht op 500hPA (5km). Mooi ook te zien op onderstaande kaart. T500hPa van maar liefst -36°C. Dit soor kleineschalige verstoringen zijn onberekenbaar en kunnen dus nog voor "verrassingen zorgen ! Zou me  overigens niet verbazen als er ook nog een klap onweer bij zal zitten :-)

Die kans op onweer is vrij groot inderdaad. 17 december 2009 en 6 januari 2010 waren soort gelijk. Ook een flinke koude put kwam afzakken tot over W-NL waarbij slechts 1 keer per uur 1 gigantische onweersklap zat. In totaal maar 3 ofzo, maar loeihard dat ze zijn.
Toch wel het meest bijzondere fenomeen, onweer en sneeuw ;)

grizzrh

temps. begint lekker koud te worden!
Doenrade, Limburg

Dennis


wesleylollol


wesleylollol


wesleylollol


sneew voor het noorden door pittige buien

vdweste

Ijskoude run van GFS tot zover. Graad of 3/4 nog kouder dan zijn voorganger. Hopen dat de pluim nu ook weer eens kouder wordt.

PatrickM

Citaat van: vdweste op za 12 jan 2013 - 17:27
Ijskoude run van GFS tot zover. Graad of 3/4 nog kouder dan zijn voorganger. Hopen dat de pluim nu ook weer eens kouder wordt.

Klopt, midden tot eind van de run kouder, maar het begin van de run ietsjes warmer.

Powered by EzPortal