Onweerskansen 2013

Topic gezien door 253586 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 27 feb 2013 - 10:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Marsel

Citaat van: jens op za 15 jun 2013 - 19:59
ik ben het hier mee eens,al lijken het eerde geisoleerde hevige buien te worden,zouden dus zo supercells kunnen worden

Ik hoop met jullie mee hoor ;).
Onderstaande progtemp voor westelijk Duitsland, net over de grens.
Buien vanaf de grond gevoed bij Td's van rond of boven de 20. Mócht dat lukken (worden die Td's wel zo hoog?), dan heb je natuurlijk de poppen aan het dansen.
In dat geval gaat het heel snel en kunnen er zware jongens (grote hagel, windstoten en veel neerslag in korte tijd) tussen zitten, met inderdaad SC potentie.
De vraag is alleen, wordt het wel zo vochtig onderin? T van rond 28 graden met Td's van rond of >20 graden? Zou erg bijzonder zijn voor onze contreien.
Vandaar dat ik mijn twijfels bij dergelijke output heb.

jens

Heb je geen progtems van brussel of limburg
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Johann

EC12: wie het weet mag het zeggen  :D


Ramon Oost

Onweerskansen maandag 17 juni 2013 http://goo.gl/c86su

stratocumulus

Citaat van: Johann op za 15 jun 2013 - 21:31
EC12: wie het weet mag het zeggen  :D

Nu weet ik er niet heel veel van, maar ik probeer het?

Er s boven de zuidelijke helft een flinke potentieele energie , CAPE, tot 2000. Hierbij een lifted index tot -4, dit geeft de mate aan waarin een stijgend pakketje luht kan blijven stijgen. Windshear hierbij tot 30-35 kn. Op het laatste kaartje is het potentieel te zien dat er een draaiende updraft zich ontwikkeld in buien. Deze is niet spectaculair, maar toch wel redeijk aanwezig.

Op basis hiervan - en ngmaals, hou mij te goede, ik probeer er iets van te maken- zou ik buien verwachten, die heel flink kunnen uitpakken, waarbij, zeker in het zuidoosten, een enkele supercell niet is uitgesloten met daarbij zware regenval, veel bliksems, grote hagel en mogellijk een enkele windhoos.

Als ik het goed heb geiterpreteerd dus een heeeeeeeele spannende dag!

-----------------------

Edit Zorba: De discussie omtrent de onweerskansen op maandag kan in dit topic voortgezet worden. Berichten die vanaf nu hier geplaatst worden met betrekking op maandag zullen verwijderd worden. Dit in kader van overzichtelijkheid. Bij voorbaat dank

Sven

hmm het zou zo mooi zijn als er neerslag bij zat.. maar wel toppen tot boven de 16km

Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

jens

hier de 48 uur verwachting van buienradar,gebaseerd op het weermodel harmonie,ziet er erg goed uit,met een complex uit frankrijk dat zich in 2(super)cellen waarvan 1 nog eens splitst in 2 supercellen,in de late nacht dan nog een complex uit frankrijk
http://www.buienradar.nl/verwachting-24-uur/neerslag

harmonie lijkt dus voor supercellen te gaan
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Weatherman

Citaat van: Sven op zo 16 jun 2013 - 08:14
hmm het zou zo mooi zijn als er neerslag bij zat.. maar wel toppen tot boven de 16km
Ik kan me wel eens een keer herinneren waarbij ik onweer had zonder nagenoeg een druppel regen. Dus het is mogelijk.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Weatherman

Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Tyshane

Citaat van: Weatherman op zo 16 jun 2013 - 08:22
Ik kan me wel eens een keer herinneren waarbij ik onweer had zonder nagenoeg een druppel regen. Dus het is mogelijk.

Jawel misschien plaatselijk wel, maar een onweersbui met een strakblauwe hemel kan gewoonweg niet. Uiteraard kan het wel zo zijn dat jij het droog hebt maar dat je het hoort onweren, als het goed is zie je dan wel de bui hangen! ;)

Lightning_Glenn

Citaat van: Sven op zo 16 jun 2013 - 08:14
hmm het zou zo mooi zijn als er neerslag bij zat.. maar wel toppen tot boven de 16km
Ja hoor, dat wil wel een keer zien.....heb ik volgens mij nog nooit gezien.

Dennis

Guidance

In de nacht naar zondag passeren er af en toe occlusierestanten van het Noordzeelaag, zondag overdag zal dat ook het geval en bovendien ligt er dan ook een hoogtetrog boven onze omgeving.
Vanaf zaterdagavond van tijd tot tijd buien op passage van occlusierestanten en zondag overdag forsere buien wanneer de dagelijkse gang en de hoogtetrog ook meewerken aan de buienvorming. Modellen komen wat dit scenario betreft, vrij goed overeen. Onweerskansen voor zaterdag zijn klein. Indecs geeft lage kansen en Harmonie berekent niets. Voor zondag wordt de kans wel groter. EC-gids komt met 65 % kans op onweer ergens in het land. INDECS geeft hier en daar ongeveer dezelfde kansen (tussen de 40 en 70%), voor zondag. Harmonie geeft echter niets.

Fluffje

Dan is morgen toch nog een dagje om in te gaten te houden :)
onweersdagen 2013: 10
onweersdagen 2014: 25[/

onweerdetectie1449


EAJ

Update Guidance 18.17LT
Op passage van de occlusie af en toe lichte regen en dan de passage van de buienlijn vanavond. Vanaf vanavond van tijd tot tijd buien op passage van occlusierestanten en zondag overdag enkele actievere buien wanneer de dagelijkse gang en de hoogtetrog ook meewerken aan de buienvorming. Toch lijken de CAPE waarden niet indrukwekkend en komt bovendien de sterkste forcering (voornamelijk scheringsvorticiteit) ten tijde van de Tmax boven Luxemburg en het westen van Duitsland te liggen. Bovendien blijft de koudste lucht boven zee ten noordwesten van ons land en zijn er vandaag boven UK en Ierland nauwelijks ontladingen geweest. Verspreid kunnen zich dus best enkele pittige buien ontwikkelen, maar ik denk niet dat het op veel plaatsen tot onweer zal komen. Harmonie geeft consequent niet één ontlading, INDECS-kansen 20-25%.

Tyshane

Citaat van: EAJ op za 22 jun 2013 - 21:45
Update Guidance 18.17LT

Belangrijke update met helaas een minder significante kans voor morgen op onweer. Was leuk geweest even...

Dennis

Guidance Zondagochtend

In de bovenlucht nadert een hoogtetrog, waardoor behalve door dagelijkse gang de onstabiliteit ook toeneemt door grootschalige optilling.
Vandaag enkele buien. Kustconvergentie, occlusierestanten, dagelijkse gang en de naderende hoogtetrog zijn allemaal factoren die de buiigheid doen toenemen. Onweerskansen zijn klein. Harmonie geeft consequent niet één ontlading, INDECS-kansen zijn met name langs de oostgrens groter geworden en liggen nu tussen de 30-60%.


Ramon Oost

Zojuist wat onweer in Drenthe.


Rogierhgv

Jup, Hoogeveen idd net wat onweer geweest.

Sven

Gaan we een herhaling doen van afgelopen week, met thermische explosie gevolgt door zwaar onweer?
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Powered by EzPortal