Onweerskansen 2013

Topic gezien door 254030 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 27 feb 2013 - 10:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Giso84

De kaarten zijn om van te smullen, op alle fronten.
Nu nog maar hopen dat van beide iets overblijft,
heb wel zin in een knetterende onweersbuien en hoge temps  :o
Als de weerman loog, bedenk dan: 'tussen de druppels door was het droog'

Weatherman

Van al die kansen krijg ik de kriebels  ;D ;D
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Jan van Ooijen

Alles is weer weg in de 00 run
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jens

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 12 jun 2013 - 07:26
Alles is weer weg in de 00 run
waar zie jij dat,ik zie enorme cape op dinsdag en woensdag
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Jan van Ooijen

Citaat van: jens op wo 12 jun 2013 - 07:28
waar zie jij dat,ik zie enorme cape op dinsdag en woensdag

Niets voor Nederland en vraag me af of België ook wel wat krijgt

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

jens

later in de avond trekt het noordelijker woensdag hoor,over heel nederland
onweersdagen 2013:6
hevige onweersdagen 2013:2

Jan van Ooijen

Citaat van: jens op wo 12 jun 2013 - 07:39
later in de avond trekt het noordelijker woensdag hoor,over heel nederland

We zullen zien, duurt immers nog 1 week voordat we er zijn
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

SniperEye

Leuk zo'n hoge CAPE en Li maar de energie moet ook gebruikt kunnen worden. Dat is onmogelijk om nu al te bepalen. Hangt van veel af. Ik ben vooral benieuwd hoe de windschering eruit ziet. Dat zal ook pas na het weekend duidelijk worden. Wellicht is wel interessant om nu al te kijken naar de straalstroom?

Marsel

Citaat van: Jelte op wo 12 jun 2013 - 00:12
, dat las ik. Maar daarmee wordt dan toch de luchtvochtigheid van de lucht op 850hpa meegenomen (zeg 1,5 km) en niet de onderste laag van de atmosfeer? Is de luchtvochtigheid van de onderste luchtlaag dan niet van belang?
Klopt, zowel theta-E (potentiele temperatuur) als theta-W (potentiele nattebol temperatuur) zijn maatstaven voor warmte en vocht op dat 850hPa vlak, zij het dat ze anders geconstrueerd/berekend worden.
Theta-E wordt geconstrueerd zoals beschreven door Johann .
Voor theta-W850 wordt de desbetreffende laag opgetild tot verzadiging en vanaf dat punt natadiabatisch naar 1000hPa gebracht. De daar af te lezen temperatuur is de theta-W850, je kunt dit ook doen voor bijvoorbeeld 500hPa om potentieel onstabiele luchtmassa's (dat is dus anders dan latente onstabiliteit) zichtbaar te maken.
Onderliggende luchtlagen worden in de constructie van beide eenheden dus niet mee genomen.
Toch blijven warme vochtige lagen op die hoogte altijd een aandachtspunt omdat onweersbuien vanuit deze laag (mits juiste trigger aanwezig) kunnen ontspringen.
Die onderste 1.0-1.5km zijn vooral van belang als we surface based convectie verwachten.

Citaat van: SniperEye op wo 12 jun 2013 - 08:16
Leuk zo'n hoge CAPE en Li maar de energie moet ook gebruikt kunnen worden. Dat is onmogelijk om nu al te bepalen. Hangt van veel af. Ik ben vooral benieuwd hoe de windschering eruit ziet. Dat zal ook pas na het weekend duidelijk worden. Wellicht is wel interessant om nu al te kijken naar de straalstroom?

100% waarheid, op deze termijn daar iets zinnigs zeggen is ondoenlijk. Voor het zelfde geld ligt de warmste lucht over midden en oost Europa.
Stel dat de opers van GFS en EC al dagen tot de koelste leden behoord hadden? Dan hadden we heel anders naar de mogelijke opwarming gekeken (zie enorme spreiding in de ensembles).

ron12

Citaat van: ron12 op do 06 jun 2013 - 17:52
Wat dacht je hier van juni 1967 http://www.knmi.nl/cms/content/78537/de_zware_windhozen_van_25_juni_1967
lijkt een beetje op juni 1967 of zie ik dat verkeerd zeer warm weer in Duitsland en koel ten westen Frankrijk,lezen vanaf  synoptische voorgeschiedenis......
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marsel

Citaat van: ron12 op wo 12 jun 2013 - 08:41
lijkt een beetje op juni 1967 of zie ik dat verkeerd zeer warm weer in Duitsland en koel ten westen Frankrijk,lezen vanaf  synoptische voorgeschiedenis......

Synoptisch gezien zijn er virtueel absoluut overeenkomsten. Nu de uitvoering nog ;).

SniperEye

Citaat van: ron12 op wo 12 jun 2013 - 08:41
lijkt een beetje op juni 1967 of zie ik dat verkeerd zeer warm weer in Duitsland en koel ten westen Frankrijk,lezen vanaf  synoptische voorgeschiedenis......

Ik zou zeer voorzichtig zijn met dit soort uitspraken. Er zijn signalen dat er wat komt, er zijn net zoveel signalen dat er niets gebeurd. Ten tweede kun je pas een vergelijking maken op kort termijn. Reken je vooralsnog dus nog niet rijk!

Daarnaast weet ik niet of je graag een krachtige tornado wil hebben in ons dichtbevolkte Nederland. Men is er hier slecht op voorbereid en als het KNMI een alarm geeft hoont men deze altijd weg.

hj32

pas maar op dat geenstijl er geen lucht van krjgt...bam jonge unne f5 tornadooo jonge!  :P

nee zonder dollen, 28 juni 2011 was hardcore voor nl, precies een jaar later 28 juni 2012 echteld...helemaal niks, terwijl level 2 was voorspeld en de  kaarten "geweldig" waren.

dus wat jan zegt, het is nog een week weg, dus we weten nog niks.
vandaag voelt het ook onweersachtig aan, toch helemaal niks.

maar wat je wel merkt is meer onstabiliteit in de atmosfeer.

Jan van Ooijen

We moeten gewoon even met beide voetjes aan de grond blijven staan. Het is allemaal leuk en aardig die kaarten, maar ga er enigszins in geloven als het twee dagen van te voren nog op de kaarten staat en dan nog is niet alles zeker. Overal worden mensen nu al gek gemaakt met de meest ergste CAPE-kaarten en als er dadelijk niets komt dan heeft een ander het weer gedaan en loopt iedereen te wijzen
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Sven

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 12 jun 2013 - 14:23
We moeten gewoon even met beide voetjes aan de grond blijven staan. Het is allemaal leuk en aardig die kaarten, maar ga er enigszins in geloven als het twee dagen van te voren nog op de kaarten staat en dan nog is niet alles zeker. Overal worden mensen nu al gek gemaakt met de meest ergste CAPE-kaarten en als er dadelijk niets komt dan heeft een ander het weer gedaan en loopt iedereen te wijzen

Dat geldt idem voor de temperatuur kaarten, maar goed we gaan het zien :) nu totaal niets over te zeggen inderdaad.
Onweersdagen 2012: 42 | 2013: 33 | 2014: 45 | 2015: 40 | 2016: 31 | 2017: 9 Laatste onweer 30-05-2017 01:47 

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op wo 12 jun 2013 - 14:23
We moeten gewoon even met beide voetjes aan de grond blijven staan. Het is allemaal leuk en aardig die kaarten, maar ga er enigszins in geloven als het twee dagen van te voren nog op de kaarten staat en dan nog is niet alles zeker. Overal worden mensen nu al gek gemaakt met de meest ergste CAPE-kaarten en als er dadelijk niets komt dan heeft een ander het weer gedaan en loopt iedereen te wijzen

Inderdaad Jan, geduld is een schone zaak in deze.
Zolang die opers op eenzame hoogte blijven vertoeven moeten we absoluut realistisch blijven en onzekerheden blijven signaleren (dat is volgens mij ook al verschillende keren gepost ;) ).
Als het voor de verandering een keertje ruim binnen de 100h komt te staan en een merendeel van de leden hier in mee gaat wordt het interessant. Onweersactiviteit goed forecasten is soms binnen 24h al een probleem.
Tot die tijd kan knabbel z'n werk rustig doen ;) en rest ons niets anders dan afwachten en het geheel blijven volgen.

Jur

LT of niet... de voorpret is er. Diverse scenario's bespreken is toch ook een onderdeel van wat we hier doen?

Dooddoeners als "ja maar het kan alle kanten op" of "meuh, het is pas over (put random number here) dagen blabla" zit niemand op te wachten. Vooral de herhalingen niet.

Ieder weldenkend mens hier op het forum (het merendeel, uitzonderingen daargelaten) snapt dat verwachting in de meteorologie geen exacte wetenschap is, en kaarten mo-ge-lijk-he-den zijn.

Hrmpf.

zorba

Citaat van: Marsel op wo 12 jun 2013 - 15:37
Inderdaad Jan, geduld is een schone zaak in deze.
Zolang die opers op eenzame hoogte blijven vertoeven moeten we absoluut realistisch blijven en onzekerheden blijven signaleren (dat is volgens mij ook al verschillende keren gepost ;) ).
Als het voor de verandering een keertje ruim binnen de 100h komt te staan en een merendeel van de leden hier in mee gaat wordt het interessant. Onweersactiviteit goed forecasten is soms binnen 24h al een probleem.
Tot die tijd kan knabbel z'n werk rustig doen ;) en rest ons niets anders dan afwachten en het geheel blijven volgen.

Precies. Zelfs het KNMI had op 25/26 mei 2009 een uur voor het losbarstte nog moeite met het inschatten van de situatie... Nog niks is zeker!
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

hj32

Citaat van: Jur op wo 12 jun 2013 - 15:53
LT of niet... de voorpret is er. Diverse scenario's bespreken is toch ook een onderdeel van wat we hier doen?

Dooddoeners als "ja maar het kan alle kanten op" of "meuh, het is pas over (put random number here) dagen blabla" zit niemand op te wachten.

Hoe weet jij dat?
Heb je iedereen gevraagd?

Maar scenario? bespreken is zeker ok...daarom heet het ook onweersKANSen :)

Marsel

Citaat van: Jur op wo 12 jun 2013 - 15:53
LT of niet... de voorpret is er. Diverse scenario's bespreken is toch ook een onderdeel van wat we hier doen?
Dooddoeners als "ja maar het kan alle kanten op" of "meuh, het is pas over (put random number here) dagen blabla" zit niemand op te wachten. Vooral de herhalingen niet.
Ieder weldenkend mens hier op het forum (het merendeel, uitzonderingen daargelaten) snapt dat verwachting in de meteorologie geen exacte wetenschap is, en kaarten mo-ge-lijk-he-den zijn.
Hrmpf.

Mensen lezen en luisteren selectief en onthouden hetgeen ze wíllen zien of horen.
Dat hebben we in het verleden wel vaker gezien.
Als we hier scenario's gaan beschrijven waarbij grootschalig onweer in de vorm van meerdere zware MCS'en mogelijk is om vervolgens onderaan het bericht ergens te vermelden dat er een kans is op het uitblijven van dergelijke fenomenen onthoudt men toch echt die MCS'en. En niet de kans op falen.
Als het dan fout loopt en we moeten het doen met een paar Ac buitjes zonder dat het uit de hand loopt vervallen we weer in het aloude 'ze zaten er weer naast'.
Je kunt op deze termijn nog zozeer tot in detail een scenario beschrijven, maar dat is tijdens de volgende run hoogst waarschijnlijk weer anders. De meerwaarde hiervan zie ik dan ook niet in.

Daarom kun je niet vaak genoeg benadrukken dat gezien de mooi ogende kaarten het nog lang niet duidelijk is hoe en waar die warmte terecht gaat komen.

Gewoon lekker blijven volgen en realistisch naar de zaak kijken.

Powered by EzPortal