Onweerskansen 5 en 6 mei

Topic gezien door 68360 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, vr 01 mei 2015 - 16:51

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

zorba

Citaat van: dondertje127 op ma 04 mei 2015 - 22:19
Zo helpen we elkaar denk ik ook. Wij hebben nog zoveel meer sites om op te kijken, en festivalgangers kennen meestal alleen buienradar. Als het overbelast is, hebben zij niets te zien. Is dit misschien een goed idee voor een officiële oproep, crew? Bedoel, alle beetjes helpen voor de mens die niets anders voor handen hebben dan buienradar.

Je bent altijd vrij om andere radarsite's aan te halen, zoals bijvoorbeeld weerslag.nl (makers buienradar)  of StormArchive;-)
Onweersdagen 2013: 29 | 2014: 39 | 2015: 30 | 2016: 26 | 2017: 17 | 2018: 13 | 2019: 17 | 2020: 10 | Onweersdagen 2021: 0

Jan van Ooijen

Citaat van: Marsel op ma 04 mei 2015 - 21:41
Waar haalt men toch die enorme bak SB CAPE en diepe schering vandaan? Het zal wel aan mij liggen...



Snap ik ook niet, op WRF zie je wel max 1400 maar ergens anders zie ik niet veel
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Unknown-user1778

Lijkt erop dat Z-O binnen een uurtje of 2-3 in de prijzen valt met een onweersbuitje niet? tenzij deze uit gaat sterven

Jan van Ooijen

Nieuwe Harmonie, morgen nog allen kaarten kijken en vergelijken met wat er vannacht is gebeurt









Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

sandra-zwolle

Dat word leuk bij het bevrijdingsfestival morgen!
Maar hoe dan ook.... Heb er stiekem wel weer zin in!! ;)

Eric

Volgens Harmonie zitten we in 't Zuid-Oosten goed voor morgen!  8)

dondertje127

Citaat van: Edwin op ma 04 mei 2015 - 22:45
Of zij zorgen er gewoon voor dat de server niet overbelast raakt.Laatste zomers is het wel vaker raak. Komt ongetwijfeld ook doordat er meer mensen mobiel surfen, maar bij potentieel slecht weer gaan de mensen daar nu eenmaal kijken en zodra het raak is vliegt die site eruit of wordt traag. Dat vind ik een slechte zaak...

Of we zorgen er met z'n allen voor. De mensen die buienradar verzorgen mogen er inderdaad ook wel iets doen aan dit probleem.

Mikal


Unknown-user1778

haha dat is een tegenvallend estofex kaartje  :o

Weatherman

Behoorlijke plens water hier zeg, alleen geen onweer.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Jan van Ooijen

KNMI Guidance

Op of net achter het warmtefront komen alle modellen met een convectief signaal (ontstaan boven inversie). Er is dan nog niet veel effectieve schering, ongeveer 10-15 kn. Dit kan wel gepaard gaan met onweer, maar actueel ziet het er rustig uit. De onweersbuien later in de ochtend en vanmiddag: het oosten van het land lijkt de grootste kans te maken op de zwaarste buien. Cape (SB) in de middag van 1000-2000 in het noordoosten en 700-1000 elders. Shear tot ruim 40 kn. in het oosten, elders beduidend minder. Waarschijnlijk dus vooral de meeste actieve buien (Multicell of squall line) in het (noord)oosten, wat ook overeenkomt met berekende meest actieve buien en windstoten. Ook woensdag overdag met name boven land een sterk convectief signaal. Aantal ontladingen in Harmonie zit consistent ruim onder de criteria voor code oranje, Kouw komt tussen 0915 met hoge kansen, maar kansen op meer dan 50 ontl-5 min zijn niet erg groot, 30/40% in het oosten.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

hj32

Het lijkt vlam in de pan   ;)

Hier in Frankrijk wakker met zon en het geluid van een specht.
C'est la vie  8)

Weatherman

Het is nu al warmer dan 17 graden en de zon doet al goed zijn best.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Jan van Ooijen

Flinke cel in het zuiden van België

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

lander20

wind neemt hier duidelijk toe nu eerst cell zit vlak in de buurt!

Weatherman

Ziet er goed uit denk ik he Jan, gisteren zou er nog vroeg in de ochtend wat komen, maar dat is niet gebeurd.
Nu kan de temperatuur dus lekker stijgen.
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

winter67

Valt tot nu toe allemaal mee buien lijken te verpieteren en het lijkt ook geen eens naar Nederland toe te trekken.

Weatherman

We zien wel dan, kan vanalles ontstaan en middag is nog niet begonnen  :)
Hou vooral van onweer en tornado's ect
Winter is ook prachtig, maar kan ook genieten van de zon !! [

Marsel

Citaat van: Jan van Ooijen op di 05 mei 2015 - 08:21
Flinke cel in het zuiden van België

Temperatuur knalt hier werkelijk omhoog en wat is het hier klam! Lijkt wel een zomerse ochtend, heerlijk dat onweersachtige sfeertje.
Vwb die bui(en) boven BE, dr zitten een paar leuke kleine echo's bij ja. Hoewel niet goed zichtbaar lijken deze buien zich in de nabijheid van het KF te bevinden. NL vertoeft nu nog eventjes in de warme sector. Eind van de ochtend ligt deze al boven DU. De wolkenband (occl/KF) vanaf de UK richting W-FR is de definitieve overgang naar de polaire lucht. Duidelijk zichtbaar in de waarnemingen overigens. Zolang die nog niet gepasseerd is bestaat er in de valse warme sector de kans op onweer.

Overigens moest ik wel weer lachen om sommige verwachtingen die ik voor vannacht aan de achterzijde van het WF op internet tegen kwam. Supercellen, tornado's, MCS's en weet ik het niet wat allemaal nog meer zou ons deel worden.... Blijkt maar weer dat met elevated spul je ondanks de hoge waarden op sommige kaarten er simpelweg soms(!) weinig mee kunt. De spreekwoordelijke sisser. Gelukkig hebben we ons hier wat dat betreft enigszins op de vlakte gehouden. Maar goed, dat is geweest we gaan ons maar focussen op vandaag.

Aan de hand van 00Z output zie ik nog steeds geen rede om af te wijken eerder beschrevene. Wachten is op dagelijkse gang en het 2e KF/Occl. Maar ook hier moeten we, zoals gister aangegeven, realistisch blijven qua convectieve modus. Immers, in die valse warme sector staat ook 'maar' 30kt diepe schering en is de onstabiliteit niet veel groter dan een paar honderd joule. Neemt niet weg dat pittige jongens mogelijk zijn temeer vanwege de LU. Maar dat is al aangehaald.


david_meyer25

Hier in Krommenie is het nu 20.9 graden buiten.

Powered by EzPortal