Onweerskansen 9 en 10 mei

Topic gezien door 157513 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 07 mei 2012 - 15:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Thunderfreak

Citaat van: Koen-IJM op wo 09 mei 2012 - 11:55
@ Xtreme

Als er hier wat komt, zal het vroeg in de middag zijn denk ik zo. Is totaal geen instabiliteit meer hier tegen het begin van de avond.

Dachten we vorige week ook. ;-)  en zag wat er toen gebeurde,dik 2 uur onweer gehad wat vrij onverwachts kwam eigenlijk voor de regio waar ik woon.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

SniperEye

Uh, waren wij op de hoogte dat vandaag een Level 1 is afgegeven voor een deel van ons land?

Thunderfreak


--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

Chase-Stormer

Citaat van: aloa op wo 09 mei 2012 - 07:41
GFS komt met windstoten tot bijna 100km/u voor morgen.

EDIT: plaatje verwijderd

Portie wind is ook altijd lekker, lekker ravotten met de hond op de dijk :D


Citaat van: SniperEye op wo 09 mei 2012 - 12:00
Uh, waren wij op de hoogte dat vandaag een Level 1 is afgegeven voor een deel van ons land?

http://forum.meteo-service.nl/index.php/topic,1230.msg10398.html#msg10398

Jan van Ooijen

Alles is weer zoals het was, tenminste volgens de recente run van GFS. Zie updates eerder: KLIK

   


STP


CAPE


Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

X-treme

Citaat van: Koen-IJM op wo 09 mei 2012 - 11:55
@ Xtreme

Als er hier wat komt, zal het vroeg in de middag zijn denk ik zo. Is totaal geen instabiliteit meer hier tegen het begin van de avond.

Dan krijg ik er niet veel van mee.
Moet van 14:00 tot 22:30 werken  :(
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Jan van Ooijen

De neerslaghoeveelheden tot en met donderdagavond door het weermodel Hirlam en GFS. Lokaal kan veel meer gaan vallen, dadelijk WRF PW eens kijken.





Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

MamaAs

Mij hier ook maar even aangemeld

Oef, morgen een spannende dag. Alhoewel hier in het NW'en het waarschijnlijk niet gaat onweren. Ene kant jammer, andere kant fijn ( paarden! ).
Maar het volgen en meelezen is altijd spannend.
Ik hoop dat er niet al te veel overlast van komt, en dat er vooral van het onweer genoten kan worden.

Wilfred Janssen

-- Een paar citaten uit de guidance van het KNMI --

SYNOPTISCHE SYTUATIE:
Een theta-W rug met nog warmer, vochtiger en onstabiele lucht bereikt donderdagmiddag met bijbehorende convectieve activiteit de zuidoostelijke helft, deze trekt in de avond naar Duitsland weg.

BEWOLKING:
De vochtvelden van Hirlam lijken nu aardig goed op de actualiteit te liggen. Vanmiddag CU/TCU, vannacht tijdelijk weer meer gelaagd en morgenmiddag in de genoemde thetaW rug ontwikkeling van CB's, vooral in het ZO met toppen rond FL350.

NEERSLAG:
Donderdagmiddag en avond door het binnendringen van de warmere vochtige lucht verdere destabilisatie en dan kunnen vooral in de zuidoostelijke helft enkele pittige onweersbuien ontstaan. Cape gaat in dit gebied naar waardes van 500-1000 en in het uiterste zuidoosten naar 1000-1500 J/Kg. Hagel is dan ook zeker mogelijk.
Operationeel meteoroloog bij Weerplaza
Meer weer: https://twitter.com/WilfredJanssen_

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

De SRH waardes zijn eindelijk te bezichtigen. De waardes komen ongeveer rond de 250-300m2/s2 te liggen met een supercel parameter van 2. Alles schuift in de middaguren langzaam naar het oostelijk deel van het land. Ook de DLS (deep layer shear) is rond de 30 á 35 met uitzondering van het uiterste noorden, daar kan het wel eens 40 gaan worden. Tornado parameter ligt rond de 2 á 3. Kortom, spannende ontwikkelingen weer. Wel vermeld ik er even bij dat dit nog de oude run is

12UTC (1400uur)


15UTC (1700 uur)


18UTC (2000 uur)
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

MamaAs

Is er met deze vooruitzichten ook kans op waterhozen op bijvoorbeeld het IJsselmeer?

Bedankt trouwens :)

Jan van Ooijen

Citaat van: MamaAs op wo 09 mei 2012 - 13:20
Is er met deze vooruitzichten ook kans op waterhozen op bijvoorbeeld het IJsselmeer?

Bedankt trouwens :)

Nee denk het niet, maar met het weer weet je het maar nooit
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Wolkentoppen voor morgen nog steeds 12-14 kilometer mogelijk

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Prachtige lijn ingetekend op de KNMI Hirlamkaarten, meer info wat alles betekend vind je HIER

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Channiej

Nou nou nou, wat een kaarten en zo zeg. Wat gaat de rest van de zomer ons brengen.. Wil het eigenlijk niet weten.

Ik als angsthaas die gelukkig sinds vorig jaar een beetje over me angst heen ben, zit natuurlijk niet te wachten of zoiets heftigs en zeker niet als je ook nog eens in het centrale gebied woont (Nijmegen).

Van mij mag het dus zeer vroeg gaan beginnen zodat het allemaal mee zal vallen en ik om 16.30 mooi naar huis durf te fietsen.
Morgen rond deze tijd weten we meer.!! Spannend en veel plezier jullie allemaal! Ik kijk wel naar de foto's, filmpjes en verhalen morgen hahah.

Shadow112

Mooie timing. Begint nu goed te kriebelen hier! ;D

Jur

Citaat van: Channiej op wo 09 mei 2012 - 13:39
Van mij mag het dus zeer vroeg gaan beginnen zodat het allemaal mee zal vallen en ik om 16.30 mooi naar huis durf te fietsen.

Taxi!  ;)

Marlieke

Citaat van: Shadow112 op wo 09 mei 2012 - 13:40
Mooie timing. Begint nu goed te kriebelen hier! ;D

Nu pas? Kriebelt hier al sinds gisteren  :P

Hoop trouwens wel dat het hier (twente) even uitblijft tot pakweg 16.00 uur ivm een uitvaart in Almelo. (schoonzus   :'()

Vind onweer wel mooi maar niet wanneer ik er door moet met de auto of wat dan ook.
Elk seizoen vind ik prachtig, maar de zomer en de herfst hebben mijn voorkeur...

Gerard1995

Citaat van: Marlieke op wo 09 mei 2012 - 14:04
Nu pas? Kriebelt hier al sinds gisteren  :P

Hoop trouwens wel dat het hier (twente) even uitblijft tot pakweg 16.00 uur ivm een uitvaart in Almelo. (schoonzus   :'()

Vind onweer wel mooi maar niet wanneer ik er door moet met de auto of wat dan ook.

oeii, Sterkte voor morgen!!

voor mij mag het na 18:00 komen, moet namelijk van 3 tot 6 werken...... :)
mijn woonplaats is Kootwijkerbroek!! :P

Powered by EzPortal