Onweerskansen 9 en 10 mei

Topic gezien door 157272 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, ma 07 mei 2012 - 15:50

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

riesbruins

Ik heb vanavond en morgen avond dienst van de brandweer. Ben benieuwd of we nog wat uitrukken krijgen door de onweer/wind/regen. Ik zit in het midden van het land dus op de grens volgens mij.

aloa

GFS komt met windstoten tot bijna 100km/u voor morgen.


Jur

Aaah, lekker foeballu morgenavond.  ;D

Jan van Ooijen

De recente STP is wat minder geworden, maar nog steeds iets om in de gaten te blijven houden. Daarnaast wordt er wel meer CAPE weergegeven, oplopend tot 1000 J/KG.



Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

aloa

Het lijntje voor morgenmiddag waar de buien ontstaan.


SniperEye

Citaat van: Marcel1976 op wo 09 mei 2012 - 02:49
Als het hier in Limburg niks wordt, dan wordt het een rondje richting Rurgebied. Kortom eerste chase van 2012 moet gaan plaatsvinden!

Op basis van de laatste kaarten denk ik richting Echt te gaan.

Pascal Soomers

Inderdaad mooie lijn ingetekend! Nu maar hopen dat de buien na 16:00 komen.. Het liefst in de namiddag rond 17:00 :D! Dan ben ik helemaal tevreden :).
When a supercell arrives, you must be prepared.

Jan van Ooijen

Kaartje van Wetteronline (voor wat het waard is)

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Pfoe de PW slaat wel erg uit (42) in het oosten van Brabant en noord Limburg. Veel neerslag mogelijk

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

aloa

Wolkenhoogte is hoger t.o.v. gisteren. Toppen boven de 13 km mogelijk in een groot deel van Nederland. De wolkentoppen in Frankrijk blijven indrukwekkend hoog.


SniperEye

Karim schreef ondermeer dit gisteravond:

Punten die negatief zijn voor zware onweersbuien zijn de afwezigheid van een snel doortrekkende kortgolvige trog (laat staan negatief gekanteld), de positie van de jetstreak en de mogelijke tegenwerking door CAP bij de frontale structuur. De eventuele buien zullen snel voortbewegen wat de kansen op algemene wateroverlast verkleinen.

Hoe moet ik dit zien? Is er sprake van een grote kans dat dit een rol gaat spelen?

Tyshane

Het ziet er allemaal nog prima uit, nog steeds een interessante setting!

Citaat van: aloa op wo 09 mei 2012 - 10:04
Wolkenhoogte is hoger t.o.v. gisteren. Toppen boven de 13 km mogelijk in een groot deel van Nederland. De wolkentoppen in Frankrijk blijven indrukwekkend hoog.

Inderdaad zeer indrukwekkend te noemen, zeker die in Frankrijk, hopelijk zijn de cb's niet teveel embedded zodat we deze mastodonten eens goed op de korrel kunnen nemen. Ben dan ook zeer benieuwd naar het visuele wolkenplaatje van morgen.

Citaat van: SniperEye op wo 09 mei 2012 - 10:08
Karim schreef ondermeer dit gisteravond:

Punten die negatief zijn voor zware onweersbuien zijn de afwezigheid van een snel doortrekkende kortgolvige trog (laat staan negatief gekanteld), de positie van de jetstreak en de mogelijke tegenwerking door CAP bij de frontale structuur. De eventuele buien zullen snel voortbewegen wat de kansen op algemene wateroverlast verkleinen.

Hoe moet ik dit zien? Is er sprake van een grote kans dat dit een rol gaat spelen?

Ik denk het wel, anders zou hij het niet vermelden denk ik. Maar goed, een beetje nuancerend: Als deze indices / omstandigheden negatief uitpakken, zal het onweer minder zwaar kunnen worden, maar dat betekent niet gelijk dat de kans op significant onweer is verkeken. ;) We willen allemaal een dikke 10, maar met een 8 ben ik ook al blij denk ik dan maar.  8)

SniperEye

Ten eerste hoop ik dat het morgenvroeg hier in het zuidoosten flink zonnig wordt. Ik hoop tevens toch nog ergens een shelf op te vangen. Tornado zou mooi zijn maar dat is echt een natte droom denk ik.

De kunst is natuurlijk bij het ontstaan van een Bow Echo er dichtbij te zitten; in elk geval net ten zuiden ervan.

Jan van Ooijen

Deze situatie doet me sterk denken aan 22-06-2008
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

SniperEye


jeffrey83

Dat hoop ik toch niet Jan :)

Pis ik hier volledig naast de pot...

Koen-IJM

Kijken wat GFS laat 06 zien.

Thunderfreak

Heb alles al klaar staan.
Mochten de buien net voorbij de grens De Haag-Rotterdam-Dordrecht-Breda ontstaan dan rij ik naar het Oosten.

--Neem het weer zoals het is,je kan het niet afdwingen

X-treme

Als er in het westen wat komt, laat het dan komen na 22:30 komen  :)
Aantal stormen: 3 + 1 zware storm.

Koen-IJM

@ Xtreme

Als er hier wat komt, zal het vroeg in de middag zijn denk ik zo. Is totaal geen instabiliteit meer hier tegen het begin van de avond.

Powered by EzPortal