Zomer discussietopic 2026

Topic gezien door 25175 bezoekers
Gestart door Armand, ma 01 jun 2026 - 14:02

Vorige topic - Volgende topic

vivalavida

Tjonge wat is die bewolking hardnekkig in het noorden/oosten, opvallend

Armand

Citaat van: vivalavida op za 11 jul 2026 - 08:10Tjonge wat is die bewolking hardnekkig in het noorden/oosten, opvallend

Klopt, dat komt door de aanvoer over de Noordzee, daar is de lucht wat vochtiger. De verwachting is dat de wolken spoedig zullen oplossen. Alleen het uiterste noorden en de Wadden blijven gevoelig voor meer bewolking. Morgenochtend wellicht hetzelfde verhaal, alleen dan lijkt de bewolking wat noordelijker te blijven. Verder wacht ons een zomers weekend  :)
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

ronst

Fijn dat weerplaza expliciet noemt in hun 30 daagse dat eind juli in de Alpen regenachtig en koud kan verlopen...  :o Hadden we nu toch maar Toscane geboekt  :-X  ::)

Der RoX

De warmte afgelopen dagen is iig wat beter te verdragen
WiNtEr!!11!1!@

Extremissimorum

Opvallend hoe veel weerbureau's overtuigd lijken te zijn dat het de hele week droog blijft; ik zie nu zelfs voor dinsdag al kleine neerslagkansen, die al wat toenemen op woensdag, maar donderdag al aanzienlijk zijn.

Dit zullen dan buien zijn. Waarom wordt dit niet benoemd? Vindt men die kansen verwaarloosbaar? Ik weet nog goed hoe dat twee weken geleden verliep, toen ook overdag al het genoeg aan buien ontstond.

Armand

Goede vraag, met de nabijheid van een thermisch laag is er altijd kans op een bui. Weerbureaus schatten die kans dan wellicht (erg) klein in. Persoonlijk denk ik vooral vanaf donderdag wel een reële kans op een bui. Eerst vooral op lokale schaal, in het weekend wellicht op wat grotere schaal. Echter heb ik vandaag de weerkaarten nog niet goed bekeken.

GFS12z net wel bekeken, en daar sla je toch wel van achterover...  :o Geen afkoeling, maar voortzetting van tropisch weer na vrijdag. Frankrijk meerdere dagen 45+. Zal wel weer een "GFS-momentje" zijn van onredelijkheid, maar het is gewoonweg bizar dat zulke berekeningen überhaupt mogelijk zijn... (kan even geen plaatjes posten)
za 11 jul 2026 - 20:08 #266 Laatste wijziging: za 11 jul 2026 - 21:43 door Extremissimorum

Extremissimorum

Citaat van: Armand op za 11 jul 2026 - 19:49Goede vraag, met de nabijheid van een thermisch laag is er altijd kans op een bui. Weerbureaus schatten die kans dan wellicht (erg) klein in. Persoonlijk denk ik vooral vanaf donderdag wel een reële kans op een bui. Eerst vooral op lokale schaal, in het weekend wellicht op wat grotere schaal. Echter heb ik vandaag de weerkaarten nog niet goed bekeken.

GFS12z net wel bekeken, en daar sla je toch wel van achterover...  :o Geen afkoeling, maar voortzetting van tropisch weer na vrijdag. Frankrijk meerdere dagen 45+. Zal wel weer een "GFS-momentje" zijn van onredelijkheid, maar het is gewoonweg bizar dat zulke berekeningen überhaupt mogelijk zijn... (kan even geen plaatjes posten)

Tja, ik zou als weerbureau geen risico lopen en gewoon duidelijk zijn over de onduidelijkheid en niet de "neerslagkans" (wat op zichzelf natuurlijk al een vage term is) op 0 tot 10% indelen voor maandag tot en met donderdag. Ik zie ook in GFS12 opnieuw best wel neerslagkansen met bovendien best forse buien gelijk ook. De CAPE is alleen zoals gezegd een stuk lager, dus taferelen zoals eind juni hoeven we niet te verwachten.

Consequent lijkt de oper zich qua temperaruur bovenin te willen nestelen. Bovendien is GFS een flink stuk warmer dan EC. Ook nu weer komt diezelfde GFS oper met een slordige 45 in Z-Limburg over twee weken. Lijkt mij niet geheel realistisch. Ook vandaag zijn de temperaturen overschat. Heb tot een uur of 2 nog hardnekkige bewolking en zelfs wat mistig weer gehad. Lekker weer!

Wel realistisch, en ook zichtbaar in dezelfde oper én de meeste andere berekeningen: waar het zuiden hitte ervaart met dagelijks 30 tot 35 graden, blijft de vrij duidelijk koudere lucht boven het noorden aanwezig. Op de Wadden wordt met moeite 20 graden gehaald, en dezelfde provincies waar nu geen hitteplan geldt, hebben stuk aangenamere temperaturen tussen 25 en 30 graden. Wat mij betreft prima!

Dit is het meest extreme kaartje dat ik kon vinden in GFS12 (oper): uitschieters tot 49(!!) graden in Z-Frankrijk. Voor de archieven. Verder weinig waarde aan hechten, zou ik zeggen.
Trouwens wordt morgen wel de etappe in de Tour de France ingekort. In de regio geldt code rood. Temperatuur 40+ is realistisch.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Armand

Citaat van: Extremissimorum op za 11 jul 2026 - 20:08Tja, ik zou als weerbureau geen risico lopen en gewoon duidelijk zijn over de onduidelijkheid en niet de "neerslagkans" (wat op zichzelf natuurlijk al een vage term is) op 0 tot 10% indelen voor maandag tot en met donderdag. Ik zie ook in GFS12 opnieuw best wel neerslagkansen met bovendien best forse buien gelijk ook. De CAPE is alleen zoals gezegd een stuk lager, dus taferelen zoals eind juni hoeven we niet te verwachten.

Zomerse buien zijn altijd een lastige kwestie in de verwachtingen. Ik ben het met je eens wat betreft de onduidelijkheid, maar ik vrees dat het brede publiek er anders naar kijkt. Wij weerliefhebbers weten doorgaans beter hoe moeilijk het is om buien te voorspellen en welke onzekerheden erbij komen kijken. Het brede publiek dat weerberichten leest denkt sneller dat een bepaalde verwachting ook daadwerkelijk gaat uitkomen. Die zijn zich wat minder bewust van de onzekerheden lijkt me.

Daarmee kun je als weerbureau je geloofwaardigheid verliezen. Stel de buienkans wordt ingeschat op 10%. Als je als weerbureau dan steeds in deze situatie een 'kleine kans op een bui' benoemd, en deze statistisch gezien 9 op de 10 situaties niet komt, dan kan men gaan twijfelen aan de geloofwaardigheid van je verwachtingen. Ik denk dus dat het te vaak benoemen van een buienkans verkeerd kan vallen bij een breder publiek. Soms moet je als weerbureau dan maar een risico nemen dat er, in dit specifieke geval, 1 op de 10 keren wel een bui kan vallen. Dat is de onzekerheid van het weer, die we nooit helemaal eruit gaan krijgen lijkt me (dat maakt het overigens wel juist interessant en leuk om te volgen ;) )

Een andere situatie is overigens als de potentie van de buien wat hoger ligt. Ik ben het volledig met je eens dat meerdere weerbureaus op zaterdag 27 juni de situatie flink onderschat hebben. Als er een dermate risico bestaat op potentieel stevige buien, dan vind ik het persoonlijk ook terecht om dan maar wat vaker 'vals positief' te waarschuwen. De scheidingslijn tussen potentieel stevige buien en een 'gewone' zomerse plensbui is natuurlijk ook niet altijd even helder, wat het allemaal nog ingewikkelder maakt.

Dan even kort terug naar de actualiteit; eigenlijk vrij aangenaam zomerweer afgelopen weekend, wat zich komende dagen nog voortzet. In het zuiden kan het steeds netaan tropisch warm worden. In het noorden blijft het eerder zomers warm en in het midden is soms een 30 graden ook nog mogelijk. Daarmee gaan we vandaag wellicht op meerdere stations in het zuiden een regionale hittegolf behalen. Voor sommige stations wordt dit al de 3e regionale hittegolf dit jaar!

Langzaam begint zich ook een duidelijkere trend af te tekenen voor de langere termijn, waarbij het vooral zeer de vraag wordt of we wel iets van neerslag gaan krijgen op grotere schaal. Later vandaag kan ik daar in een volgend bericht meer over uiteenzetten  ;)

Armand

Zoals beloofd nog even een verdere vooruitblik met de actuele modeluitvoer.

Komende dagen dus een voortzetting van een aangenaam zomers weertype. Een subtiel hoogtelaagje boven Duitsland brengt wel enige onzekerheid met zich mee. Hierdoor blijven de temperaturen enigszins getemperd en zullen hoge tropische waardes ons gelukkig bespaard blijven. Tevens wordt de lucht iets onstabieler van opbouw, waardoor een lokale (onweers)bui niet geheel uit te sluiten valt. De meeste plekken zullen het echter gewoon droog houden.

Vrijdag passeert er vervolgens een thermisch lagedrukgebied wat via Frankrijk, over België richting Duitsland trekt. Door deze koers draait bij ons de wind al snel naar een verkoelende noordelijke richting. EC06z ter illustratie met het laag boven België/Luxemburg:
Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

Door deze koers komen we wellicht niet in de warme en vochtige lucht terecht, waardoor de kans op (zware) buien flink is afgenomen. Die bevinden zich vooral aan de voor- en onderzijde van het laag; in dit scenario boven Noord-Frankijk en de noordelijke helft van Duitsland. Voor onze omgeving zou het dus wel eens flink kunnen tegenvallen wat buien betreft komend weekend. Kleine verschillen kunnen echter nog grote gevolgen hebben; mocht het thermisch laagje toch wat noordelijker uitkomen, dan kunnen ook hier (zware) buien ontstaan.

Later in het weekend trekt het laag verder richting Scandinavië en vormt daar een omvangrijk lagedrukgebied. Bij ons steekt een noordwestelijke stroming op met koele lucht vanaf de Noordzee:

De temperaturen zullen dan verder gaan dalen en komen wellicht ergens binnen het bereik van 18-23 graden, afhankelijk van het weertype. Mogelijk blijft het in het zuidoosten nog iets warmer. Belangrijk punt is het dominante hogedrukgebied dat steevast nabij Ierland blijft hangen. Dit onderdrukt aanzienlijk de kans op neerslag later in het weekend en begin volgende week. Storingen behorende bij het lagedrukgebied boven Scandinavië zullen slechts in afgezwakte vorm nog af en toe wat regen kunnen brengen; een licht wisselvallig weerbeeld waarbij droge momenten waarschijnlijk overheersen.

Later op termijn neigt het hogedrukgebied opnieuw richting Europa te trekken, waarbij de spreiding logischerwijs weer verder toeneemt. Een van de meest gesteunde oplossingen momenteel is dat de as van het hogedrukgebied iets zuidelijker trekt en nabij IJsland de activiteit van lagedrukgebieden wat gaat toenemen. De Oper van GFS06z komt zo'n soort scenario:

Dit komt in de buurt van ons 'normale' druksysteem met een zuidwestelijke aanvoer. In dit specifieke geval blijven we wel nog flink onder de vleugels van hogedrukgebied-uitlopers. In andere scenario's trekt het hoog bijvoorbeeld weer ten noorden van ons langs, of gaat zich verder boven Centraal Europa nestelen. Al deze scenario's geven opnieuw kans op een opleving van de temperatuur. Van aangenaam zomerse waardes, tot thermische oplevingen. Dat is goed terug te zien in de pluim van EC vanmorgen, regio zuidoost:

Tropische temperaturen houden hier aan tot en met donderdag, met daarna een afkoeling tot normale temperaturen voor de tijd van het jaar. Op langere termijn opnieuw weer een stijgende tendens met een flinke spreiding.

Een optie die we nu nog nauwelijks terugzien in de pluim is het voortzetten van een zonaal stromingspatroon. Zo richting het laatste deel van juli lijkt zoals hierboven vermeldt het hogedrukgebied in eerste instantie iets in te zakken met toenemende activiteit van lagedrukgebieden in de uiterste noordwesthoek van Europa. Dat kan de start zijn van een meer wisselvallige periode met een westelijke aanvoer, zoals we die vaak gewend zijn in de Nederlandse zomers.

Dat blijft komende runs een aandachtspunt. Dit zonale patroon is eigenlijk ook de enige kans op een duurzame stabilisatie en mogelijk licht herstel van de droogte. Momenteel lijkt dit scenario echter fors in de minderheid. Alle ander genoemde scenario's geven weinig tot geen neerslag, of in een uiterst geval een lokaal stevige onweersbui waar die natuur verder ook weinig aan heeft. Goed te zien in de lege neerslagpluim, regio midden:

Vrijdag bij de passage van het thermisch laag gaan de meeste leden voor een zuidelijke koers met dus nauwelijks neerslag. De enkele pieken die we zien zijn voornamelijk van leden die toch een wat noordelijkere koers berekenen, een aandachtspunt. Daarna nauwelijks significante neerslagsignalen. Misschien een enkele bui of een zwak front als het meezit.

Samenvattend is de huidige trend toch weer een stuk droger geworden en weten hogedrukgebieden van geen wijken. Buien op vrijdag/zaterdag zijn uiterst onzeker geworden en zijn wellicht weggelegd voor de regio's ten zuiden en oosten van onze omgeving. Daarna volgt afkoeling, zonder dat het echt koud en nat gaat worden. Mogelijk volgt er later in juli alweer een 4e opleving van warmte. Daarmee wordt de trend van eerdere runs, die een stuk wisselvalliger én koeler leek, weer omgezet naar de bekende variant waar we al weken aan vastzitten.

Interessant om te zien of de drogere en warmere trend komende runs zich weet stand te houden. Je zou bijna verwachten dat het toch een keer wisselvalliger en koeler moet gaan worden. De natuur schreeuwt er inmiddels ook om. We houden het verder in de gaten komende tijd  ;)

TMCThomas

Lid 11 van het GFS ensemble komt met de meeste extreme hitte kaart die ik tot nu toe heb gezien. 850hpa temperaturen van maar liefst 28 graden boven Nederland. Aan de grond kan het daardoor opwarmen tot 48 (!!) graden. Uiteraard geen waarde aan hechten, het is maar een enkele uitbijter. Echter dat zoiets überhaupt berekend wordt door GFS is wel bijzonder te noemen.

vivalavida

Dat zou echt niet best zijn  :o gelukkig voor ons 99% meteofictie, maar ongekende berekeningen

Noordenwind

Citaat van: TMCThomas op Gisteren om 18:25Uiteraard geen waarde aan hechten, het is maar een enkele uitbijter. Echter dat zoiets überhaupt berekend wordt door GFS is wel bijzonder te noemen.

Ik begin net gewend te raken aan die uitschieters van GFS😜, gelukkig is het GFS maar, en geen model als ICON of ECMWF, dan wordt ik zenuwachtiger😮