Zomer discussietopic 2026

Topic gezien door 1745 bezoekers
Gestart door Armand, ma 01 jun 2026 - 14:02

Vorige topic - Volgende topic

Noordenwind en 1 gast bekijken dit topic.

Armand

Citaat van: vivalavida op Vandaag om 10:27Bedankt weer Armand! Ik durf het bijna niet te vragen, heb jij enig idee of het  dinsdag buien zijn of echt een front? Harmonie kan ik volgens mij pas 72u bekijken toch?

Verwachtingsmanagement naar de kinderen

Vragen mag altijd!  ;D Harmonie loopt tot 60u vooruit overigens. Door bovenstaand, aanhoudende patroon met het lagedrukgebied nabij IJsland en het hoog nabij de Azoren, blijft het een afwisseling tussen (zwakke) fronten en trekruggen (kortdurende, zwakke uitlopers van hogedrukgebieden tussen fronten in). Dinsdag specifiek komen we wel in een wat koelere luchtsoort terecht, waardoor de bovenlucht iets verder afkoelt. Dat vergroot de kans op buien.

Op dit moment lijkt er een (kou)front over te trekken later op maandag/de nacht naar dinsdag, waarachter we dan in koelere lucht terecht komen met dinsdag overdag enkele buien. Het valt nu nog niet te zeggen hoe die buien zullen uitpakken qua zwaarte en hoeveelheid. Bovendien zijn er weermodellen die de buien wat langer laten aanhouden, terwijl andere al snel met een trekrug volgen.

Ik zou voor nu dan vooral uitgaan van enkele buien. Een regenfront lijkt jullie gelukkig bespaart te blijven, al kan het e.e.a. natuurlijk wel nog schuiven gezien de termijn. Bij buien is het hopelijk een beetje geluk hebben dat ze vooral ergens anders vallen. Ik had je liever een betere verwachting gegeven..., maar hopelijk valt het uiteindelijk nog wat mee!  :)
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

vivalavida

Hahaha dankje. Ja en tussen de buien door is het dan iig even droog. Kunnen we snel de buitenattracties doen. Bedankt!

flyineddy

Citaat van: vivalavida op Vandaag om 14:15Hahaha dankje. Ja en tussen de buien door is het dan iig even droog. Kunnen we snel de buitenattracties doen. Bedankt!

Een maandag of dinsdag met buien in de verwachting zijn soms juist de beste dagen om naar een pretpark te gaan. Vaak is het dan een stuk rustiger, dus minder lange wachtrijen. Zo lang er maar genoeg droge perioden tussen zitten (en het dus niet constant regent).  8)
Dit zeg ik als achtbaan liefhebber.
Ik ben in 2016 op Koningsdag (toen een woensdag) naar Hansa Park in Duitsland geweest. Het was toen maximaal 10 graden met polaire buien. Heerlijke dag gehad toen. Terwijl we in het park waren slechts 2 keer een korte (stort)bui gehad van nog geen 10 minuten. De rest van de tijd was het gewoon prima weer en vrijwel nergens wachttijden.  ;D

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

vivalavida

Ja ik snap echt wat je daarmee bedoelt, vandaar ook mijn vraag. En nou is het voor mezelf ook nog anders dan voor de kinderen (9 en 6). Maar zolang er inderdaad droge periodes zijn is het prima. Veel attracties zijn toch overdekt daar, en t scheelt idd drukte!

Noordenwind

Citaat van: Armand op Vandaag om 10:02Een pluspunt van dit weertype zijn voor mij wel de soms dynamische luchten die we bij buien voorbij zien komen.

Laat maar komen die dynamische buien. Die contrasten met zo af en toe wolkbreukachtige blijven genieten. Het neerslagtekort loopt ook mooi terug op deze manier.

Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken. .
Augustus 2025