Het grote vuurwerk topic 2025-2026

Topic gezien door 553 bezoekers
Gestart door TMCThomas, ma 15 dec 2025 - 15:01

Vorige topic - Volgende topic

Nimbus en 2 gasten bekijken dit topic.

TMCThomas

Het grote vuurwerk topic 2025-2026

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

26-07-2025

Nog slechts 2 weken voordat "the most wonderfull time of the year" weer aanbreekt. En dan heb ik het niet over kerst maar over de vuurwerk verkoopdagen  ;). Het vuurwerk topic mag dan ook dit jaar weer niet ontbreken. In dit topic kan/mag van alles* wat betreft vuurwerk besproken worden maar leg ik persoonlijk zoals gebruikelijk de focus op het weer. Want zoals iedereen weet is dat een belangrijk element van oudjaarsdag. Overigens niet enkel voor het afsteken van vuurwerk maar ook voor de tal van andere buitenactiviteiten die op de 31e plaatsvinden. Het streven is een droge dag met niet te veel en ook niet te weinig wind. Met storm verwaait het vuurwerk en kan het afsteken ronduit gevaarlijk worden en met te weinig wind neemt het risico op mist toe, ook dat kan weer voor gevaarlijke situaties zorgen.

Momenteel is over het weer op de 31e nog niet al te veel te zeggen, daarvoor zijn onze eisen te precies en is de termijn nog te lang. Toch zijn de ontwikkeling die momenteel op 168-240h plaatsvinden van belang voor welke kant we uit gaan. Zoals Armand mooi uiteen heeft gezet in het winter discussie topic is de komende tijd de kans groot dat we met een geblokkeerd patroon te maken krijgen. Mochten we inderdaad die kant opgaan dan wordt het risico op te veel wind of op regen een stuk kleiner. Mist is dan wel een risico mocht het hoog dat voor de blokkade zorgt te dichtbij komen te liggen. Zouden we de huidige EC oper als leidraad nemen dan zien we een heel prima weertype voor de jaarwisseling. Ja het is wat aan de koude kant (Lichte vorst) maar van regen is geen sprake en met een relatief droge oostelijke wind is er ook weinig risico op mist. Kou is altijd nog op te lossen met een gezellige vuurkorf, regen en wind zijn een stuk lastiger te vermijden. Aan de andere kant heb je GFS oper die de blokkade laat mislukken en juist wel met regen en wind komt, er staat dus zeker nog niks vast. De komende tijd hou ik de verwachting met het oog op oud en nieuw in de gaten en verschijnen hier weer updates zodra de situatie duidelijker is!

Guests are not allowed to view images in posts, please Register or Login

EC en GFS oper 23 uur voor de jaarwisseling, een wereld van verschil

Het bespreken van illegaal vuurwerk is uiteraard niet de bedoeling*

flyineddy

Mooi dat dit topic er weer is.
Ik kijk al weer een tijdje uit naar de jaarwisseling. Des te meer gezien de trieste politieke ontwikkelingen afgelopen jaar.  :'(
Dit jaar dus maar even extra genieten. En daar hoort het bezoeken van een paar demos ook bij.  :)

Afgelopen donderdag was ik bij de demo van Onrust in Nieuw Buinen (drenthe).
Hier een paar foto's die ik heb gemaakt van de finale:
Je hebt geen rechten om deze bijlage te bekijken.

Eddy.
Bliksems wat een gedonder.

flyineddy

En nog een paar van de demo in Nieuw Buinen.
Al dit vuurwerk is gewoon consumentenvuurwerk, wat dus door elke Nederlander gekocht kan worden.

Eddy.

flyineddy

Een dag later ben ik afgereisd naar het andere einde van de provincie, bij de demo van Kuiper in Koekange. Hier pakken ze het altijd nog iets groter aan, met een finale die bestaat uit professioneel vuurwerk waaronder shells, en geschoten op muziek.

Eddy.

flyineddy

Deze show was echt prachtig! Hoorde van sommige mede-liefhebbers dat ze op gegeven moment zelfs emotioneel werden, mede door de gekozen muziek. Ik zelf stond ook te kijken met kippenvel over mijn hele lijf. En dat gebeurt mij niet gauw.  :o

Eddy.

Armand

Prachtige beelden Eddy, mooi vastgelegd ook!

Ikzelf steek geen vuurwerk af, maar vind het prachtig om naar te kijken. Ik hoop om een rustige jaarwisseling qua weerbeeld, zodat liefhebbers nog even uitermate kunnen profiteren.
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

Dennis789

ja Eddy... ik snap wel dat je het dit jaar extra intens wil meemaken... ik snap echt niet hoe het zover heeft kunnen komen dat voor iedereen een verbod wordt ingesteld... de mensen die er niks mee te maken willen hebben kunnen gewoon binnen blijven... behalve de calamiteitendiensten uiteraard uitgezonderd... maar Joke, of Bert met hun bange honden kunnen gewoon in de woonkamer op de bank blijven of in bed... ipv het afpakken van iedereen.. triest  :'(  en dit vind ik zelfs terwijl ik in Duitsland woon... maar hier gaan ze het ook afpakken.. dat voel en weet je gewoon.

Armand

Ik snap de frustratie Dennis, het is tweeledig en deels ook gepolariseerd zoals met veel onderwerpen in dit land. Aan de ene kant is er een grote groep die zich gewoon netjes gedraagt, weet wat ze doen en prachtig siervuurwerk de lucht in schiet. Ikzelf kan daar ook flink van genieten (om naar te kijken). Anderzijds is er ook een groep die meent boven de wet te staan en voor flinke overlast zorgt. Elk jaar lees je verhalen van agenten, zorgmedewerkers of brandweerlieden die soms met gevaar voor eigen leven proberen de orde te handhaven.

Ik weet het zijn incidenten, maar het gebeurd wel iedere keer opnieuw. Ik zeg altijd verplaats je eens in die agent die blijvende gehoorschade heeft door een cobra wat hem toegegooid werd. Of in het geval van huisdieren wat je aanhaalt. Er zijn dieren die helemaal doordraaien bij het horen van vuurwerk. Dat moet vreselijk zijn als baasje lijkt me. Soms helpt het om eens stil te staan bij wat het bij een ander doet, daardoor ben ikzelf het wel meer gaan accepteren.

En dan steek ikzelf nog niet eens vuurwerk af, dus ik kan me heel goed voorstellen hoe frustrerend het moet voelen voor deze groep. Maar het verhaal heeft twee kanten, dat maakt het lastig. Discussiëren hierover mag, maar laten we het sowieso respectvol en netjes houden zonder al te veel buiten het onderwerp te treden.  ;)

Ik hoop voor vuurwerkend-minnend Nederland gewoon de meest ideale omstandigheden dit jaar!  ;D
Persoonlijke blogs: https://natuuravonturier.nl/

Johan B.

Ik sluit me bij je aan Armand. Vanwege die cobra's hebben we over een paar jaar geen vuurwerk meer. Denk dat bv. volgend jaar er nog genoeg wordt afgestoken, extra ingekocht dit jaar en gewoon bij de Zuiderburen halen. Dus ja, we zullen het zien of het inderdaad een "stille jaarwisseling" wordt of toch nog knallend van start gaat.

Noordenwind

Ook ik vind het mooi(afsteker), maar het is in mijn ogen belachelijk dat het verboden gaat worden, hoewel ik de frustratie van hulpverleners kan begrijpen. Het probleem is echter het illegale vuurwerk, en ik vrees dat de problemen daarmee een stuk groter gaan worden, omdat men opzoek zal gaan naar alternatieven.
Niets is zo schoon dan een vers sneeuwdek in winterwonderland. Het meest komt dit tot zijn recht in de lage wijdse vlakten.

ThaGhostNL

Voor de leden die in Duitsland willen inkopen en op zoek zijn naar de folders van de Lidl, Aldi Süd en de Penny, kunnen de onderstaande linkjes gebruiken:

Vuurwerk Lidl
Vuurwerk Aldi Süd
Vuurwerk Penny

Dank aan de topic starter voor het verzamelen!

Let er op dat bij het kopen en vervolgens importeren van vuurwerk uit Duitsland (en België) bepaalde wetten en regels nageleeft moeten worden.

• Vervoer: Toegestaan in de orginele verpakking en alleen op de officiele verkoopdagen (dit jaar vallen deze dagen op 29, 30 en 31 december).
  • Gewicht: Maximaal 25kg (bruto) per voertuig.
  • Type: Alleen consumentenvuurwerk met het CE-keurmerk die voldoen aan de Nederlandse veiligheidseisen, voorzien van een Nederlandse handleiding
  • Klasse: F1 en F2 zijn toegestaan, uitgezonderd knalvuurwerk, babypijlen, vuurpijlen en singelshots. Deze zijn verboden
  • Controle: Het bonnetje goed bewaren! Dit is het bewijs van legale aankoop bij een vergunninghouder en moet bij een controle getoont worden.
  • Boetes: Overtredingen van de bovenstaande regels kan leiden tot boetes, inbeslagname en/of strafrechtelijke vervolging, zie hieronder.

My brain is like my internet browser. I got like 19 tabs open, 3 of them are glitching and where the fuck is that music comming from.

Adrie

Citaat van: ThaGhostNL op wo 17 dec 2025 - 21:22Voor de leden die in Duitsland willen inkopen en op zoek zijn naar de folders van de Lidl, Aldi Süd en de Penny, kunnen de onderstaande linkjes gebruiken:

Vuurwerk Lidl
Vuurwerk Aldi Süd
Vuurwerk Penny

Dank aan de topic starter voor het verzamelen!

Let er op dat bij het kopen en vervolgens importeren van vuurwerk uit Duitsland (en België) bepaalde wetten en regels nageleeft moeten worden.

• Vervoer: Toegestaan in de orginele verpakking en alleen op de officiele verkoopdagen (dit jaar vallen deze dagen op 29, 30 en 31 december).
  • Gewicht: Maximaal 25kg (bruto) per voertuig.
  • Type: Alleen consumentenvuurwerk met het CE-keurmerk die voldoen aan de Nederlandse veiligheidseisen, voorzien van een Nederlandse handleiding
  • Klasse: F1 en F2 zijn toegestaan, uitgezonderd knalvuurwerk, babypijlen, vuurpijlen en singelshots. Deze zijn verboden
  • Controle: Het bonnetje goed bewaren! Dit is het bewijs van legale aankoop bij een vergunninghouder en moet bij een controle getoont worden.
  • Boetes: Overtredingen van de bovenstaande regels kan leiden tot boetes, inbeslagname en/of strafrechtelijke vervolging, zie hieronder.

Geen afbeeldingen mee quoten A.U.B

Ik vind het vuurwerk  zowiezo niet mooi van de lidl en aldi van Duitsland. Het is wel goedkoper maar de uitwerking  zijn toch minder als ik vergelijk met Nederlands vuurwerk.

flyineddy

Eerder vanavond ook nog weer naar een vuurwerk demo geweest. Dit keer in Steenwijk.
Ook hier weer leuke producten voorbij zien komen en er werd afgesloten met een lekkere vol gas finale.

Hier een paar foto's:

Eddy.

flyineddy

En nog een paar van het einde.
Kreeg wel wat last van condens op de lens, wat zich even later, na een poging tot verwijderen, vertaalde naar enkele druppeltjes. Beetje jammer, maar het is niet anders. Het was namelijk gewoon droog in Steenwijk.

Eddy.