Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 13

Topic gezien door 208163 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, wo 13 feb 2013 - 11:45

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

Roan

Citaat van: NitroGenetics op do 14 feb 2013 - 19:31
Jan  kunt je me wat info geven over de dagen  25 26 27 februari met name 26 februari wat betreft  neerslag en hoe de situatie is op dat moment.
ik weet dat het nog best ver is en het van vere onzeker is maar ik heb mijn vlucht naar new zealand geplant op de 26ste daar ga ik dan een maand me tijd doorbrengen en genieten van de cultuur en natuur :p
bene chter bang voor winterse buien die de boel flink kan verpesten in die dagen dat ik de vliegtuig instap

laat het me weten ;)
Oftewel je wil even laten weten dat je naar nieuw zeeland gaat ;)
Zoals je zelf al zegt is het nog te ver om daar nog maar enigzins betrouwbaar antwoord op te geven

alaind86

Citaat van: NitroGenetics op do 14 feb 2013 - 19:38
ik vertrouw jan liever dan weerplaza ;) zelfde geld voor alle andere :p
Kan ik mee inkomen. Pluim is wel betrouwbaar tot 5 dagen daarna kan het alle kanten opgaan, naar dan heb je voor nu een indicatie hoe het kan verlopen.

NitroGenetics

Citaat van: Roan op do 14 feb 2013 - 19:39
Oftewel je wil even laten weten dat je naar nieuw zeeland gaat ;)
Zoals je zelf al zegt is het nog te ver om daar nog maar enigzins betrouwbaar antwoord op te geven

haha zo kan je het idd ook zien maar nee, is echt doelgericht naar het weer voor die dagen  50% neerslagkans nu al terwijl we nog 12 dagen te gaan hebben, geloof me na zoveel planningen is het laaste wat je wilt een vlucht die niet gaat! :)

GHkstra

Volgens de radar zou het hier droog moeten zijn maar het sneeuwt nog steeds.


Koen-IJM

Ongeveer 1 cm sneeuw en een laag ijzel. Bomen kraken bij het minste zuchtje wind. IJzel als deze heb ik zover ik weet nog nooit meegemaakt in de afgelopen 20 jaar hier aan de kust. Echt vet!

jones

België heeft tot nu toe weinig geluk gehad met de sneeuw in februari (buiten Ardennen). Als er hier iets winters viel was het natte sneeuw of ijsregen. En als het dan sneeuwde was het steeds te weinig voor een sneeuwdek deze maand, jammer zeker als je al die berichten leest op het forum van de cm's sneeuw in Nederland deze maand :) vandaag weer de hele dag ijsregen met op het einde wat sneeuw, zodat hier en daar een wit plekje ligt op harde oppervlakken. Ik hoop nog op 1 sneeuwsituatie deze maand!

martijn


alaind86

Citaat van: GHkstra op do 14 feb 2013 - 19:50
Volgens de radar zou het hier droog moeten zijn maar het sneeuwt nog steeds.

Het motregent hier en dat geeft de radar ook niet aan.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Ries

Motsneeuwt hier al een aardig tijdje maar zet geen zoden aan de dijk; centimetertje, misschien 2?

Dennis

We zijn er nog niet van af: uitbreiding Code Oranje (actueel Zuid Holland weer code geel)


Joep

De instroom van de zachtere en zeer vochtige lucht gaat ons weerbeeld de komende 48 uur bepalen, zie 1e en 2e kaart.

Het is meest vrij somber weer met veel bewolking/stratus/mist en  af en toe valt er wat lichte regen, in het oosten tot morgenmiddag nog in de vorm van ijzel of sneeuw. De minima komende nacht +2/-2 C, van Zeeland tot Groningen. Morgen overdag maxima tussen 2 C in het (noord)oosten en 6/7 C in het zuidwesten.

Zaterdag dus weinig verandering, minima -2/+2 C en maxima 3/6 C.

Derde kaart laat zien dat zondag hogedruk ten (noord)oosten de stroming gaat bepalen, de aanvoer wordt hierdoor weer oostelijk en zondagmorgen komt het in het (noord) oosten al weer tot lichte vorst.
Overdag dan aanvoer van wat drogere lucht, waardoor de kans op opklaringen gaat toenemen, maximaal tussen 2-5 C.

Vierde kaart, die van volgende week maandag, is mi een voorbeeld van deze aparte winter.
Ten opzichte van de kaart van zondag is nu hogedruk met kern plots boven de Noorse ontwikkeld, de kern ten oosten die zondag nog weersbepalend was is snel opgelost als het ware.

Maandag wordt dan ook een overgang dag waarin het meest droog zal zijn met weinig wind, minimaal lichte vorst en maximaal 2-5 C.

Daarna legt de sterke hogedruk ten noorden een brug met aanwezige hogedruk boven Rusland. Aan de zuidkant van deze brug wordt met een retrograde stroming op dinsdag nog een laag vanuit het noordoosten van betekenis, met een toename van de kans op winterse neerslag.

Na passage stelt zich de rest van volgende week onder klassiek winterse setting, dus hogedruk boven Scandinavië en lagedruk ten zuidwesten, een zeer koude oostelijke stroming in.
De nachten geven dan lichte tot matige vorst, overdag niet of nauwelijks boven het vriespunt.

Winter 2012-2013 is een aparte, ook vrij koude en gaat wellicht nog wel heel lang duren. Want na de waarschijnlijk weer koude volgende week, lijkt het er op dat voor daarna eerder zeer koude bovenluchten vanuit het noorden ons kunnen gaan bereiken dan zachtere maritieme luchtsoorten vanuit het zuidwesten.


Mvg, Ronald


GHkstra

Code oranje wegens #ijzel voor Z-Holland beëindigd.
Nog wel oranje voor het zuiden, oosten, midden en noordwesten. http://www.knmi.nl


SniperEye

In Weert wel wit maar eerder van de ijs dan sneeuw. Het is overwegend glad. Toch voelt het niet heel koud aan. Ik merkte het al bij het sneeuw scheppen, leek meer een waterige ijslaag die ik weg schepte.

alaind86

Ik wilde ook zo`n mooie afbeelding anderaan mn tekst maar die nam onderhand de hele pagina in beslag (toch maar niet gedaan)

Actueel ijzelt het volop in M-Limburg met een x aantal aanrijdingen en de bocht net niet halen gevalletjes.. Gevaarlijke toestanden!

zwoof

Het komt toch aardig in de richting van de beloofde 2 tot 4 cm hier.

MamaAs

Hier ijzelt het een beetje. Ik kon af en toe schaatsend de hond uit laten.
Maar verder is het erg mooi. Even een fotootje van Workum. Zal tussen de 5 en de 10 cm liggen. Sommige stukken niks, in duinen wel 30.
En een heerlijk sneeuwballen gevecht gehouden  ;D Perfecte sneeuw om sneeuwballen mee te maken.

Joep


GHkstra


pietjelol

en langzaam begint hier de dooimist te ontstaan. Al moet ik zeggen dooien op de grond doet het nog niet echt

Powered by EzPortal