Winterdiscussie topic 2012/2013 deel 12

Topic gezien door 191998 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, za 09 feb 2013 - 11:43

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 8 gasten bekijken dit topic.

Marsel

Citaat van: marctsm op di 12 feb 2013 - 21:24
Tja, dan heb je bepaalde personen die op hun website geschreven hebben dat er extra veel sneeuw ging vallen afgelopen maandag, en wat is ervan gekomen? de helft van wat er geschreven stond....k heb er maar een woord voor, Geduld hebben, en niet direct alles neerpennen van zodra je iets af ziet komen in de weerkaarten... want tenslotte zit je de dag zelf dan met beschaamde kaken.

De helft! Bwa, dat is nogal sterk uitgedrukt  ;D.
Als we uitgaan van die schreeuwerige berichten over een ware snowmagadon op maandag (lokaal rond 30cm) is er uiteindelijk op veel plekken minder dan 10% van die hoeveelheid gevallen.
Gelukkig hebben we hier,  overigens net als het KNMI en MC, met terughoudendheid gehandeld. Zoals gezegd, onzerheid is troef met die duikende lows.
Het wispelturige gedrag van de geoccludeerde barocline zone in de verschillende modellen impliceerde al dat het eea door grote onzekerheid omhuld werd...
Maar ach, zo gaat dat. Elke simpele ziel kan tegenwoordig een grote hoeveelheid aan meteodata verkrijgen en een blog of iets dergelijks opstarten. Er zijn er maar een paar die er echt verstand van hebben. Maarja, probeer die er als leek tussenuit te zoeken.

Ontopic: beetje triestig en 'nutteloos' winters weer de komende week. Een periode waarin weinig schokkends staat te gebeuren voorlopig...De 12Z EPS data spreekt in dat opzicht voor zich.

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

negen

Citaat van: Jan van Ooijen op di 12 feb 2013 - 21:54


Jan, help even , ben een leek... wat is de gele lijn ? En waar haal je dit vandaan ? Deze geeft toch geen echte kou(de) aan toch ?

Bedankt alvast !

Weatherboy

Citaat van: Jan van Ooijen op di 12 feb 2013 - 21:54
Pluim

Eigenlijk precies zoals die hoort in deze tijd van het jaar ;) Waardeloos dus

Bernardo

Die pluim is ook net niks haha. Hoe staat het er met donderdag voor, Helga had het over sneeuw in middag/avond? Even belangrijk om te weten, moet donderdagmiddag naar Amsterdam rijden...

Jan van Ooijen

Citaat van: negen op di 12 feb 2013 - 21:58
Jan, help even , ben een leek... wat is de gele lijn ? En waar haal je dit vandaan ? Deze geeft toch geen echte kou(de) aan toch ?

Bedankt alvast !

De gele lijn is het gemiddelde, daar moeten we vanuit gaan en die geeft inderdaad geen breaking winter
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Jan van Ooijen

Citaat van: Bernardo op di 12 feb 2013 - 22:01
Die pluim is ook net niks haha. Hoe staat het er met donderdag voor, Helga had het over sneeuw in middag/avond? Even belangrijk om te weten, moet donderdagmiddag naar Amsterdam rijden...

Momenteel de nieuwste EC sneeuwverwachting nog niet binnen, zowel dan plaats ik ze. Hirlam en GFS komen dadelijk en ook daar worden gifjes van gemaakt
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Bernardo

Citaat van: Jan van Ooijen op di 12 feb 2013 - 22:03
Momenteel de nieuwste EC sneeuwverwachting nog niet binnen, zowel dan plaats ik ze. Hirlam en GFS komen dadelijk en ook daar worden gifjes van gemaakt

Oke, mooi. Hou het wel even in de gaten!

Mossie

Opvallend deze winter is dat koude perioden vaak gepaard gaan met relatief veel bewolking. Ook de laatste 24 uur zijn uitgestrekte wolkenvelden bepalend geweest, wel bleef het meest droog met alleen in het uiterste noorden wat lichte sneeuw in de middag.

Na minimaal -5.6 C in het midden werd de hoogste waarde overdag met +2.1 C op de Wadden bereikt. Regionaal kwam het weer tot een ijsdag.

Eerste kaart laat zien dat hoewel hogedruk morgen bepalend zal zijn er opnieuw veel bewolking zal zijn door aanvoer van stratus. Daar waar het voor langere tijd opklaart kan het komende nacht tot -6 C afkoelen, elders  -1/-4 C.

Morgen opnieuw weinig zon, wel droog en maximaal 1 a 2 C boven nul.

Tweede kaart toont nadere lagedruk, deze brengt op donderdag in de loop van de dag vanuit het westen sneeuw. Na een nacht met regionaal nog matige vorst, overdag temperaturen rond het vriespunt.

Derde kaart laat zien dat hoewel het actiefste deel van het laag vanaf Schotland verder noord/noordoost waarts wegtrekt, er in combinatie met zuidwestelijke hogedruk wel een portie zachtere en vochtige lucht via de Noordzee ons land komt ingestroomd.

Daarom gaat in de nacht naar vrijdag vanuit het westen de sneeuw over in regen en liggen de minimale waarden vrijdagochtend tussen -1 C in het oosten en +2 C in het westen.

Vrijdag overdag trekt de neerslagzone langzaam verder oostwaarts. Met een zwakke aanlandige aanvoer wordt vochtige lucht aangevoerd waarin het ook tot mist en stratus zal komen met maximaal 2 C in het oosten tot 5 C aan de kust.

Zaterdag, zie 4e kaart, komt de zuidwestelijke hogedruk verder naderbij, aanvoer blijft zwak  ZW, na minima rond het vriespunt wordt het overdag 4-6 C. De bewolking zal overheersen en er kan af en toe wat lichte regen vallen.

Daarna komt heel geleidelijk de kern van weersbepalende hogedruk weer ten noordoosten van ons gebied te liggen, waardoor vanaf zondag/maandag de stroming weer N/O gaat worden. De aangevoerde lucht gaat weer kouder worden, met in de nacht en ochtend meest lichte vorst en overdag 1-5 C.

Naderende lente is mi niet van toepassing voorlopig, eerder zie ik signalen voor een overgang naar een ander winters patroon in de 3e decade: aan de oostflank van stevige westelijke hogedruk met uitpunting naar Groenland, een koude en onstabiele noord stroming.

Ronald de Wildt

Bacci

Sneeuwkansen weer wat toegenomen. Verder kun je de pluim positief bekijken, als het geen (echt) winter wordt dan maar droog zonder regen.

negen

Bedankt voor je reactie !!

Wat is je eigen mening ? Ik ben zelf gek van de lente, maar met een (mooie koude) winter heb ik geen probleem...
Denk je dat de lente in aantocht is op een termijn van 10-20 dagen of verwacht je echt nog temperaturen de komende tijd van
overdag 1-5 en in de nacht een kleine min ?


negen

Citaat van: negen op di 12 feb 2013 - 22:12
Bedankt voor je reactie !!

Wat is je eigen mening ? Ik ben zelf gek van de lente, maar met een (mooie koude) winter heb ik geen probleem...
Denk je dat de lente in aantocht is op een termijn van 10-20 dagen of verwacht je echt nog temperaturen de komende tijd van
overdag 1-5 en in de nacht een kleine min ?

En je mag best het woord lente laten valen hoor, hoorde je eerder dat het een bijna " verboden" woord is, maar inderdaad, vanaf september/oktober heeft wel iedereen het reeds over de winter.....

PatrickM

Droog met lichte vorst in de nacht en overdag in de plus is ook mooi weer :)

Jenkie

Ik keek net naar buiten en zag tot mijn verrassing dat de witte resten weer zijn aangevuld. En het motsneeuwt nog. Ik zie het niet op de radars. Wat was ook alweer de link naar die Duitse radar?

Bacci

Serieus het komt mij weinig voor dat er in Nederland lente komt in februarie of maart, meestal als het zachter wordt is het gewoon net herfst. Kansen op lenteweer wordt pas groter vanaf april, sterker nog ook begin april kan nog koud verlopen.

Citaat van: Jenkie op di 12 feb 2013 - 22:20
Ik keek net naar buiten en zag tot mijn verrassing dat de witte resten weer zijn aangevuld. En het motsneeuwt nog. Ik zie het niet op de radars. Wat was ook alweer de link naar die Duitse radar?

Ik gebruik zelf http://www.niederschlagsradar.de/

Jenkie

Citaat van: Bacci op di 12 feb 2013 - 22:21
Serieus het komt mij weinig voor dat er in Nederland lente komt in februarie of maart, meestal als het zachter wordt is het gewoon net herfst. Kansen op lenteweer wordt pas groter vanaf april, sterker nog ook begin april kan nog koud verlopen.

Ik gebruik zelf http://www.niederschlagsradar.de/

Mmmm, die ziet het ook niet  :D

Jan van Ooijen

Citaat van: Jenkie op di 12 feb 2013 - 22:26
Mmmm, die ziet het ook niet  :D

Ook de radar op de frontpage ziet het niet, maar krijg wel meldingen vanuit Kootwijkerbroek dat er wat valt
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

zwoof

Citaat van: negen op di 12 feb 2013 - 22:14
En je mag best het woord lente laten valen hoor, hoorde je eerder dat het een bijna " verboden" woord is, maar inderdaad, vanaf september/oktober heeft wel iedereen het reeds over de winter.....

Ben jij nu met jezelf aan't praten?  ;D

Maar de modellen in de pluim geven aan dat we tijdelijk verzachting krijgen met een maxima tot hooguit 8 graden. Vanaf de 20e  zeggen de modellen kwakkelweer met in de nacht temperaturen onder het vriespunt.  Opvallend is EC met 2 ijsdagen op het eind. Echter, het hoofdmodel staat vrijwel helemaal alleen met haar berekeningen. Voorts is het een zeer onbetrouwbare verwachting.  Óf het model stand houdt en bijval van de andere leden krijgt zien we morgen weer in de nieuwe pluim.


Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Oele

Net tijdens terug rit Schiphol > Hillywood lichte sneeuwval !!

Powered by EzPortal