Lenteverwachting 2012

Topic gezien door 197834 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 23 feb 2012 - 14:28

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 5 gasten bekijken dit topic.

Jan van Ooijen

Update lenteverwachting

Twee dagen geleden de recente berekeningen binnen gekregen omtrent de lente en ook de zomer. Het model die ik hier gebruik is ECMWF. Als we naar het ECMWF model gaan kijken dan zien wij voor de maand maart dat het oostelijk deel van het, het zuidoosten en een groot gedeelte van België de kans bestaat dat de maand maart 40-50% warmer kan gaan verlopen dan normaal. Normaal ligt de gemiddelde temperatuur in maar op 6,2 graden Celsius, op het moment van schrijven bedraagt het maangemiddelde in De Bilt 7,0 graden Celsius. Kortom 0,8 graden Celsius warmer dan normaal. Eerder was de kans op een te koude maart 60%. Als we naar de neerslag kijken dan zien we dat de het voor een groot deel normaal verloopt. Normaal gemiddelde in de maand maart ligt zo rond de 67mm neerslag. In het zuidoosten van het land en in het noordoostelijk deel van België wordt er momenteel  minder neerslag dan normaal verwacht, zo'n 40-50% minder dan normaal. Dit geldt ook voor de maand april, echter de gehele westkust van België en Nederland zal na de recente verwachting minder neerslag dan normaal gaan vallen. Elders zal de neerslag een normaal gemiddelde hebben. De gemiddelde neerslag voor de maand april ligt ongeveer rond de 42mm. De oude gegevens lieten de maand april nog kouder dan normaal verlopen.





Mei
De kans dat de maand mei warmer verloopt dan normaal is redelijk groot, met name voor België. De recente berekeningen tonen aan dat de kans op een te warme maand mei ongeveer rond de 60% ligt. Als we gaan kijken in Nederland is dat beduidend minder, namelijk 40-50%. In het noordelijk deel van het land wordt er momenteel een normaal temperatuurverloop berekend. De gemiddelde maandtemperatuur voor de maand mei in Nederland is ongeveer 13,1 graden Celsius. Als we dan naar de neerslag kijken dan zien we dat het noordelijk deel van het land 40-50% kans heeft op meer dan gemiddeld aan neerslag. De gemiddelde neerslag over de maand mei is 62mm, dit alles aan de hand van De Bilt.
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

André

Alléé we kunnen ons opmaken voor een redelijke goede lente ,laat het ons hopen .
Demeulemeester André

Jan van Ooijen

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

GHkstra

Het is redelijk opgeklaard in Harlingen.
Temp 7,6°C
Wind zw 5 bft (9,8 m/s)

aloa

Het ziet er ook droog uit de komende tijd. Weinig neerslag in de kaarten. De lente van 2011 was volgens mij ook zeer droog. Kijken of dat ook weer een probleem gaat worden.

Southman

Hell yeah, de lente!
Ik heb echt zin in warmer weer, lekker in mijn t-shirt naar buiten :)
In de avond een lekker terrasje pikken na een dag studeren!

En als klap op de vuurpijl komende zomer 1 maand naar Beijing, waar de temperatuur kan oplopen tot rond de 40 graden.
Ik hoop op een mooi meteorologisch jaar, veel onweer en veel warmte (volgensmij gaan deze twee dingen redelijk hand in hand :P).

Btw: dit is mijn eerste bericht  :)
I like extreme weather!

Wouter Pringels

Mooie temperaturen, wat zachter is altijd leuk !

Dennis


aloa

Laat maar komen de eerste 20er..  8)
Het gaat de goede kant op.


Wouter Pringels

Inderdaad ziet er goed uit !

Jan van Ooijen

Het Europees weermodel ECMWF komt er aanstaande vrijdag al mee. Kan niet wachten op een keer mooi weer

Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Sasha

Vergeet niet te leven!

TaL

Ziet er idd goed uit maar een paar dagen staat vrijwel de hele Benelux terug in het blauw. :p

Wel LT maar toch denk ik (en hoop ik) dat we geen zo'n lente krijgen als vorig jaar :)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

André

Hier voor het ogenblik nog een mooie lente dag met een temperatuur van 12,8° ,echt plezant buiten met weinig wind .
Demeulemeester André

Dennis

Gaat dat Laagje ons verder de Lente in helpen of.....

Tyshane

Het ziet er allemaal goed uit voor komende week, temp wisselt nog een beetje (uiteraard) maar zoals het er nu naar uitziet kan dat een leuk lenteprikje gaan worden. Hier begint de zon nu ook door te komen, fijn zeg. 8)

Peter

Hier in Eemnes begint de zon er ook door te prikken, temperaturen zijn al goed te noemen. Ik heb er zin in!!!! 8) 8)
onweersdagen 2018: 04-04, 29-05

André

hier een leuke dag gehad met een temperatuur tot 14° ;
Demeulemeester André

Sasha

Lekker weer vandaag en de vogels fluiten hier prachtig nu!
Vergeet niet te leven!

Jan van Ooijen

De nieuwste ECMWF laat al niet meer zulke hoge temperaturen zien, beste is momenteel voor onze zuiderburen. 14 graden nu aanstaande donderdag, vrijdag stukje kouder
Enjoy the weather, it's the only weather you've got!

Powered by EzPortal