Onweerskansen 7, 8, 9 en 10 juni

Topic gezien door 258567 bezoekers
Gestart door Jan van Ooijen, do 05 jun 2014 - 22:17

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Jmanig

<a href="http://www.hetweeractueel.nl/weer/enschede/actueel/" target="_blank">[img width=189 height=

Jenkie

In hoeverre kunnen die buien ons nog gaan bereiken? Moet eerlijk zeggen dat ik wel even een nachtje zonder onweer, en dus zonder plakkende kindjes bij ons in bed kan gebruiken.... :-X Met alle respect voor diegene die vol smart zitten te wachten op onweer!

boxer

Lucky bastards die fransen en duitsers

Weerfreak 1337

Citaat van: Marsel op di 10 jun 2014 - 16:52
*verhaal*

Mooie uitleg, en inderdaad, het was goed te zien op de radarbeelden dat de buien daadwerkelijk wel redelijk noordwaarts trokken. Helaas, zoals je zegt, hebben de buien een behoorlijke oostelijke afwijking gemaakt.

In ieder geval erg bedankt voor de duidelijke uitleg van afgelopen dagen, en verder niet druk maken om het feit dat je het misschien niet duidelijk genoeg aangegeven hebt. Mensen kunnen ook wat beter lezen. :)

Al met al, heb ik gister (gelukkig) nog een troostbuitje vlak voor de kust gehad. :)

------

Overigens, op dit moment verdrijving van een mooie zomerse periode in ons land. Het koufront zelf is vrij inactief (lichte tot matige regen), en ervoor ontstaan slechts soms een aantal buien met lokaal wat onweer. Een enkele kan uiteraard stevig uitpakken. :)
Ik kan zelf niet wachten tot de volgende zomerse periode ons land zal aandoen, maar aan de pluim te zien gaat dat nog wel even duren.
Al blijven we qua temperatuur wel vrij redelijk op niveau (+- 20°C)

Onweersdagen 2018: 69
vooral met Mark.

Tyshane

Niet veel, maar het regentnu hier af en toe. Heerlijk luchtje zo, qua geur en qua visueel buiten! :P En eindelijk wordt het wat frisser, of eigenlijk minder warm. Alles maar even open gedaan in huis. helaas geen onweersactiviteit meer (vooralsnog).

Citaat van: Marsel op di 10 jun 2014 - 16:52
Anderzijds heb ik in de laatste regels duidelijk geprobeerd te maken dat het eea nog wel een een stukje SE-waarts uit kon vallen, juist agv die oostelijke uitbreidingen (resultaten uit het verleden!). Jammer genoeg, merk ik aan de posts op dit forum, is die boodschap niet bij iedereen overgekomen. Bij een volgende situatie zal ik het er, indien nodig, nog explicieter bij zetten.

Dat de boodschap niet overkomt ligt niet per definitie aan jou, je bent zo gedetailleerd en met je analyses een belangrijk aandeel hier. Top gewoon! Misschien is het wel zo dat jouw informatie voor b.v. nieuwelingen teveel vaktaal bevat en misschien iets te lang en gedetailleerd is waardoor men het misschien overslaat?

Misschien een idee om aan het eind van je verwachting nog een kleine  'TL;DR' aka 'resumé' maken waarin je met een paar zinnen de hoofdlijnen in wat algemene taal beschrijft? Als de boodschap dan nog niet overkomt...  :-X

mroffica

Probleem is dat mensen zich doodstaren op model kaartjes en estofex karim levels. Dat ze er vanuit gaan dat het allemaal uitkomt. En achteraf bijna boos worden dat het meeviel.
For the love of LiGhTnInG

Wertha

Citaat van: mroffica op di 10 jun 2014 - 18:16
Probleem is dat mensen zich doodstaren op model kaartjes en estofex karim levels. Dat ze er vanuit gaan dat het allemaal uitkomt. En achteraf bijna boos worden dat het meeviel.

Lomper nog: dat het meeviel op de plaatsen waar de levels 'het hoogst waren'. Net aan de andere kant van de grens ging het echter helemaal los. Met 6 doden als gevolg. Men vergeet gemakshalve dat het complex net zo goed Limburg nog een stuk harder had kunnen raken.

Het viel dus eigenlijk helemaal niet mee. Het noodweer is alleen niet over C-Nederland getrokken.
Aantal onweersdagen 2024: 7 | 2023: 17 | 2022: 21

dondertje127

Die buien in Frankrijk gaan ons niet bereiken. Daar is de trekrichting veel te NO-lijk voor. Staar je niet blind. Bovendien is er in delen van het land al regen ontstaan en gevallen.

ron12

Citaat van: Tyshane op di 10 jun 2014 - 17:59
Niet veel, maar het regentnu hier af en toe. Heerlijk luchtje zo, qua geur en qua visueel buiten! :P En eindelijk wordt het wat frisser, of eigenlijk minder warm. Alles maar even open gedaan in huis. helaas geen onweersactiviteit meer (vooralsnog).

Dat de boodschap niet overkomt ligt niet per definitie aan jou, je bent zo gedetailleerd en met je analyses een belangrijk aandeel hier. Top gewoon! Misschien is het wel zo dat jouw informatie voor b.v. nieuwelingen teveel vaktaal bevat en misschien iets te lang en gedetailleerd is waardoor men het misschien overslaat?

Misschien een idee om aan het eind van je verwachting nog een kleine  'TL;DR' aka 'resumé' maken waarin je met een paar zinnen de hoofdlijnen in wat algemene taal beschrijft? Als de boodschap dan nog niet overkomt...  :-X
een soort jeugd journaal weerbericht ;D
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

ron12

Deze film moet je zien uit, let op die bomen Dusseldorf
wordt dit veroorzaakt door een valwind??
Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Marsel

Citaat van: boxer op di 10 jun 2014 - 17:07
Tja....Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst.
Zo zien we maar dat zelfs het weer zich lasting laat voorspellen

Ik doelde daarbij op de afwijking die MCS's en SC's hebben (compleet anders bewerkstelligd overigens!). Dat is in het verleden ten tijden van Spaanse pluimen al veelvuldig waargenomen. Overigens ook in minder onstabiele situaties. Dat gezegd hebbende kun je in dergelijke setups op basis van het verleden redelijk zeker van een bepaalde netto trekrichting zijn. Gisteren was daar weer eens een mooi voorbeeld van.

Citaat van: Tyshane op di 10 jun 2014 - 17:59
**knip**
Misschien een idee om aan het eind van je verwachting nog een kleine  'TL;DR' aka 'resumé' maken waarin je met een paar zinnen de hoofdlijnen in wat algemene taal beschrijft? Als de boodschap dan nog niet overkomt...  :-X
Hmm, zo gek is dat idee inderdaad niet. Lijkt me een goede opzet voor de volgende situatie.


Citaat van: ron12 op di 10 jun 2014 - 18:55
Deze film moet je zien uit, let op de bomen Dusseldorf
Wat een film! Ongekend! Als dit gisteren boven NL had plaats gevonden, en dat had zomaar gekund, hadden we een hele andere blik op deze warme onstabiele periode gehad.

Overigens, de wind die je ziet is voor een groot gedeelte te koppelen aan zeer sterke coldpool (en de daarmee samenhangende horizontale uitstroom van koude lucht). Het verdampen en naar beneden brengen van enorme massa's water, hagel en impuls in een warme omgeving is hiervan de oorzaak.

De mogelijkheid op sterke coldpools is ook in de initiele verwachting uitgetzet op zondagavond.
Het maximum, waarbij bomen het begeven en het echt even de hel op aarde lijkt, wordt veroorzaakt door een sterke 'afzakkende rear inflow jet'. Dit fenomeen zorgde gisteren voor de sterke bow-echo structuur tijdens passage van Dusseldorf en is te koppelen aan de sterke schering en vooral de coldpool.
Ik heb op radarbeelden zelden zo snel een RIJ toe zien slaan.

Arend

Ik vind dat EC toch wel tekort wordt gedaan als ik alle reacties hier lees over de onvoorspelbaarheid gisteren. EC zat er niet 100% op, maar heeft toch een verbazingwekkende prestatie geleverd (kijk alle door mij geposte runs van EC er maar op na). Over de prestaties van EC ten opzichte van de andere modellen zou je over gisteren het volgende kunnen zeggen: In het land der blinden is éénoog koning.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

Edwin

Waarschuwing vandaag was ook overbodig blijkt wel..
Never Stop Exploring

Marsel

Citaat van: Arend op di 10 jun 2014 - 19:34
Ik vind dat EC toch wel tekort wordt gedaan als ik alle reacties hier lees over de onvoorspelbaarheid gisteren. EC zat er niet 100% op, maar heeft toch een verbazingwekkende prestatie geleverd (kijk alle door mij geposte runs van EC er maar op na). Over de prestaties van EC ten opzichte van de andere modellen zou je over gisteren het volgende kunnen zeggen: In het land der blinden is éénoog koning.

Klopt, goed verwoord!
De locatie was in EC, zoals je zegt, verre van juist en per run ook wat springerig. Maar het idee was aardig. Harmonie was ook niet geheel onaardig voor het 'Pinkpop-MCS' in sommige runs.
Gelukkig hebben ze allemaal een ding gemeen: ze misten enkele zeer bepalende MCS's door de dag heen waardoor alle output in twijfel getrokken diende worden door hen die er gebruik van wilde maken.
Ik blijf het, ondanks de onzerheden, heerlijke situaties vinden. Misschien wel juist dankzij de onzekerheden. Dat werkt namelijk positief op de voorpret en maakt een forecast opzetten zeer uitdagend  :).

Citaat van: Edwin op di 10 jun 2014 - 19:41
Waarschuwing vandaag was ook overbodig blijkt wel..
Voor elke onweersbui dient het KNMI code geel uit te geven. Immers, onweer is een mogelijk gevaarlijk fenomeen. Dat is al sinds jaar en dag zo.
Vandaag dus volledig terecht, het heeft immers geonweerd.

Edwin

Die van gisterochtend/middag was ook niet voorzien, of wel?
Never Stop Exploring

TaL

Citaat van: Edwin op di 10 jun 2014 - 19:45
Die van gisterochtend/middag was ook niet voorzien, of wel?

Tja, niet voorzien is een groot woord. Als je op modellen afgaat was het idd niet voorzien nee. Maar als je met zo'n explosieve situatie zit waarmee de kleinste vonk de boel kan laten springen. Gewoon de modellen weggooien en er zelf op voorzien zijn dat het KAN gebeuren wanneer het weer daarin zin heeft ;)

Het weer houdt hem nu éénmaal niet aan de modellen.  8)

Trouwens in de UK lukt het ook al om sinds vrijdag (!) iedere dag onweer te produceren. Je zou zeggen daar gebeurt nooit wat met die ligging weg van het continent maar toch speelt ook vrij veel extreem weer daar af ;)
Onweersdagen. 2012: 29, 2013: 24, 2014: 42, 2015: 23, 2016: 16, 2017: 0

Arend

Citaat van: Edwin op di 10 jun 2014 - 19:45
Die van gisterochtend/middag was ook niet voorzien, of wel?

Daarom schreef ik ook éénoog, want die werd ook door EC gemist.  ;)

Citaat van: Marsel op di 10 jun 2014 - 19:43
Klopt, goed verwoord!
De locatie was in EC, zoals je zegt, verre van juist en per run ook wat springerig. Maar het idee was aardig. Harmonie was ook niet geheel onaardig voor het 'Pinkpop-MCS' in sommige runs.
Gelukkig hebben ze allemaal een ding gemeen: ze misten enkele zeer bepalende MCS's door de dag heen waardoor alle output in twijfel getrokken diende worden door hen die er gebruik van wilde maken.
Ik blijf het, ondanks de onzerheden, heerlijke situaties vinden. Misschien wel juist dankzij de onzekerheden. Dat werkt namelijk positief op de voorpret en maakt een forecast opzetten zeer uitdagend  :).

Ik vind het vrij bijzonder dat EC (en dan spreek ik met name over het oosten) de laatste tijd voor hier zulke behoorlijke prestaties neerzet. Laatst gaf je al aan dat het model eigenlijk niet goed is toegerust voor dit soort convectieve situaties? Die rol zou dan eigenlijk Harmonie op zich moeten nemen, dat lijkt ook wel redelijk te presteren maar is soms wel lastig te interpreteren. Hirlam lijkt de laatste tijd volledig van het padje af, in ieder geval voor onze kant van het land.
Een zomer zonder onweer, is als een winter zonder sneeuw. Hogedruk maakt alles stuk. Een evenaring is geen record.

ron12

Totaal onweersdagen in Nijmegen Jan 2017 tot nu 6 dagen.Zomerse dagen 9 dagen.Tropische op 7 dagen. Nachtvorst 28 dagen,ijsdagen 7 dagen

Powered by EzPortal